Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Permalänk
Medlem

Jag började på 25000 år 2014/15 typ

Nej, 30k är nog mer rimligt idag

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis börjat jobba som utvecklare, fick betydligt mer än jag föreslog/begärde (fick mellan 30-40). Dels tänkte jag att pengar sekundärt för mig och erfarenheten är mer värd i början. Dessutom som någon påpekade så är man ju inte speciellt produktiv som färsking. De sa att de ser det mer som en investering och det är egentligen en roll som de sökte seniorer för. Visserligen är jag där jag hade min praktik men det är ändå stor skillnad när man är anställd på riktigt och ska börja få koll på mycket fler områden, för att inte tala om den enorna skillnaden mellan skola/hobbyutveckling och arbetslivet.

Sen sägs det väl att man höjer lönen genom att hoppa runt, vilket jag inte är intresserad av så länge jag trivs.

Permalänk
Medlem

Det är ett strukturellt problem idag. Nyexade vill ha samma lön som veteranerna. Vilket gör att man hellre anställer seniorer. Men samtidigt är 20K väldigt lågt. Man tar jobbet och sen söker man annat. Just nu är inte 60K i några månader lika viktigt som att få erfarenhet. Sen ha inte så bråttom med pengarna. Erfarenhet först. Sen har du minst 40 år på sig att tjäna de stora pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ett strukturellt problem idag. Nyexade vill ha samma lön som veteranerna. Vilket gör att man hellre anställer seniorer. Men samtidigt är 20K väldigt lågt. Man tar jobbet och sen söker man annat. Just nu är inte 60K i några månader lika viktigt som att få erfarenhet. Sen ha inte så bråttom med pengarna. Erfarenhet först. Sen har du minst 40 år på sig att tjäna de stora pengarna.

Hur mycket lön begär nyexade?

Permalänk
Skrivet av alexejrm:

Som du skriver, antar jag att du har en timanställning på 130kr/timme plus semester ersättning antagligen som du överför till månadslön genom att multiplicera det med 40 och 4.
Att ha 130kr/timme som timlön som extra arbetare undrstudier eller mellan studier är helt vanligt och inte dålig alls med tanke att du har läst endast 1 år efter gymnasiet.

+1

Det verkar tyvärr vara normalt för *deltidsanställda* studenter/unga inom utveckling. Det var vad jag fick under plugget.

När jag sen gick till heltid (utan att lyckas med examen...) fick jag nästan dubbla lönen per timme.

Är det ett heltidsjobb låter det dåligt. Deltid kanske ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur mycket lön begär nyexade?

De ringer till facket och får ut medianlönen och sen kör man på det. Den som är nyexaminerad idag kan ju välja Trainee och tror du de har en fet lön där? Klart att det är lättare för en nyexaminerad elektroingenjör att få en hög lön jämfört med en nyexaminerad genusvetare. Marknaden styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

De ringer till facket och får ut medianlönen och sen kör man på det. Den som är nyexaminerad idag kan ju välja Trainee och tror du de har en fet lön där? Klart att det är lättare för en nyexaminerad elektroingenjör att få en hög lön jämfört med en nyexaminerad genusvetare. Marknaden styr.

En IT-akademiker får 48700kr i medianlön i norra Sverige (lägsta i landet), nyexade begär inte 48700kr

2021 var medianlönen för nyexade IT-civilingenjörer 35000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Har inte läst hela tråden så kanske svaret har framkommit men Unionen har inga minimum löner i sitt huvudavtal var av man kan erbjudas vad som helst.

Min åsikt är att Sverige, precis som Norge, borde ha en lagstadgad minimumlön och där efter applicerar man fackliga regler och som ytterligare ett lager har man individuell förhandling.

Mig veterligen finns det ingen bransch där facken har en reglerad minimumlön så låg som TS har blivit erbjuden.

Problemet med lagstadgad och generell minimi-lön är att den tenderar att bli lönen för alla låglöneyrken. Så ytterst få möjligheter att förhandla om exempelvis ingångslön, och ingen skillnad på tyngre eller lättare okvalificerade jobb och så. Sen är stater inte så bra på att följa inflationen så denna lön brukar släpa efter ganska rejält mot förhandlade löner.

