Krönika: USB Type-C gjorde allting enklare – och knepigare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Ja precis, den logiska slutsatsen från wittwangs formulering hade ju varit:

Kombinationen kan fungera utan att kontakten passar

Nej, den slutsatsen följer inte. Den motbevisas till och med enkelt från "Om kontakten inte passar kommer kombinationen inte att fungera."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, den slutsatsen följer inte. Den motbevisas till och med enkelt från "Om kontakten inte passar kommer kombinationen inte att fungera."

Helt rätt, fel av mig…

Om
Kontakten inte passar
->
Kombinationen kan inte fungera

Är samma sak som:
Om
Kombinationen kan fungera
->
Kontakten passar

Jag trollade bort mig själv med dubbelnegationen ’trots’… sorry för det

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Helt rätt, fel av mig…

Om
Kontakten inte passar
->
Kombinationen kan inte fungera

Är samma sak som:
Om
Kombinationen kan fungera
->
Kontakten passar

Jag trollade bort mig själv med dubbelnegationen ’trots’… sorry för det

Lätt hänt! Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun när man för ett logiskt resonemang; till och med de vid närmare granskning mest uppenbara fallasierna är ju enkla att råka åberopa av misstag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Lätt hänt! Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun när man för ett logiskt resonemang; till och med de vid närmare granskning mest uppenbara fallasierna är ju enkla att råka åberopa av misstag.

Skulla skylla bort mig för en lång dag igår, men borde snabbt insett hur orimligt det påståendet blev

Permalänk
Skrivmaskin

@Alling @medbor Haha, kul att den delen kunde starta igång en så spännande diskussion! Jag lade uppenbarligen lite för lite fokus på det exakta ordvalet, implicit innebörd och knepigheterna med dubbelnegation... kanske för att jag var för inkörd på exemplet med HDMI och Displayport – som i sin tur inte heller är helt okomplicerat, av kommentarerna att döma

Som Alling säger: Det är i nuläget ändå en vinst att USB Type-C är här och utbrett. Förhoppningsvis höjs lägstanivån också successivt för att problemet ska bli mindre och mindre... men smarta färgkoder eller extra benämningar hade inte varit fel. Tyvärr har väl USB-IF inte bästa track-record kring att göra det tydligt (Hej USB 3.2 Gen 2×2!), men någon gång kanske de lyckas!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir bättre och striktare standard med USB-D.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag hoppas det blir bättre och striktare standard med USB-D.

Och med tåligare kontakter.

Om alla varianter/kombinationer av spänningar och effekter har samma kontakt så skulle jag inte bli överraskad om det emellanåt dyker upp fall där den magiska röken kommer ut någonstans bara för att någon leverantör har gjort en genväg eller inte följer standard.

Permalänk
Medlem

Det här låter som något som borde postats i "Gubbgnällstråden".

Permalänk
Medlem

Om de som hanterar usb standarder verkligen vill få fart i detta och göra det till en seriös grej borde man införa någon form av kategorisering av usb c portar/kablar. Någon nämnde färg innan, ett annat sätt skulle kunna vara siffra eller en bokstav. Tex usb c 1 = endast usb 2.0 stöd. Usb c 4 = Thunderbolt 4 stöd, eller usb c a för usb 2.0 och usb c t för Thunderbolt 4.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Ett annat misslyckande är att efter snart ett decenium så kommer nya prylar fortfarande med micro-usb eller t o m mini-usb.
Har dessutom en ganska ny skrivare som kom med USB-B, men visst, det är väl inte många som kopplar in skrivare med sladd längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ett annat misslyckande är att efter snart ett decenium så kommer nya prylar fortfarande med micro-usb eller t o m mini-usb.
Har dessutom en ganska ny skrivare som kom med USB-B, men visst, det är väl inte många som kopplar in skrivare med sladd längre.

