Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tack för råd och tips.

En fråga om jag inte vill använda MacBook Air som Laptop hemma utan när jag inte är hemma.
Kan jag då fälla ihop MacBook Air och koppla Mac tangentbord samt Mac mus och ha den kopplad till en eller två skärmar.
Precis som om den vore en Mac mini.

Vet att jag kört en Chromebook ihopfälld med extern skärm, tangentbord och mus och det fungera.
Så det borde fungera med Mac.

Vet inte vad som blir smidigast men vet att jag föredrar en extern mus istället för att sitta med styrplattan på laptopen men kan tänka mig använda laptopens tangentbord.
Då skulle de bli laptop i mitten med extern mus och två skärmar på vardera sida.

Eller ihopfälld med tangentbord och mus med två skärmar.
Tänkte kan ju köpa Magic Mouse och testa ena varianten och om det inte känns bra investera i ett Mac tangentbord om det går ha MacBook Air ihopfälld.

Mvh

Det går alldeles utmärkt att köra en Mac stängd, ansluten till skärm, tangentbord och pekdon. Personligen gillar jag Apples eget Magic Keyboard på grund av den inbyggda fingeravtrycksläsaren, som underlättar vid autentisering. Jag växlar sedan många år mellan trackpad (som jag använder huvudsakligen) och mus. Igen: Apples egen Magic Trackpad är fantastisk. Vad gäller mus använde jag länge en Magic Mouse, där den touchbaserade toppen på musen är en trevlig detalj, men numera kör jag med en helt vanlig Logitech-mus.

Det går att använda Macens inbyggda tangentbord när man sitter kopplad mot en extern skärm, men min erfarenhet är att man lätt hamnar i ganska oergonomiska ställningar om man försöker. Det är värt att investera lite i en bekväm arbetsställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Magic mouse är nog den värsta produkten Apple tillverkar så undvik den är mitt råd. Möss från andra märken funkar utmärkt med Mac.

Tack, vad är det som är så förskräckligt med Magic Mouse, kan du utveckla!
För att nedan nämns en bra funktion med Magic Mouse!
Så att jag vet inte vad man ska tro eller uppfatta som dåligt och bra med Magic Mouse!
Kanske det är både fördelear och nackdelar och om inte vad är det som får bäggaren att svämma över?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det går alldeles utmärkt att köra en Mac stängd, ansluten till skärm, tangentbord och pekdon. Personligen gillar jag Apples eget Magic Keyboard på grund av den inbyggda fingeravtrycksläsaren, som underlättar vid autentisering. Jag växlar sedan många år mellan trackpad (som jag använder huvudsakligen) och mus. Igen: Apples egen Magic Trackpad är fantastisk. Vad gäller mus använde jag länge en Magic Mouse, där den touchbaserade toppen på musen är en trevlig detalj, men numera kör jag med en helt vanlig Logitech-mus.

Det går att använda Macens inbyggda tangentbord när man sitter kopplad mot en extern skärm, men min erfarenhet är att man lätt hamnar i ganska oergonomiska ställningar om man försöker. Det är värt att investera lite i en bekväm arbetsställning.

Vad skulle du rekommendera för en trevlig upplevelse, ska ju inte spela nämnvärt mycket på datorn, utan ska köra trading och köra mina Excel simulationer, så då kanske en Magic Mouse räcker med ett Magic Keyboard med fingeravtrycksläsare.
Trackpad får nog vänta tills jag blir lite mer bekant med Apple produkter.

Blir lite konfiderad när en säger att det bara är skit med Magic Mouse och du nämner en bra touch funktion med Magic Mouse.
Så jag undrar vad som är bra eller dåligt.
Ska ju bara klicka och scrolla och förstår inte varför inte Magic Mouse skulle uppfylla den funktionen.

Frågar för vill inte göra köp som man sedan ångrar.

MVH

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tack, vad är det som är så förskräckligt med Magic Mouse, kan du utveckla!
För att nedan nämns en bra funktion med Magic Mouse!
Så att jag vet inte vad man ska tro eller uppfatta som dåligt och bra med Magic Mouse!
Kanske det är både fördelear och nackdelar och om inte vad är det som får bäggaren att svämma över?

