Playstation Plus för ca 140kr/år + halva priset på PS4/PS5-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Haha, jag tänkte exakt samma! Tack nu1mlock

Jag har inte överfört via Revolut. Men när jag överfört med SEPA via min vanliga svenska bank på en vardag har pengarna hamnat hos SpectroCoin efter några timmar eller max 1 dygn. Har du fyllt i allt korrekt så kommer de fram snart

Aha! Vad är det för bank du har? Minns att nu1mlock skrev att vissa banker var spärrade, så vågade inte försöka utan "played it safe" 😁

Jag copy/pastade informationen (IBAN-numret) som stod på SpectroCoin, så lär ju inte vara handhavande i så fall.
Överförde 700 kr för att kunna köpa Last of Us 1 remaken som är nedsatt i pris nu + PS Plus Premium.
Men fungerar överföringen blir det ytterligare 2 till för att köpa kanske så att det hamnar på totalt 3 år 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Aha! Vad är det för bank du har? Minns att nu1mlock skrev att vissa banker var spärrade, så vågade inte försöka utan "played it safe" 😁

Jag copy/pastade informationen (IBAN-numret) som stod på SpectroCoin, så lär ju inte vara handhavande i så fall.
Överförde 700 kr för att kunna köpa Last of Us 1 remaken som är nedsatt i pris nu + PS Plus Premium.
Men fungerar överföringen blir det ytterligare 2 till för att köpa kanske så att det hamnar på totalt 3 år 😍

Jag har SEB. Inga problem alls att göra SEPA (EU) överföring. Då du använde IBAN kan det ta lite längre tid. IBAN är ju för internationella överföringar (utanför EU) och det kan ta lite längre tid. Så håll i hatten

Permalänk
Medlem

Jag har SEB. Inga problem alls att göra SEPA (EU) överföring. Då du använde IBAN kan det ta lite längre tid. IBAN är ju för internationella överföringar (utanför EU) och det kan ta lite längre tid. Så håll i hatten

Aha!
Jag har också SEB 😀
Men vad valde du för överföringsalternativ i Spectrocoin?
Har bara sett SEPA nämnas i tråden (men säkert missat ditt tillvägagångssätt 😅)

BTW!
Pengarna är framme! Så ska testa köpa lite senare i dag 😁

Permalänk
Medlem

Glöm inte att föra över dom till kortet på Spectrocoin.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Aha!
Jag har också SEB 😀
Men vad valde du för överföringsalternativ i Spectrocoin?
Har bara sett SEPA nämnas i tråden (men säkert missat ditt tillvägagångssätt 😅)

https://i.imgur.com/oIEArUi.png

BTW!
Pengarna är framme! Så ska testa köpa lite senare i dag 😁

https://i.imgur.com/9KFpaOj.png

Jag valde det som syns på första bilden du la upp. Man väljer en summa att lägga in hos Spectro, får uppgifterna för överföringen (första gången matar man in deras adress och annat men man sparar dem i sin lista för smidighetens skull), och sedan överför man via sin svenska bank. För när Spectro är sparade i listan, så behöver man ändå en kod av Spectro som man lägger in som meddelande vid varje SEPA överföring. Den här "koden" är den enda nya uppgiften som matas in vid varje överföring. Alla andra uppgifter kan sparas. Men så nice att din överföring redan är framme!!

Skrivet av OC&Burn:

Glöm inte att föra över dom till kortet på Spectrocoin.

Precis! Välj card i menyn hos Spectro, välj kortet som skapats (eller skapa ett virtuellt kort om du ej redan har), och sen trycker du på LOAD och fyller på kortet med euron som du överfört innan idag

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat revolut och Spectrocoin konton nu. Det enda som återstår är ett turkiskt psn konto. Kan jag fixa det trots att jag befinner mig utomlands eller behöver jag göra det via konsolen? Vill gärna testa att köpa lite spel, men är inte i Sverige just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag har skaffat revolut och Spectrocoin konton nu. Det enda som återstår är ett turkiskt psn konto. Kan jag fixa det trots att jag befinner mig utomlands eller behöver jag göra det via konsolen? Vill gärna testa att köpa lite spel, men är inte i Sverige just nu.

Det borde gå att skaffa turkiskt Playstation konto från andra länder. Jag vill minnas att jag skapade ett konto via webbläsaren och inte PS5, sen la jag bara till kontot i konsolen. Vill också minnas att det var noga med adressen. Skrev exakt som det står i Google Maps. Dock minns jag inte om jag använde en VPN för att se ut som att jag satt i Turkiet. Testa både utan och med VPN

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

....Hur lång tid brukar det ta tycker ni innan pengarna kommit in på SpectroCoin kontot? 🙂

Har inte orkar läsa allt, men varför ska man använda SpectroCoin? kan man inte betala direkt med kort istället?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag valde det som syns på första bilden du la upp. Man väljer en summa att lägga in hos Spectro, får uppgifterna för överföringen (första gången matar man in deras adress och annat men man sparar dem i sin lista för smidighetens skull), och sedan överför man via sin svenska bank. För när Spectro är sparade i listan, så behöver man ändå en kod av Spectro som man lägger in som meddelande vid varje SEPA överföring. Den här "koden" är den enda nya uppgiften som matas in vid varje överföring. Alla andra uppgifter kan sparas. Men så nice att din överföring redan är framme!!

Precis! Välj card i menyn hos Spectro, välj kortet som skapats (eller skapa ett virtuellt kort om du ej redan har), och sen trycker du på LOAD och fyller på kortet med euron som du överfört innan idag

Tack! Jag ska följa din instruktion här nästa gång, istället för att köra via Revolut 😀
Load lyckades jag göra men hade grava problem med att få tillgång till kortinformationen när jag skulle lägga till det i den turkiska storen på datorn. Efter flera timmars av försök med en av deras "Help Agents" löste det sig. Men att se kortuppgifterna verkar strula (sa hon) då och då. Så skärmdumpade och la bilden i ett "säkert" program jag sparar lösen etc. i 🙂

Dock stötte jag på nästa problem 😅
Jag har Windscribe (har även prövat NordVPN som jag betalar för) aktiverat via Istanbul (den enda som är gratis) och går in på:

https://store.playstation.com/en-tr/

... där jag sedan lagt till Playstation Plus Premium.
SpectroCoin-kortet var jag tvungen att registrera som nytt kort men körde samma adress jag hade till Coinbase-kortet. Den OK:ar det och jag går vidare för att klicka "Köp".

Där får jag detta felmeddelande:

Har någon av er stött på det här problemet eller kan gissa vad problemet må vara?
Kan det vara för att jag redan har Playstation Plus kvar och att det inte går ut förens 21 juli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har inte orkar läsa allt, men varför ska man använda SpectroCoin? kan man inte betala direkt med kort istället?

Om jag förstått det rätt så är det för att Turkiska PSN inte tillåter svenska kort i sin "affär". Istället för att att ha ett turkiskt betalkort så använder man ett "krypto"-kort som PSN (tacksamt nog) tillåter oss att betala med 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tack! Jag ska följa din instruktion här nästa gång, istället för att köra via Revolut 😀
Load lyckades jag göra men hade grava problem med att få tillgång till kortinformationen när jag skulle lägga till det i den turkiska storen på datorn. Efter flera timmars av försök med en av deras "Help Agents" löste det sig. Men att se kortuppgifterna verkar strula (sa hon) då och då. Så skärmdumpade och la bilden i ett "säkert" program jag sparar lösen etc. i 🙂

Dock stötte jag på nästa problem 😅
Jag har Windscribe (har även prövat NordVPN som jag betalar för) aktiverat via Istanbul (den enda som är gratis) och går in på:

https://store.playstation.com/en-tr/

... där jag sedan lagt till Playstation Plus Premium.
SpectroCoin-kortet var jag tvungen att registrera som nytt kort men körde samma adress jag hade till Coinbase-kortet. Den OK:ar det och jag går vidare för att klicka "Köp".

Där får jag detta felmeddelande:

https://i.imgur.com/6BZyyEw.png

Har någon av er stött på det här problemet eller kan gissa vad problemet må vara?
Kan det vara för att jag redan har Playstation Plus kvar och att det inte går ut förens 21 juli?

Har du testat på dator eller mobil när du testade Windscribe och NordVPN steget?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Om jag förstått det rätt så är det för att Turkiska PSN inte tillåter svenska kort i sin "affär". Istället för att att ha ett turkiskt betalkort så använder man ett "krypto"-kort som PSN (tacksamt nog) tillåter oss att betala med 🙂

Ok tack för förklaring. Funkar inte paypal heller? låter krångligt att skaffa krypto och hålla på

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Har du testat på dator eller mobil när du testade Windscribe och NordVPN steget?

Jag testade på dator (Windows) med Windscribe men även NordVPN.
Testade med Nordvpn på mobilen, men får samma felmeddelandet där 🙄
Hade ditt Playstation Plus gått ut? Tänker om det är en sådan grej?
Vad la du till för turkisk adress på ditt nya SpectroCoin-kort när du reggade det på Playstations hemsida?

Edit: Jag testade precis bara "på kul" och helt plötsligt - fungerade det! ! Blev överlycklig då jag trodde att det var någon idiotisk inställning jag trilskat till fel. Men nu har jag Köpt till Juli 21 2024 och ska försöka köpa en till till 2025 😁
Hade prövat "Purchase" säkert 11 gånger tidigare idag/imorse men gick igenom nu helt plötsligt vid 15.00 tiden 😅😂
Den är tråden är bäst!

Skrivet av Red Beaver:

Ok tack för förklaring. Funkar inte paypal heller? låter krångligt att skaffa krypto och hålla på

Såvitt jag vet så gör det inte det, vilket är tråkigt för det är rätt meckigt (för mig som är så okunnig iaf 😂).
Men - i slutändan är det ju sjukt, sjukt värt att betala 211 kr(!) för 1 år av Playstation Plus Premium (dyraste PS Plus) med massor av gratisspel och väldigt bra spel också som kommer månatligen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Tyvärr finns det en gräns på hur lång tid efter ett inlägg/post man kan redigera det och därför är inte det första inlägget riktigt rätt längre.

Sättet man skapar ett Turkiskt konto på har nog inte ändrat sig, så där kan man följa första inlägget.

Däremot fungerar inte Coinbase-kortet sedan mars i år och därför har vi varit tvungna att hitta andra lösningar, vilket för tillfället är SpectroCoin.

För att handla med ett turkiskt konto hos Sony så krävs ett turkiskt utfärdat Visa-kort (eller ett Visa-kort som Sony inte har spärrat manuellt) och därför använder vi SpectroCoin. Det finns säkert något annat kort du kan använda där ute, men ditt egna Visa-kort från Sverige och i princip alla andra kort kommer nekas direkt.

Det finns inte heller några möjligheter att använda Mastercard, PayPal, PSN-presentkort eller annat. För oss svenskar så är det enda kända kortet just ett kort från SpectroCoin.

Till skillnad från första inlägget så behöver man aldrig hålla på med krypto när det gäller SpectroCoin, då vi endast för över EUR till SpectroCoin och sedan använder detta för att handla i turkisk valuta. Ingen Bitcoin, Ethereum eller annat är inblandat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade helst velat fixa mitt nuvarande konto med turkiska priserna, men jag antar att det inte är möjligt? Det enda man kan göra är att skapa ett nytt konto och lägga till vänner på det kontot istället?

Försöker skapa nytt konto med NordVPN, får felmeddelande om att det inte går och jag ska kontakt kundsupport.
Någon som vet hur jag kan lösa det?

/Slap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Hade helst velat fixa mitt nuvarande konto med turkiska priserna, men jag antar att det inte är möjligt? Det enda man kan göra är att skapa ett nytt konto och lägga till vänner på det kontot istället?

Försöker skapa nytt konto med NordVPN, får felmeddelande om att det inte går och jag ska kontakt kundsupport.

/Slap

Du använder aldrig det turkiska kontot utöver när du köper spel eller tecknar PS Plus. Du spelar alltid alla spel med ditt vanliga svenska konto med dina vänner precis som du alltid har gjort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan jag alltså köra online med mitt svenska konto förutsatt att mitt turkiska konto har access till PS+ & spelet?

O förslag på hur jag kan få igenom ett turkiskt konto om NordVPN ej funkar?

Skrivet av nu1mlock:

Du använder aldrig det turkiska kontot utöver när du köper spel eller tecknar PS Plus. Du spelar alltid alla spel med ditt vanliga svenska konto med dina vänner precis som du alltid har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Kan jag alltså köra online med mitt svenska konto förutsatt att mitt turkiska konto har access till PS+ & spelet?

Ja! Det räcker att en profil på maskinen har PS+ för att de andra profilerna ska ha onlineåtkomst för multiplayer. Jag har ett svenskt, ett amerikanskt, och ett turkiskt Playstation konto och alla 3 profiler inlagda på min PS5. Har PS+ på turkiska kontot och köper spel via det, men sen byter jag till svenska kontot när jag lirar som vanligt eller online med vänner. Du behöver inte VPN för att skapa turkiskt Playstation konto eller köpa spel med det kontot. VPN behövs när man ska köpa PS+ i 1, 3, eller 12 månader. Funkar inte NordVPN så testa Windscribe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ja! Det räcker att en profil på maskinen har PS+ för att de andra profilerna ska ha onlineåtkomst för multiplayer. Jag har ett svenskt, ett amerikanskt, och ett turkiskt Playstation konto och alla 3 profiler inlagda på min PS5. Har PS+ på turkiska kontot och köper spel via det, men sen byter jag till svenska kontot när jag lirar som vanligt eller online med vänner. Du behöver inte VPN för att skapa turkiskt Playstation konto eller köpa spel med det kontot. VPN behövs när man ska köpa PS+ i 1, 3, eller 12 månader. Funkar inte NordVPN så testa Windscribe.

Tidigare behövdes ingen VPN för att skapa ett turkiskt konto, men det kan ha ändrat sig. Jag kunde inte heller skapa ett nytt konto.

Försök att göra kontot på konsolen utan VPN samt att testa med Windscribe som VPN.

Annars har jag ingen lösning på rak arm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Det ska fungera utan VPN om du skapar kontot från PS5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur långt tid de ska ta för att verifiera KYC på SpectroCoin? Har gått 3 dagar nu & det är fortfarande pending..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Någon som vet hur långt tid de ska ta för att verifiera KYC på SpectroCoin? Har gått 3 dagar nu & det är fortfarande pending..

Dom har nog fullt upp nu när folk från andra länder än Sverige har börjat få nys om att just SpectroCoin fungerar och registrerar sig hej vilt Jag har läst om allt från dagar till strax över en vecka. Håll ut, det är bara en tidsfråga!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slapinator:

Jag skrev till supporten efter lika lång väntan, tog en kvart sen blev det klart!

Vilket land/adress fyller jag i på virtuella Spectrocoin kortet? Min egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Jag skrev till supporten efter lika lång väntan, tog en kvart sen blev det klart!

Skrev till dem igår och de säger samma sak som de sagt tidigare "de håller på gå igenom verifiering, tack för tålamodet". Känns nästan som att det är en bot som skriver samma sak om och om igen.

Ska testa igen nu, löjligt att behöva vänta från måndag förmiddag tills nu och fortfarande bara "pending"..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slapinator:

Skrev till dem igår och de säger samma sak som de sagt tidigare "de håller på gå igenom verifiering, tack för tålamodet". Känns nästan som att det är en bot som skriver samma sak om och om igen.

Ska testa igen nu, löjligt att behöva vänta från måndag förmiddag tills nu och fortfarande bara "pending"..

Löste det sig för dig? Jag får bara error när jag försöker skapa virtuella kortet, så nu väntar även jag på supporten 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Löste det sig för dig? Jag får bara error när jag försöker skapa virtuella kortet, så nu väntar även jag på supporten 😂

Fortfarande pending verification.
De har höjt prioriteringen 2 gånger nu och "det ska göras asap"..

Får helt enkelt vänta ut det och hoppas jag inte stötter på samma problem som dig med kortet när det väl har verifierats

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Yes! Sverige fyllde iaf jag i och kortet fungerar bra för mig (har köpt på mig 3 år av Playstation Plus Premium för 209 kr/år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tidigare behövdes ingen VPN för att skapa ett turkiskt konto, men det kan ha ändrat sig. Jag kunde inte heller skapa ett nytt konto.

Försök att göra kontot på konsolen utan VPN samt att testa med Windscribe som VPN.

Annars har jag ingen lösning på rak arm.

Skrivet av nu1mlock:

Det ska fungera utan VPN om du skapar kontot från PS5.

Hade samma problem när jag försökte skapa kontot från Thailand via browsern. Nu är jag hemma och det var inga problem att skapa samma konto via konsolen. Nu väntar jag bara på att verifieringsprocessen för kontokortet hos spectracoin ska bli klar.
Har gjort första steget där man skulle ta kort på ID handligarna, men på det andra verifieringssteget där man ska ange sitt telefonnummer, så får jag följande fel:

There is an issue with your computer time settings
Please check if your computer time is set correctly and try again. Contact customer support if the issue persists.

Testat med både laptop och telefon.

EDIT!!! Löste sig efter att konfigurerat klockan manuellt i Windows.
Fick nyss ett mail om att jag behövde uppdatera mina ID handlingar. Körkortet fungerade tydligen inte, så nu har jag laddat upp bild på passet istället. Förhoppningsvis borde det gå rätt fort nu att bli verifierad. En på supporten trode att det kunde ta några timmar efter att alla dokument var på plats.

När jag väl har blivit verifierad, räcker det att jag gör en SEPA betalning mellan min bank och SpectroCoin samt ansluter det virtuella SpectroCoin kortet till mitt turkiska PSN konto eller är det fler steg?
Och hur var det nu med Revolut? Jag har skaffat det, men är det någon skillnad om jag använder T.ex. Swedbank.
Om jag förstår det hela rätt så är det gratis med betalningar innom EU oavsett från vilken bank man använder?

Permalänk
Medlem

Efter en hel del strul så gick min verifiering äntligen igenom och jag har kunnat aktivera mitt virtuella kort.
Jag ville gärna testa att föra över lite pengar från min bank (Swedbank), men det verkade endast fungera att ange kontonumret (det som börjar med LT****) som ett IBAN nummer och inte kontonummer. Stod även på min bank att IBAN var obligatoriskt innom EU, så hoppas det ska vara ok.

Någon som vet på ett ungefär hur lång tid en överföring brukar ta?

Permalänk
Medlem

Grymt intressant tråd!
Är det någon som kan tänka sig skriva ihop en uppdaterad guide hur man går tillväga?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.