Netonnet: "Fler delbetalar sina elektronikköp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det stämmer dock inte alls. Bara sen år 2000 så har reallönerna (alltså justerat för inflation) ökat med mer än 30%. Trots det senaste årets nergång. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

Jag skulle snarare säga att det är ett uttryck för att folk vill ha mer och mer, nu - och vill ”slippa” spara.

Sen gör ju den här undersökningen ett stort fel som verka klumpa ihop de som betalar med kreditkort eller på faktura, men betalar av hela skulden innan ränta börjar adderas - tillsammans med de som faktiskt ”tar lån” för att köpa produkterna.

Skulle säga Sverige är rätt unikt som land i Europa. Här är invånarna skuldsatta upp över öronen (samt fastighetsbolag), i övriga Europa är staten skuldsatt istället för folket. Stor anledningen till att SEK numera liknar en ulandsvaluta. 70%-ig nergång mot USD och halva mot EUR på 10 år är skrämmande.

Hittar ingen ny statistik men med statistik från 2019 var vi (invånarna) 4:e fattigaste landet i Västeuropa. Tål att reflekteras över.
https://cornucopia.se/2020/07/svenskarna-fjarde-fattigast-i/

Permalänk

Den som är satt i skuld är inte fri.

Folk har för få gränser och för dålig självdisciplin.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Kan jag inte betala produkten direkt så avstår jag till jag har pengarna.

Permalänk

Vi kör kreditkort och betalar ALLTID i tid och tar INGA lån förutom lån på villan, FÖR villan. Ser i tråden att många inte ens verkar ha en månadslön i buffert -då är man verkligen på samhällets botten ekonomiskt sett.
Själv anser jag att 12 månadslöner i buffert är acceptabelt och nådde precis 36 månadslöner i buffert. Jag kan i stort sett köpa vad jag vill kontant, men grejen är att desto längre man sparat och desto mer man "kan" köpa, desto mindre blir lusten.
Tyvärr är ett ekonomiskt tänk inget som sker över en natt, det tar tid men är en uppenbarelse när man äntligen inser att man faktiskt inte behöver leva från lön till lön utan kan vara till viss mån "rik" även som vanlig löneslav.

Permalänk
Medlem

På 80 och 90 talet kunde man gå till en butik som hete Thorn och hyra en TV. Vet inte om det är en bättre affär direkt men känns som historien återupprepar sig på något sätt. Kanske någon som vill ta sig an denna affärsidé på nytt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(f%C3%B6retag)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag ser delbetalning som en ganska bra lösning om det verkligen är något man behöver akut. Låt oss säga att tvättmaskinen går sönder och det inte finns ett finansiellt utrymme för att köpa en kontant. Istället för att spara i 3-6 månader och gå runt i skitiga kläder så är det ju en smidig lösning att lägga upp det på delbetalning och ta eventuella avgifter som tillkommer.

Att inte ens ha 5-6K i buffert är verkligen att leva på gränsen. Man kan gå från ett normalt liv till att hamna på gatan på en månad om något går riktigt fel. Att tro att det social skyddsnätet är en smidig affär tror fel, jag vet för jag var tvungen att vända mig dit som ung och det var ett rent helvete. Alla som jobbar heltid lagligt i Sverige har råd att ha en buffert, annars har man prioriterat TOTALT fel, bor för dyrt, leasar en bil, har den senaste mobilen på avbetalning (dvs abonnemang med mobil) eller shoppar alldeles för mycket skit på nätet.

Permalänk

Folket idag har förändras väldigt mycket.
Generellt förr i tiden. Man bodde kvar i sin bostad hela vuxna livet, man hade kvar samma jobb som vuxen hela livet. Folk sparade och undvik köpa saker man ej hade råd med.

Generellt idag. Folk flyttar ofta, skaffar nya familjer, jobb byts enbart för att man får högre lön när man byter. Folk lägger väldigt mycket pengar på nöje, de är inte rädda för att låna.

Alla beter sig inte samma. Och frågan är vilken grupp som har roligast? Den sista gruppen hade inte överlevt om staten inte hade varit barnvakt åt dem. Ta corona krisen med varsel. Förr varenda kotte kämpade för att vara med i akassan, idag så struntade folk med heltidsjobb i det. Hade då inte staten hjälpt vissa med undantag i akassan så hade det inte blivit roligt.
Detsamma är det med det mesta, folk förlitar sig på att staten ska rädda dem.

