Svensk forskare: AI kan utrota mänskligheten

Permalänk
Melding Plague

Svensk forskare: AI kan utrota mänskligheten

Enligt fysikprofessorn och AI-forskaren Max Tegmark är det 50 procent risk att människor utrotas om AI inte kontrolleras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka much?

Permalänk
Medlem

Jag har också sett dom filmerna, jag vet precis hur det slutar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan man lägga upp den här nyheten utan en bild på en T800 som trampar på mänskliga benrester?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ja det kan den, som tur är har vi ingen aning om hur vi ska konstruera en.
Chat GPT och liknande kommer aldrig att utvecklas till något sådant, lika lite som t9 i mobilen skulle göra det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hur kan de komma fram till 50% risk utan att ens ha ett scenario i hur det skulle gå till? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Schwarzenegger? 🤨
Framtiden får utvisa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast
Skrivet av krEJZi:

Hur kan de komma fram till 50% risk utan att ens ha ett scenario i hur det skulle gå till? xD

Jag tyckte också siffran på just 50% var ganska roligt. Jag vill veta hur man kom fram tll den.

Skrivet av Orisons:

Ja det kan den, som tur är har vi ingen aning om hur vi ska konstruera en.
Chat GPT och liknande kommer aldrig att utvecklas till något sådant, lika lite som t9 i mobilen skulle göra det....

Ojdå!

Innan tyckte jag siffran 50% var magstark men du tog den rätt hårt.
Så hur kom du fram till att det finns 0% chans att detta skall ske?

Permalänk
Avstängd

Edit:
Ska dock inte vara sant
https://arstechnica.com/information-technology/2023/06/air-fo...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vad trött jag börjar bli på Tegmark, han har helt tappat det. Det är ena otroliga hopp man måste göra för att gå från nutid till "50% risk att vi utrotas av en mer intelligent livsform". Det finns inget med AI i sin nuvarande form som luktar generell intelligens, det kommer helt enkelt inte ske inom överskådlig framtid.

Det största problemet är att det blivit en enorm distraktion från det som faktiskt måste diskuteras väldigt skyndsamt, vi står inför enorma problem med de här systemen redan i sin nuvarande form, det måste regleras ordentligt och det måste ske ganska snart.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Jag tror att människor kan utplåna hela mänskligheten, därför bör vi förgöra alla människor innan de hinner att göra detta.

*edit*
Jag hade min Ai assistent i webbläsaren som skrev det ovanför..

Men teknikutveckling allmänt kan användas till ondo. För var år som går så får folk bara mer kunskap och bättre verktyg.
Utan att veta vad jag pratar om så tror jag att med dagens kunskap och verktyg så är det tusan så mycket enklare att framställa ett kärnvapen än vad det var på 1940 talet. Exakt samma sak gäller allt som biologiska vapen. Jag vet inte riktigt hur vi ska skydda oss i framtiden, kanske sprida ut livet till flera planeter där man har extrema restriktioner på dessa?

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Enligt fysikprocessorn och AI-forskaren Max Tegmark är det 50 procent risk att människor utrotas om AI inte kontrolleras.

Läs hela artikeln här

Nu är jag ingen fysikprocessor, men jag är nyfiken på vad de andra 50 procenten innebär då?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

<Uppladdad bildlänk>

Det har dock visat sig att det inte alls var sant, det var ett "tankeexperiment" av en överste som verkar ha kollat på lite för många scifi-filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Nu är jag ingen fysikprocessor, men jag är nyfiken på vad de andra 50 procenten innebär då?

Butlerian Jihad, förmodligen. Det verkar tydligt att Tegmarks källor är av det mera spekulativa slaget.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär 100% risk att mänskligheten utrotar sig själv tids nog. En förnuftig AI borde väl göra vad som krävs för att påskynda detta så snart det går..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Det är väl 100% risk att mänskligheten utrotas förr eller senare oavsett AI? Till slut kommer solen att explodera och ta jorden med sig. Men min gissning är att vi människor kommer utrota oss själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det har dock visat sig att det inte alls var sant, det var ett "tankeexperiment" av en överste som verkar ha kollat på lite för många scifi-filmer.

Tack, unilad borde ha googlat några minuter till innan de publicerade för klicks

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl 100% risk att mänskligheten utrotas förr eller senare oavsett AI? Till slut kommer solen att explodera och ta jorden med sig. Men min gissning är att vi människor kommer utrota oss själva.

Det är dock så enormt lång tid att det är rätt rimligt att tro att vi kan ta oss till andra solsystem då (om inte annat så på generationsskepp).

