Win10, har mot mot mitt eget vetande satt ett admin-lösenord som jag har 0% aning om vad det kan vara. Hur gör jag?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Win10, har mot mot mitt eget vetande satt ett admin-lösenord som jag har 0% aning om vad det kan vara. Hur gör jag?

Yo!

Har pinkod och biometrisk inlogg medvetet. Har aldrig ett lösenord, hoppar alltid över det vid en nyinstallation.

Nu var det ett tag sedan jag blåste rent systemet dock.

Var inne och kollade lite på konton och inser då att jag har satt ett lösen, tror jag?

Jag provade att "ändra" på det genom att ha tomt fält på nuvarande lösen och sedan sätta ett nytt.

Det gick inte. Min lösenordsfras är tydligen Apor Suger Kaktus (har absolut 0 minne eller ens kan föreställa mig vad lösen kan vara).

Jag måste ha varit dyngrak eller gått i sömnen när jag gjort detta.

Kan jag på något vis använda min pinkod för att återställa lösen eller är det ominstallation som gäller?

Har man inte saker att göra så fixar man, tydligen, så att man får nåt att jävlas med

Permalänk
Medlem

Låter som ditt lösen är aporocactus

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Om du kommer in som adminanvändaren via pinkoden borde du sedan kunna köra Computer Management/Datorhantering och återställa lösenordet där.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Om inte ovan fungerar kan du ta en längre väg om det är viktigt.
https://mspoweruser.com/2-ways-to-bypass-windows-10-login-scr...

Alternativt Konboot, chntpw, hirens boot, DART eller dylikt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Pepsin:

Om du kommer in som adminanvändaren via pinkoden borde du sedan kunna köra Computer Management/Datorhantering och återställa lösenordet där.

How? Hur gör jag själva återställandet alltså?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Nej, men det ser ut att vara the thing! Återstår att se när jag kommer hem, tackar!

Visste ej att man kunde ta bort admin helt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:
Skrivet av coxen:

Nej, men det ser ut att vara the thing! Återstår att se när jag kommer hem, tackar!

Visste ej att man kunde ta bort admin helt så.

Jag kanske missar något, men varför skulle lösningen vara att ta bort ett konto? Hur skulle det hjälpa dig i det här fallet?

Är din egen användare administratör eller ej? Blir du promptad om att fylla i lösenord varje gång du försöker starta något som administratör?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Tar du bort kontot kommer Windows även ta bort filerna sparade i det kontots användarmapp. Dvs. de flesta filerna användaren sparat, diverse inställningar, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Tar du bort kontot kommer Windows även ta bort filerna sparade i det kontots användarmapp. Dvs. de flesta filerna användaren sparat, diverse inställningar, osv.

Precis. Mycket bättre att då gå in bakvägen och slå på ett nytt konto med admin-access som man kan gå in på. Alternativt slå av lösenordet på inbyggda admin-kontot och ta sig in den vägen. Dra en backup på det viktiga och blåsa datorn när man ändå håller på kan vara en bra ide om man har tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

vad är det för konto du försöker återställa lösen på egentligen, och är du admin idag? vad är anledningen till att mecka?

Är det ditt konto som du använder windows hello för att logga in med, så behöver du inte göra något. lösenordet är random.

Är det adminkontot och du är admin så kan du gå in på lokala användare och bara sätta lösen. (start eller kör -> skriv "lusrmgr.msc" -> välj användare -> högerklick & sätt lösenord)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Dallen:

Jag kanske missar något, men varför skulle lösningen vara att ta bort ett konto? Hur skulle det hjälpa dig i det här fallet?

Är din egen användare administratör eller ej? Blir du promptad om att fylla i lösenord varje gång du försöker starta något som administratör?

Jag är den enda usern och den usern är admin.

Nej, jag behöver endast klicka ja på UAC(?)

Loggar in på datorn gör jag med fingeravtryck. Men ibland har man mekat eller badat för länge så då har jag pinkoden som backup.

Jag tänker att lösningen blir att jag skapar en ny admin med nytt lösen som jag minns och sedan tar bort original admin med den nya.

Dock sä måste man tydligen ställa in näsan alla inställningar igen som det verkar?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Din användare är inte samma som administratören, det är princip garanterat. Det finns ingen anledning att ta bort admin-kontot och skapa ett nytt, och det är inte så bra för windows om man lyckas göra det.

Du kan sätta ett lösenord som jag sa innan om du vill, men det bör randomniseras direkt när du gör det. Men det är bara att testa.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Otur:

Din användare är inte samma som administratören, det är princip garanterat. Det finns ingen anledning att ta bort admin-kontot och skapa ett nytt, och det är inte så bra för windows om man lyckas göra det.

Du kan sätta ett lösenord som jag sa innan om du vill, men det bör randomniseras direkt när du gör det. Men det är bara att testa.

Sorry! Missade det sista stycket i ditt föra inlägg. När jag kör lusrmgr.msc får jag upp detta:

Är detta normalt?

Igår när jag klickade på "Byta användare" så kom detta felmeddelande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Sorry! Missade det sista stycket i ditt föra inlägg. När jag kör lusrmgr.msc får jag upp detta:

<Uppladdad bildlänk>

Är detta normalt?

Igår när jag klickade på "Byta användare" så kom detta felmeddelande:

<Uppladdad bildlänk>

Den vanliga vägen är att högerklicka på startmenyn och välja "Datorhantering -> Lokala användare och grupper".

Men det ser ut som att du har lite andra problem också som du kan försöka laga genom att högerklicka på startmenyn och starta "PowerShell (Admin)" för att sedan kopiera och klistra in texten nedanför.

dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

sfc /scannow

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag är den enda usern och den usern är admin.

Nej, jag behöver endast klicka ja på UAC(?)

Loggar in på datorn gör jag med fingeravtryck. Men ibland har man mekat eller badat för länge så då har jag pinkoden som backup.

Jag tänker att lösningen blir att jag skapar en ny admin med nytt lösen som jag minns och sedan tar bort original admin med den nya.

Dock sä måste man tydligen ställa in näsan alla inställningar igen som det verkar?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skitforum, får inte ladda upp fler bilder tydligen.

Men skulle du inte lyckas byta via GUI kan du skriva dessa två rader i PowerShell (Admin) enligt förra inlägget. Ändra ingenting i texten nedanför, du kommer få fylla i ditt lösenord i prompten.

$Password = Read-Host -AsSecureString -Prompt "Ange ditt nya lösenord"
Set-LocalUser -Name $Env:UserName -Password $Password

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har ett ms-konto så borde du kunna göra en lösenordsåterställning?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-or-reset-y...

Bonustips, har du ett kopplat Microsoft konto så kan du ta bort lösenordet helt och istället använda telefoninloggning med Microsoft Authenticator appen.

https://support.microsoft.com/en-us/account-billing/how-to-go...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Dallen:

Den vanliga vägen är att högerklicka på startmenyn och välja "Datorhantering -> Lokala användare och grupper".

Ser bara detta då:

Är bitlocker något som aktiveras automatiskt i win 10?

Jag vet med 100% säkerhet att jag ej har aktiverat det.

Ska prova dom andra sakerna nu. Och tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Ser bara detta då:

<Uppladdad bildlänk>

Är bitlocker något som aktiveras automatiskt i win 10?

Jag vet med 100% säkerhet att jag ej har aktiverat det.

Ska prova dom andra sakerna nu. Och tack!

Jag har för mig att det inte aktiveras automatiskt i W10. Är du inloggad med admin rättigheter på bilden du har med i ditt inlägg?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Dallen:

dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Hur ska jag tolka detta?

Ska jag scanna online eller offline?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Dallen:

sfc /scannow

Nåt verkar lurt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Var ser jag detta med total säkerhet? Jag är van Win7

Tyck på startknappen/windows knappen och skriv bitlocker. Då ska du få upp följande

Tryck på den och då får du upp detta

Här står det om den är på eller av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Nåt verkar lurt?

Har du gjort en uppgradering till eller installerat Windows 10 från början?

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det inte aktiveras automatiskt i W10. Är du inloggad med admin rättigheter på bilden du har med i ditt inlägg?

Detta ser jag:

Jag är inloggad som den längst upp, ovanför "Default", som är överstruken.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av jnsson:

Jag kör alltid en ren installation.

Permalänk
Medlem

Någonting verkar ju fuffens. Se till att säkerhetskopiera dina viktiga filer. Personligen hade jag installerat om Windows istället för att lägga tid på att försöka lösa dessa problem.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av jnsson:

Jag hittade detta nu. Har aldrig under mina dator-år varit inne och kollat i den root menyn.

Dom i grön ruta har samma behörigheter.

Administratören har alla utom Särskilda behörigheter, det gäller båda dom högra egenskaps-fönsterna.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Saddl3r:

Någonting verkar ju fuffens. Se till att säkerhetskopiera dina viktiga filer. Personligen hade jag installerat om Windows istället för att lägga tid på att försöka lösa dessa problem.

Detta är askul! Jag vill lösa det, med hjälp av forumet!

Jag har inga "viktiga filer". Håller bara på med lite foto, gaming och musik. Allt sånt finns redan på backup x3.

Permalänk
Inaktiv

Windows har inte satt ett eget lösenord utan det har du gjort och får du stå för själv. Men för att försöka lösa problemet;

Kan det här vara till hjälp?
https://www.wimware.com/how-to/reset-windows-10-password-comm...

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av jnsson:

Tyck på startknappen/windows knappen och skriv bitlocker. Då ska du få upp följande
<Uppladdad bildlänk>
Tryck på den och då får du upp detta
<Uppladdad bildlänk>
Här står det om den är på eller av

Då ser jag detta:

När jag klickar på BitLocker-inställnignar så kommer jag till det här:

Spännande haha!