Jag själv tror dock som sagt att dagens folk har det roligare. Det enda är att den dagen staten inte har resurser att hjälpa dem vid kriser så blir det inte roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Den som är satt i skuld är inte fri.

Folk har för få gränser och för dålig självdisciplin.

Påståendet stämmer åtminstone om man har mer skulder än vad man har tillgångar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att köpa på faktura (=kredit) gör ju att man slipper ligga ute med pengar ifall man skulle ångra sig, eller om fraktbolag dabbar sig.

Just detta.
Hatar att ligga ute med pengar innan jag vet att paketet är hemma hos mig skadefritt och även att produkten är vad jag faktiskt var ute efter. Ibland måste man testa lite innan man bestämmer sig

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Vi kör kreditkort och betalar ALLTID i tid och tar INGA lån förutom lån på villan, FÖR villan. Ser i tråden att många inte ens verkar ha en månadslön i buffert -då är man verkligen på samhällets botten ekonomiskt sett.
Själv anser jag att 12 månadslöner i buffert är acceptabelt och nådde precis 36 månadslöner i buffert. Jag kan i stort sett köpa vad jag vill kontant, men grejen är att desto längre man sparat och desto mer man "kan" köpa, desto mindre blir lusten.
Tyvärr är ett ekonomiskt tänk inget som sker över en natt, det tar tid men är en uppenbarelse när man äntligen inser att man faktiskt inte behöver leva från lön till lön utan kan vara till viss mån "rik" även som vanlig löneslav.

36 månadslöner får jag till 1-2 miljoner med en normal lön. Att placera det på ett konto där pengarna minskar i värde 5-10% om året realt låter inte särskilt smart. Troligen bättre att placera en del av pengarna på börsen.

Permalänk
Skrivet av viller2:

36 månadslöner får jag till 1-2 miljoner med en normal lön. Att placera det på ett konto där pengarna minskar i värde 5-10% om året realt låter inte särskilt smart. Troligen bättre att placera en del av pengarna på börsen.

Det gör jag 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast en mobiltelefon får man ju ofta bättre pris på om man köper på "delbetalning". Men denna delbetalning är ju inte en vanlig delbetalning utan typ lite dyrare abonnemang med mobilen inbakad, så det är ju lite av ett special case

Tycker inte att det stämmer senaste åren. Kollar man totalpriset på telefonen med 24 eller som nu är vanligt 36 månaders avbetalning och jämför med kontantpriset så är det samma. Det var längesen en mobiltelefon blev 30% billigare genom att ta den på avbetalning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ja att vara prismedveten är ju inte detsamma som att vara ekonomimedveten.

Man har alltså ”råd” att över tid delbetala produkter för vissa räntor och uppläggningsavgifter eller kreditköp med en viss ränta - men man har inte ”råd” att spara sig till de pengarna produkten faktiskt kostar och lägga räntorna och uppläggningsavgifterna på valfritt sparande med ränta?

Har inte sett ett enda argument där de som förespråkar avbetalningar och krediter visar att de är ekonomimedvetna - så det talar sitt tydliga språk ändå.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Vi kör kreditkort och betalar ALLTID i tid och tar INGA lån förutom lån på villan, FÖR villan. Ser i tråden att många inte ens verkar ha en månadslön i buffert -då är man verkligen på samhällets botten ekonomiskt sett.
Själv anser jag att 12 månadslöner i buffert är acceptabelt och nådde precis 36 månadslöner i buffert. Jag kan i stort sett köpa vad jag vill kontant, men grejen är att desto längre man sparat och desto mer man "kan" köpa, desto mindre blir lusten.
Tyvärr är ett ekonomiskt tänk inget som sker över en natt, det tar tid men är en uppenbarelse när man äntligen inser att man faktiskt inte behöver leva från lön till lön utan kan vara till viss mån "rik" även som vanlig löneslav.

Det är alltid någon som ska basha på en för att man har en årslön på banken. Inflationen äter upp köpkraften. Min killgissning är att det handlar om att folk inte lär sig vad uppskjuten belöning är. Jag ska ha den senaste prylen NU. Inte om ett halvår när jag har sparat ihop pengarna. Ann Wibble hade inte fel där. Om folk såg till att ha åtminstone en årslön, netto i tillgångar som kan omsättas snabb till likvider vid behov, så hade vi inte påverkats.

Tänk dig alla som har bunden ränta på runt en procent nu på sina bolån. Som går ut i höst och saknar buffert. Det blir ju en chock för privatekonomin. För min egen del så blir i runda slängar 10k i ökade ränteutgifter, per månad. Skillnaden är att jag själv kan bestämma belåningsgraden då det finns tillgångar att betala av hela radhuset, säg om en vecka.

stavfel
Permalänk
Medlem

Tragisk utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är alltid någon som ska basha på en för att man har en årslön på banken. Inflationen äter upp köpkraften. Min killgissning är att det handlar om att folk inte lär sig vad uppskjuten belöning är. Jag ska ha den senaste prylen NU. Inte om ett halvår när jag har sparat ihop pengarna. Ann Wibble hade inte fel där. Om folk såg till att ha åtminstone en årslön, netto i tillgångar som kan omsättas snabb till likvider vid behov, så hade vi inte påverkats.

Tänk dig alla som har bunden ränta på runt en procent nu på sina bolån. Som går ut i höst och saknar buffert. Det blir ju en chock för privatekonomin. För min egen del så blir i runda slängar 10k i ökade ränteutgifter, per månad. Skillnaden är att jag själv kan bestämma belåningsgraden då det finns tillgångar att betala av hela radhuset, säg om en vecka.

Kan du betala av lånet förstår jag inte varför du inte gjort det.

Permalänk

Jag har aldrig gjort det här med att köpa grejer på kredit för att ha en säkerhet om nåt går snett. Hur går det till då om man köpt nåt på kredit, produkten (föremålet/tjänsten) anländer och det är något fel. Låt säga att stället man köpt från trilskas. Man får inte tillbaka pengarna. Då har man ju därtill kreditkortsbanken att tampas med, vad säger man till dem angående att man inte vill stå för pengarna som man använde? Eller låt säga att det löser sig med köpstället men för sent, och man åker på en rejäl ränta till banken? Eller upplever ni aldrig dessa problem?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Mastercard & Visa är en mycket bättre påtryckare än vad du är när det kommer till konflikter. Ffa när det kommer till risk för konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan du betala av lånet förstår jag inte varför du inte gjort det.

Börsen ger bättre avkastning över tid.
Sover man bättre med löst lån så är det självklart bättre men många klarar att balansera olika tillgångar och skulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Börsen ger bättre avkastning över tid.
Sover man bättre med löst lån så är det självklart bättre men många klarar att balansera olika tillgångar och skulder.

Det kräver ju självklart att man kan läsa av framtiden, inte bara börsen, utan även om du råkar ut för olyckor/sjukdomar som påverkar inflödet av pengar. Så oavsett vad som eventuellt skulle kunna inträffa så har man ju då bättre förutsättningar desto mindre utgifter man har, tror jag.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Köper alltid via klarna kortet så jag kan testa mina produkter utan besvär med retur osv, betalar direkt efter och kostar mig ingenting extra. Har det mest för klockan men är riktigt bra för allt typ lite som ett extra skydd mot besvär:)

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dra av på deklarationen?

Räntan är avdrags giltig

Permalänk
Medlem

Att delbetala är i sig inte fel men man måste kunna betala tillbaka. Går TV:n i sönder och inte kan repareras eller att huslarmet behöver en uppgradering för att fungera i framtiden, så förstår jag att några kan behöva delbetala. Men att uppgradera något som redan är fullt dugligt bara för att stilla köphungern är förkastligt. Så tänk några gånger extra innan du funderar på ett inköpt. Är det verkligen något du kommer att använda eller kommer det bara att samla damm? Att varan säljs till extrapris betyder det inte att inköpet är bra.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på vad det är folk köper eftersom många klagar att de inte klarar ekonomin trots att folk i allmänhet netto har mer pengar. Misstänker att det dels är svindyra telefoner vartannat år och diverse e-handel, men har inte bott i Sverige på över tio år, så blir bara gissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns ingen poäng i att använda vare sig vår teknik eller bil (om man äger den) tills den brinner upp. Det är i sådana fall bättre att lämna in den till Netonnet, Clas Olsson eller liknande och använda den som delbetalning för en ny produkt. Det är både ekonomiskt bättre så väl som bättre för miljön.

