Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Permalänk
Medlem

Det låter som en ganska låg lön. Så lägg fram det så här. "Jag accepterar en så här pass låg lön för att jag har trivts här under min praktik och vill gärna visa vad jag går för. Däremot skulle jag vilja ha en löneförhandling om 6 månader där jag får möjlighet till en mer marknadsmässig lön, förutsatt att jag uppnått de mål vi kommer överens om". Någonting ditåt. Jag gick själv in på en ganska låg lön när jag började (tror det var 22k 2005), visade att jag gick att lita på, att jag löste alla problem jag stötte på. Efter ett halvår när provanställningen var slut ville de så klart fortsätta med lönen. Jag visste att de var väldigt nöjda med mig och sa, nej, tack. Den här lönen eller så får det vara. 5 minuter senare fick jag den lönen.

Sedan är det tyvärr så på många ställen att de största lönelyften får man man byter tjänst. Med det sagt så ska man inte hoppa runt varje år men väx inte fast i stolen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddr:

Det låter som en ganska låg lön. Så lägg fram det så här. "Jag accepterar en så här pass låg lön för att jag har trivts här under min praktik och vill gärna visa vad jag går för. Däremot skulle jag vilja ha en löneförhandling om 6 månader där jag får möjlighet till en mer marknadsmässig lön, förutsatt att jag uppnått de mål vi kommer överens om". Någonting ditåt. Jag gick själv in på en ganska låg lön när jag började (tror det var 22k 2005), visade att jag gick att lita på, att jag löste alla problem jag stötte på. Efter ett halvår när provanställningen var slut ville de så klart fortsätta med lönen. Jag visste att de var väldigt nöjda med mig och sa, nej, tack. Den här lönen eller så får det vara. 5 minuter senare fick jag den lönen.

Sedan är det tyvärr så på många ställen att de största lönelyften får man man byter tjänst. Med det sagt så ska man inte hoppa runt varje år men väx inte fast i stolen heller.

Bra tips där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

En lägre lön är inte alls alltid bättre än att vara arbetslös. Tiden han säljer hade han kunnat lägga på annat. Söka andra möjligheter, utvecklas eller lära sig på annat håll etc.

Det är ungefär som att säga en låg avkastning är alltid bättre än ingen avkastning. Det finns alltid en alternativkostnad.

För TS del är det nog att fråga sig själv? Utvecklas jag? Hade jag kunnat utvecklas på annat håll och samtidigt tjänat bättre?

Det du pratar om kallas studier, inte arbetslöshet.
Det är en helt annan sak.

Skrivet av Iskra:

Företagen har en hel avdelning vars enda uppgift är att förse företaget med den personal som behövs, och att göra det till ett så lågt pris som möjligt.

Självklart använder dessa den offentligt tillgängliga informationen om din taxerade inkomst för att skaffa sig ett bättre underlag inför löneförhandlingen.

Anställande chef bryr sig kanske inte, men Human Resources gör det definitivt.

Även om de kollar det så är det som sagt bara en indikation eftersom de inte kan se lönen utan förra årets taxerade inkomst. Har man fått en större höjning på slutet av året syns den alltså inte förrän 1,5 år senare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om de kollar det så är det som sagt bara en indikation eftersom de inte kan se lönen utan förra årets taxerade inkomst. Har man fått en större höjning på slutet av året syns den alltså inte förrän 1,5 år senare.

Absolut, och arbetslöshet ser inte bra ut i CV:t. Min poäng var bara att man inte ska acceptera låg lön utifrån tanken om att en viss arbetsplats skulle ge en bra merit eller något liknande.

Inom rimliga gränser kan man göra det, men inte när det är en arbetsplats som den här som erbjuder en nyutbildad gymnasieingenjör en ingångslön som ligger 2000 kr under ingångslönen på Samhall.

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla att detta en är fejk inlägg för att skapa gräll och aktivitet i forumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ett strukturellt problem idag. Nyexade vill ha samma lön som veteranerna

Nyexade? Om det vore så väl, lönetråden är fylld av datanissar som är helt outbildade från busshållplatsen men med 60-70k i lön.

Som civilingenjör blir man lite gnällig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Några spridda tankar.

Den lönen är för låg, men att få in första foten kan vara jävligt svårt.

Som snittutvecklare är man en belastning för företaget första året.

20-30 procent av alla utvecklartjobb är lika avancerade att utföra som att flytta en låda från punkt a till punkt b på ett lager. Men för att få dem måste du göra ett intagningsprov som är i paritet med att bygga ett rymdskepp och flyga det runt månen.

27k i månaden var snittingånglönen som ehandelsutvecklare för tio år sen för folk med 1-2 års eftergymnasial utbildning.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag orkar ge ett vettigt svar.. TS, jag tror du själv förstår att det är en extremt dålig lön och inte alls rimlig.
Jag hade ungefär den lönen när jag sommarjobbade 2009.

Vad är det för företag? Låter som ett väldigt litet & som inte har någon koll alls på löner för utvecklare.
Får en känsla av att du skall skapa en hemsida i Wordpress för deras butik.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De som städar är de verkliga hjältarna. Det är en grymt underskattad arbetsroll. Och märkligt nog tjänar de en alldeles för låg lön.

Ju fler som kan utföra ett arbete desto mindre lön relativt andra yrken.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kräver ju att man sitter och kollar hela tiden när personen jobbar, men ja är kanske vägen man måste gå.

Bolaget körde tester tidigare men var så många som fuskade (hyrde in provtagare) att man slutade med det. Ledningen tyckte det var bättre med lite kortare process och sen bara sparka folk omgående om det visar sig de ljugit.

Exakt så utförde vi våra kodtest på ett av börsens största IT konsultbolag (inte bemanningsföretag). 14 frågor, jag satt med under 50 min som dom hade på sig. Efter testet gick en arkitekt igenom svaren tillsammans med kandidaten och ställde frågor kring hur hen hade resonerat. Det var i den efterföljande uppföljningen av arkitekten som det faktiskt kom fram om personen ifråga var en duktig utvecklare eller inte.

Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, vad du tror är inte alltid verkligheten, helt korrekt.
Jag har dessutom inte berör konsultlöner och det sunkiga träsk det kan vara som arbetstagare, och inte heller är det en fråga om en konsulttjänst från vad jag kan utläsa av TS, så nu är du ju bara ute och flummar och bemöter inte något faktiskt i mitt inlägg.

Att lönestatistik inte är något man googlar fram är precis vad jag berörde i mitt förra inlägg.
Så, nästa gång du citerar mig, vänligen var lite mer specifik (läs: var specifik alls) med vad du inte håller med om och varför jag har fel i sak så kan vi alla få lära oss något - om inte annat hur olika våra verkligheter är.

Om du anser att min arbetslivserfarenhet är flum och att jag inte bemöter dig, då var vi klara 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Var noga att du förstår avtalet du skriver på och vilken formell typ av anställning det gäller. Om avtalet är för en exakt tidsperiod istället för tills vidare är det inte självklart att du kan bryta i förtid om du hittar något annat som skulle vara bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Enligt vilka referenser då? Som jag nämnde har Norge lagstadgade minimumlöner för att undvika brister i kollektivavtal och rör man sig i dessa spann av lön så hade åtminstone jag tyckt att det vore skönt att veta att man åtminstone får en lagstadgad minimum lön.

Norge har inte lagstadgad minimilön generellt, utan bara för vissa specifika branscher, och de utgår från avtalslönerna inom branschen. Det skulle väl kunna funka här kanske, men hade detta varit i Norge hade det inte hjälpt för utvecklare är inte en bransch som är med.

Citat:

Vad @Cadde459 upplever just nu är motsatsen mot lagstadgad minimumlön och undrar om erbjudandet är rimligt.