Skrivet av prawler646:

Om vi ska prata om löneökning:

Med min erfarenhet, så kan jag tycka att facket (Metall eller någon annan typ av kollektiv anstält fakcförbund) är bra för dem som inte vågar sägar något. Att prata med sin chef kan vara svårt, det förstår jag. Har själv varit antälld som mekaniker i 4 år så jag vet att när chefen pratar med en, så lyssnar man och är snäll. Desvärre så är det lätt att chefen kör över en, och därav så är facket bra för individen då man får en "skaplig löneökning", enligt kolletivets riktlinjer. Men.... om man vågar stå upp för sig själv och kan argumentera så är facket inte alls bra, enlgit vad jag själv har fått erfara. Ursäkta om jag trampar någon på tårna, trycker själv att facker är jätte bra eftersom de sätter krav på arbetsgivaren, med all rätt!

Men som tjänsteman
(vilket du bör vara) så har man en dialog med sin chef där man så att säga, förhandlar om sin lön. Min första "förhandling" gick till enlgit följande:
-Min dåvarande chef kallade till samtal
-Min chef sa att jag fick x % + x% rörling lön
-Jag ville ha mer
-Vi "kom överens" om att någon enstaka % över initiella samtal är Ok.
-Win / Win??? (Chefen lägger sig lågt så att du känner att du vunnit, gamlat trick....).
I dagsläger hade jag haft en större dragning om vad andra i min brach tjänar, medelön, och varför jag ska ha mer. Tex vilka uppgifter/leveranser jag ansvarar för utöver vad som är sagt på pappret.

Om vi pratar ingångs lön:
Din lön är baserat på:
-Erfarenhet
-Utbildning
-Ålder
-Din vilja att slåss och argumentera, ibland behöver du ha ett annat alternativ för att få chefen att inse att du är eftertraktad, funkar prima
-Få in fler offerter! Få dem att slåss med varandra!

Jag hade personligen sökt på vad andra i yrket, i samma ålder, med likanande bakgrund får i lön, för att sedan jämföra med och framföra via en dialog med chefen. Om chefen inte lyssnar så är det rätt så enkelt. Hitta ett annat jobb. Man ska inte acceptera ett jobb som är under genomsnittet! Men var smart. Hitta ett jobb innan du slutar ditt aktuella!

Jag tycker det är väldigt kännsligt att prata om lön och pengar, men ratist ger svar på tal. Och slutsatsen är egentligen, om du inte är nöjd med sin lön, kolla efter ett annat jobb. Inget är klart förän papprerna är påskrivna. Ibland kan ett nytt jobb få din lön att öka, om inte, så kanske du ska byta jobb?

Facket är viktigt av många anledningar, men inte för att få kraftiga löneökningar utan det är väldigt mycket upp till individen. Facket förhandlar bara om den generella årliga ökningen och kan trycka på för att få upp lönen för folk som ligger efter relativt kollegor med samma jobb och samma performance eller så, och förstås ge råd och stöd vid exempelvis förstärkta lönesamtal, lönestatistik som inte kommer från någon arbetsgivarorganisation och så, när det gäller lön.

Det sagt så är det ofta positivt även i den årliga förhandlingen att vara med i facket. Jag var precis med om en löneförhandling för mitt företag exempelvis. Jag kan bara se lönen för de som är anslutna till mitt fack förstås, men snittet för alla kommunicerades också. En förhandling "ovanför" oss satte 4,4% för denna årliga ökning, och det var exakt där företagets snitt hamnade, men för våra medlemmar så var snittet 5,3-5,4% ungefär. Så redan där går man ju en del plus på att vara med, om man jämför en extra procentenhets lönepåslag mot fackavgiften, och här lär det ha handlat om en del mer än en procentenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Flesta juniorer tillför ju ingenting på många månader, ibland närmare ett år. Man anställer ihop om att de kan göra något och kanske stannar och gör något i framtiden.

Har varit med och tränat flera juniorer, med högskoleexamen som efter tre månader fortfarande bara drog ner laget och inte tillförde något alls. Så illa att vi sparkade personerna för att inte börja tappa kompetent personal. Såg att några fick andra jobb fort men blev av med dem inom två månader.

Lönestatistik faller ju fort när du har så breda yrken. Det är ju som en orsak till att nya utvecklare erbjuds 20-40k ingångslön och vissa här tjänar flera miljoner om året fast båda är utvecklare

Det låter snarare som att ni har en kass rekryteringsprocess. På vilka premisser bedömdes dessa juniorer vara bra för bolaget? Jag har under mina 15 (snart 20 år faktiskt) alltid rekryterat MÄNNISKAN först. En bra person är värd mycket mer än en duktig utvecklare som är helt socialt inkompetent. Kompetens kan du lära dig, din personlighet sitter fast.

Lönestatistik är inte bara det du googlar fram på 3 sekunder, det finns statistik du kan köpa där du kan se ganska exakt vad olika typer av utvecklare tränsar inom olika branscher, inriktningar, kompetensnivåer etc. Du tar även hänsyn till hur andra anställda ligger lönemässigt i ditt bolag, även om det är individuell lönesättning i slutändan.

Och ja, många bolag köper den här informationen av flera anledningar, ex för att kunna konkurrera och vinna upphandlingar eller för att veta hur man ligger till mot sina konkurrenter.

I slutändan gör alla seriösa bolag en löneberäkning inför varje år för att se vilket löneutrymme som finns.

Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, ett bolag anställer inte någon som inte tillför något, om man inte misstänker att vederbörande kommer att tillföra något inom en viss tidsperiod. Hur lång den tidsperioden är kan variera rätt så kraftigt beroende dock, och det är inte ovanligt att en nyanställning inte ger en nettoavkastning till en början.

All lönestatistik bygger på den principen ja, men då på ett stort statistiskt urval och oftast betydligt mer granulärt än "utvecklare", och det kan definitivt vara en riktlinje om man har en genomsnittlig person att ta i beaktande. En svensk medellön ligger på 37200 (Edit: 2021, men exakt värde spelar mindre roll här) , men det betyder knappast att alla bör ha 37200 eller högre i lön.

Det gäller ett sommarjobb för någon utan arbetslivserfarenhet eller nämnvärd utbildning ... sorry, men jag har svårt att se hur de som kläcker ur sig "minst 30k" tänker här. Är 21k för lågt? Troligen (vilket jag poängterat flera gånger).
Men, bolaget vet troligen inte alls "exakt vad dom får". Det vet man aldrig. Har utbildningsmomentet utgjort något som representerar det jobb han kommer att göra väl, ja då vet de lite bättre. Om det däremot har varit styrt mycket från skolsidan, ja då kan det säga mycket lite.

Ja förlåt, att kalla utvecklare "sammankopplade" var att ta i. 'Utvecklare' är på intet sätt någon skyddad titel, saknar (vad jag vet) central framtagen definition, enhetliga arbetsuppgifter eller krav på utbildning. Det är ungefär lika specifikt som "konsult" eller "chef". Visst, det går att sätta upp en godtycklig lös definition och säkerligen täcka in en majoritet av de som kallar sig utvecklare, och som skulle få de allra flesta "ickeutvecklare" att sluta ställa frågor, men knappast för att sätta mer än en generell prislapp baserad på lösa antaganden på en enskild individ.

Så, nu har jag trampat på tillräckligt med ömma tår i den här frågan tills dess att TS återkommer med mer information om vad som gjorts, kommer att göras, och hur arbetsgivaren i fråga motiverar sitt bud.

Edit: Ett gott tips till TS - "X personer på internet tycker att min lön är anskrämlig" har nog aldrig utgjort en grund för en löneökning, just saying.