Inte en chans att det är bättre för miljön att tillverka nya prylar än att använda gamla. Det där är något tillverkare vill att folk ska tro så att de konsumerar mer. Större delen av koldioxidavtrycket är vid produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tycker inte att det stämmer senaste åren. Kollar man totalpriset på telefonen med 24 eller som nu är vanligt 36 månaders avbetalning och jämför med kontantpriset så är det samma. Det var längesen en mobiltelefon blev 30% billigare genom att ta den på avbetalning.

Har personligen ingen koll på det eftersom jag köpt alla mina mobiler kontant. Men det är vad man hört från folk i många år. Min mammas mobil som hon köpte med abonnemang för någon vecka sedan med hjälp av min bror blev tydligen billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Inte en chans att det är bättre för miljön att tillverka nya prylar än att använda gamla. Det där är något tillverkare vill att folk ska tro så att de konsumerar mer. Större delen av koldioxidavtrycket är vid produktion.

Det är precis tvärtom. Att ta hand om samt återvinna gamla prylar har sedan några år tippat över till fördelen av att förnya. Det är förvisso en ny företeelse men det är nu både ekonomiskt lönsamt och mer cirkulärt att byta i rimlig tid, beroende lite på vad för produkt som avses. Det som folk (aka propagandamaskinisterna på respektive sida) säger och sedan feltolkar är att man ska "rädda" jorden. Fakta är att det är inte det som är målsättningen utan att minska klimatavtrycket och på så vis skjuta problemet framför oss, tills den dag då tekniken tillåter oss att bli klimatpositiva. Den största boven i dramat är fortfarande konsumenten.

Så här ser det i praktiken ut gällande bilar:

https://about.bnef.com/blog/the-lifecycle-emissions-of-electr...
https://www.vice.com/en/article/k78zjz/is-it-good-for-the-env...

Det finns ingen "gyllene" gräns som folk verkar tro utan det beror mycket på demografiska förutsättningar och annat som också spelar roll så som vilken typ av el som faktiskt finns tillgänglig. Men det är felaktigt att påstå att tillverkningen är den största boven och det kommer enbart bli mindre och mindre avtryck där i och med att industrierna ställer om mer och mer.

Gällande elektronik, i synnerhet telefoner, har EU en studie på att det inte bara är försäljningssnack. Det är som med bilar, det produceras inte mer bilar bara för att samma bil byter ägare åtta gånger.

Citat:

Recycled quantities generated (kg/unit):
o Average material composition of the devices94 times the recycling rate (in %) of each
material determined from various sources:
 80-99% recovery rate for gold, palladium, silver, copper, nickel, lead, antimony,
and tin (Navazo et al., 2014)
 90% recovery rate for Cobalt (~14% of Li-ion battery) (European Commission,
2016)
 98% recycling rate for aluminium (European Commission, 2016)
 50% zinc, plastics recycled (European Commission, 2016)
 0% recovery rates for Magnesium, Iron, Glass (European Commission, 2016)
- Revenue generated:
 Re-use revenue (€/unit): determined using average device price (€) identified in the
baseline, to which is applied the average % resell reduction estimated using Backmarket
data (2021). It is applied to all devices resold for re-use (including refurbishment and
remanufacturing).
 Recycling revenue (€/unit): determined by multiplying average metals price (sources:
average 20 years price (€/kg) for Al, Fe, Cu, Pb, Sn, Ni, Zn, Au, Pt, Ag from the World
Bank Commodity Markets database (2020) and average price (€/kg) for Pd, Co, Li from
the EESC (2019), Identifying the impact of the circular economy on the Fast-Moving
Consumer Goods Industry) by the estimated quantities of metals recycled by unit.
- GHG emissions (kgCO2eq/unit):
o It was assumed that for each re-used equipment, the emissions saved equated to the
CO2e emissions of Production – (CO2e emissions of the battery + of the screen
production) of each device along its lifecycle to reflect the repair activity often associated
with re-use (corresponding sources listed in Table 33 alongside each device and value
chain step).
o For each recycled equipment, the emissions saved corresponded to the difference
between the CO2e emissions of the primary material production and of the secondary
material production, applied to the amount of each material effectively recycled in each
device (corresponding sources listed in Table 33 alongside each device and value chain
step).
- Jobs creation:
o Collection jobs created (#Jobs/t collected): determined using the number of jobs in the
French WEEE collection & treatment sector applied to the tons collected and treated per
year (Ecologie.gouv, 2021) The % share of jobs dedicated to collection is then applied
(Ecologic, 2013).
o Repair & re-use jobs created (€Jobs/units repaired): estimation of the number of jobs
required per units refurbished per year determined from the sources indicated in the
table below

