Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Märker att du gillar att göra folk irriterade och har stor erfarenhet av detta, men att slänga "lättkränkt" i ansiktet på någon har inte riktigt samma effekt nu som det hade för några år sedan när det upptäcktes att de som klagar på lättkränkthet är de mest lättkränkta av alla, så... får dra ifrån några poäng där. Dock är inkluderandet av en smiley på det viset du gör en klassiker och alltid jävligt irriterande, för att inte tala om den ännu mer klassiska "CALM DOWN!"-taktiken för att få den andra att framstå som rubbad även om de faktist var helt lugn, så du får nog ändå 6, kanske till och med 7 poäng av 10 trollpoäng!

Edit: Staaaaavfel. Så många stavfel.

Så sjukt bra och träffsäkert!

Permalänk
Medlem

Vare sig SR eller SVT har visat sig förstå något om statistik. Att de funnit 2/3 av modeller i de affärer de valt inte lagligt för framföras på allmän väg i Sverige har noll betydelse. Då är det mer intressant att bara fem av topp 20 på prisjakt är lagliga att framföras på allmän väg i sverige.

Stoppa 100st elsparkar på en gata i stockholm och du vet ändå bara hur det ser ut på den gatan (med en felmarginal på över 10%).

Är detta över huvud taget intressant på något sätt? Vad har SR lyckats med journalistiskt här?

Om de istället för att bara sitta och räkna elsparkar på webbsidor faktiskt gjorde lite journalistik kanske vi fått lära oss något vi inte redan visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag är ledsen att du tog illa upp av mitt inlägg, det är inget personligt. Jag har inte kritiserat några enskilda personer utan pekar snarare på ett generellt samhällsproblem - jag skriver också vad jag vill inom ramarna för forumets regler.

"If nobody hates you, you’re doing something wrong."

Citatet du citerade och mer eller mindre använde dig av verkar du inte ha koll på eller hajar innebörden av. Det lämpar sig inte att använda vid generaliseringar som du gjorde.

Först av allt så kommer citatet från serien House och sades av seriens stjärna Gregory House (som spelas av Hugh Laurie).
För de som sett House, så uttrycker han sig på andra sätt än andra, rentav irrationellt, tyket, argt - för att det är hans sätt att uttrycka sig på men han gör det med fakta som grund - för hans beteende till trots så är han en sjukt duktig doktor.

Tillbaka till citatet

If nobody hates you, you’re doing something wrong - är en omformulering av den enkla men lika givna frasen ”man kan inte vara alla till lags” - Jag har med mig 10 stycken glassar med hallonsmak till barnens kalas men ett barn gillar inte hallonsmak - man kan inte vara alla till lags.

Där tog du det citatet helt ur sin kontext - och jag är med på att du inte förstod innebörden och nu är du även med på varför det var rätt olämpligt att ha med det.
Du skulle kunna säga ”ja men jag var ju inte alla till lags med min kommentar” <— en sådan kommentar visar bara ännu mer att man inte greppat innebörden.

De andra grejerna har du redan fått kritik på så de behöver jag ju inte för allmän beskådan nämna igen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hur är det med hyrscotrarna. Håller de sig på 250w 20kmh? Eller har de någon typ av dispans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Låter som att du är av könet kvinna och saknar insikt i att män i Sverige väger i genomsnitt 84kg. 250w hanterar knappt det.

Personligen har jag legat runt 100kg senaste 5 åren (med synliga magrutor och jag är inte speciellt gym-bro) och dessa 250w sparkar är katastrofala. Man får ge egen fart i minsta uppförstbacke.

lagarna är designade för barn och små tjejer..

Permalänk

20 kilometer & 250 watt elscooter men dom får fan kolla up alla elcycklar då med dom är på 20-25 km & 360wh -.-

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Hur är det med hyrscotrarna. Håller de sig på 250w 20kmh? Eller har de någon typ av dispans?

Ja dom går inte mer än 20 och motorn är nog inte kraftigare än 250w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Att ha en växellåda är en usel ide men att ha en reduktionsväxel kan funka men hellre mer effekt då reduktionsväxling sänker effektiviteten.

Givetvis sänker en transmission effektiviteten, men med tanke på att elscootrarna är effektbegränsade till 250w och inte kan ta sig upp för brantare backar är det en helt okej kompromiss. Räckvidden är sällan ett problem och effektivitetsförlust går att kompensera med större batterier.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Givetvis sänker en transmission effektiviteten, men med tanke på att elscootrarna är effektbegränsade till 250w och inte kan ta sig upp för brantare backar är det en helt okej kompromiss. Räckvidden är sällan ett problem och effektivitetsförlust går att kompensera med större batterier.

Istället för transmission borde de köra AC asynkron eller synkronmotor drift istället för DC som jag antar de flesta har. Med AC och en VFD krets kan du få fullt moment vid alla varvtal. Överlägset all form av transmission.

Angående motoreffekter kan man på elmotorer plocka ut en mycket högre effekt momentant. Hade man gjort en bra design så snålar man inte på lindningarnas isolering, och sätter även in PT100 element i lindningen som man stryper hur hårt man styr ut motorn när det blir för varmt. Grundproblemet är att det är dålig och för billig design när rätt teknik finns till en lite högre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Istället för transmission borde de köra AC asynkron eller synkronmotor drift istället för DC som jag antar de flesta har. Med AC och en VFD krets kan du få fullt moment vid alla varvtal. Överlägset all form av transmission.

Angående motoreffekter kan man på elmotorer plocka ut en mycket högre effekt momentant. Hade man gjort en bra design så snålar man inte på lindningarnas isolering, och sätter även in PT100 element i lindningen som man stryper hur hårt man styr ut motorn när det blir för varmt. Grundproblemet är att det är dålig och för billig design när rätt teknik finns till en lite högre kostnad.

Fullt moment vid alla varvtal är föga hjälpsamt om momentet inte är tillräckligt. Dessutom är fullt moment på alla varvtal kontraproduktivt för ett effektbegränsat fordon. Bästa hade varit att överdimensionera motorn och effektbegränsa till 250w över det aktuella varvtalsspannet, vilket hade inneburit en avtagande vridkurva, men det kostar pengar.

Mig veterligen plockar elsparkarna ut mycket högre effekt momentant, men att ta sig upp för en längre backe är inte en momentan last. Segway G30 som är en ganska vanlig modell, har nästan dubbla effekten momentant om jag minns rätt.

Hur man än vänder och vrider på det, så är en av elscooterns akilleshälar att det hamnar för lite vridmoment på bakhjulet för brantare backar. Det hade gått att få betydligt mer vridmoment i 10-15km/h och fortfarande hålla sig inom 250w vid 20km/h, antingen genom en transmission eller överdimensionerad och effektbegränsad motor.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Hur är det med hyrscotrarna. Håller de sig på 250w 20kmh? Eller har de någon typ av dispans?

ingen av dem bara har en strypning till 20km

Permalänk
Medlem

tycket bara lagan borde ändras till 500W och max 25km/h. så dem som väger mer kan faktisk ja åka

Permalänk
Medlem

Mina kommentarer till flera ämnen:

Inget fordon, vare det sig är en cykel, elcykel, elsparkcykel eller permobil får köra snabbare än 6 km/tim om det är en "gångbana" (t.ex. en trottoar), och cyklarna ska inte ens vara där överhuvudtaget om det finns en väg bredvid. (Kombinerad gång och cykelbana är en annan sak däremot.)

Jag upplever det (helt anekdotiskt) att de som äger sin egen elsparkcykel sköter sig bättre och oftare bär hjälm, än de som hyr elsparkcykel för stunden.
Visst finns det andra med ännu sämre trafikvett. I förrgår såg jag minst två cyklister vardera som cyklade utan hjälm, mot enkelriktad cykelbana, hela tiden i gångfilen bredvid cykelbanan, och resp. där det var skyltat cykling förbjudet.

