Nvidia intresserade av tillverkning hos Intel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia intresserade av tillverkning hos Intel

Under Computex 2023 tillkännager Nvidias VD Jensen Huang att tidiga testresultat från Intels framtida tillverkningsteknik ser bra ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tidiga testresultat såg nog bra ut på Intels tidigare noder också, men sen tog det 5 år till innan de gick i produktion ändå…

Jag tror det när jag ser verkliga produkter baserade på denna nod

Permalänk
Medlem

Jag tänker iaf inte vara negativ nu,
Jag är positiv och tycker det är skitbra om företag kan börja samarbeta och hjälpas åt.

Mer samarbete är bara positivt för hela marknaden

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Nvidia är intresserade av tillverkning hos vem som helst som inte är TSMC. De vill inte vara beroende av TSMC, och de vill definitivt inte betala vad TSMC vill ha för sina nyaste noder. Jag ser det här som att Jensen snackar om Intel som en del av förhandlingarna med TSMC. Visst kan de lägga något där, men jag tror inte att de lägger en hel generation hos Intel som obeprövad tillverkare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är försiktigt positiv till detta, kanske främst för att Intel är väl den aktör som helst skulle börja med tillverkning i europa av de stora aktörerna så bra om de får lite avtal med olika (stora) partners så då kan de kanske satsa ännu mera i kretstillverkningen vilket i slutändan kan bidra till bättre konkurrens. TSMC har ju varit lite sådär på sistone va gäller pris och tillgång. Behövs helt klart flera aktörer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nvidia gör inte bara grafikkort, efter uppköpet av Mellanox så är de även stora på nätverk inom både Ethernet och Infiniband för datacenter så det kan ju vara t.ex. DPU:er eller switch-kretsar som de planerar tillverka hos Intel.
Så om de tillverkar saker hos Intel behöver det inte vara grafik/beräkningskretsar som är aktuellt

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Nvidia gör inte bara grafikkort, efter uppköpet av Mellanox så är de även stora på nätverk inom både Ethernet och Infiniband för datacenter så det kan ju vara t.ex. DPU:er eller switch-kretsar som de planerar tillverka hos Intel.
Så om de tillverkar saker hos Intel behöver det inte vara grafik/beräkningskretsar som är aktuellt

Det var även min första tanke, men är rätt säker på att man traditionellt inte använder så avancerade noder för dessa typer av kretsar. Men man kan ju även lägga till ARM-SoC:s på den listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det var även min första tanke, men är rätt säker på att man traditionellt inte använder så avancerade noder för dessa typer av kretsar. Men man kan ju även lägga till ARM-SoC:s på den listan.

Switch-kretsar tillverkas på de senaste noderna, t.ex. Broadcom Tomahawk 5 tillverkas på TSMC 5nm. Sen brukar produkterna leva rätt länge så det finns givetvis switchar idag som är tillverkade på betydligt äldre noder, men de nyaste och snabbaste sakerna görs på de senaste noderna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jensen tycker att marginalerna på deras produkter är för låga Skämt åsido, det är säkerligen positivt för alla (utom möjligtvis TSMC) att ha tillgång till mer än en smedja. Vilken nod ligger Samsung på idag, 6nm? Sen finns ju Global Foundries när man inte behöver det senaste, vilken nod ligger de på idag, 12nm?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra. Dumt att låsa in sig med en tillverkare. Tycker personligen det var fel val att köra Samsung istället för TSMC med 3000-serien. Förutsättningarna var också vad de var då.

Likt någon ovan antar jag att det kan vara en del i förhandling med TSMC. Tvivlar på att det var Nvidias förstahandsval att tillverkare Ampere hos just Samsung.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Ultrabook: Dell XPS 13 modell 9310
Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jensen tycker att marginalerna på deras produkter är för låga Skämt åsido, det är säkerligen positivt för alla (utom möjligtvis TSMC) att ha tillgång till mer än en smedja. Vilken nod ligger Samsung på idag, 6nm? Sen finns ju Global Foundries när man inte behöver det senaste, vilken nod ligger de på idag, 12nm?

Samsung är med i racet, de skall ha en GAA 3nm-nod igång om ett år ungefär. Nvidia lämnade dem efter att de hade så dålig yield på Ampere - de tycker om att slänga igen dörren på leveranötrer och byta hela tiden. GF stannade på 14nm (vilket dessutom var Samsungs 14nm som de licensierade) och kallade sin uppdaterade nod för 12nm.

Visa signatur

5900X | 6700XT