Jag skyller mycket på konsumenterna som inte bryr sig. Hade alla konsumenter agerat som mig så skulle dritt ej längre säljas.
Och med dritt syftar jag på dyra produkter som fortfarande har usb micro. Det finns bra produkter med usb mini, men usb mini är standardkabeln inom vissa tillämpningar, det går skittrögt, men om 5år kanske de börjar med usb c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skyller mycket på konsumenterna som inte bryr sig. Hade alla konsumenter agerat som mig så skulle dritt ej längre säljas.
Och med dritt syftar jag på dyra produkter som fortfarande har usb micro. Det finns bra produkter med usb mini, men usb mini är standardkabeln inom vissa tillämpningar, det går skittrögt, men om 5år kanske de börjar med usb c.

Om produkten är den bästa i övrigt och ingen funktionalitet går förlorad på att det är micro istället för usb-c så kommer inte det väga in öht i mitt val av produkt. Sen får alltid gärna bli usb-c bara för att underlätta vilket så också är på g att bli iom EUs nya regler men jag tänker inte köpa en för mig sämre produkt bara pga kontakten.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Om produkten är den bästa i övrigt och ingen funktionalitet går förlorad på att det är micro istället för usb-c så kommer inte det väga in öht i mitt val av produkt. Sen får alltid gärna bli usb-c bara för att underlätta vilket så också är på g att bli iom EUs nya regler men jag tänker inte köpa en för mig sämre produkt bara pga kontakten.

Om det är en produkt du har med dig ute. Så innebär att du då måste ha med dig en usb microkabel/adapter bara för denna.
Det är väldigt sällan valet är en sämre produkt med usb c än en bättre med någon annan port, oftast är valet att lägga till väldigt mycket extra för att få usb c. Och då är frågan om man ska ta detta pristeg?
Inom några få månader så gäller detta troligen även iPhones.

Men många tänker som du och det bidrar till att usb micro är populärt än idag. Att man t.ex. för en usb powerbank måste ladda denna med en usb micro, så säger den stora skaran att de inte ser något större problem.

Så jag påstår att det är konsumenterna som styr att utvecklingen av kablar ska gå så sakta när konsumenter i allmänhet inte bryr sig så mycket om det är olika kablar till allt möjligt. Ens handskaftdammsugare etc hade ju gått att ladda med en usb c, men den stora skaran säger att de inte ens förstår problemet att deras dammsugare har en egen laddare som endast passar denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det är en produkt du har med dig ute. Så innebär att du då måste ha med dig en usb microkabel/adapter bara för denna.
Det är väldigt sällan valet är en sämre produkt med usb c än en bättre med någon annan port, oftast är valet att lägga till väldigt mycket extra för att få usb c. Och då är frågan om man ska ta detta pristeg?
Inom några få månader så gäller detta troligen även iPhones.

Men många tänker som du och det bidrar till att usb micro är populärt än idag. Att man t.ex. för en usb powerbank måste ladda denna med en usb micro, så säger den stora skaran att de inte ser något större problem.

Så jag påstår att det är konsumenterna som styr att utvecklingen av kablar ska gå så sakta när konsumenter i allmänhet inte bryr sig så mycket om det är olika kablar till allt möjligt. Ens handskaftdammsugare etc hade ju gått att ladda med en usb c, men den stora skaran säger att de inte ens förstår problemet att deras dammsugare har en egen laddare som endast passar denna.

En powerbank med micro som output kommer inte kunna skicka ut lika mycket ström som en med usb-c (förutsatt att den också stödjer pd), så där vore produkten med micro per definition sämre och jag hade valt usb-c.
En powerbank med micro som input, nej, det struntar jag faktiskt i eftersom jag aldrig har hamnat i en situation där quick charge av själva powerbanken har varit viktigt för mig. Så om jag då kan spara pengar kommer jag välja micro men om dom kostar samma och i övrigt har samma specs kommer jag välja den med usb-c.

Produkter där porten inte agerar flaskhals så som bland annat möss och tangentbord, ja där väljer jag micro om produkten i övrigt är bättre än de jag jämför med.

Om porten inte medför faktiska fördelar så kommer ekonomin styra. Jag har mängder med micro kablar liggandes så kan inte påstå att en micro i havet bland alla adaptrar och donglar stör mig. Ingen skillnad på det eller att ha en USB-C 4 och USB-C 2.0 kabel i väskan.