"Elsparkcykel" är förstås ett dumt ord. Det är inte en sparkcykel eftersom man inte sparkar. Den ser bara ut som en sån. Den är farligare än en riktig cykel eftersom hjulen är mindre, och för att föraren inte får lika mycket fysisk feedback med underlaget som när man t.ex. behöver stånka sig upp i en uppförsbacke. En "scooter" sitter man på.

Företag som säljer elsparkcyklar som inte får framföras på allmän väg och samtidigt uppmuntrar till det borde straffas. De ansvariga på företagen ska själva böta med egna pengar till en fond för människor som blivit skadade av elsparkcyklar, tycker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag upplever det (helt anekdotiskt) att de som äger sin egen elsparkcykel sköter sig bättre och oftare bär hjälm, än de som hyr elsparkcykel för stunden.

Om polisen bara kollar på de som bär hjälm på elsparkcykel får de nog bort de värsta fartdårarna Om deras elsparkcykel körde i normal fart hade de inte haft på sig hjälm. (Det här är en generalisering förstås.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Kanske IQ-test för att framföra fordon över 30km/h med?
Mat ska kosta extra för smala personer för att de äter mindre och eventuellt tränar mer eller har generellt bättre ämnesomsättning?
Högre pris på gymkort för vältränade?
Jag menar om vi nu ska hårdra ska kan vi göra det ordentligt.
Eller så kan man helt enkelt knipa igen ibland och bara låta tanken stanna kvar i huvudet, hur rätt man än har - för med en sån kommentar bör man rimligen få gehör på. Positiv och negativ.

Finns ju dessutom långa muskulösa personer som väger över 100kg. Ta Magnus Samuelsson. Typ 2 meter och biffig som tusan. Dessutom väldigt deffad. Ska han gå med då stackarn? Rör han sig för lite?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Skillnaden är ju att du behöver ta körkort för att vara behörig att framföra en bil med en miljon hästkrafter på allmän väg.

Det finns en hel del fordonsstandarder som gör det omöjligt att ha en bil med 1M häskrafter, så vi kan bortse från det exemplet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det finns en hel del fordonsstandarder som gör det omöjligt att ha en bil med 1M häskrafter, så vi kan bortse från det exemplet

Jag är mycket väl medveten om hur banal överdriften va haha.
Tyckte bara att jämförelsen va oerhört korkad, det ena fordonet kräver att du har behörighet för att få köra det, det andra gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Finns ju dessutom långa muskulösa personer som väger över 100kg. Ta Magnus Samuelsson. Typ 2 meter och biffig som tusan. Dessutom väldigt deffad. Ska han gå med då stackarn? Rör han sig för lite?

Även om man tolkar inlägget som startar allt mer generöst, alltså om man antar att personen enbart menar folk som är i dålig form/dålig hälsa osv, så är det rätt otrevligt.

Har kännt mig rätt entusiastisk just för att jag ser folk glida runt på sådana här fordon överallt just av alla åldrar, klädda på olika sätt som man inte lika ofta ser på cyklar i sverige- alltså folk uppklädda för fest, jobb, annat, och det ser ruskigt smidigt och enkelt ut och känns som en betydelsefull förbättring i folks liv genom teknologi.

Jag vet själv att mina värsta perioder i livet (även de där jag haft mest problem med vikt osv) har varit just när jag inte kan få ihop allt tidsmässigt och hur man än gör så finns inte tid till att både sova/vila ut, få allt gjort på jobbet, äta nyttigt och hålla kroppen i form, och att försöka tvinga sig själv att gå ner i vikt samtidigt som man jobbar övertid varje dag, sover skitdåligt och inte hinner med annat än hämtmat på kvällen är inte helt lätt.

Vet att man menar det skämtsamt (kanske) men känns seriöst som någon slags korkad liten ondska att mena att folk som är överviktiga ska skämmas ut ur de små enkla sakerna som kan gör livet lättare- även om man inte menar att någon ska skämma ut dem aktivt, att antyda att någon som är överviktig borde veta att de "inte hör hemma" på elsparkcykel eller vad det nu kan vara.

