16 st Seagate Exos X16 ST16000NM001G 16TB 7200rpm

Permalänk
Medlem

16 st Seagate Exos X16 ST16000NM001G 16TB 7200rpm

16 st Seagate Exos X16 ST16000NM001G 16TB 7200rpm

Endast använda för CHIA, så ytterst få skrivningar på dessa diskar då CHIA endast läser plotsen som ligger skrivna på diskarna.

Använda i cirka 2 års tid (ca 17500 timmar med andra ord). Inga problem med diskarna samt grön status i SMART för alla diskar som säljes. Köptes från diverse nätbutiker samt av människor här på Sweclockers. Seagate har tre års garanti på dessa diskar så du har ett års garanti kvar.

Billigaste disken på prisjakt idag den 14 juni 2023 är 3077 kr per styck.

Mitt pris: 2000 kr/st. Köper du alla 16 st, 25000 kr.

Ingen budgivning, köparen står för frakten och avhämtning premieras.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

16 st Seagate Exos X16 ST16000NM001G 16TB 7200rpm

Western Digital har tre års garanti på dessa diskar så du har ett års garanti kvar.
Läs hela annonsen här

Varför skulle Western Digital ge garanti på Seagates hårddiskar? :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Varför skulle Western Digital ge garanti på Seagates hårddiskar? :^)

Haha, sant, tack för påpekandet. Fixar det i annonsen :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Detta är halvt OT, hata mig, men jag undrar om ni har bra erfarenheter av Seagates diskar sett till senaste 5-6åren?

Jag är sugen på större disk men jag har alltid fått ersätta de Seagates jag köpt med WD istället… och mina ersättnings-WDs rullar än…

Är Seagate bättre idag? Eller är det bara mig det är fel på? Diskarna har kört i samma rack/server/drivebay, enbart serverns moderkort/CPU har bytts senaste 10 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Detta är halvt OT, hata mig, men jag undrar om ni har bra erfarenheter av Seagates diskar sett till senaste 5-6åren?

Jag är sugen på större disk men jag har alltid fått ersätta de Seagates jag köpt med WD istället… och mina ersättnings-WDs rullar än…

Är Seagate bättre idag? Eller är det bara mig det är fel på? Diskarna har kört i samma rack/server/drivebay, enbart serverns moderkort/CPU har bytts senaste 10 åren

Hade samma känsla som dig för ett par år sedan, dock så är de helt ok nu. Backblaze:s statistik är kanon för att avgöra de olika diskarnas kvalite idag.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk

2 st för 3000+ frakt?

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av 2 st för 3000 kr

Permalänk
Medlem

Har det i åtanke, försöker sälja i större partier först och främst.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Detta är halvt OT, hata mig, men jag undrar om ni har bra erfarenheter av Seagates diskar sett till senaste 5-6åren?

Jag är sugen på större disk men jag har alltid fått ersätta de Seagates jag köpt med WD istället… och mina ersättnings-WDs rullar än…

Är Seagate bättre idag? Eller är det bara mig det är fel på? Diskarna har kört i samma rack/server/drivebay, enbart serverns moderkort/CPU har bytts senaste 10 åren

Köpte en 6TB Seagate Ironwolf 2017 och en 8TB Seagate Ironwolf 2019. Både av dom har fungerat som dom ska, men en av dom är irriterande som fan. Vet inte vilken av dom och kommer inte ihåg hur länge men i flera år så har en av dom gjort ett väldigt irriterande oljud. Ibland kan det gå någon vecka utan att den gör det men ibland nästan varje dag, eller i alla fall flera dagar i veckan och ofta många gånger om dagen. Det varierar helt enkelt, men det är som att den har bra och dåliga dagar. Jag har datorn i sovrummet och den är igång dygnet runt så ibland tvingas jag gå upp ur sängen och banka på datorn för att få den att hålla käften. Ibland slutar den snabbt att låta av sig själv men ibland kan den hålla på och låta i en halvtimme om jag inte går och slår eller sparkar på datorn.
Dom sitter i ett Define R5 med gummigrejerna mellan skruvarna och diskarna men det låter ändå. Har även plockat ut diskarna och satt in dom igen mer än en gång under åren men den låter fortfarande, så vet inte vad dens problem är.

En gång började den dryga sig när jag hade sidopanelerna av så då passade jag på att filma det.
Lyssna med hörlurar på andra halvan av videon och kolla när jag sätter fingret emot disken och tar bort det igen hur det slutar och börjar låta igen varenda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Hade samma känsla som dig för ett par år sedan, dock så är de helt ok nu. Backblaze:s statistik är kanon för att avgöra de olika diskarnas kvalite idag.

Tack för bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Köpte en 6TB Seagate Ironwolf 2017 och en 8TB Seagate Ironwolf 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=BOTsueBXBvI

Intressant, jag hade liknande, men sedan blev det också the final death - vilket är värre ):

Permalänk
Medlem

För kännedom för de som är intresserade eller kikar in i annonsen. Har ett bud för samtliga hårddiskar, inväntar betalning. Återkommer vad som hänt om någon dag.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Intressant, jag hade liknande, men sedan blev det också the final death - vilket är värre ):

Har nu tagit reda på att det är 8TB-disken som låter, så tror den antagligen har varit så från början. Tror inte att den riskerar att gå sönder eller nåt, då hade den väl redan gjort det efter fyra(?) år av oljud. Skulle gissa på att det är något gyroskop-grejs, att skivan inte spinner helt plant eller nåt och gör oljud när den börjar luta? Låter ju rimligt eftersom att slå/sparka datorn eller bara så lite som att lägga fingret på hårddisken får ljudet att försvinna. Ska testa ätt klämma in någonting mellan diskarna och se om jag kan få det att sluta låta permanent på så vis eftersom att det försvinner av att lägga fingret emot

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av 8st diskar för 12k + frakt.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har nu tagit reda på att det är 8TB-disken som låter, så tror den antagligen har varit så från början. Tror inte att den riskerar att gå sönder eller nåt, då hade den väl redan gjort det efter fyra(?) år av oljud. Skulle gissa på att det är något gyroskop-grejs, att skivan inte spinner helt plant eller nåt och gör oljud när den börjar luta? Låter ju rimligt eftersom att slå/sparka datorn eller bara så lite som att lägga fingret på hårddisken får ljudet att försvinna. Ska testa ätt klämma in någonting mellan diskarna och se om jag kan få det att sluta låta permanent på så vis eftersom att det försvinner av att lägga fingret emot

Jag har lätt att irritera mig på sådant också (; ljud dvs

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt