MSI sjösätter navkapslar för fläktar

Permalänk
Melding Plague

MSI sjösätter navkapslar för fläktar

Tillverkaren lånar en idé från bilvärlden och med magneter trotsar logotypen fläktens rotation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu mera "mervärde" som egentligen inte fyller någon riktig funktion mer än att kunna höja priserna...

Kalla mig gammalmodig men, själv tittar jag hellre på vad skärmen visar än på alla "flashiga" funktioner som komponenterna utrustas med idag.

Permalänk
Medlem

Nej! Bara nej!

Kromlister nästa då eller?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nej! Bara nej!

Kromlister nästa då eller?

Hydraulik så datorn kan hoppa på bordet bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hydraulik så datorn kan hoppa på bordet bredvid.

Taksänkning, lowrider, vingar för luftflöde, …

Permalänk
Medlem

Datorer har ju RGB som bilar också har. Radiatorer likaså. Fönster har vi redan.
Navkapslar är naturligtvis nästa steg.
Steget efter navkapslar borde givetvis vara en gamingstol där all datorhårdvara är inne i sätet och ryggstödet. Signaler till skärmen går att lösa trådlöst. Och elen likaså snart.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte runda svarta ”klisterlappar” en gång för att täcka den fula loggan på fläktarna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Apropå onödigt mervärde, hittade detta moderkortet hos ASUS: https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/bus...
Känns riktigt rätt på något sätt. Saknar enklare gröna moderkort...

Permalänk
Medlem

Bättre vore det med fläktar som gick att ta av och ersätta utan att verktyg behövdes.
Men det är för mycket begärt. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

1000kr dyrare Suprim för detta? Helt klart värt det.. or not.

Permalänk
Medlem

Rätt så smart ändå? Massa nav på fläktar är ju fula eller bara svarta osv. Säkert massa moddare som vill ändra och ha sig.

Vänta nu, passar dom bara på deras fläktar? Trodde det mer var som klisterlappar man kunde köpa...

Permalänk
Medlem

Lätt värt tusen spänn om de kommer med RGB!

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta köra på prispressade fläktar med daisy chain men utan krimskrams från Arctic.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Nej! Bara nej!

Kromlister nästa då eller?

Minns jag inte helt fel så var "kromade" fläktar en grej kring millenieskiftet... och det var inte snyggt då heller.

Skrivet av loefet:

Apropå onödigt mervärde, hittade detta moderkortet hos ASUS: https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/bus...
Känns riktigt rätt på något sätt. Saknar enklare gröna moderkort...

Äntligen ett grönt AM5-moderkort!

Letade som en galning efter ett sånt AM4-kort när jag byggde dator förra gången. Men då fanns det tusan inget att hitta tyvärr.

Svårt att motivera nybygge bara för att byta färg på moderkortet... men bara för att jäklas med folk skulle jag kunna göra det nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Den rosa och bruna färgen är det viktigaste på en fläkt. Då vet man att det är kvalitet på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Äntligen ett grönt AM5-moderkort!

Letade som en galning efter ett sånt AM4-kort när jag byggde dator förra gången. Men då fanns det tusan inget att hitta tyvärr.

Svårt att motivera nybygge bara för att byta färg på moderkortet... men bara för att jäklas med folk skulle jag kunna göra det nu.

Finns för AM4 också
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/csm...

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé, jag är potentiell kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köpte runda svarta ”klisterlappar” en gång för att täcka den fula loggan på fläktarna.

Jag kör med möbeltassar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Taksänkning, lowrider, vingar för luftflöde, …

Ha!
Loque ghost s1 har taksänkning!
Olika top hats som ändrar höjden på chassit.

Och alienware hade nå chassi för ett tiotal år sedan med flärpar som öppnade och stängde sig vid ökat luftflöde!
https://m.youtube.com/watch?v=x-Rni-Nq2T0

Truth istranger than fiction 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Se på fasen

Det finns hopp för framtiden ändå!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om jag monterar ett grafikkort, eller tar ut ett och packar ner det i kartongen eller monterar eller tar ut något annat med fläkt där det finns ett "rätt håll" så brukar jag manuellt snurra fläktarna så de pekar åt "rätt håll".
Jag vet att det inte finns någon egentlig mening med det.
Men på något vis känns det lite bättre.
Inte på den nivån att jag måste göra det.
Bara att jag föredrar det.

Exempelvis första bilden jag hittade i SweClockers galleri med fläktar med etikett:

Är det en slump att båda fläktarna stannat så loggan hamnar åt rätt håll?
Eller har fotografen snurrat fläktarna innan fotograferingen för att loggan ska hamna åt rätt håll?

Här lanserar MSI fläktar som alltid pekar åt rätt håll (eller loggan åtminstone).
Måste vara perfekt för folk som har OCD.

Det är onödigt. Men jag gillar det.
Skulle inte köpa markant dyrare eller sämre fläktar p.g.a. det.
Men säg 2 likvärdiga fläktmodeller gällande luftflöde/tryck/ljudnivå och en har RollsRoyce navkapsalrna och en har det inte.
Om fläkten som har det kostar typ 10-20kr mer (per fläkt) så hade jag nog kunnat köpa modellen med kapslar.

Permalänk
Medlem

Exempel

Är det någon som kan hitta ett fel i denna bild?

Upplever ni att det stör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exempel

Är det någon som kan hitta ett fel i denna bild?
https://www.dumpaday.com/wp-content/uploads/2013/01/funny-ocd-pictures-bathroom-floor-tile.jpg

Upplever ni att det stör?

Mods: hur tar jag bort någon annans inlägg?!

Stötande, hets mot mänskligheten, krigsbrott, … !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mods: hur tar jag bort någon annans inlägg?!

Stötande, hets mot mänskligheten, krigsbrott, … !!

haha

Jag tolkar det som att du hittade felet.

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt om MSI hade sålt dem som "navkapslar" alltså typ som ett klistermärke.

Nu när det verkar vara endast inom Suprim serien på MSI fläktar så är det imo helt ointressant. Kommer inte köpa dem fläktarna bara för att.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hade lätt köpt om MSI hade sålt dem som "navkapslar" alltså typ som ett klistermärke.

Nu när det verkar vara endast inom Suprim serien på MSI fläktar så är det imo helt ointressant. Kommer inte köpa dem fläktarna bara för att.

Hade det bara varit ett klistermärke hade det snurrat runt som vanligt.
Antar att det behöver någon magnet på någon speciell position i själva fläkten för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade det bara varit ett klistermärke hade det snurrat runt som vanligt.
Antar att det behöver någon magnet på någon speciell position i själva fläkten för att fungera.

tänkte typ:
tunn plåtbit med valfri design, liten magnet/kullager eller ngt, tunn plåtbit, 3m tejp. Typ [.]~

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Inget jag bryr mig om. Kommer bara tänka på färg och eventuellt om det finns ljus på komponenterna.

Just nu tvingades jag dock placera min dator med fönster delen mot väggen, vilket känns trist efter att ha gjort ett någorlunda bra bygge.

Permalänk
Medlem

Yta (blinkande lampor och annat bling) över substans (prestanda och funktion). Det är väl dit vi har varit på väg ganska länge nu, det går utför så att säga. En tråkig trend enligt mitt tycke. Sen vill dom (företagen) att vi ska betala mer för dom här meningslösa grejerna.

Jag hade kanske inte brytt mig så mycket om det fanns gott om alternativ för oss som föredrar funktion och prestanda till ett vettigt pris före en massa bling som kostar extra. Men tyvärr så har ju detta tagit över nästan helt nu.