Hundägare - Försäkring? till ny hund

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla med fler bolag. De har olika data på olika raser så vissa är betydligt billigare än andra. Själv kör jag folksam.

Permalänk
Medlem

Jag har efter 8 år aldrig haft problem med min japanska Akita. Tyvärr i höstas började han få problem med klåda och utslag. Där efter började han halta för att sen bli bra igen. Efter många resor till veterinären så visade det sig att det var sköldkörteln som var grundproblemet.

Tyvärr började han kissa blod för ett par veckor sen så det blev en resa till in till veterinären, väl där visade det sig efter röntgen, ultraljud och blodprover att han hade fått tumör i mjälte, lever samt njurar. Det klarade han såklart inte så han fick somna in.

Varför skriver jag detta här? Jo! Värdesätt en försäkring som du själv tror du blir nöjd med och snåla inte på skydd. Jag själv hade Moderna (trygg hansa) med dubbelt försäkringsbelopp, hela denna resan kostade över 50k totalt medans jag själv fick betala en bråkdel av det. Hade aldrig problem en enda gång med försäkringen även om den användes vid ett 10 tal gånger under 10 månader. Direkt reglering via veterinär och ersättning som gjordes direkt med sjukhuset där jag betalade mellanskillnaden. Detta har nog de flesta försäkringsbolag stöd för vilket var otroligt skönt i denna karusell av känslor.

Du kan också lätt jämföra försäkringar här: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/djurf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket foder skulle du rekommendera?

Sen vi byta till Acana Wild Coast så har bägge våra hundar aldrig haft problem med magen, de har fått lite bättre päls(inbillar jag mig) och de verkar bara må bättre rent generellt. Kostar ju lite men tycker det är värt att lägga ut några extra 100-lappar om det betyder att de mår bättre.

Men alla hundar är olika så prova gärna dig fram!

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera Mush Vaisto om man orkar hålla på med färskfoder. Fryst, kostar ~50kr/KG om man köper förpackningarna med 10KG. Vi köper 50KG åt gången, räcker lika många dagar.

Dogman kör köp 5 betala för 4 på hela sitt sortiment om man är medlem, och eftersom dom har samma pris på mush som andra butiker blir det ändå en femhundring per tillfälle som sparas in. Vi köpte en beggad frys för 400kr för ändamålet så redan från start var vi på banan med en 100kr besparing

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Vi har en labrador som snart är 3år , när vi skaffade den tittade vi igenom försäkringar(sambon är vetrinär). det landade på folksam med upp till 120tkr vetrinärkostnad. 1800+ 25% av resterande belopp.

En sak att komma ihåg är att inte byta försäkring när man väl valt. Får man problem från början med hunden och sedan byter försäkbolag kan det bli dyrare när inte problemet är känt och dokumentarat hos försäkbolag.

En lördagkväll runt 22 blev hunden helt apatisk och ville ingenting(sambon va inte hemma såklart). Fick tag i någon av hennes kollegor, blev jourhavande veterinär som röntgade, hittade något föremål i buken. Fick ta hunden och bilen och köra till djursjukhus ca 2timmar bort. De gick ner med kamera och hittade en sten. Stenen var inte vass, så de provade att söva hunden och lyckades "håva" upp den genom strupen.
Det jag ville komma till.. detta gick på ca 55.000kr, men med försäkringen fick vi betala runt 12.000kr. Så ja det är värt med hög maxkostnad på försäkringen för det springer lätt iväg.

wall of text
Permalänk
Medlem

Oavsett försäkringsbolag, kolla igenom villkoren varje år. Lusläs. Det du köpte dag ett gäller sannolikt inte året efter. Agria är väldigt duktiga på att ändra villkor, göra om försäkringar, skapa tillägg, och sånt som ingick när du tecknade din hund första gången ligger nu i en tilläggsförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har haft IF och Agria när det kommer till djur. Bägge funkade kanon när de behövdes.
Försäkring uppskattas när man ser kostnaderna för en olycka och djuren fått ligga inne några dagar, kanske en operation.

Ofta får man också rabatt om man är med i någon av rasklubbarna

Har själv 3 bonnkatter som är 10 år som vi aldrig haft försäkrade. istället har vi lagt undan 500 kr i månaden på ett konto istället. Blivit ca 60 000kr men vi har tagit ut då och då för nån enstaka undersökning, röntgen etc.(som ej täcks av försäkring eller så är självrisken så hög att det är strunt samma. Betala 3000kr i självrisk när besöket kostar 2500kr är ju befängt).

Vi ligger ca 50 000kr plus. Men visst, behöver djuren opereras för cancer eller ngt så räcker det inte långt såklart. Men nu är de 10 år så då får det bli en annan utväg...

Nåt specialfoder har vi aldrig köpt förutom när en av katterna var uttorkad. Är ju helt bisarra foderpriser. 10kg friskies har funkat bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har själv 3 bonnkatter som är 10 år som vi aldrig haft försäkrade. istället har vi lagt undan 500 kr i månaden på ett konto istället. Blivit ca 60 000kr men vi har tagit ut då och då för nån enstaka undersökning, röntgen etc.(som ej täcks av försäkring eller så är självrisken så hög att det är strunt samma. Betala 3000kr i självrisk när besöket kostar 2500kr är ju befängt).

Vi ligger ca 50 000kr plus. Men visst, behöver djuren opereras för cancer eller ngt så räcker det inte långt såklart. Men nu är de 10 år så då får det bli en annan utväg...

Nåt specialfoder har vi aldrig köpt förutom när en av katterna var uttorkad. Är ju helt bisarra foderpriser. 10kg friskies har funkat bra.

När min hund blev attackerad av en annan hund var fulla kostnaden över 100k..... (den andra ägaren stack)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här