Vi har åtminstone ett par hundra miljoner år innan jorden blir obeboelig pga solen. Vi har kunnat komma ut i rymden i c:a 60 år, och kunnat flyga c:a 120 år, så det går ju inte att förutse vad vi kan göra på 300 000 000 år.
Om vi överlever dit i helhet, förstås. Och det är ju det som är tveksamt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det är väl 100% risk att mänskligheten utrotas förr eller senare oavsett AI? Till slut kommer solen att explodera och ta jorden med sig. Men min gissning är att vi människor kommer utrota oss själva.

Vad jag förstått osannolikt att Solen kommer explodera, utan den kommer med åldern växa och bli en så kallad röd jätte som kommer sluka Merkurius och Venus och göra liv på Jorden (som vi känner till det) omöjligt på det sättet. Så resultatet blir väl i princip detsamma – kört för biologiska varelser på Jorden. Men kanske inte för mekaniska intelligenser!

Nu är detta dock cirka 5 miljarder år fram i tiden, så knappast något att bekymra sig över nu eller ens i morgon.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tack, unilad borde ha googlat några minuter till innan de publicerade för klicks

Samtidigt, så förnekar de väl inte att det skulle kunna vara ett tänkbart scenario (plausible).

""We've never run that experiment, nor would we need to in order to realize that this is a plausible outcome." He clarifies that the USAF has not tested any weaponized AI in this way (real or simulated) and says, "Despite this being a hypothetical example, this illustrates the real-world challenges posed by AI"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hoppas dom vill ha oss som husdjur eller något?

Vi får kanske se AI som våran naturliga efterträdare. Vill vi utforska rymden kommer en AI kunna göra det MYCKET bättre än våra klena kroppar klarar med. Dom kan leva i princip oändlighet vilket är en bra egenskap i rymden och sedan alla andra fördelar dom har kanske blir det som:
https://www.youtube.com/watch?v=4aqJsObw4F8

Vi får bli robotar själv...sen blir det krig med de som inte vill

EDIT: såg att AI hjälpt till med att göra filmen bättre

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

300 miljoner år, är det så kort tid kvar alltså? (sagt utan ironi etc)

Men, 50%? Antingen borde det vara nära 0% eller nära 100%, skulle man ju kunna tro. Men 50%?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Hur kan de komma fram till 50% risk utan att ens ha ett scenario i hur det skulle gå till? xD

Antingen blir vi utrotade eller så blir vi inte det.

Fattar ju vem som helst att det blir 50/50.

Permalänk
Medlem

Chatbottar har redan utrotat mänskligheten i kontakt med företag ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vi människor verkar ha ett oemotståndligt driv för att utveckla teknik som blir bättre och bättre. Varför det är så kraftigt destillerat inom oss vet jag inte men det kan vara så att vi är föregångare till något smartare och bättre. Eller så kan det bara vara så att det genererar pengar helt enkelt och vi dras till det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är dock så enormt lång tid att det är rätt rimligt att tro att vi kan ta oss till andra solsystem då (om inte annat så på generationsskepp).

Vi har åtminstone ett par hundra miljoner år innan jorden blir obeboelig pga solen. Vi har kunnat komma ut i rymden i c:a 60 år, och kunnat flyga c:a 120 år, så det går ju inte att förutse vad vi kan göra på 300 000 000 år.
Om vi överlever dit i helhet, förstås. Och det är ju det som är tveksamt.

Å andra sidan har vi nog muterat till något annat än det som vi nu kallar människor om det fortfarande finns liv på planeten då.

Permalänk
Medlem

AI kommer inte hinna bli ett problem jämfört med klimatproblemen.

De kommande 20 åren kommer den vanliga människan som lever i sin bubbla bli varse om klimatproblemen på ett helt annat vis, samt att det inte går att göra något åt. Vi kan inte samarbeta om någonting. Istället kommer vi kriga. System börjar kollapsa. Vid sekelskiftet är förmodligen den moderna världen helt kollapsad. Enorma torkor, matbrist, vattenbrist, och flera meter höjd vattennivå väntar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Samtidigt, så förnekar de väl inte att det skulle kunna vara ett tänkbart scenario (plausible).

""We've never run that experiment, nor would we need to in order to realize that this is a plausible outcome." He clarifies that the USAF has not tested any weaponized AI in this way (real or simulated) and says, "Despite this being a hypothetical example, this illustrates the real-world challenges posed by AI"

Den stora nyheten är att stormakterna är OK med att låta AI bestämma över kärnvapenhot eftersom svarstiderna har blivit kortare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Antingen blir vi utrotade eller så blir vi inte det.

Fattar ju vem som helst att det blir 50/50.

Gillar den logiken. 50% chans att jag vinner på lotto imorgon då.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem

Det vore inte en dag för tidigt, sopprötter hela högen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion