Svenska Embracer omstrukturerar – stänger flera spelstudior

Permalänk
Melding Plague

Svenska Embracer omstrukturerar – stänger flera spelstudior

Bolaget ska minska sina kapitalutgifter med minst 2,9 miljarder kronor och sina omkostnader med minst 10 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så härligt ändå med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Hoppades på nytt Deus Ex men ser dåligt ut nu.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Så härligt att ändå att med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

Om du inte ser sånt så letar du på fel ställe. Indie-marknaden är full av nya koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du inte ser sånt så letar du på fel ställe. Indie-marknaden är full av nya koncept.

Hoppas de inte blir uppköpta

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Så härligt att ändå att med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

Jag håller delvis med dig men vi kan inte veta att dessa studios hade gått bra utan uppköpet. I vissa fall kanske det är uppköpet som gör att de klarar sig ett tag till eller kanska ibland ända fram till release

Permalänk
Medlem

1. Köp upp allt!
2. Oj, slut på pengar
3. Lägg ner allt!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Hoppas de inte blir uppköpta

Som indieutvecklare eller litet bolag kan man alltid säga nej till att bli uppköpt. Antagligen har många av de uppköpta bolagen sett fördelar med detta, kanske mer resurser för reklam och utgivning.

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hoppades på nytt Deus Ex men ser dåligt ut nu.....

Äger inte Square Enix Deus Ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Äger inte Square Enix Deus Ex?

Inte längre.

https://embracer.com/releases/embracer-group-ingar-avtal-om-f...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Äger inte Square Enix Deus Ex?

Dom sålde av det till Embracer, samma med Tomb Raider om jag minns rätt.
Square Enix vill bara syssla med FF verkar det som.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1. Köp upp allt!
2. Oj, slut på pengar
3. Lägg ner allt!

Passar in på det mesta. Många fastighetsbolag som köpt massor med lånade pengar och nu måste sälja av.
Jag gillade verkligen Tomb Raider spelen framförallt de senaste. Så hoppas det fortfarande kommer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är något speciellt med Embracer. Jag lyssnar ofta in på olika delårsrapporteringar osv, och för mig sticker de ut med att bara prata om pengar, kassaflöden, transformativa avtal och "justerat resultat per aktie efter utspädning". Viktiga aspekter för aktieägare, absolut. Men avsaknaden av känslan att de faktiskt utvecklar spel och tillhör någon form av nöjesbransch är väldigt påtaglig. De skulle lika väl kunna vara i fastighetsbranschen eller ett kreditinstitut. Ubisoft, EA, Sony osv - hur kapitalistiska de än är i grunden - har i alla fall ett skimmer av att vilja beröra människor i slutändan.

Samtidigt är jag väldigt intresserad av Embracers verksamhet, det är coolt att ett svenskt bolag med huvudsäte i Värmland är en stor aktör i gejmingvärlden. Och jag hoppas att denna omstrukturering av verksamheten inte påverkar deras "Embracer Games Archive", där de ska bygga upp världens största fysiska spelbibliotek.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som indieutvecklare eller litet bolag kan man alltid säga nej till att bli uppköpt. Antagligen har många av de uppköpta bolagen sett fördelar med detta, kanske mer resurser för reklam och utgivning.

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

Man måste inte sälja aktierna i ens bolag väl? Man kan skapa ett AB och bara hålla i dem, tills man är trött på det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man måste inte sälja aktierna i ens bolag väl? Man kan skapa ett AB och bara hålla i dem, tills man är trött på det?

Jadå

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta inte påverkar CoffeStain och Satisfactory. Särskilt med denna poäng i deras announcement...

  • The closing of studios and termination of projects, that have not yet been announced and with low projected returns

Visserligen så är Satisfactory redan announced. Men jag gissar på att då det varit i Early access väldigt länge, så är beräknade inkomster låga.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Så härligt att ändå att med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

Just nu låter du som att du har väldigt lite insikt i hur det funkar och bara skriker det senaste. Jag har jobbat inom de flesta största spelföretag, under paraply av Microsoft etc. Nästan alla dessa uppköpta företag gör spel själva, som dom själva vill göra. Det är oftast dessa "passionerade" människor som själva gör spel som inte presterar. Microsoft o dyl hjälper dom genom "marketing slots" mm. Dom kanske inte får släppa spelet när dom vill, men det handlar mer om att man inte vill att spel ska konkurrera med varandra. Det finns restriktioner, men generellt så styr företagen sig själva.
Problemet ligger snarare i att företag växer för snabbt och vill göra för stora spel, sen eftersom dom inte gjort tillräckligt bra estimering behöver dom kapa och kompromissa, till slut är det en skitprodukt som inte kommer prestera. Presterar inte ett företag går dom under, eller blir nedlagda av sin ägare. Inget konstigt. Embracer skulle aldrig lägga ner en studio som presterar bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man måste inte sälja aktierna i ens bolag väl? Man kan skapa ett AB och bara hålla i dem, tills man är trött på det?

Nä det har du rätt i. Startar man ett AB har man 100% av aktierna och man kan välja om man vill sälja dem eller dela ut till medarbeterare m.m.
Har någon 10% aktier så har de rösträtt i bolaget.
Då ett AB kostar så är det väl många bolag som ser det som ett sätt att få intäkter genom att just sälja aktier. Vill man inte det behöver man inte ha ett AB.

Obs! Jag är ingen expert på bolag och sånt men hoppas jag iaf hade rätt i ovanstående.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Embracer och EnadGlobal äger, genom olika företag osv, de spelen jag spelar mest och ett som håller på att utvecklas och skall lanseras Q1 2024. När de blev ägare var jag väldigt glad och nästan skröt om hur bra svenska företag kan vara på att äga saker. Socialt ansvar, långsiktigt tänk osv, hela den positiva bilden. Visst, inte alla är så, men ni förstår.

Så händer detta. Man skäms.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

Du blandar ihop begreppen. Det du menar är publika bolag, dvs börsnoterade. Där kan en aktör lite förenklat uttryckt köpa upp tillräckligt stor procentandel för att kalla till bolagsstämma och utmana styrelsen etc om makten i bolaget.

De flesta AB är privatägda mikrobolag. I Sverige ligger andelen småbolag av totala antalet bolag i landet på ca 90%.

Skrivet av kelthar:

Man måste inte sälja aktierna i ens bolag väl? Man kan skapa ett AB och bara hålla i dem, tills man är trött på det?

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Hoppas verkligen att detta inte påverkar CoffeStain och Satisfactory. Särskilt med denna poäng i deras announcement...

  • The closing of studios and termination of projects, that have not yet been announced and with low projected returns

Visserligen så är Satisfactory redan announced. Men jag gissar på att då det varit i Early access väldigt länge, så är beräknade inkomster låga.

Early Access har ingenting med låga inkomster att göra, det är ett sätt att släppa spel utan att behöva vara färdig.

Med det sagt så är inte Satisfactory någonstans ett spel med "låga inkomster".

Permalänk
Medlem

Mer specifikt gällande Embracers affärsmodell köper de oftast upp 70% av bolagets aktier och betalar inte sällan en stor del av köpeskillingen i Embracer-aktier. Det är därför de nyemitterar så ofta för de behöver nya aktier för fler uppköp. Samtidigt tar man inte 100% av risken och betalar ”bara” 70 öre per nedlagd krona.

Egentligen är det inte så olikt vad Krüger höll på med för nästan precis 100 år sedan. Tillväxt via förvärv och nyemissioner.

Men när räntorna vänder straffas man hårt. Ibland väldigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä det har du rätt i. Startar man ett AB har man 100% av aktierna och man kan välja om man vill sälja dem eller dela ut till medarbeterare m.m.
Har någon 10% aktier så har de rösträtt i bolaget.
Då ett AB kostar så är det väl många bolag som ser det som ett sätt att få intäkter genom att just sälja aktier. Vill man inte det behöver man inte ha ett AB.

Obs! Jag är ingen expert på bolag och sånt men hoppas jag iaf hade rätt i ovanstående.

Det är väl även det typiska valet av bolagsform så fort man vill ha separation mellan privatekonomi och bolagets ekonomi (sett till att ägarna inte har personligt ansvar för skulder osv).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Mer specifikt gällande Embracers affärsmodell köper de oftast upp 70% av bolagets aktier och betalar inte sällan en stor del av köpeskillingen i Embracer-aktier. Det är därför de nyemitterar så ofta för de behöver nya aktier för fler uppköp. Samtidigt tar man inte 100% av risken och betalar ”bara” 70 öre per nedlagd krona.

Egentligen är det inte så olikt vad Krüger höll på med för nästan precis 100 år sedan. Tillväxt via förvärv och nyemissioner.

Men när räntorna vänder straffas man hårt. Ibland väldigt hårt.

Personligen anser jag att aktiemarknaden helt skulle förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Anwest:

Det är något speciellt med Embracer. Jag lyssnar ofta in på olika delårsrapporteringar osv, och för mig sticker de ut med att bara prata om pengar, kassaflöden, transformativa avtal och "justerat resultat per aktie efter utspädning". Viktiga aspekter för aktieägare, absolut. Men avsaknaden av känslan att de faktiskt utvecklar spel och tillhör någon form av nöjesbransch är väldigt påtaglig. De skulle lika väl kunna vara i fastighetsbranschen eller ett kreditinstitut. Ubisoft, EA, Sony osv - hur kapitalistiska de än är i grunden - har i alla fall ett skimmer av att vilja beröra människor i slutändan.

Samtidigt är jag väldigt intresserad av Embracers verksamhet, det är coolt att ett svenskt bolag med huvudsäte i Värmland är en stor aktör i gejmingvärlden. Och jag hoppas att denna omstrukturering av verksamheten inte påverkar deras "Embracer Games Archive", där de ska bygga upp världens största fysiska spelbibliotek.

Det är just det de fallerat på att göra bra spel. Ja deras spelstudios har gjort en handfull bra spel som släppts senare åren men det mesta är mediokra till dåliga. Kvalitetskontrollen verkar vara helt frånvarande hos Embracer. De går inte efter mantrat att göra bra spel utan köpa upp spelstudios deras IP's och snacka pengar. Se Saints Row vilket var en total flopp när det kommer till recensioner från kritiker och spelare. Detta spel är vad jag likställer med ledningen av Embracer.

Man undrar vad Lars Wingefors vision är egentligen? Visst en VD ska se till att förvalta företagen och se att de mår bra och kommunicera utåt till media men någon kvalitetskontroll på spelen de släpper har de inte. Jag förväntar mig inte att spelbolagen de köpt upp kommer släppa suveräna spel kort tid efter de blivit uppköpta men först och främst köper man spelbolag som har en historik att göra bra spel vilket jag tror de fallerat lite med. Om det är någon som vill se de lyckas är det jag men spelen de släppt i helhet har inte varit bra.

Skrivet av serdyllon:

Mer specifikt gällande Embracers affärsmodell köper de oftast upp 70% av bolagets aktier och betalar inte sällan en stor del av köpeskillingen i Embracer-aktier. Det är därför de nyemitterar så ofta för de behöver nya aktier för fler uppköp. Samtidigt tar man inte 100% av risken och betalar ”bara” 70 öre per nedlagd krona.

Egentligen är det inte så olikt vad Krüger höll på med för nästan precis 100 år sedan. Tillväxt via förvärv och nyemissioner.

Men när räntorna vänder straffas man hårt. Ibland väldigt hårt.

Intressant är det något du själv tror eller har du läst det någonstans att de gör på detta sättet?

Skrivet av Homdax:

Embracer och EnadGlobal äger, genom olika företag osv, de spelen jag spelar mest och ett som håller på att utvecklas och skall lanseras Q1 2024. När de blev ägare var jag väldigt glad och nästan skröt om hur bra svenska företag kan vara på att äga saker. Socialt ansvar, långsiktigt tänk osv, hela den positiva bilden. Visst, inte alla är så, men ni förstår.

Så händer detta. Man skäms.

Jag skäms också! Att köpa upp vänster och höger utan att se till att spelen är bra och deras spelstudios mår bra är något jag tycker de misslyckats med. Sedan att denna strategi funkade när räntorna var låga och såg bra ut då var en annan sak men de missade att de även skulle göra bra spel.

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt att de skär i kostnaderna och fokuserar på lönsamhet med tanke på kursutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Så härligt att ändå att med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

Du är inte tvungen att bli uppköpt, sälj bara inte företaget..

Har du pengaproblem så är det väl jättebra och bli uppköpt i hopp om att kunna fortsätta men då förstår man att man ägs helt utav den ägaren.

Driva företag är inte välgörenhet de borde du väl förstå.

Sen kan de mycket väl bara ett dumt beslut att lägga ner dessa spelstudios men det är en annan fråga.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Personligen anser jag att aktiemarknaden helt skulle förbjudas.

Struntsnack. Det mest effektiva och enklaste sättet att bli rik för en vanlig svensson.

Starta företag är enorm risk. Jobba dig rik kan du glömma i detta land.

Aktiemarknaden? Där har du den gyllene biljetten. Det tar tid och de kräver tålamod och engagemang, men alla kan få sina pengar att växa.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det går så dåligt som många få det till, de har ju nästan oändligt med pengar genom Saudi Arabien:
https://www.dagensps.se/bors-finans/saudiarabien-backar-embra...

Lite som Xbox och deras uppköp som har Microsoft bakom sig, men vill ändå få det till att dom är ett litet bolag jämfört med konkurrensen.

Embracer kommer säkert likt Xbox ta tid på sig att stabiliseras, men potentialet för framtiden är enorm så dem kan blöda rätt mycket pengar just nu.
Inte omöjligt att Embracer eller Tencent släpper egen hårdvara/konsoler framöver, alternativt släpper streamingtjänst istället. Windows eller Linux system kan säkert också/annars erbjuda egna butiker för de som inte kan/vill streama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag håller delvis med dig men vi kan inte veta att dessa studios hade gått bra utan uppköpet. I vissa fall kanske det är uppköpet som gör att de klarar sig ett tag till eller kanska ibland ända fram till release

Exakt detta. Problemet är det klassiska -- att skickliga kreatörer sällan är skickliga affärsmän, och därför är det ofta bättre med en överordnad organisation som tar de affärsmässiga besluten.