Ja vad du tror är inte alltid verkligheten 😄 Jag har anställt folk som gjort praktik/sommarjobbat med en lönetrappa, ibland i flera steg. Ett vanligt upplägg inom konsultbranschen är att det är kopplat till beläggningsgrad, dvs när personen når 30% får personen X lön, 50% Y lön, 80% då når man oftast den tänkta slutlönen. På så vis spelar det ingen roll om det tar 1 dag eller 10 mån.

Återigen, lönestatistik är inte enbart det du googlar fram.

Skrivet av Xeonist:

Om trådskaparen producerar motsvarande ett värde på <20k/månad, hur mycket ska han tjäna då?

Hela den där idén med automatiska löneförhöjningar är absurd.

Eller ja, det bygger såklart att du har ett inflationsmål, och att man faktiskt kan ge människor högre lön men i realiteten ge dom mindre lön, och så blir dom nöjda för dom är för dumma för att förstå vad som händer.

Precis, dom vet exakt vad dom får, och dom har satt det här värdet på det,

Jag fattar, det finns arbetsgivare som är svin, men det finns också arbetstagare som är värdelösa. Det finns anställda som inte ökar sin produktivitet alls på 10 år, varför ska dom få högre lön varje år?

Varje anställning är ju en chansning.

Praktik är många gånger en större chansning (för företaget) trots att det är obetalt, alla som har haft en praktik bör förstå detta, allra helst om man vill kalla sig utvecklare.

Anledningen till att det är en större chansning är att man lägger betydligt mindre resurser på en sådan "rekrytering".

Väldigt få människor får betalt efter potential, som företagare kan man betala utifrån vad som produceras.

Man kan ju vända på det och säga att han borde prestera på en nivå som han kan överleva på.

Jag har jobbat gratis, om det är det du menar.

Det är kanske en mer eller mindre evig dynamik mellan arbetsgivare/arbetstagare, patron och pleb.

Men om man vill att företagare ska förstå ens behov (skälig lön, att man kan ha möjlighet att få ihop sitt liv utanför jobbet, osv. osv.) så bör man såklart erbjuda samma förståelse tillbaka.

Det är EXTREMT vanligt att man har lön efter hur väl man producerar OCH potential. Att ha incitament och bonusmodeller kopplat till leveransmål är det dock inte alla som drivs av. De allra flesta håller dessutom inte ens lönen som det främsta man söker på en arbetsplats, det finns annat som väger tyngre.

Hur menar du att praktik är större chansning än en rekrytering? Du får ju testa personens kompetens, du iakttar hur personen interagerar med övriga anställda och du får dessutom dom anställdas feedback om personen.

Hela tanken med provanställning är precis detta. Det är en form av praktik men som enligt arbetsrätten är kopplad till att personens anställning övergår till en tillsvidare anställning efter X mån. Det gör man för att en felaktig rekrytering är dyrt, lite hängslen och livrem.

Avslutningsvis, alla bolag jag arbetat på (stora som små) har ALLTID fokuserat på människan man anställer. Rätt person kan alltid lära sig yrket bättre, en person som inte passar in personlighetsmässigt däremot kan sprida pest bland anställda som sänker hela produktiviteten.

En ingångslön för utvecklare idag som har sitt fokus på modern teknik och programmeringsspråk bör inte gå in på en lön under 24k/mån. Sen om det är villkorat i en trappstegsmodell eller inte, oavsett så ska det på anställningsavtalet framgå att lönen bör ligga på 24k inom rimlig framtid.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Det är egentligen inte svårt, sök andra jobb och se vad du blir erbjuden. Drar det ut på tiden så ring Unionen som du troligen ändå kommer bli medlem i och ta ett snack med dem, kanske har de material för att hjälpa dig förhandla upp lönen på detta ställe.

Lyckas du inte hitta något annat just nu och lönen inte går att pressa upp men allt annat känns bra, ta jobbet och kör på ett tag, under tiden söker du andra alternativ. Kanske egentligen främst för att få erfarenhet på pappret vilket kan öppna fler dörrar.

När du väl får in erbjudanden som ser bättre ut så kan du välja att förhandla upp lönen där du är med detta underlag eller så byter du.

Skulle säga att detta är standardpraxis i branschen. Att höja sin lön avsevärt utan att byta jobb eller hota med annan anställning är ovanligt om man nu inte får en ny titel.

Fick uppfattningen av att jobbet låg ganska långt bort, kanske läge att jobba hemifrån några dagar i veckan? I denna bransch är det inte ovanligt numera med folk som sitter 100% hemifrån.

En extra notis, när du börjar få in en fot i branschen kan det vara läge att börja titta på att köra eget företag, det är där de riktiga pengarna finns. Marknaden skriker fortfarande efter utvecklare.

Lycka till!

PS. En kommentar om lönen, ja 20 800 kr låter väldigt lågt, när jag fick mitt första jobb 2000 direkt efter gymnasiet så var den 20 500 kr nog måste det ha hänt något sen dess.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Helt klart en myt. Ju lägre lön man går in på desto längre kommer det ta att få upp den, och desto lägre kommer taket för vad man kan komma upp i att vara.

Det du skriver gäller ju bara om man stannar på samma ställe och inte utvecklas.
Och en lägre lön är alltid bättre än att vara arbetslös.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det du skriver gäller ju bara om man stannar på samma ställe och inte utvecklas.

Kommande arbetsgivare kommer att veta vad du hade i lön på din tidigare arbetsplats, och det kommer att påverka hur de värderar dig.

Givetvis ska man inte välja arbetslöshet, om det är det som valet står mellan. I så fall tar man jobbet och fortsätter att söka andra jobb så aktivt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kommande arbetsgivare kommer att veta vad du hade i lön på din tidigare arbetsplats, och det kommer att påverka hur de värderar dig.

Givetvis ska man inte välja arbetslöshet, om det är det som valet står mellan. I så fall tar man jobbet och fortsätter att söka andra jobb så aktivt som möjligt.

Bara säga att du hade 30K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är väl sällan som arbetsgivare kollar upp personer på det viset? Vanligen frågar man bara vilket löneanspråk man har och sen blir det inte helt sällan en low ball på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Beror ju såklart på hur mycket du utvecklar eller hur duktig du är, jag har ingen aning om var du presterar.

Men, en utvecklare bör väl ha en ingångslön på runt 35, visst har du 5-års studier på universitet kanske du ligger 35-40, är du gymnasiumingenjör kanske du bör ligga på 25-30?

Men, jobba några månader och känner du att du kan utvecklas och bidrar med värde så kan du söka jobb med 1-2 år erfarenhet så är du uppe ganska snabbt på 40-isch om du byter jobb iaf skulle jag gissa på.

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Tycker det finns fler variabler än endast "Jag har pluggat programmering - Vad ska min lön vara".

Till exempel, är du en bra programmerare för att vara junior? Löser du problemen utan svårigheter och är en bra kollega osv, visst då bör du ha en bättre ingångslön än du nämnde ovan.

Har du endast pluggat programmering från YH vilket typ aldrig underkänner en elev samt att du inte visar någon riktig talang för programmering, var glad att du fått anställning och en grundlön som du kan bygga vidare på

Så fort du visar att du kan ta hand om projekt, arbeta självständigt utan att ha någon som löser dina problem så kan du löneförahandla alternativt gå vidare till nytt bolag. Problemet blir nog om du fastnar med den dåliga ingångslönen fast du har utvecklats som programmerare alternativt blivit missbedömnd hur bra du egentligen är

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Varför och hur skulle kommande arbetsgivare veta vad du hade i lön? Det är ingen uppgift de kan få tag på om du inte berättar för dem själv.
Även om de skulle kolla din taxerade inkomst, så är den bara en indikation på din lön. Och en arbetsgivare som gör det skulle jag inte vilja ha med att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En lägre lön är inte alls alltid bättre än att vara arbetslös. Tiden han säljer hade han kunnat lägga på annat. Söka andra möjligheter, utvecklas eller lära sig på annat håll etc.