Har känt mer än en person som påverkats till någon nivå av sådan social press om att när man är tjock eller iallafall inte har sin idealkropp så ska man veta sin plats liksom, är vidrigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Elsparkcyklar är det värsta sedan Apple tog bort 3.5 mm jacket.

Förbjud skiten omedelbart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

De borde förbjuda elsparkcyklar för vuxna och äldre barn. Fruktansvärt fjantigt och helt onödigt då det redan finns cyklar. Ut och rör på er och sluta klaga på att ni "svettas".

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

inget som är speciellt smaklöst eller respektlöst, du känner dig nog bara träffad och är antagligen lättkränkt. Slappna av och gå mer

Verkar mer som att någon kände för att skriva av sig innan helgen, har tyvärr inte fått någon replik från @UncleDirty

Skrivet av Kyraal:

Märker att du gillar att göra folk irriterade och har stor erfarenhet av detta

Det kan vara kul att provocera ibland och det kan också mynna ut i bra diskussioner, blev dock lite tråkigt att diskussionen spårade ur efter att ett tiotal användare inte fattade vad jag menade och drog igång SM i halmgubbe.

Skrivet av Elakekocken:

....

De andra grejerna har du redan fått kritik på så de behöver jag ju inte för allmän beskådan nämna igen.

Ok? Förklarar fortfarande inte varför du är otrevlig eller varför du relativiserade? Jag har inte sagt något om att det skulle vara förbjudet för person X och tillåtet för Y.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Även om man tolkar inlägget som startar allt mer generöst, alltså om man antar att personen enbart menar folk som är i dålig form/dålig hälsa osv, så är det rätt otrevligt.

Har kännt mig rätt entusiastisk just för att jag ser folk glida runt på sådana här fordon överallt just av alla åldrar, klädda på olika sätt som man inte lika ofta ser på cyklar i sverige- alltså folk uppklädda för fest, jobb, annat, och det ser ruskigt smidigt och enkelt ut och känns som en betydelsefull förbättring i folks liv genom teknologi.

Jag vet själv att mina värsta perioder i livet (även de där jag haft mest problem med vikt osv) har varit just när jag inte kan få ihop allt tidsmässigt och hur man än gör så finns inte tid till att både sova/vila ut, få allt gjort på jobbet, äta nyttigt och hålla kroppen i form, och att försöka tvinga sig själv att gå ner i vikt samtidigt som man jobbar övertid varje dag, sover skitdåligt och inte hinner med annat än hämtmat på kvällen är inte helt lätt.

Vet att man menar det skämtsamt (kanske) men känns seriöst som någon slags korkad liten ondska att mena att folk som är överviktiga ska skämmas ut ur de små enkla sakerna som kan gör livet lättare- även om man inte menar att någon ska skämma ut dem aktivt, att antyda att någon som är överviktig borde veta att de "inte hör hemma" på elsparkcykel eller vad det nu kan vara.

Har känt mer än en person som påverkats till någon nivå av sådan social press om att när man är tjock eller iallafall inte har sin idealkropp så ska man veta sin plats liksom, är vidrigt.

Ja, även om man har åsikten att det är dåligt att vara "tjock", så är det inte en bra metod att motivera folk att gå ner i vikt genom att håna dem eller försöka få dem att skämmas över sin vikt.
Det finns så klart folk som har hämtat kraft i att de blev mobbad i skolan för sin vikt, som sedan lyckats använda det för att nå en mer "hälsosam" vikt, eller kanske till och med fått lite muskler och en tvättbräda, men misstänker att det är en minoritet. Finns säkerligen minst lika många, om inte fler, som har drivits till depression och dålig självkänsla istället, som lett till mer viktökning i sin tur.