Permalänk
Medlem

Går med på allt strul (har inget strul alls själv) jämfört med att stå ut med micro usb.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

En powerbank med micro som output kommer inte kunna skicka ut lika mycket ström som en med usb-c (förutsatt att den också stödjer pd), så där vore produkten med micro per definition sämre och jag hade valt usb-c.

Det borde inte finnas sådana produkter, alla B-kontakter ska ju bara sitta på "den mottagande änden" liksom, enligt specifikationen alla fall.

Citat:

En powerbank med micro som input, nej, det struntar jag faktiskt i eftersom jag aldrig har hamnat i en situation där quick charge av själva powerbanken har varit viktigt för mig. Så om jag då kan spara pengar kommer jag välja micro men om dom kostar samma och i övrigt har samma specs kommer jag välja den med usb-c.

Jo, just powerbanks ligger lite efter, jag antar att det är för att det är en så prispressad produkt att varenda kostnadsökning, även om det handlar om några ören, blir ett problem för lönsamheten.

Citat:

Produkter där porten inte agerar flaskhals så som bland annat möss och tangentbord, ja där väljer jag micro om produkten i övrigt är bättre än de jag jämför med.

Jo samma här. Det kan nog vara värt lite mer pengar att få typ C men inte så mycket, hur mycket beror ju på vad det är för produkt och hur ofta jag behöver ladda den eller byta kabel liksom. En mus att använda hemma spelar ju ingen som helst roll exempelvis, så då tar jag hellre "förra årets" modell och sparar några hundralappar, men om det handlar om typ en hundralapp kanske jag hade tyckt det var värt det. Däremot en mer mobil mus, att ha på jobbet eller på språng, så är det viktigare att kunna ladda den med det jag har med mig och då är det ju bättre med en som använder samma kabel som telefon, dator och så.

Citat:

Om porten inte medför faktiska fördelar så kommer ekonomin styra. Jag har mängder med micro kablar liggandes så kan inte påstå att en micro i havet bland alla adaptrar och donglar stör mig. Ingen skillnad på det eller att ha en USB-C 4 och USB-C 2.0 kabel i väskan.

Jag har faktiskt rensat ut en hel del mini- och micro-kablar. Det räcker med ett par kvar av varje för mina behov. Lite samma med den vanliga B-kontakten som jag inte har behövt på länge, men där fick jag faktiskt gräva fram en ganska nyss då sonens keyboard (alltså "elpiano") hade en sådan utgång för USB-Midi.

Men det är hemma. På jobbet, på resa eller ute på språng har jag bara USB C med mig då alla saker jag har med mig där går på den kontakten, utom någon mus jag har då med micro USB, men musen är ändå sekundär liksom. Tar batteriet slut när jag inte är hemma, vilket inte har skett, så kan jag klara mig med laptopens inbyggda grejer.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att vi får USB-C som standard men väldigt många anslutningar på bussar, flyg, tåg, hotell mm är fortfarande endast i form av USB-A och lär så förbli under lång tid så många kommer få dras med flera kablar ändå. Dessutom är många portabla grejer man har är kopplad micro-USB kontakter, ska man sedan koppla in dessa till USB-C så blir det bara fler kablar hålla ordning på.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det borde inte finnas sådana produkter, alla B-kontakter ska ju bara sitta på "den mottagande änden" liksom, enligt specifikationen alla fall.

Det har du helt rätt i, glömde jag bort och nu när du nämner det så har jag inte stött på en powerbank med micro som output!

I övrigt håller jag med om allt du tog upp - klart att om det är en minimal kostnadsskillnad och enda skillnaden är vad för port så beroende på produkt och pris kommer det finnas ett visst spann där jag är villig att betala lite extra enbart för att den ska ha usb-c. Men handlar det om mer än några % av totalpriset och ingen annan fördel tillkommer så tar det stopp.

Sen tycker jag att det inte är privatkonsumenternas ansvar, som påpekats tidigare i tråden, att betala mer bara för att tvinga fram en enhetlig standard. Det är ungefär detsamma argument som att påstå att det är konsumenternas ansvar att köpa Intel GPUer nu bara så att dom fortsätter utveckla och tillverka, så vi kan få 3st konkurrenskraftiga tillverkare i framtiden. Det är ett löjligt argument när man väl börjar fundera kring det. Det ansvaret ligger dels på företagen som tillverkar utrustningen, företagen som köper in betydligt mycket större mängder utrustning och har betydligt mycket mer budget att göra så samt olika tillsynsorgan och myndigheter att framtvinga det.

Om USB-C är så solklart mycket bättre än vad vi har på marknaden idag och inte är dyrare att implementera så borde ingen klaga på att EU tvingar tillverkarna att använda kontakten. Företagen har haft snart ett decennie på sig att göra omställningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Det har du helt rätt i, glömde jag bort och nu när du nämner det så har jag inte stött på en powerbank med micro som output!

Det finns säkert, men jag har inte heller sett någon. Däremot har jag några andra produkter som går emot USB-standarden, som en förlängningskabel med A-hona i ena änden och liknande.

Citat:

I övrigt håller jag med om allt du tog upp - klart att om det är en minimal kostnadsskillnad och enda skillnaden är vad för port så beroende på produkt och pris kommer det finnas ett visst spann där jag är villig att betala lite extra enbart för att den ska ha usb-c. Men handlar det om mer än några % av totalpriset och ingen annan fördel tillkommer så tar det stopp.

Jo precis. Men typ av produkt spelar också roll. Exempelvis hade det tagit emot att köpa en ny laptop utan USB C-laddning idag, inte så att jag aldrig hade köpt en utan, men i så fall får den ju vara rätt mycket billigare eller bättre än alternativet. Samma med en telefon eller surfplatta. Däremot på en kamera, mus, powerbank, extern disk eller liknande spelar kontakten mindre roll.

Citat:

Sen tycker jag att det inte är privatkonsumenternas ansvar, som påpekats tidigare i tråden, att betala mer bara för att tvinga fram en enhetlig standard. Det är ungefär detsamma argument som att påstå att det är konsumenternas ansvar att köpa Intel GPUer nu bara så att dom fortsätter utveckla och tillverka, så vi kan få 3st konkurrenskraftiga tillverkare i framtiden. Det är ett löjligt argument när man väl börjar fundera kring det. Det ansvaret ligger dels på företagen som tillverkar utrustningen, företagen som köper in betydligt mycket större mängder utrustning och har betydligt mycket mer budget att göra så samt olika tillsynsorgan och myndigheter att framtvinga det.

Om USB-C är så solklart mycket bättre än vad vi har på marknaden idag och inte är dyrare att implementera så borde ingen klaga på att EU tvingar tillverkarna att använda kontakten. Företagen har haft snart ett decennie på sig att göra omställningen

Nej det är inte konsumenternas ansvar på något sätt. Således är det bra att EU kom med dessa bestämmelser, men synd att de inte gick längre tycker jag. De hade kunnat kräva det på fler produkter, varför inte typ alla som har en AC-adapter och som inte kräver några större effekter? Det hade lagt på några kronor i kostnaden i värsta fall, men det hade det väl varit värt.

Permalänk
Medlem

Ja, allt runtomkring USB-C är en soppa.

Ville ha en skärm som mycket riktigt kunde _ladda_ en laptop. Efter att ha sökt runt och filtrerat i Prisjakt så var det bara 3 (TRE!!) modeller som levererade nog med ström, helt värdelöst.

Även samma grej med "thunderbolt" / "PCIE", försökte förgäves få 3 olika USB-kabinett att fungera, för att sen maila tillverkaren och få svaret att det givetvis inte fanns något stöd i deras USB-C port....

Permalänk
Medlem

Fördelar och nackdelar med USB Typ-C

+ Snabbt som attans (upp till USB 4.0 @ 40Gbps)
- Slits otroligt snabbt, dvs blir svårt att ladda en mobil efter åren (förutsatt att du har trådlös laddning) då kabeln vill inte sitta kvar i kontakten (hänt mig).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Fördelar och nackdelar med USB Typ-C

+ Snabbt som attans (upp till USB 4.0 @ 40Gbps)
- Slits otroligt snabbt, dvs blir svårt att ladda en mobil efter åren (förutsatt att du har trådlös laddning) då kabeln vill inte sitta kvar i kontakten (hänt mig).

Haft usbc enheter sen det släpptes och ingen har fått en dålig port. Telefon som laddats varje dag tex.

