Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det är en oroväckande utveckling i många i-länder inkl. Sverige nu där vi ser disponibel årsinkomst vs årskostnad för ägande av bostad, bil, osv totalt rasa ihop. Vi är fast i ekorrhjulet, jobba mer och mer och mer men vi har ändå inte råd med ett skit. Om man tjänar 40tkr EFTER SKATT så måste man spara 2 årslöner för att ha råd med kontantinsats på 15% på en snittbostad i Centrala Stockholm (runt 6mlj). I verkligheten så är det nog ingen som kan spara hela lönen så kommer man in och får jobb i sthlm med HÖG lön för man ändå säga, så tar det nog ändå 5-10år innan man har råd att köpa en bostad.

Kolla 80-talet jämfört idag:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/Hushallens-eko...

Eller belåningsgrad:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/Hushallens-eko...

Våra löner har inte utvecklats alls i samma takt som allt annat. Alla som köpte stora hus på 70 och 80-talet har bara glidit på en räkmacka hela vägen tills nu.

Överväger på riktigt att flytta till Asien och jobba på distans

Detta är något jag funderar mycket på och varför man inte hör mer debatt om det.

Min far kunde köpa ett hus kontant för en årslön när jag var liten. Han jobbade som elektriker. Jag jobbar som programmerare, tjänar tre gånger mer än han gjorde. Jag måste betala tjugo årslöner för att betala ett motsvarande hus kontant.

Detta slutade naturligtvis vara hållbart för väldigt länge sen. Men vi belånar oss och tåget bara ökar i hastighet. När tar rälsen slut? Vill vi snart att Putin ska bomba sönder vårat land på samma sätt som i Ukraina för att vi inte har råd att leva längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Detta är något jag funderar mycket på och varför man inte hör mer debatt om det.

Min far kunde köpa ett hus kontant för en årslön när jag var liten. Han jobbade som elektriker. Jag jobbar som programmerare, tjänar tre gånger mer än han gjorde. Jag måste betala tjugo årslöner för att betala ett motsvarande hus kontant.

Detta slutade naturligtvis vara hållbart för väldigt länge sen. Men vi belånar oss och tåget bara ökar i hastighet. När tar rälsen slut? Vill vi snart att Putin ska bomba sönder vårat land på samma sätt som i Ukraina för att vi inte har råd att leva längre?

Jag är ingen expert men det är flera politiska beslut och penningpolitik som lett till detta. Riksbanken är medskyldiga där också, vi har haft en 0-ränta i massa år i princip som gjort det för billigt att låna vilket drev upp bostadspriserna från 2008 fram till idag nått enormt. Men också byråkrati och regelverk kring byggprojekt som är bland de krångligaste i världen (har nyss byggt hus själv) tror Sverige är ett av de länder det det är mest omkostnader för dokumentation, kommunala godkännanden, stämpelskatter, olika tillstånd osv osv under byggtiden. Det leder till att det byggs alldeles för lite. Nu har byggandet stannat av i princip pga ekonomiska läget, vilket riskerar skapa en ketchupeffekt när ekonomin återhämtar sig och riksbanken sänker räntan igen så kommer det bli ett sug efter bostäder alla som väntat på att bygga eller köpa kommer börja söka sig till marknaden igen och priserna på alla tillgängliga bostäder kommer skjuta i höjden på nya nivåer. Det kommer ta flera år för byggbolagen att öka takten igen då det tar flera år att ens får startbesked för ett byggprojekt ibland.

Sen ska vi inte prata om facken som totalt spelat ut sin roll. De är SÄMST på att förhandla. I min erfarenhet har jag alltid haft bättre löneutveckling på icke-fackanslutna arbetsgivare än de som är anslutna och bara lutar sig bak på den fackliga förhandlingen och sen säger dem i lönesamtalet att spannet är max 2% i år så det är max vad du kan få. På andra arbetsgivare har jag fått över 10% ökning då det blir mer individuellt istället.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Kemikalieskatten introducerades år 2017 i syfte att få ned användningen av farliga kemikalier i elektronik.

Vi vet alla vad skatten -egentligen- är till för. Mer pengar i statskassan.

Det har fått mig att behålla elektroniken längre och tills den går sönder iallafall istället för att uppdatera när något nyare och häftigare dyker upp.

Men det betyder ju också att de tjänar mindre skatt på mig då jag mycket mer sällan köper ny elektronik nuförtiden.

Plastpåseskatten hade samma effekt på mig, inte köpt en enda plastkasse esn den infördes och kommer nog aldrig göra det igen nu när den ska plockas bort.

Bonus malus hade samma effekt med bilskatt, jag har inte köpt någon ny bil sen dess och väljer att köpa äldre begagnat, innan dessa regler plockade jag ut 2st fabriksnya bilar.

Ökade drivmedelspriser har fått mig att downsiza i bil till det mest ekonomiska jag kunde hitta och jag kör lagligt och lugnt nuförtiden för att minska förbrukningen.

Ökade matpriser har gjort att de där 2-3 gånger i veckan utemat har sjunkit neråt 0-1 gång i veckan högst och det lagas mer storkok och säsongsbaserat nu.

Så jag vill tacka våra politiker för att ha aktivt minskat min konsumtion av saker jag egentligen inte behöver och det där sparandet till drömboendet går snabbare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Inet bygger datorer av olika komponenter söm köparen väljer och då bygger Inet allt till en färdig dator, vad gäller här ? skatt eller inte skatt

Stationära datorer faller under KN-nummer 84 7149, som är:

Citat:

Maskiner för automatisk databehandling, i form av system "med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och kringutrustning)

Så som jag tolkar det är det bara skatt på stationära datorer om de inkluderar minst ett "inorgan" (t.ex. tangentbord eller mus) samt ett "utorgan" (t.ex. en skärm). Och det säljs ju i stort sett inga kompletta datorpaket längre som det gjordes förr, i alla fall inte i vanliga datorbutiker.

Så jag tror inte att det är någon kemikalieskatt på stationära datorer som säljs separat oavsett om de byggs av butiken eller ej, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Mobil kan man byta när nuvarande går sönder och då blir det inte så ofta så det gör ont.

Hur räknas en router från Teklager? De byggs ju ihop av antingen mig själv eller Teklager. Har dessa kemikalieskatt?

Om Teklagers nätverksutrustning är belagd med kemikalieskatt beror på vilken tullkod produkterna har. Om de har en tullkod som är med på listan så beräknas skatten utifrån vikt på produkten och tillbehör som ligger i förpackningen. Själva förpackningens vikt räknas inte med. Fram tills 1/7 har tillverkare kunnat rabattera skatten med antingen 50% eller 90% beroende på hur mycket av vissa kemikalier som finns i produkten. Framöver så blir det mycket svårare att kvalificeras för någon rabatt iom att reglerna blir mer ”dra allt över en kam”.
För routrar som i de flesta fall väger under 1 kg blir skatten inte jättehög i förhållande till priset på varan. Skatten är 160kr/kg med ett tak på 489kr före eventuella avdrag.

Men tänk en vanlig skärm på 24”-27” som innan skatten infördes kostade 1000-1500kr ink. moms. och väger över 3 kg. De skärmarna blir fr.o.m 1/7 belagda med en skatt på 489kr före moms såvida inte de uppfyller några kriterier för skatteavdrag. Det är ett väldigt stort påslag på priset för en konsument. Samma skärm säljs med stor sannolikhet av återförsäljare vars bas är utanför Sverige och skeppar hit. Visst att det gjordes ett tillägg om att de återförsäljarna också ska betala kemikalieskatt när de levererat till svenska adresser, men det hänger på att den aktören är tillräckligt ärlig och rapporterar in det.
Resultatet blir att man skapar incitament för sverigebor att handla från utländska återförsäljare.
Jag tycker att det som säjs i TV4-klippet länkat i ursprungsartikeln här slår huvudet på spiken. En skatt i Sverige kommer inte göra någon skillnad, ska man få bort miljöfarliga ämnen från elektronik behöver det regleras på åtminstone EU-nivå.

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Visa signatur

NZXT H1 | AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-I | G.Skill 32GB 3600MHz | ASUS RTX 3080 TUF OC 10GB | Corsair Force MP510 1TB SSD | WD Blue 1TB SSD | LG 35WN75C-B 35" UWQHD | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Superlight | Plantronics RIG 800HD

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan man beställa från andra EU-länder och på så vis slippa skatten.

Snacka om att skjuta sig i foten när det kommer till konkurrensmöjligheterna för svenska företag.

Men det är väl ganska standard i Sverige att vi vill uppmuntra våra företag till att flytta utomlands.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Förr åkte man till Tyskland och köpte sprit och öl. Snart åker man dit och köper nya playstation eller en tv.

Nja. Förr åkte man till Tyskland och köpte Amiga 500 och fick tillbaka momsen vid gränsen.

Permalänk
Medlem

Fint, hoppas staten tjänar på att administrationen blir enklare, så att vi inte blir fattigare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Är det någon som vet om detta gäller dj-produkter också?

Skrivet av Mortac:

Samtidigt kan man beställa från andra EU-länder och på så vis slippa skatten.

Snacka om att skjuta sig i foten när det kommer till konkurrensmöjligheterna för svenska företag.

Men det är väl ganska standard i Sverige att vi vill uppmuntra våra företag till att flytta utomlands.

Praktiskt omöjligt att komma undan det idag. Det är inte 2013 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Är det att sticka huvudet i sanden att hävda att folk borde skaffa mindre barn då det är den STÖRSTA individuella miljöboven?

Edit:
Hej, jag sopsorterar så jag är jätteduktig, men jag skaffar 3 barn - titta vad duktig jag är.... doh!
Sila mygg och svälja elefanter kallas det.

Det beror ju på var/hur dessa barn/människor lever och verkar. Gigantisk skillnad mellan ett barn i den Kenyanska bushen utan tillgång till el och rinnande vatten jämfört med ett barn någonstans i västvärlden.

Sen tycker jag det är lite märkligt att säga att folk inte ska skaffa barn för att det påverkar miljön mer än att låta bli. Om vi nu tycker att mänskligheten ska fortsätta finnas på planeten blir inte det någon bra lösning i längden.

Klart individers handlande också spelar roll om vi räknar in många individer, men absolut att företag bör ta ansvar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Ordet skatteparadis antyder att det också finns ett skattehelvete. Undrar var det ligger ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, tur att inget av det stämmer då.

Plasten i havet kommer mestadels från fiskeredskap, nät och liknande, inte dumpning i floderna i Sydostasien. Vet inte varifrån du fått det.

En soptip vid havet är inget hit...

80% of the world’s ocean plastics enter the ocean via rivers and coastlines. The other 20% come from marine sources such as fishing nets, ropes, and fleets

https://ourworldindata.org/ocean-plastics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Praktiskt omöjligt att komma undan det idag. Det är inte 2013 längre.

Det är ingen tull, skatt eller svensk moms när du handlar från ett annat EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ingen tull, skatt eller svensk moms när du handlar från ett annat EU-land.

Det är svensk moms när du handlar från ett annat EU-land och det är svensk kemikalieskatt med.

Permalänk

Hittar bara på mer skatter och ökar befintliga. Klart dom vill ha in mer skatt.skattelandet Sverige

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är svensk moms när du handlar från ett annat EU-land och det är svensk kemikalieskatt med.

“Handla på nätet från ett annat EU-land

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan.”

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braatt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drenmi:

Ordet skatteparadis antyder att det också finns ett skattehelvete. Undrar var det ligger ...

Inte här iaf med tanke på att miljardärerna har gått från två när jag föddes till 542 idag.

Permalänk
Medlem

Allt som driver upp inflationen uppskattas :-/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Eftersom plastpåsarna från butik i största utsträckning visade sig användas som soppåsar istället för att dumpas i floderna i Sydostasien(där 5/6 av plasten i haven kommer ifrån) tvingades sopförbrännarna ersätta plastpåsarna med råolja för att komma upp i tillräcklig temperatur för att förhindra giftiga dioxiner att bildas så slutresultatet blev att lika många plastpåsar gick åt (de tunna soppåsar du köper på rulle i butik räknas inte som plastpåse i statistiken) så ökade netto CO2-utsläppen så blev kejsarens nya kläder av allt.

Det mest irriterande med denna plastpåseskatt är att papperspåsarna tydligen blev betydligt dyrare att tillverka också.

Men detta ger ju en anledning till att inte köpa ny elektronik lika ofta så något gått för det ju med sig.

Permalänk
Medlem

Bara gratulera elektronik branchen med kraftigt sänkt försäljning.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

“Handla på nätet från ett annat EU-land

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan.”

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braatt...

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/...

Citat:

Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet en är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet.

Jag tror gränsen i Sverige ligger på typ 100k SEK sedan 2021?
Det är lite märkligt att Tullverket inte nämner något om det.

Edit:
Reglerna för kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, tur att inget av det stämmer då.

Plasten i havet kommer mestadels från fiskeredskap, nät och liknande, inte dumpning i floderna i Sydostasien. Vet inte varifrån du fått det.

Fem sekunder på Google räcker för att kolla upp den grejen:

20% från fiskeredskap och dylikt, 80% från floder och stränder. Det har varit standard i många länder att man låter havet ta hand om skräpet, och det gick väl bra så länge det var papper och trä, men det funkar sämre med plast.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

En soptip vid havet är inget hit...

80% of the world’s ocean plastics enter the ocean via rivers and coastlines. The other 20% come from marine sources such as fishing nets, ropes, and fleets

Skrivet av mpat:

Fem sekunder på Google räcker för att kolla upp den grejen:

20% från fiskeredskap och dylikt, 80% från floder och stränder. Det har varit standard i många länder att man låter havet ta hand om skräpet, och det gick väl bra så länge det var papper och trä, men det funkar sämre med plast.

26% av skräpet var fiskeredskap enligt en nyare analys, vilket var den största kategorin förutom "oidentifierbart".

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-de-ligger-bakom-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Inte här iaf med tanke på att miljardärerna har gått från två när jag föddes till 542 idag.

Det är den s.k. ”fasta skattebasen” som är fast i helvetet. Rika individer och företag kan fly landet i protest, så det går inte att skatta hur mycket som helst där. Svårare för en vanlig husägare att ta huset på ryggen och flytta, så där är det bara att ösa på med skatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drenmi:

Det är den s.k. ”fasta skattebasen” som är fast i helvetet. Rika individer och företag kan fly landet i protest, så det går inte att skatta hur mycket som helst där. Svårare för en vanlig husägare att ta huset på ryggen och flytta, så där är det bara att ösa på med skatt.

Det finns ingen anledning för rika individer att fly landet, snarare flyr rika individer hit då de beskattas så lågt här. Vi har rätt höga skatter på inkomster från arbete, men låga på inkomster av kapital och inga förmögenhetsskatter av något slag, arvsskatt, fastighetsskatt och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/...

Jag tror gränsen i Sverige ligger på typ 100k SEK sedan 2021?
Det är lite märkligt att Tullverket inte nämner något om det.

Edit:
Reglerna för kemikalieskatten.

Så i värsta fall blir det några procent extra moms vid utcheckning. Någon kemikalieskatt läggs inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så i värsta fall blir det några procent extra moms vid utcheckning. Någon kemikalieskatt läggs inte på.

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Citat:

Från och med den 1 oktober 2020 ska kemikalieskatt på vissa elektronikprodukter betalas även vid distansförsäljning till privatpersoner. Skattebestämmelserna gäller sedan tidigare för företag som yrkesmässigt tillverkar, för in eller importerar skattepliktiga elektronikvaror. Skatten tas ut oavsett varans värde.

Tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drenmi:

Rika oersoner har väl alltid kunnat göra vad de vill i alla länder. Uppenbarligen så flyr de ju inte Sverige för vi har ju gett dem ett smörgåsbord de senaste 30 åren.

Anledningen är väl till stor del alla de husägare du nämner som i sin förblindning i att fastigheten skall öka i värde har gått med på en extra tusenlapp i plånboken, jobbskatteavdrag 123,..79 osv. Samtidigt i bakgrunden såldes allt av värde vi under lång tid byggt upp ut och nu sitter vi alla i skiten. Förutom miljardärerna då som bekant skrattar över alla gränser hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem

Haha, ja, det är ju mer strategiskt riktigt att ta ut punktskatter på varor alla behöver än att knocka upp inkomstskatten. Efter en del initialt knorrande är de nya priserna normaliserade, och man slipper bli ihågkommen som partiet som ökade skattetrycket ytterligare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Tycker det är lite fascinerande. Massor av "aaamen gav det någon effekt rååå?!" istället för att faktiskt kolla upp det och bilda sin uppfattning från det.

Nu är det så att vissa länder faktiskt kan bära sitt ansvar och försöka skapa en hållbar värld. Vad blir svaret på det? "Ameeeen alla skatterååååå??!! Hur ska dom rikaste i landet kunna tjäna några pengarååååå???!!!". Förstår verkligen inte hur folk kan skydda oligarkerna. Ni kommer aldrig bli så rika. Ni kommer aldrig bygga era egna pyramider. Om lönen är dålig kräv en större bit av det du producerar!

Från någon tidining (2020):
Sedan kommer de ultrarika som besitter mer än 50 miljoner dollar – så kallade ultra high net worth. De utgör knappt 0,3 procent av världens dollarmiljonärer. Gruppen har vuxit markant under pandemiåret och har nu 24 procent fler medlemmar – den största ökningen sedan 2003

När alla har det hemskt så äter parasiterna sig mätta. Sluta tyck synd om dom för att det kommer "jobbiga dyra skatter som minskar försäljningen", det är bara i era huvuden det händer. Dom rika blir rikare i en allt snabbare takt. Sätt dig ner och hjälp han som är bredvid dig. Du är närmare hemlös än miljardären du försvarar

Visa signatur

Que sera, sera