Jag själv vägde 105kg I Augusti och var inte alls nöjd med hur min kroppsform hade börjat blivit, jag hade riktigt dålig kondis också för den delen, samt dåliga matvanor.
Jag har sedan dess gått ner nästan 30kg, trots att jag har byggt en del muskler genom promenader, joggning samt viktlyftning.
Jag har ärligt talat mått lite dåligt över min vikt personligen sedan jag passerade 30, innan dess har jag legat på ~80kg och är 182cm lång, men efter det har jag legat på ~85-90kg, fram tills Covid, då jag rörde på mig mindre och åt sämre i flera år och ökade på min övervikt ganska markant på relativt kort tid.

Det finns så klart en poäng att en elspark har svårare att orka med någon som väger 105kg, än någon som väger 45kg, absolut, men man behöver som sagt inte vara otrevlig oavsett.
Det ser dock ut som att det är low-effort trolls som söker lite negativ uppmärksamhet, kanske är de själva osäker över sin vikt och känner sig bättre när dom kan få andra att må dåligt också, vem vet?

Oavsett, fuck'em, de är NPCs som är totalt oviktiga i ditt liv, låt dom vara så trappar de snart upp sina påhopp tills att de blir bannade ändå om ingen ger dom den uppmärksamhet de söker.

Mer on topic, så har jag personligen aldrig använt en spark, varken av elektrisk typ eller inte (jag har använt en riktig spark så klart, men inte de nyare versionerna med hjul istället för skenor). Ser skoj ut dock, och absolut användbar i stadsmiljö, men själv bor jag i lite mer glesbygd, så avstånden är lite för långa för min del, speciellt om det regnar eller under vintertid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Jag tycker att elscootrarna är fantastiska. Har aldrig sett någon eller själv varit med om en olycka, såvida jag själv inte gjort John Wick shit med min scooter.

Rollerblades, jogga, cyklar och el cyklar är fantastiska i en vacker stad som Malmös innerstad med många bra vägar för ändamålet.

Jag tycker det snarare är bilar som borde sluta existera i innerstaden, i alla fall på soliga dagar. Helt meningslöst egentligen.
Jag ser exempelvis lådcyklar där en hel familj får plats med pappan som cyklar. Smidigt, enkelt, mer miljövänligt och framförallt effektivt.

Men visst. Det finns idioter på dessa scootrar, men det finns fler i bilarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag tycker att elscootrarna är fantastiska. Har aldrig sett någon eller själv varit med om en olycka, såvida jag själv inte gjort John Wick shit med min scooter.

Rollerblades, jogga, cyklar och el cyklar är fantastiska i en vacker stad som Malmös innerstad med många bra vägar för ändamålet.

Jag tycker det snarare är bilar som borde sluta existera i innerstaden, i alla fall på soliga dagar. Helt meningslöst egentligen.
Jag ser exempelvis lådcyklar där en hel familj får plats med pappan som cyklar. Smidigt, enkelt, mer miljövänligt och framförallt effektivt.

Men visst. Det finns idioter på dessa scootrar, men det finns fler i bilarna.

Drygt en dödsolycka om året https://www.di.se/digital/misstankt-dodsolycka-med-elsparkcyk...

Svårt att komma upp i samma hastighet på ex. rollerblades som du nämner ifall man glider runt på platt mark - annars lär ju skadetyperna vara liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Klassiker, bara för att nåt är värre är det ok med fler dåliga saker!

Fast nu är det inte det som är poängen, utan snarare hur man endast kan se en siffra på ca 3000 och dra någon som helst slutsats från det... Sedan tycker jag absolut inte det är ett dåligt färdsätt, tycker tvärtom de är otroligt bra. Billiga, platseffektiva, kul och miljövänliga. Problemet de lider av är kombinationen av lättillgängligheten och roligheten, folk är helt enkelt inte mogna nog att framföra de säkert i varje fall.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Drygt en dödsolycka om året https://www.di.se/digital/misstankt-dodsolycka-med-elsparkcyk...

Svårt att komma upp i samma hastighet på ex. rollerblades som du nämner ifall man glider runt på platt mark - annars lär ju skadetyperna vara liknande.

Det är sant.
Mina roller blades med 3 st hjul på 12cm i diameter drar lätt förbi scootrarna på 20-25 km/h i alla fall.
Mina blades är rätt läskiga, men jag kan inte rulla förbi min scooter i alla fall. Den drar ifrån nästan alla bilar 0-60. 😍

https://ibb.co/QM53t4X

En för mycket, men fortfarande relativt bra statistik med tanke på hur ofta dem nyttjas vid alkoholintag.
Tror dödssiffran på bilar är dryga 200-240 st / år i Sverige. Då är det nog väldigt få som kör fulla i förhållande tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tycker många drar diskussionen i sidled...

250w, 20km/h sparkcyklarna jämställs ju som cyklar.
Dvs det krävs således att man faktiskt använder muskelkraft också (egentligen i mindre utsträckning än vad som borde vara rimligt).

Det är ju absolut inga konstigheter där! Finns lixom inget att klaga på.

Vill man ha mera kräm/fart så är det ju bara att man gör som så att man klassar in dem som exempelvis mopeder. Men då tillkommer ju andra krav som bla krav på försäkring, vart de får framföras osv osv.

Men det vill ju varken åkarna eller tillverkarna hålla på med. Så problemet är ju inte att dagens regler är 20km/h och 250w utan att folk inte läser på och att tillverkarna är lata och inte gör som de borde (driva på så att de kan klassas i en annan kategori).

Nu finns det ju lite av ett svart hål där man varken kan klassa vissa sparkcyklar som cyklar eller moped och det är ju problematiskt. Men det är ju snarare här åkarna borde göra sin röst hörd för att få till ett annat regelverk. Men nej, man behöver bara ha mer effekt och mer fart!

Har själv en laglig sparkcykel och absolut den går ju inte 20km/h i brant uppförsbacke med det hade jag inte kommit upp i om jag cyklade på en vanlig cykel heller så jag ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Ja, även om man har åsikten att det är dåligt att vara "tjock", så är det inte en bra metod att motivera folk att gå ner i vikt genom att håna dem eller försöka få dem att skämmas över sin vikt.
Det finns så klart folk som har hämtat kraft i att de blev mobbad i skolan för sin vikt, som sedan lyckats använda det för att nå en mer "hälsosam" vikt, eller kanske till och med fått lite muskler och en tvättbräda, men misstänker att det är en minoritet. Finns säkerligen minst lika många, om inte fler, som har drivits till depression och dålig självkänsla istället, som lett till mer viktökning i sin tur.

Oavsett vad någons hälsostatus är- har varit i förhållande med ett par olika individer som haft ätstörningar, och även med individer som inte haft ätstörningar men varit oerhört osäkra över något annat- imposter syndrome, osäkerhet om svensk accent, om kropp, om röst, om social kompetens etc.
När man väl sett hur någon försökt ta sig ut ur sitt skal bara för att bli insparkad igen av dryga kommentarer så har man väldigt lite respekt för folk som avsiktligt droppar sådana kommentarer.

Skrivet av Zyie:

Jag själv vägde 105kg I Augusti och var inte alls nöjd med hur min kroppsform hade börjat blivit, jag hade riktigt dålig kondis också för den delen, samt dåliga matvanor.
Jag har sedan dess gått ner nästan 30kg, trots att jag har byggt en del muskler genom promenader, joggning samt viktlyftning.
Jag har ärligt talat mått lite dåligt över min vikt personligen sedan jag passerade 30, innan dess har jag legat på ~80kg och är 182cm lång, men efter det har jag legat på ~85-90kg, fram tills Covid, då jag rörde på mig mindre och åt sämre i flera år och ökade på min övervikt ganska markant på relativt kort tid.

Jag vägde runt 105kg för ett par år sedan när jag först sprang halvmaraton, kaos på jobb, förhållandeproblem och annat ledde till att jag trots fortsatt konstant träning gick upp mycket, bara genom dåliga matvanor och dålig sömn. Har gott om erfarenhet av att både gå ner i vikt och bygga muskler så visste liksom vad jag kunde göra men sällan det är högsta prioriteten när varje dag är stress från morgon till kväll.

Bryr mig inte så mycket om vad andra ser egentligen men var hård smäll att inse att jag fått högt blodtryck pga hög stress och dåliga vanor. Slutade jobba och började plugga och hamnade i en mycket mer hälsosam relation med en person som värderar att vara ute i naturen och träna, har nu vilopuls på 48 med maxpuls någonstans runt 197, vid 34 års ålder och med en inte särskilt atletisk kropp. Jag har också tränat i princip konstant sedan gymnasiet med ett par månader som längsta uppehåll men typ aldrig känt att jag klarar av att pressa kroppen så hårt som jag kan nu.

Låter som rejäl nedgång du lyckades med- fint att höra då jag vet att det kan vara tungt.

Skrivet av firstofmay:

Verkar mer som att någon kände för att skriva av sig innan helgen, har tyvärr inte fått någon replik från @UncleDirty

Det kan vara kul att provocera ibland och det kan också mynna ut i bra diskussioner, blev dock lite tråkigt att diskussionen spårade ur efter att ett tiotal användare inte fattade vad jag menade och drog igång SM i halmgubbe.

Ok? Förklarar fortfarande inte varför du är otrevlig eller varför du relativiserade? Jag har inte sagt något om att det skulle vara förbjudet för person X och tillåtet för Y.

Som svar på mittendelen av ditt inlägg- vart exakt är halmgubben?

Du ville posta en elak pik mot överviktiga men valde att säga det på ett någorlunda otydligt sätt, flera av oss tyckte att ditt inlägg var dåligt och nu pratar du om att "provocera" för att det ska "mynna ut i bra diskussioner" som om andra vuxna människor som lever i verkligheten inte förstår när någon bara säger dryga saker för att de känner att de kan komma undan med det?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tycker många drar diskussionen i sidled...

250w, 20km/h sparkcyklarna jämställs ju som cyklar.
Dvs det krävs således att man faktiskt använder muskelkraft också (egentligen i mindre utsträckning än vad som borde vara rimligt).

Det är ju absolut inga konstigheter där! Finns lixom inget att klaga på.

Vill man ha mera kräm/fart så är det ju bara att man gör som så att man klassar in dem som exempelvis mopeder. Men då tillkommer ju andra krav som bla krav på försäkring, vart de får framföras osv osv.

Men det vill ju varken åkarna eller tillverkarna hålla på med. Så problemet är ju inte att dagens regler är 20km/h och 250w utan att folk inte läser på och att tillverkarna är lata och inte gör som de borde (driva på så att de kan klassas i en annan kategori).

Nu finns det ju lite av ett svart hål där man varken kan klassa vissa sparkcyklar som cyklar eller moped och det är ju problematiskt. Men det är ju snarare här åkarna borde göra sin röst hörd för att få till ett annat regelverk. Men nej, man behöver bara ha mer effekt och mer fart!

Har själv en laglig sparkcykel och absolut den går ju inte 20km/h i brant uppförsbacke med det hade jag inte kommit upp i om jag cyklade på en vanlig cykel heller så jag ser inte problemet.

finns personer som behöver åka längre då. dem små räcker inte till pga före lite räckvidd.

dem större är skönare köra med samt mer säker stabilare. dock tycker jag borde höjas till 25km som elcyklar få ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tycker många drar diskussionen i sidled...

250w, 20km/h sparkcyklarna jämställs ju som cyklar.
Dvs det krävs således att man faktiskt använder muskelkraft också (egentligen i mindre utsträckning än vad som borde vara rimligt).

Den delen är varför jag skulle kunna tycka att det vore rimligt med lite högre effekt iallafall, min elcykel assisterar med 250W och jag bidrar ju med en seriös mängd kraft i många scenarion också, det går inte rimligtvis att "sparka på" på ett linjärt sätt med i närheten av den kraft jag kan få ut på cykel så det känns inte orimligt att sparkcyklar skulle kunna få lite mer ös.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200