Vad skulle du rekommendera för en trevlig upplevelse, ska ju inte spela nämnvärt mycket på datorn, utan ska köra trading och köra mina Excel simulationer, så då kanske en Magic Mouse räcker med ett Magic Keyboard med fingeravtrycksläsare.
Trackpad får nog vänta tills jag blir lite mer bekant med Apple produkter.

Blir lite konfiderad när en säger att det bara är skit med Magic Mouse och du nämner en bra touch funktion med Magic Mouse.
Så jag undrar vad som är bra eller dåligt.
Ska ju bara klicka och scrolla och förstår inte varför inte Magic Mouse skulle uppfylla den funktionen.

Frågar för vill inte göra köp som man sedan ångrar.

MVH

Allt som har med ergonomi att göra är naturligtvis en personlig smaksak. Om du har möjlighet, ta sig till ett ställe som säljer Appledatorer och testa. Du kan komma att tycka att det är en riktigt bra upplevelse, eller känna att det inte skulle funka i längden; det kan ingen av oss avgöra åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Allt som har med ergonomi att göra är naturligtvis en personlig smaksak. Om du har möjlighet, ta sig till ett ställe som säljer Appledatorer och testa. Du kan komma att tycka att det är en riktigt bra upplevelse, eller känna att det inte skulle funka i längden; det kan ingen av oss avgöra åt dig.

Tack, en sista fråga idag, hitta ingen fingeravtrycksläsare på Apple Magic Keyboard, är det en extern modul.
Kollat bilder och ser ingen knapp med den funktionen.

MVH

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tack, vad är det som är så förskräckligt med Magic Mouse, kan du utveckla!
För att nedan nämns en bra funktion med Magic Mouse!
Så att jag vet inte vad man ska tro eller uppfatta som dåligt och bra med Magic Mouse!
Kanske det är både fördelear och nackdelar och om inte vad är det som får bäggaren att svämma över?

Vad skulle du rekommendera för en trevlig upplevelse, ska ju inte spela nämnvärt mycket på datorn, utan ska köra trading och köra mina Excel simulationer, så då kanske en Magic Mouse räcker med ett Magic Keyboard med fingeravtrycksläsare.
Trackpad får nog vänta tills jag blir lite mer bekant med Apple produkter.

Blir lite konfiderad när en säger att det bara är skit med Magic Mouse och du nämner en bra touch funktion med Magic Mouse.
Så jag undrar vad som är bra eller dåligt.
Ska ju bara klicka och scrolla och förstår inte varför inte Magic Mouse skulle uppfylla den funktionen.

Frågar för vill inte göra köp som man sedan ångrar.

MVH

Ergonomin är katastrofal.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Allt som har med ergonomi att göra är naturligtvis en personlig smaksak. Om du har möjlighet, ta sig till ett ställe som säljer Appledatorer och testa. Du kan komma att tycka att det är en riktigt bra upplevelse, eller känna att det inte skulle funka i längden; det kan ingen av oss avgöra åt dig.

Nej, ergonomi är inte en personlig smaksak. Däremot är hur usel ergonomi man står ut med en personlig smaksak. Att magic mouse är katastrofalt ergonomiskt designad är ett faktum. Den mänskliga handen är inte gjord för att använda en så platt mus eller vila handflatan mot musen och samtidigt använda gester ovanpå musen. Det är fakta och ingen smaksak. Att den dessutom laddas undertill och inte går att använda medans den laddas är skrattretande. https://www.youtube.com/watch?v=JzpUfRv45yY&t=374s

Vill man använda gester så är magic trackpad ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tack, en sista fråga idag, hitta ingen fingeravtrycksläsare på Apple Magic Keyboard, är det en extern modul.
Kollat bilder och ser ingen knapp med den funktionen.

MVH

Det är en speciell variant av Magic keyboard som har TouchID.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ergonomin är katastrofal.

Nej, ergonomi är inte en personlig smaksak. Däremot är hur usel ergonomi man står ut med en personlig smaksak. Att magic mouse är katastrofalt ergonomiskt designad är ett faktum. Den mänskliga handen är inte gjord för att använda en så platt mus eller vila handflatan mot musen och samtidigt använda gester ovanpå musen. Det är fakta och ingen smaksak. Att den dessutom laddas undertill och inte går att använda medans den laddas är skrattretande.

Vill man använda gester så är magic trackpad ett betydligt bättre val.

Tack för belysande och förstärkande ordalag.
Känns lite tråkigt, man vill ju ha en hel uppsättning av Apple produkter och blanda så lite som möjligt.

Skrivet av TobiasStockholm:

Det är en speciell variant av Magic keyboard som har TouchID.

Tack hitta den hos Apple

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Känns lite tråkigt, man vill ju ha en hel uppsättning av Apple produkter och blanda så lite som möjligt.

Det känns dumt att begränsa sig till en tillverkare när enda produkten är dålig jämfört med andra. Logitechs möss fungerar utmärkt, är bättre ut en ergonomisk synpunkt och är billigare. Apple Magic Mouse kanske är snygg och har stöd för gester ovanpå musen, men är sämre på alla andra sätt.

Samma sak gäller högtalare. HomePod och HomePod Mini är snygga och smidiga men är dåliga datorhögtalare. Som nämnt tidigare i tråden så körs dom via AirPlay så ljud är fördröjt. Film och video synkas automatiskt, men annat är fördröjt. Högtalarna är tänka att t.ex. stå i köket eller användas med Apple TV som TV-högtalare. Inte datorhögtalare.

Magic Keyboard med TouchID är riktigt nice, men det är så sällan jag behöver skriva in mitt lösenord i macOS så jag valde istället Logitech MX Keys som är billigare, har belysta tangenter och kan anslutas till tre olika enheter som man byter mellan.

Släng inte heller iväg pengar på Apples skärmar. Snygga och bra hårdvara men totalt onödigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det känns dumt att begränsa sig till en tillverkare när enda produkten är dålig jämfört med andra. Logitechs möss fungerar utmärkt, är bättre ut en ergonomisk synpunkt och är billigare. Apple Magic Mouse kanske är snygg och har stöd för gester ovanpå musen, men är sämre på alla andra sätt.

Samma sak gäller högtalare. HomePod och HomePod Mini är snygga och smidiga men är dåliga datorhögtalare. Som nämnt tidigare i tråden så körs dom via AirPlay så ljud är fördröjt. Film och video synkas automatiskt, men annat är fördröjt. Högtalarna är tänka att t.ex. stå i köket eller användas med Apple TV som TV-högtalare. Inte datorhögtalare.

Magic Keyboard med TouchID är riktigt nice, men det är så sällan jag behöver skriva in mitt lösenord i macOS så jag valde istället Logitech MX Keys som är billigare, har belysta tangenter och kan anslutas till tre olika enheter som man byter mellan.

Släng inte heller iväg pengar på Apples skärmar. Snygga och bra hårdvara men totalt onödigt.

Jag förstår och har inte bestämt mig ännu.
Tänker om det blir en extern skärm, så satsar jag nog på Apple 27 tum och orginal med resten, såsom mus och tangentbord.

Tittar just nu på två BenQ skärmar för 4000 st som blivit utvald som rekommendation i ett test av PC för Alla.
Men nu ställer jag mig frågan om snabbhet i uppdaterings frekvens och bildkvalitet mellan dessa två uppsättningar, vilket jag vill väga in i min bedömning.

Två BenQ skärmar är 2560x1440 bild kvalitet som jag tror anses okej för både surf, film, gaming.
Men bild frekvensen är endast 60 hz hos skärmarna och som är max hos adaptern för att koppla två skärmar med displaylink.
Samt de inbyggda högtalarna i skärmen fick en okej av testet.

Så rent instinktivt så tror jag HZ med uppdaterings frekvensen är betydligt högre om man kopplar en skärm direkt från Macbook Air samt bild kvaliten är 4K eller 5K med Apples egna skärm är överlägesen om jag förstår det hela rätt.
Samt läst att skärmen har åtta inbyggda högtalare som säkert leverar högkvalitativ prestanda.

Slutligen, har jag en 1080 skärm hemma som jag ska testa med och se om det räcker med en extern och om det är något jag kan leva med, då blir det nog alternativ två.
Men känner jag att det inte funkar utan två skärmar så kommer jag satsa på BenQ skärmar.
Köpa adapter och kanske ett Logitech MX Keys med bakgrundsbelysning och logitech mus.

Även kostnaden måste ju övervägas där två BenQ kostar 8000 och en Apple 27 för 20000
Varav Apple skärmen är enkel att byta in och uppgrader till nytt med högt andrahandsvärde.
Medans två BenQ skärmar kommar vara svårsålda om man vill få ett bra andrahandsvärde vid uppgradering till nytt.

EDIT - Det lutar nog åt två skärmar om jag känner efter utan djupgående reflektion, eftersom tänker på lång sikt att jag ska fortsätta köpa bärbart och byta in och uppgrader till senare model, samt kunna ha friheten att multitaska bildmässigt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du har om jag inte minns helt fel 90 dagar på dig att bestämma dig för om du vill ha AppleCare efter köp av ny hårdvara. Du hittar informationen i Settings-appen, under General-fliken.

Hej, såg på Apple sida att det är 60 dagar och att man ska ringa ett nummer när man registrerar produkten.
Men hitta Apple Care 3 år för Macbook Air 15 Inch M2 hos Dustin för 2695 kr.
Det alternativet kommer upp när man väljer samma dator med samma utförande som den jag köpt hos Inet, där det var 709 kr billigare, vilket känns bra.

Bestämt mig och köper AppleCare eftersom det var en relativt dyr dator.
Men vet inte om jag ska köpa hos Dustin eller online hos Apple.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, såg på Apple sida att det är 60 dagar och att man ska ringa ett nummer när man registrerar produkten.
Men hitta Apple Care 3 år för Macbook Air 15 Inch M2 hos Dustin för 2695 kr.
Det alternativet kommer upp när man väljer samma dator med samma utförande som den jag köpt hos Inet, där det var 709 kr billigare, vilket känns bra.

Bestämt mig och köper AppleCare eftersom det var en relativt dyr dator.
Men vet inte om jag ska köpa hos Dustin eller online hos Apple.

MVH

Apple Care behöver du inte ringa för att registrera. Det dyker upp i systeminställningarna och du kan köpa därifrån i inställningarna, men det är då listpris. Tror du kan köpa från Apple Support-appen också.

Permalänk
Skrivet av pompado:

Vad skulle du rekommendera för en trevlig upplevelse, ska ju inte spela nämnvärt mycket på datorn, utan ska köra trading och köra mina Excel simulationer, så då kanske en Magic Mouse räcker med ett Magic Keyboard med fingeravtrycksläsare.

Tänk på att excel på mac inte är samma som till win. Vba-stöd är betydligt sämre t.ex. samma med addons och anslutningar. Tappar också lite powerquery (inte helt dock om jag kommer ihåg rätt)

För 9 av 10 användare är det inga problem dock.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Så rent instinktivt så tror jag HZ med uppdaterings frekvensen är betydligt högre om man kopplar en skärm direkt från Macbook Air samt bild kvaliten är 4K eller 5K med Apples egna skärm är överlägesen om jag förstår det hela rätt.

Du får nöja dig med 60 Hz om du använder apples 27 tums skärm.

Permalänk
Skrivet av pompado:

Men vet inte om jag ska köpa hos Dustin eller online hos Apple.

Köp där du får din dator till bäst pris. Har de samma pris, singla slant. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Köp där du får din dator till bäst pris. Har de samma pris, singla slant. 😆

Redan köp dator hos Inet och dom hade inte Apple Care som tillägg, varav jag ska köpa det när jag får datorn idag eller imorgon.
Och göra som du sa, gå till inställningar och köpa Apple Care.

Vidare, så överväger jag att köpa dessa två skärmar idag, BenQ, se länk nedan - men ska reflektera lite först.

https://www.webhallen.com/se/product/266443-BenQ-PD2700Q-27-I...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Vidare, så överväger jag att köpa dessa två skärmar idag, BenQ, se länk nedan - men ska reflektera lite först.

https://www.webhallen.com/se/product/266443-BenQ-PD2700Q-27-I...

Det är säkert inte något fel på dessa skärmarna. För egen del så kan jag tycka att upplösningen är för låg men det är väldigt individuellt vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är säkert inte något fel på dessa skärmarna. För egen del så kan jag tycka att upplösningen är för låg men det är väldigt individuellt vad man vill ha.

Kan du tipsa om ett annat alternativ
Vet inte hur upplösningen ser ut med 4K eller 5 K
Trodde 2500x1440 var medel men kanske en flaskhals om man ska satsa på kvalitet

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Kan du tipsa om ett annat alternativ

Jag har inte några konkreta tips. Jag använder 2 st Asus 4K-skärmar som jag kör i skalat läge (~3000x1700) och det fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag inte startar en ny tråd då jag har en snabb fråga. För att smsa via datorn, behöver telefonen vara i närheten? Ansluts det via kontot eller är det bluetooth?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tänkte att jag inte startar en ny tråd då jag har en snabb fråga. För att smsa via datorn, behöver telefonen vara i närheten? Ansluts det via kontot eller är det bluetooth?

Det synkas via iCloud så du behöver bara vara inloggad på samma Apple ID på telefonen och Mac.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det synkas via iCloud så du behöver bara vara inloggad på samma Apple ID på telefonen och Mac.

Det var ju riktigt smutt!
Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej en allmän fråga
Hämtat datorn och ska öppna paketet ikväll

Tror det första man får göra är att skapa Apple ID
Sedan ska jag registrera min dator med Apple Care
Måste jag ange datorns registrering nummer och vart hittar jag det, typ ettiket på baksidan

Kan någon belysa hur man gör

Tack på förhand

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej en allmän fråga
Hämtat datorn och ska öppna paketet ikväll

Tror det första man får göra är att skapa Apple ID
Sedan ska jag registrera min dator med Apple Care
Måste jag ange datorns registrering nummer och vart hittar jag det, typ ettiket på baksidan

Kan någon belysa hur man gör

Tack på förhand

Mvh

Du måste inte registrera ett AppleID, man kan välja att hoppa över men det är väl rätt praktiskt att göra det på en gång.
Men du kan annars när som helst skapa ett och logga in.

Därefter kommer det lysa en röd liten ikon på systeminställningarna som säger att du har valet att registrera AppleCare, du kan antingen göra det på en gång eller vänta någon månad där i systeminställningarna. När du registrar så har den redan allt du behöver förutom ditt kortnummer som du matar in i rutan sedan är det registrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du måste inte registrera ett AppleID, man kan välja att hoppa över men det är väl rätt praktiskt att göra det på en gång.
Men du kan annars när som helst skapa ett och logga in.

Därefter kommer det lysa en röd liten ikon på systeminställningarna som säger att du har valet att registrera AppleCare, du kan antingen göra det på en gång eller vänta någon månad där i systeminställningarna. När du registrar så har den redan allt du behöver förutom ditt kortnummer som du matar in i rutan sedan är det registrerat.

Tack Sidde - fungera utmärkt!

Permalänk
Medlem

köpråd - två 4K skärmar 3000x2000 upplösning till min Macbook Air M2 eller Apple 27 skärm!

Hej funderar på att köpa Apples 27 tum skärm för 20000.
Men tittar även på 4K skärmar i prisklassen 5000/6500 och vet inte om det är för lågt om man vill ha 3000x2000 i upplösning.
Och om det går att få bra skärmar för det styck priset.

För om dom är dyrare än så kommer jag att slå till på en Apple 27.
Så om någon vet eller känner till några bra 4K skärmar till ett bra pris, så är jag intresserad.

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

köpråd - två 4K skärmar 3000x2000 upplösning till min Macbook Air M2 eller Apple 27 skärm!

Det är stor skillnad på att ha en eller två skärmar tycker jag. Är det av budgetskäl du vill använda en skärm om du köper en apple display?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är stor skillnad på att ha en eller två skärmar tycker jag. Är det av budgetskäl du vill använda en skärm om du köper en apple display?

Tror svaret är ja för att jag känner mig bekväm med att spendera 20000 kr på en Apple 27
Men känner mig inte bekväm att lägga 20000 på två PC skärmar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Det var nog det sämsta svaret av dåliga svar Om jag var övertygad skulle jag väll inte posta här, och eftersom jag nu VILL övertygas så tycker jag att du ska posta alla dina argument här, sen får vi se om dina argument väger tyngre än mina motargument. Jag tycker alla Appleprodukter är skitsnygga, och folk säger att de funkar bra, men jag tycker inte riktigt att det väger tyngre än priset. Jag vill veta varför 17.000kr är rimligt för en bärbar dator med så pass dålig prestanda, så övertyga mig att köpa en Mac före Dell!

Om du vill övertygas är du redan på väg att köpa en. Det är väl bara att köpa då? Tänk dock på att köpa med mycket minne och ssd eftersom det inte går att bygga ut.
Tänk också på att ssdn kan dö och då får du köpa en ny dator eftersom Apple inte täcker sina konstruktionsmissar som matar den oersättliga ssd:ns 1,8 volts lina med 12 volt och grillar den. De kommer såklart skylla på handhavandefel om det inträffar.
Men den är snygg och kan i alla fall användas som bokstöd om oturen skulle vara framme.

https://www.youtube.com/watch?v=0qbrLiGY4Cg&ab_channel=LouisR...
https://www.youtube.com/watch?v=RYG4VMqatEY&ab_channel=LouisR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tror svaret är ja för att jag känner mig bekväm med att spendera 20000 kr på en Apple 27
Men känner mig inte bekväm att lägga 20000 på två PC skärmar.

Mvh

Apples skärm är aldrig värt priset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apples skärm är aldrig värt priset.

Jag kanske resonerar fel med följande resonmang och en tidigare kommentar när jag tog upp detta ämne var att det fanns ingen förstålse för tankesättet.

Som följer, om vi tar förra thunderbolt displayen som säkert har, om jag får gissa, tio år på naken och säljs som beganad för 4000 eller 3500 som bäst på Blocket och vet inte vad inbytes värdet är, men det är inbytes värdet jag är intresserad av.
Hos mResell och andra företag som köper in Apple och säljer vidare är andrahandsvärdet högt när man kollar priserna.
Så vad kosta displayen som ny 12/18 tusen.
Men tar vi två PC skärmar som har över tio år på nacken så får jag vara glad om någon vill ha dom som bortskänkes.

Jag är böjd att tro och hoppas att man inte missupfattat denna sida av myntet, men desto färre år mellan varje ny produkt apple lanserar desto högre inbytesvärde av den produkt man har och desto mindre i mellanskillnad vid köp och uppgradering av den nyare produkten.
Så tanken är att när det gått 3/4 år byter jag in min Macbook Air 15 Inch M2 lagom när Apple Care går ut och att det fortfarande finns värde i min dator, så skaffar jag en ny Macbook Air med kanske M4 till en överkomlig mellanskillnad.

Vet inte om det görs med PC produkter, men min ringa uppfatting är att PC produkter är som bilar, förlorar 30% vid köptillfället och några år på nacken är dom antingen värdelösa eller så får du bra mycket mindre i andrahandsvärde än om det vore en Mac.

Så om jag investerar i en Apple 27 så kanske det inte ger max för pengarna för man betalar en rejäl slant för märket Apple.
Men jag får ut mer vid eventuell inbyte och uppgradering till en nyare produkt än om jag investerat motsvarande i PC produkter.

Om jag har fel så är ni välkommna att belysa och förstärka vad som är fel med mitt resonomang.
Detta är en av flera andledngar till varför jag valde Apple framför PC

MVH