Felet är, precis som med lightning, skräp i porten. Det syns inte alltid men det är där. Med tiden byggs ett "golv" i porten av ludd som packas varje gång du ansluter en kabel.

Man måste rengöra med nått hårt, tex en tandpetare eller nått som är litet. Är man modig kör man med en nål. Får plats mer jox där än man kan tro. Och ludd finns överallt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, allt runtomkring USB-C är en soppa.

Ville ha en skärm som mycket riktigt kunde _ladda_ en laptop. Efter att ha sökt runt och filtrerat i Prisjakt så var det bara 3 (TRE!!) modeller som levererade nog med ström, helt värdelöst.

Även samma grej med "thunderbolt" / "PCIE", försökte förgäves få 3 olika USB-kabinett att fungera, för att sen maila tillverkaren och få svaret att det givetvis inte fanns något stöd i deras USB-C port....

Hur många watt behöver du? Finns många fler än 3 skärmar afaik som klarar 45-65w...

Permalänk
Medlem

Det som stör mig, med usbc som laddare, är att alla usbc enheter stödjer olika effekter.

Usbc pd har: 5v,9v,12,15 och 20v. Alla med upp till 5A (100w) men nyare är väl nån amp till på 20v.

Det gör att en usb laddare kan vara 5,9 och 12 eller 5,9,15 eller nån kombination.

Fördelen är dock att köper man ett usbc pd trigger board kan man få 12v väldigt lätt ur flesta batteripack om dom stödjer 12v (alla gör inte det), så man kan driva tex routers hubbar eller uppsjö med andra saker i fällt lätt.

Permalänk
Medlem

Har själv en MacBook Pro (Intel CPU) som är 3-4 år gammal och en Android-mobil och båda kör usb c. Riktigt smidigt och blev ärligt talat helt förbluffad när Apple återintroducerade magsafe kontakten igen på Mackarna. Att det ens var tillåtet nu när vi äntligen började nå en global standard med usb c. Fast samtidigt är det lite typiskt Apple, först tar de bort något och sedan tar de tillbaka det och lanserar det som en feature. Bäst(eller kanske värst är ett bättre ord) är nog dock när det kommer till laddkontakter när Apple gick från 20 pin till 8 pin och lanserade det som en feature. Då vet man att det är tunt med innovation på lager.

Permalänk
Medlem

En ny Macbook kan laddas med både Magsafe och USB-c.
https://support.apple.com/en-us/HT212753

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clnr:

En ny Macbook kan laddas med både Magsafe och USB-c.
https://support.apple.com/en-us/HT212753

Det är ju bättre än bara magsafe förstås, men ändå rätt irriterande. Det är typ samma på min jobbdator, som är en HP, laddning via USB C stöds men adaptern man får med är inte USB C. Hål i huvudet. Det är ju fint att jag kan använda min telefonladdare till datorn, men jag kan fortfarande inte använda den medföljande datorladdaren till telefonen eller någon av mina andra USB C-enheter, helt utan anledning. Också dumt att ta upp plats på datorn för denna kontakt, en USB C till hade ju varit mycket mer användbar liksom.

Edit: Normalt är ju en laptop bland det mest krävande man har med USB C-kontakt. Så de telefonladdare man redan har kan ju sällan ladda datorn samtidigt som den används eller så, även om man kan "nödladda" datorn av över natten eller liknande. Min jobblaptop exempelvis, som räknas som en Workstation (med Quadro-grafik och så) men är rätt klen, har en laddare på 65W. Vilket förstås är mer än vad mina USB C-laddare som jag fått med telefoner, surfplattor och liknande kan leverera. Hade jag fått en 65W USB C-laddare med datorn så hade den funkat till "allt", men det fick jag ju inte, så antingen får jag köpa en (dyr) USB C-laddare med hög kapacitet själv, eller så får jag ta ed en USB C-laddare jag redan har och datorns adapter.

Permalänk
Medlem

Jotack, jag borde börja märka upp alla mina usb type-C-kablar med vad de klarar av, för jag har hunnit glömma anledningen till att jag ens köpt vissa av dem.

Visa signatur

5950X, 3090