Eller så är det helt enkelt ett dåligt erbjudande. Jag kollade minimilönen enligt "IT-avtalet inom TechSverige" (behöver vara medlem i Unionen för att få se det tror jag) och den är just 20 811 så jag vet inte om en lagstadgad minimilön hade varit högre. Enligt den norska modellen så hade man ju utgått från avtalen. Frågan är om man borde acceptera minimilönen i en bransch där efterfrågan på arbetskraft vida överstiger utbudet? Jag tycker inte det. Än mindre efter en praktik där de har kunnat utvärdera kompetens och så.

Citat:

Modellen för mig borde se ut som följande

1. Lagstadgad minimumlön - oberoende av bransch borde ingen tjäna mindre

2. Kollektivavtal - branschberoende avtal ligger ovanpå med olika parametrar, precis som idag

3. Individuell lönesättning - ovanpå kollektivavtalet, precis som idag

Kontentan gör inte att kollektivavtalen blir lägre/svagare utan att avtal inom exempelvis Unionen blir starkare och tydligare med bättre riktlinjer.

Tja jag är ingen expert. Men jag vet ju att högern gärna vill ha lagstadgad minimilön för att det i förlängningen hade lett till försvagade fack, och således mer makt till arbetsgivarna, i alla fall enligt deras analyser. Och det är inget jag tycker är bra.

Bortser man från den aspekten så hade det kunnat vara bra förstås. Men jag tror nog att Norges modell hade kunnat funka med olika avtalsbaserade löner per bransch. Typ att avtalen som förhandlas mellan arbetsgivarna som tecknar kollektivavtal (i praktiken deras arbetsgivarorganisationer som Almega exempelvis) och fackförbunden blir tvingande för branschen. Dock finns ju det ju en stor risk att folk skiter i medlemskapet i facken då eftersom de ändå får det som de anser är det viktigaste, och i förlängningen hade det förstås lett till sämre förhandlingsläge för facken, och lägre löner för alla. Och tveka inte på att det är syftet med all propaganda som högern trycker ut mot facken: att försvaga dem och få ner kostnader för löner och minska arbetstagarnas makt gentemot arbetsgivarna. Så är man inte arbetsgivare så borde man inte vara för det.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Unionen tycker ~22k i ingångslön inom alla IT roller hos oss är helt okay. Även när man rekryterar med högskoleutbildning och några år erfarenhet på jobbet. I en storstad också.

Lönedumpningen på juniorroller i Sverige är helt absurd.

Fast drar du till ica är du fast på samma lön livet ut medans som utvecklare med 1-2 år erfarenhet får du närmare 40k, sen upp kring 50k och är du bra kan du dra förbi 100k i månaden. På samma tid ser utvecklingen i kassan på ica har du fått 10% extra eller egentligen en löneminskning pga inflation.

Ligger i nivå med Unionens krav. Folk som är kring 20-25år betalar vi 22k i månaden till.

Det är ovanligt att höra att folk från gymnasiet får 30k+ ingångslön inom IT, även om det händer ibland. Men säger sig bolaget följa kollektivavtal så är det 20-25k som gäller idag.

Det är ungefär lika många som blir Ica-handlare som får 100k i lön inom IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är ungefär lika många som blir Ica-handlare som får 100k i lön inom IT.

~1500 icahandlare i landet, tror du varit borta från IT marknaden för länge för 100k+ börjar vara vanligt nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexejrm:

Jag får en känsla att detta en är fejk inlägg för att skapa gräll och aktivitet i forumet...

Finns massvis med oseriösa företag som ger dåliga villkor och löner i Sverige. Så känns inte konstigt alls.

Mitt förra jobb var 16000kr i månaden innan skatt och utan tjänstepension eller något alls inga kollektivavtal och när vi klagade på lönen så kallades man girig och när man gick till arbetsförmedlingen som gav mig jobbet och de klagade på lönen så lade han ner företaget.

Bara för vissa har det bra med löner som gör de kan köpa ny tesla varannat år så är det inte verkligheten för många.

Finns som sagt inga minimum löner i Sverige. Och inte alltid ens lagstadgade rättigheter följs av företag.

Många är tvungna att ta det jobb man får.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Även om du "bara" är gymnasieingenjör så låter det extremt lågt för en utvecklartjänst.

Skrivet av SUMITOMO:

Minimilönen inom detaljhandel är 23 938 för en artonåring.
Så en lön på 20 800 är otroligt dålig.

Skrivet av PeCe:

20800kr före skatt bör, om jag inte misstar mig, bli lite drygt 16500kr efter skatt (med en genomsnittlig kommunalskatt och jobbskatteavdrag). Tycker det är extremt dåligt betalt även som ingångslön....

Skrivet av Mortal1ty:

4h pendling/dagen för en skitdålig lön? Haha, det låter ju helt sjukt.

Sök något annat, njut utav sommaren och gör något kul med din tid.

Skrivet av sebbeharry:

20k före skatt? Du har praktiserat 5 månader och har nu en provtidanställning? Fattar ingenting. Vet ingen som skulle betala så dåligt även om man så är helt färsk från skolan. Bor du inte i en håla så byt jobb, låter inte hälsosamt det där.

Jag börjar med att säga att jag själv inte är utvecklare och förstår självklart att varenda kotte vill ha så bra lön och villkor som möjligt. Men jag blir lite mörkrädd när folk säger att dryga 20k är en helt usel ingångslön för en yngling med endast ett års eftergymnasial utbildning. Och nej, utbildning är inte allt.

Ni som föreslår att personen inte ens ska ta jobbet, hur tänker ni där? Man måste börja någonstans och man kan inte räkna med att få åka räktrålare i arbetslivet. Det viktigaste är att komma in på arbetsmarknaden och börja jobba och bygga upp sin erfarenhet. So what om man behöver pendla 90min? Om alternativ inte finnes är det (med min moral sett) en självklarhet att man tar jobbet. Sitta hemma en sommar och "njuta" utan inkomst? Yeah right! Det blir heller inte bättre när man vid nästa intervju ska förklara en flera månader lång blank period i sitt CV: "Nä men jag ville inte ta ett jobb med låg lön och lära mig saker utan glassade en sommar hemma hos mor o far"...

Min poäng är att det alltid är bättre att jobba än att inte jobba även om det inte är inom "din" bransch. Man kan alltid fortsätta söka andra jobb under tiden man arbetar men att enbart sitta hemma om man har möjlighet att arbeta anser jag vara förkastligt. Jag har själv haft vänner som vägrat ta vissa typer av jobb och istället fortsatt stämpla eller bott hemma. *Facepalm*. Det tog dem längre tid än mig att komma vidare till något de ville arbeta med, mycket på grund av att nästan alla arbetsgivare undrade vad tusan de gjort istället för att jobba med något - Blanka perioder i ett CV väcker alltid frågor.

Nedan kommer en lite segdragen rant:
Nu bor jag själv i landsbygd och lönerna i mitt närområde är inte i paritet med storstäder. T.ex. ligger Göteborg drygt 13mil bort.
Här är man van vid att pendla eftersom arbetena sällan finns på just din lilla ort med 25-60k invånare. Det kan hända att vi rent geografiskt har olika synsätt.

Frugan fick efter 3 års högskolestuider till sjuksköterska (med studieskulder) en ingångslön på 19.500:- och hon fick hanka sig fram på visstidsanställningar och vikariat i två år till de var tvungna att fastanställa henne enligt LAS. Minns att hon de två sista dagarna som var kvar innan LAS trädde i kraft fick ett kontrakt per dag. Där kan vi snacka att skattepengar byråkratiseras bort i administration. *double facepalm*. Lönen var långt ifrån "bra" med tanke på ansvaret och pressen men där och då var vi bara glada över att ha jobb. Sjuksköterska inte en sådan karriärbana man tar för lönen och nu för tiden har tack och lov nyutexade sskor långt mycket bättre löner, ofta mycket högre än de som arbeta i yrket i 5-8 år.

Jag själv stämplade ca 5 månader för dryga 12 år sedan och tog då ett jobb jag inte "ville ha". Detta trots att jag gick netto back. Fick på pricken ut 10.000:- för att stämpla, fick ut knappt 9.500:- på att jobba. Lägg till resekostnader osv så ser alla att rent ekonomiskt var det en försämring. Men moraliskt och CV-mässigt var det inget annat än rätt! Snabbt därefter fick jag nya erbjudanden när andra arbetsgivare såg att man var villig att arbeta och ingen hemmasittare. Lägg där till mitt psykiska välmående av att faktiskt bidra och tjäna mina pengar. Jag mådde rent ut sagt piss av att stämpla, det kändes så fel även om jag hade gjort och gjorde allt jag kunde för att inte behöva stämpla. End of rant.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag börjar med att säga att jag själv inte är utvecklare och förstår självklart att varenda kotte vill ha så bra lön och villkor som möjligt. Men jag blir lite mörkrädd när folk säger att dryga 20k är en helt usel ingångslön för en yngling med endast ett års eftergymnasial utbildning. Och nej, utbildning är inte allt.

Jag fick 150kr/timmen för ett sommarjobb som "utvecklare" 2013 - då hade jag precis börjat gymnasiet Att få mindre än det 10 år senare med högre utbildning + 5 månaders praktik innan är ett skämt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag fick 150kr/timmen för ett sommarjobb som "utvecklare" 2013 - då hade jag precis börjat gymnasiet Att få mindre än det 10 år senare med högre utbildning + 5 månaders praktik innan är ett skämt.

Wow. Galet! Men kul för dig givetvis. Jag missunnar ingen att tjäna pengar. Jag var ute efter att visa upp en nyanserad bild av andra, ej utvecklarlöner för att bredda perspektivet över ett yrkesliv.

Du tjänade mer på ditt sommarjobb än vad jag gjorde på mitt dittills mest välbetalda jobb efter tre års högskolestudier och en ålder på 25 bast. Snyggt byggt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Han har även praktiserat där i 5 månader, efter fem månader har man antagligen accesser och tillräckligt med erfarenhet för att avlasta andra med enklare arbetsuppgifter, något som i sig är värdefullt. Jag har t.ex. ingen eftergymnasial utbildning men har en månadslön norr om 50tkr och tid att onboarda resurser där jag arbetar är räknat på minst ett halvår för accessdelen. Dvs. Tid då nya personer inte kan bidra till leveransen utan snällt får vänta ut säkerhetsklassningar och kontobeställningar.

Hade vi haft en resurs som är fem månader in i den processen hade det vart värt en halv årslön á 35-40tkr(plus arbetsgivaravgifter etc) mao. Bara det hade vart en bra utgångspunkt vid löneförhandlingen.

Skrivet av liten_lemmel:

Ni som föreslår att personen inte ens ska ta jobbet, hur tänker ni där? Man måste börja någonstans och man kan inte räkna med att få åka räktrålare i arbetslivet. Det viktigaste är att komma in på arbetsmarknaden och börja jobba och bygga upp sin erfarenhet. So what om man behöver pendla 90min? Om alternativ inte finnes är det (med min moral sett) en självklarhet att man tar jobbet. Sitta hemma en sommar och "njuta" utan inkomst? Yeah right! Det blir heller inte bättre när man vid nästa intervju ska förklara en flera månader lång blank period i sitt CV: "Nä men jag ville inte ta ett jobb med låg lön och lära mig saker utan glassade en sommar hemma hos mor o far"...

Fast det är inte "ens" 90 minuter, det är 4h tur och retur, vilket med 8h arbetstid ger ungefär 8h till sömn och 4h "fritid" pér arbetsdag, en ohållbar arbetslivssituation om man dessutom tjänar sämre än en telefonförsäljare på sitt första callcenterjobb.

Skrivet av liten_lemmel:

Min poäng är att det alltid är bättre att jobba än att inte jobba även om det inte är inom "din" bransch. Man kan alltid fortsätta söka andra jobb under tiden man arbetar men att enbart sitta hemma om man har möjlighet att arbeta anser jag vara förkastligt. Jag har själv haft vänner som vägrat ta vissa typer av jobb och istället fortsatt stämpla eller bott hemma. *Facepalm*. Det tog dem längre tid än mig att komma vidare till något de ville arbeta med, mycket på grund av att nästan alla arbetsgivare undrade vad tusan de gjort istället för att jobba med något - Blanka perioder i ett CV väcker alltid frågor.

Visst, flertalet däribland jag rådde TS att söka andra jobb.

Skrivet av liten_lemmel:

Nedan kommer en lite segdragen rant:
Nu bor jag själv i landsbygd och lönerna i mitt närområde är inte i paritet med storstäder. T.ex. ligger Göteborg drygt 13mil bort.
Här är man van vid att pendla eftersom arbetena sällan finns på just din lilla ort med 25-60k invånare. Det kan hända att vi rent geografiskt har olika synsätt.

Frugan fick efter 3 års högskolestuider till sjuksköterska (med studieskulder) en ingångslön på 19.500:- och hon fick hanka sig fram på visstidsanställningar och vikariat i två år till de var tvungna att fastanställa henne enligt LAS. Minns att hon de två sista dagarna som var kvar innan LAS trädde i kraft fick ett kontrakt per dag. Där kan vi snacka att skattepengar byråkratiseras bort i administration. *double facepalm*. Lönen var långt ifrån "bra" med tanke på ansvaret och pressen men där och då var vi bara glada över att ha jobb. Sjuksköterska inte en sådan karriärbana man tar för lönen och nu för tiden har tack och lov nyutexade sskor långt mycket bättre löner, ofta mycket högre än de som arbeta i yrket i 5-8 år.

Jag själv stämplade ca 5 månader för dryga 12 år sedan och tog då ett jobb jag inte "ville ha". Detta trots att jag gick netto back. Fick på pricken ut 10.000:- för att stämpla, fick ut knappt 9.500:- på att jobba. Lägg till resekostnader osv så ser alla att rent ekonomiskt var det en försämring. Men moraliskt och CV-mässigt var det inget annat än rätt! Snabbt därefter fick jag nya erbjudanden när andra arbetsgivare såg att man var villig att arbeta och ingen hemmasittare. Lägg där till mitt psykiska välmående av att faktiskt bidra och tjäna mina pengar. Jag mådde rent ut sagt piss av att stämpla, det kändes så fel även om jag hade gjort och gjorde allt jag kunde för att inte behöva stämpla. End of rant.

Absolut så tjänar SSK allt för lite, men i dagsläget ligger ingångslönen mellan 26 - 29tkr för en sådan tjänst enl. Vårdförbundets statistik. Om vi räknar på att frugan din hade 19500 för 12 år sedan så är det 25 118 om vi inflationsjusterar den, alltså inte så långt ifrån det märket.

Min ingångslön efter gymnasiet som tekniker utan tidigare erfarenhet via bemanningsföretag(2012) á 23tkr motsvarar i dagsläget 29tkr. Vi kan se det som att TS föreslagna ingångslön inte har justerats för inflation på ett och ett halvt decennium ungefär, ren och skär ocker om du frågar mig. Moralisera allt du vill, men jag tycker inte att TS har någon skuld till samhället som kräver att han skall gå med på vad skit som helst, människor som går in i väggen kostar samhället mer än någon månads arbetslöshet för en nyexad utvecklare som ändå har rätt lysande arbetsutsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Fast det är inte "ens" 90 minuter, det är 4h tur och retur, vilket med 8h arbetstid ger ungefär 8h till sömn och 4h "fritid" pér arbetsdag, en ohållbar arbetslivssituation om man dessutom tjänar sämre än en telefonförsäljare på sitt första callcenterjobb.

Visst, flertalet däribland jag rådde TS att söka andra jobb.

Så är det och det är mycket tid, även i de trakter jag bor där de flesta som pendlar nog lägger ca 1-2tim /dag. Min åsikt var att om det inte finns andra alternativ på bordet så finns heller inte så mycket att förlora. Ibland får man helt enkelt get down 'n dirty en period. Om TS har andra möjlighet bör han givetvis söka även dem. Men ibland får man ta något mindre eller helt och hållet oattraktivt i strävan efter något bättre. Jag utgick från mig själv och jag anser att alla som kan arbeta också ska arbeta men mitt inlägg lät nog mer "shamande" än det var menat.

Skrivet av Mortal1ty:

...Vi kan se det som att TS föreslagna ingångslön inte har justerats för inflation på ett och ett halvt decennium ungefär, ren och skär ocker om du frågar mig. Moralisera allt du vill, men jag tycker inte att TS har någon skuld till samhället som kräver att han skall gå med på vad skit som helst, människor som går in i väggen kostar samhället mer än någon månads arbetslöshet för en nyexad utvecklare som ändå har rätt lysande arbetsutsikter.

Jag hårddrog det till att välja mellan ett jobb man inte vill ha eller gå hemma och då är jobbet alltid det rätta valet, imo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ju fler som kan utföra ett arbete desto mindre lön relativt andra yrken.

Och kan chatgpt utföra ens arbete så blir den ännu mindre.

Permalänk
Skrivet av Cadde459:

Känner precis likadant, nu jobbar jag bara där över sommaren till att börja med men känner mig inte motiverad till att fortsätta där när lönen är så pass låg. Då kan jag ju lika gärna arbeta på Ica där jobbet är betydligt mindre kvalificerat och få en bättre lön.

Sommarjobbare på mitt jobb fick också liknande lön så kanske är det därför?

Angående att hellre jobba på ICA så tycker jag att du ska börja tänka längre än näsan räcker. Sure, om du inte gillar att sitta framför datorn hela dagarna och använda din hjärna när du jobbar, gå och jobba på ICA. Men annars så gör ditt arbete och visa att du är kompetent så att du kan få upp din lön i framtiden för din lön kan gå upp enormt mycket mer i framtiden än att jobba på ICA.

Jag skulle hellre jobba gratis som programmerare än att jobba på ICA med 30K (vilket är över vad man tjänar?) i månaden.

Fråga din chef varför du har så låg lön. Jag har en lägre lön än mina kollegor och när jag frågade så sa han att jag är mindre strukturerad än dom. Jag godtog denna ursäkten och använder detta för att förbättra mig själv. Min chef är bra dock så detta kan ju variera mellan chefer.

Folk är så kvicka med att hoppa till slutsatsen att deras chefer är giriga svin och att anta att dom har blivit lurade. Ibland så behöver du bara fråga så får du ett svar som du kan använda dig utav.

Permalänk

Lånar tråden lite om det är okej!

Jag tjänar 36k före skatt och jobbar i Göteborg som embedded C++ utvecklare. Har jobbat 1.5 år med det här och har en hyfsat seriös universitetsutbildning. Vad borde jag kunna kräva, förutsatt att jag gör ett bra jobb? Jag är ingen wizard men kan presterar över godkänt skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

Lånar tråden lite om det är okej!

Jag tjänar 36k före skatt och jobbar i Göteborg som embedded C++ utvecklare. Har jobbat 1.5 år med det här och har en hyfsat seriös universitetsutbildning. Vad borde jag kunna kräva, förutsatt att jag gör ett bra jobb? Jag är ingen wizard men kan presterar över godkänt skulle jag vilja påstå.

45 borde inte vara orimligt idag, men beror på din relation till chefen, storlek på bolaget, hur bra bolaget går, hur bra du trivs (är det värt att riskera stämningen?), …