Det är ungefär som att säga en låg avkastning är alltid bättre än ingen avkastning. Det finns alltid en alternativkostnad.

För TS del är det nog att fråga sig själv? Utvecklas jag? Hade jag kunnat utvecklas på annat håll och samtidigt tjänat bättre?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför och hur skulle kommande arbetsgivare veta vad du hade i lön? Det är ingen uppgift de kan få tag på om du inte berättar för dem själv.
Även om de skulle kolla din taxerade inkomst, så är den bara en indikation på din lön. Och en arbetsgivare som gör det skulle jag inte vilja ha med att göra.

Företagen har en hel avdelning vars enda uppgift är att förse företaget med den personal som behövs, och att göra det till ett så lågt pris som möjligt.

Självklart använder dessa den offentligt tillgängliga informationen om din taxerade inkomst för att skaffa sig ett bättre underlag inför löneförhandlingen.

Anställande chef bryr sig kanske inte, men Human Resources gör det definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Företagen har en hel avdelning vars enda uppgift är att förse företaget med den personal som behövs, och att göra det till ett så lågt pris som möjligt.

Självklart använder dessa den offentligt tillgängliga informationen om din taxerade inkomst för att skaffa sig ett bättre underlag inför löneförhandlingen.

Möjligtvis på större företag men jag tror det är sällan detta kollas upp och används i en lönediskussion i samband med en anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med lagstadgad och generell minimi-lön är att den tenderar att bli lönen för alla låglöneyrken. Så ytterst få möjligheter att förhandla om exempelvis ingångslön, och ingen skillnad på tyngre eller lättare okvalificerade jobb och så. Sen är stater inte så bra på att följa inflationen så denna lön brukar släpa efter ganska rejält mot förhandlade löner.

Enligt vilka referenser då? Som jag nämnde har Norge lagstadgade minimumlöner för att undvika brister i kollektivavtal och rör man sig i dessa spann av lön så hade åtminstone jag tyckt att det vore skönt att veta att man åtminstone får en lagstadgad minimum lön. Vad @Cadde459 upplever just nu är motsatsen mot lagstadgad minimumlön och undrar om erbjudandet är rimligt.

Modellen för mig borde se ut som följande

1. Lagstadgad minimumlön - oberoende av bransch borde ingen tjäna mindre

2. Kollektivavtal - branschberoende avtal ligger ovanpå med olika parametrar, precis som idag

3. Individuell lönesättning - ovanpå kollektivavtalet, precis som idag

Kontentan gör inte att kollektivavtalen blir lägre/svagare utan att avtal inom exempelvis Unionen blir starkare och tydligare med bättre riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det låter snarare som att ni har en kass rekryteringsprocess. På vilka premisser bedömdes dessa juniorer vara bra för bolaget? Jag har under mina 15 (snart 20 år faktiskt) alltid rekryterat MÄNNISKAN först. En bra person är värd mycket mer än en duktig utvecklare som är helt socialt inkompetent. Kompetens kan du lära dig, din personlighet sitter fast.

Svårt när personerna ljuger genom alla steg av processen och är direkt från skolan så vettiga referenser saknas.

Samtidigt hittade vi också folk som var produktiva inom en vecka, fast på pappret och genom intervjuer var alla mer eller mindre lika.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är väl sällan som arbetsgivare kollar upp personer på det viset? Vanligen frågar man bara vilket löneanspråk man har och sen blir det inte helt sällan en low ball på det.

Kollar alltid upp alla vi anställer, framförallt om löneanspråket är högre än vi tänkt oss.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svårt när personerna ljuger genom alla steg av processen och är direkt från skolan så vettiga referenser saknas.

Samtidigt hittade vi också folk som var produktiva inom en vecka, fast på pappret och genom intervjuer var alla mer eller mindre lika.

Kodtest?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Kräver ju att man sitter och kollar hela tiden när personen jobbar, men ja är kanske vägen man måste gå.

Bolaget körde tester tidigare men var så många som fuskade (hyrde in provtagare) att man slutade med det. Ledningen tyckte det var bättre med lite kortare process och sen bara sparka folk omgående om det visar sig de ljugit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Bara säga att du hade 30K.

Finns ju otaliga tjänster där du kan ta reda på vad någon tjänade enligt senaste deklarationen. Även om det kommer med en avgift så kan det ju vara värt det långsiktigt om du kan ge någon ett lägre erbjudande.

Nackdelen med att det är öppen data.

Fördelen är ju för den arbetssökande att de också kan se vad andra i liknande positioner på företaget har efter lite linkedin-stalking och sedan lägga sig på rätt nivå i sitt anspråk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Finns ju otaliga tjänster där du kan ta reda på vad någon tjänade enligt senaste deklarationen. Även om det kommer med en avgift så kan det ju vara värt det långsiktigt om du kan ge någon ett lägre erbjudande.

Nackdelen med att det är öppen data.

Fördelen är ju för den arbetssökande att de också kan se vad andra i liknande positioner på företaget har efter lite linkedin-stalking och sedan lägga sig på rätt nivå i sitt anspråk.

Helt seriöst. Menar du att rekryterarna har för lite att göra att de skulle göra en kontroll på vad du tjänar? De kompisar som jobbar med rekrytering garvade åt ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Helt seriöst. Menar du att rekryterarna har för lite att göra att de skulle göra en kontroll på vad du tjänar? De kompisar som jobbar med rekrytering garvade åt ditt inlägg.

hahahaha
De jobbar som "rekryterare" åt ett företag som behöver utvecklare och inte har detta automatiserat?
Patetiskt

Skrivet av BergEr:

Kräver ju att man sitter och kollar hela tiden när personen jobbar, men ja är kanske vägen man måste gå.

Bolaget körde tester tidigare men var så många som fuskade (hyrde in provtagare) att man slutade med det. Ledningen tyckte det var bättre med lite kortare process och sen bara sparka folk omgående om det visar sig de ljugit.

Parprogrammering med personerna man tänkt anställa tycker jag fungerar bäst. Ta ett problem och lös det tillsammans - då är det helt ok att googla grejer för det gör vi ändå hela tiden. Man får en känsla för hur de löser problem och hur de agerar i en situation där de inte kan domänen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ja vad du tror är inte alltid verkligheten 😄 Jag har anställt folk som gjort praktik/sommarjobbat med en lönetrappa, ibland i flera steg. Ett vanligt upplägg inom konsultbranschen är att det är kopplat till beläggningsgrad, dvs när personen når 30% får personen X lön, 50% Y lön, 80% då når man oftast den tänkta slutlönen. På så vis spelar det ingen roll om det tar 1 dag eller 10 mån.

Återigen, lönestatistik är inte enbart det du googlar fram.

Nej, vad du tror är inte alltid verkligheten, helt korrekt.
Jag har dessutom inte berör konsultlöner och det sunkiga träsk det kan vara som arbetstagare, och inte heller är det en fråga om en konsulttjänst från vad jag kan utläsa av TS, så nu är du ju bara ute och flummar och bemöter inte något faktiskt i mitt inlägg.

Att lönestatistik inte är något man googlar fram är precis vad jag berörde i mitt förra inlägg.
Så, nästa gång du citerar mig, vänligen var lite mer specifik (läs: var specifik alls) med vad du inte håller med om och varför jag har fel i sak så kan vi alla få lära oss något - om inte annat hur olika våra verkligheter är.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Började runt 20k runt 2001. Men generellt skulle jag säga att det beror på lite vad man gör.
Om du bygger något som drar in stora summor pengar till företaget varje månad, då kan man rätt lätt motivera att man blir bra kompenserad. Om man är en kugge i ett gigantiskt maskineri som nätt och jämt finansierar sig självt... ja då är det kanske svårare.
Det svarar ju kanske inte på frågan, men är bra att ha med sig nrä man pratar lön och lönerevision tex. Varit med om folk som fått upp sin lön med 10k för de hade denna information med sig in i sitt lönesamtal och kunde peka på värdet i vad de gjorde för företaget.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P