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f049...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av magnusvmt:

Inte en chans att det är bättre för miljön att tillverka nya prylar än att använda gamla. Det där är något tillverkare vill att folk ska tro så att de konsumerar mer. Större delen av koldioxidavtrycket är vid produktion.

Skrivet av MsSmith:

Det är precis tvärtom. Att ta hand om samt återvinna gamla prylar har sedan några år tippat över till fördelen av att förnya. Det är förvisso en ny företeelse men det är nu både ekonomiskt lönsamt och mer cirkulärt att byta i rimlig tid, beroende lite på vad för produkt som avses. Det som folk (aka propagandamaskinisterna på respektive sida) säger och sedan feltolkar är att man ska "rädda" jorden. Fakta är att det är inte det som är målsättningen utan att minska klimatavtrycket och på så vis skjuta problemet framför oss, tills den dag då tekniken tillåter oss att bli klimatpositiva. Den största boven i dramat är fortfarande konsumenten.

Så här ser det i praktiken ut gällande bilar:
<Uppladdad bildlänk>
https://about.bnef.com/blog/the-lifecycle-emissions-of-electr...
https://www.vice.com/en/article/k78zjz/is-it-good-for-the-env...

Det finns ingen "gyllene" gräns som folk verkar tro utan det beror mycket på demografiska förutsättningar och annat som också spelar roll så som vilken typ av el som faktiskt finns tillgänglig. Men det är felaktigt att påstå att tillverkningen är den största boven och det kommer enbart bli mindre och mindre avtryck där i och med att industrierna ställer om mer och mer.

Gällande elektronik, i synnerhet telefoner, har EU en studie på att det inte bara är försäljningssnack. Det är som med bilar, det produceras inte mer bilar bara för att samma bil byter ägare åtta gånger.

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f049...

Tillbaka till ämnet nu. Vi snackar delbetalning av hemelektronik. Inte Europeiskt koldioxidavtryck av fordonstillverkning eller klimatavtryck för den delen heller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om man tar hobbykonsumtion på delbetalning/kredit är man riktigt illa ute enligt mig. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Beror på, mio tex erbjuder räntefri avbetalning utan några avgifter. Samsung store också.
Har du ett stabilt kassaflöde och koll på din ekonomi är det rent krasst ekonomiskt bättre att ta avbetalningen utifrån pengars minskande värde över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Att delbetala är i sig inte fel men man måste kunna betala tillbaka. Går TV:n i sönder och inte kan repareras eller att huslarmet behöver en uppgradering för att fungera i framtiden, så förstår jag att några kan behöva delbetala. Men att uppgradera något som redan är fullt dugligt bara för att stilla köphungern är förkastligt. Så tänk några gånger extra innan du funderar på ett inköpt. Är det verkligen något du kommer att använda eller kommer det bara att samla damm? Att varan säljs till extrapris betyder det inte att inköpet är bra.

Går TV:n sönder så köper man en billig begagnad i väntan på att man har sparat ihop till en nya man vill ha. Eller så har kanske nån kompis/mamma/pappa/svärföräldrar/morföräldrar/farföräldrar/ickebinärahbtqia+- nåt stående som man kan ha under tiden.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Köper alltid större teknikköp på kreditkortet, men betalar hela beloppet direkt efteråt (flyttar över summan till ett buffertkonto direkt för att ”låsa” pengarna). Framförallt då jag får försäkring utan självrisk och värdeminskning via mitt kort.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |