Laggar med ”Apple lightning till digital AV”

Permalänk
Medlem

Laggar med ”Apple lightning till digital AV”

Har skaffat en Apple lightning adapter till stugan där vi inte har nåt wifi, bara min IPhone 14 och en tv:) Jag har obegränsad surf så jag tänkte det skulle vara lugnt. Jag har bra täckning och 5g, men vissa saker jag tittar på laggar ordentligt. Bilden fryser/hackar till typ varannan sekund. Jobbig att kolla på. Vissa material går att titta på utan problem alls. Streamar bara från svt play eller cmore, serier eller filmer. En serie kan funka bra, medan en annan laggar väldigt mkt. Ser inget samband kring vilken av apparna jag använder. Tvn är en Samsung från typ 2008, med hdmi.

När det väl laggar så blir det värre med fruns iPhone 8 än med min 14.

Kollar jag istället direkt i telefon så är det aldrig någonsin lagg!

Några idéer kring hur man kan lösa det?

Permalänk

Vad får du ut för hastighet när du kör t.ex Bredbandskollen?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad får du ut för hastighet när du kör t.ex Bredbandskollen?

Ner mellan 100-200 mbit/s
Upp ca 15 mbit/s

Men borde inte alla serier och filmer påverkas på samma sätt om det var hastigheten? Nu kan ju en serie via cmore funka perfekt, men byter jag till en annan via cmore så laggar det!! Tittar jag istället direkt i mobilen så laggar det aldrig!

Permalänk
Medlem

Om du använder https://speed.cloudflare.com istället, ser det ut som någon av alla siffror skiljer sig markant när du har adaptern inkopplad och när den inte är inkopplad? Det bästa skulle vara om du kunde posta screenshots för de båda fallen, men förstår om det är lite för jobbigt.

Prova även att köra via hotspot på ena telefonen och koppla adaptern till andra telefonen och se om det gör någon skillnad.

Jag är ingen expert på sånt här, men jag kan ju tänka mig att det faktiskt kan påverka antennen negativt att ha en adapter och HDMI-kabel inkopplad.

Permalänk
Medlem

Är det konstant lag eller kommer det efter ett tag.
Dagen killgissning men tänker att de olika tjänsterna och filmerna behöver skalas upp och använder olika upplösning och att telefonen får jobba hårt. Det kanske även finns en begränsning i vad lightningporten kan trycka ut.
Det som säger emot gissning är ju att iPhone 14 är väldigt kraftfull, det funkar bra att köra i vissa tjänster osv.

Att din frus iPhone 8 laggar lite mer kan ju bero på cpu och ram men även att den inte täcker inte lika många LTE band (om ni gör 4G) och att du får ut bättre fart ur din iPhone 14.

Kan det vara en iOS versions sak? kör ni samma version? Vet att senaste 16.5 hade lite issues med lightning tillbehör, men där var det nog mer en fråga om att det fungerade eller inte alls.

Kolla även inställningarna på din Samsung TV, mixtra lite med frekvens, HDMI inställningar osv. Vet t.ex. att man kan uppleva "hack" vid bilder som förflyttas i sidled eller höjdled.

Hur funkar det om du t.ex. spelar ett spel som är grafikintensivt eller om du köpt en film som du laddat ner till enheten.
Tänker om man kan utesluta saker så att man bara vet att det rör sig om streamade tjänster t.ex.

Permalänk
Medlem

Laggar även ”offlinematerial” (typ filmklipp du filmat med kameran)? Funderar på om det är nätverksrelaterat eller prestandarelaterat.

Kablade anslutningar är ju knappast något Apple prioriterat de senaste ~5 åren, så skulle inte förvåna mig om det är något i drivrutin-/mjukvaruväg som gör att det fungerar kackigt.

AppleTV är inte ett alternativ? 😇 vill minnas att de ska gå att köra via internetdelning på telefonen

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Jzäta:

Ner mellan 100-200 mbit/s
Upp ca 15 mbit/s

Men borde inte alla serier och filmer påverkas på samma sätt om det var hastigheten? Nu kan ju en serie via cmore funka perfekt, men byter jag till en annan via cmore så laggar det!! Tittar jag istället direkt i mobilen så laggar det aldrig!

Jag tänkte att olika tjänster och t.o.m olika filmer på samma tjänst säkert kan ha olika bitrate, och att du låg precis på gränsen kanske. Men du har ju bra hastighet så det kan ju inte vara problemet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns två saker här som ofta beskrivs med slasktrattstermen "lagg" men som är olika saker:

Otillräcklig bandbredd för att strömma bilden, vilket inte handlar om TV:n eller HDMI eller sladdar utan om nätverksaccess som inte kan hålla en buffert för bilden. Då fryser det till och hackar – "laggar" – som tydliga stopp och avbrott i flödet av ljud och bild.

Där är lösningen att ordna bättre bandbredd – eller sänka kvaliteten på streamingen.

Interpolering i TV:n som periodiskt växlar mellan mjukare flyt och icke-flyt – "laggar" men utan att det blir stopp och avbrott i flödet. Bara ett varierande flyt i bilden.

Sådana problem kan förvärras av icke-matchande frekvenser, likt att man strömmar ett material i 25/50 Hz-domänen (likt SVT Play) medan anslutningen kör 60 Hz till TV:n och därför repeterar extra rutor vilket förvirrar interpoleringen i TV:n.

Då är lösningen att stänga av interpoleringen men detta hjälper bara delvis. Generellt verkar casting från mobiler och via adaptrar visa mer av den här typen av problem. Inte första frågan om detta om man säger så. Brukar generellt fungera bättre med exempelvis en AppleTV och någon 5G-wifi-router för att ge access till ATV eller motsvarande box. Slipper man också blanda in telefonerna och binda fast dem med HDMI-koppel till TV:n.

Permalänk
Medlem

Det är inte en traditionell signal omvandlare, alltså typ en ren VGA -> HDMI signalbehandlingen, utan telefonen komprimerar bilden till en MP4 video ström som skickas över lightning kabeln för att sedan packas upp och skickas ut som HDMI bild av en ARM processor i kabeln så är den säkert buggig på alla möjliga sätt. Säkert någon antal bilder per sekund omvandling som blir felaktig med massa visuellt lagg som resultat.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av svolter:

Det är inte en traditionell signal omvandlare, alltså typ en ren VGA -> HDMI signalbehandlingen, utan telefonen komprimerar bilden till en MP4 video ström som skickas över lightning kabeln för att sedan packas upp och skickas ut som HDMI bild av en ARM processor i kabeln så är den säkert buggig på alla möjliga sätt. Säkert någon antal bilder per sekund omvandling som blir felaktig med massa visuellt lagg som resultat.

Ah, det förklarar varför det allmänt verkar vara rätt FUBAR med den där kabeln så fort frågan dyker upp.