Skrivet av anon320419:
Det jag använder laptop till är programmering och surf, lite dokument etc.
Är väl främst VS Code men även lite Visual Studio, funkar det utan krångel på en Mac?
Jag är också utvecklare. Började som .NET-utvecklare med en Dell XPS Windowslaptop fram tills 2018 då jobbet gick över mer från .NET till NodeJS varpå jag bytte till Macbook.
VSCode fungerar klockrent - det är ingen editor där Windows-användare har några fördelar överhuvudtaget utan den funkar minst lika bra på andra OS.
Visual Studio på Mac funkar inte så bra. Åtminstone inte gratisversionen men såvitt jag vet är det i grunden samma version som pro - fast kanske med färre features. Jag utvecklar numera .NET såpass sällan att jag inte behöver några avancerade features men direkt när jag startade Mac-versionen kunde jag sakna en del refactoringstöd, formattering för cshtml-filer etc som jag va van vid från "riktiga Windows-versionen". Förvisso kanske jag hade en del Resharper-plugins förr som jag tog för givet. Nånting kändes rätt off med VS for Mac.
Medan VScode va klockrent.
Idag nöjer jag mig med VsCode för den lilla .NET-utveckling jag gör. (Är .NET core så det duger)
Skrivet av anon320419:
Har börjat fundera på om det inte vore lite kul att prova en äppel-dator.
Alltid kört PC/Windows och varit nöjd med det men samtidigt gillar jag att prova nytt ibland.
Märker man några större skillnader bortsett typ OS/GUI osv?
Njä inga större skillnader.
Nåt jag kan nämna är att jag alltid tyckt Macbooks har bra skärmar och bild. Dels är det nåt med MacOS fontrendering jag gillar. Om jag jämför en screenshot med en terminal och ett fönster på Mac, Windows och Linux så ser font-renderingen bäst ut på Mac, okej ut på Windows, sämst på Linux.
Hårdvarumässigt så upplever jag också att alla Macbooks har rätt fin, neutral skärm som funkar från alla vinklar - medan andra laptops förstås varierar mer, men minns att jag haft utvecklar-Windows-burkar som haft skumma färgtoner och glares.
Macbookfläktar kan blåsa på bra och bli varma, på äldre modeller med Magsafe kunde Magsafe-kontakten bli glödhet.
De senaste Macbooktangentborden har tangenter som typ inte verkar gå att ta loss och reperare själv - hög risk att man pajar dom helt.
Men största problemet jag hade när jag gick från Win till Mac va Tangentbordskombinationerna.
Dels att byta från Ctrl-lillfinger till Cmd-tumme.
Men även att vissa basic shortcuts är komplexa på Mac. Att ta en screenshot på Windows har en dedikerad printscreenkey eller så kör man ett program. På mac är det en absurd kombo av shift+cmd+sifferknapp (1,2,3 eller 4 där alla gör lite olika saker)
Vissa är mer konsekventa (tex kan du typ alltid använda shift för att undoa ett command så du har cmd+shift+x för att undoa en cut, istället för det mindre konsekventa cmd+y som Windows har) men också svårare för det är fler tangenter.
Ibland kämpar jag också med att jag inte vet om det är Cmd eller Ctrl som gäller. Tex har du Cmd+C för att kopiera men i en terminal är det Ctrl+C för att stoppa.