Fjärranslutning till hemdator från andra nätverk, bästa tillvägagångssätt?

Permalänk
Medlem

Fjärranslutning till hemdator från andra nätverk, bästa tillvägagångssätt?

Jag har en surfplatta som jag skulle vilja använda som en laptop på universitetet genom att fjärransluta till datorn jag har hemma. Jag har läst att det är viktigt (varför?) att ha en VPN-server hemma som en middleman, hur sätter jag upp en sån? Kan den vara på samma dator som jag ska fjärransluta till? Annars har jag en gammal Raspberry Pi liggandes, kan man använda den?

Sen undrar jag också om det går att göra så att den vaknar från viloläge när man fjärransluter, eller måste den vara på hela tiden?

Tack!

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Allt går om man vill, typ.
VPN används för att skydda din uppkoppling, eller din fjärrstyrningsserver i detta fall.
Genom att logga in på ditt VPN kommer din platta bete sig som du är hemma på samma nätverk.
Alternativet är att göra fjärrstyrningen öppen mot internet med det är större risk att bli hackad än vpn servern.

Kolla om du har VPN funktion i din router.

Du kommer troligen inte få någon steg för steg guide här då det beror på vad för grejer du har hemma.

Eventuellt fungerar som Raspberry Pi att använda som VPN, beror på hur hög bandbredd din fjärranslutning behöver.

Vad gäller starta datorn vid behov så kan du använda dig av WoL, Wake on Lan

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för https://www.zerotier.com/

Vpn utan att du behöver sätta upp en server, öppna portar eller ha dns namn.