Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Apple-prylar rent generellt håller värde betydligt bättre än PC och Android. Han har uppenbarligen inte koll på begagnatmarknaden.

Just av den anledningen gör vissa försäkringsbolag så att de värderar skadade macdatorer. Deras vanliga villkor med olika åldersavdrag är utifrån vanliga PCs

Permalänk
Medlem

Har börjat fundera på om det inte vore lite kul att prova en äppel-dator.
Alltid kört PC/Windows och varit nöjd med det men samtidigt gillar jag att prova nytt ibland.
Märker man några större skillnader bortsett typ OS/GUI osv?

Tänker typ någon sån här eller liknande
https://www.webhallen.com/se/product/328310-Apple-Macbook-Air...

Det jag använder laptop till är programmering och surf, lite dokument etc.
Är väl främst VS Code men även lite Visual Studio, funkar det utan krångel på en Mac?

Ska man fortsätta på trygga PC-spåret eller våga chansa?
Känns på sätt och vis lite dumt att köpa en helt ny när man inte vet ifall man diggar det eller inte, men känns också trist att köpa någon halvtrött begagnad från 2013 eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisDev:

Har börjat fundera på om det inte vore lite kul att prova en äppel-dator.
Alltid kört PC/Windows och varit nöjd med det men samtidigt gillar jag att prova nytt ibland.
Märker man några större skillnader bortsett typ OS/GUI osv?

Tänker typ någon sån här eller liknande
https://www.webhallen.com/se/product/328310-Apple-Macbook-Air...

Det jag använder laptop till är programmering och surf, lite dokument etc.
Är väl främst VS Code men även lite Visual Studio, funkar det utan krångel på en Mac?

Ska man fortsätta på trygga PC-spåret eller våga chansa?
Känns på sätt och vis lite dumt att köpa en helt ny när man inte vet ifall man diggar det eller inte, men känns också trist att köpa någon halvtrött begagnad från 2013 eller så.

Jag har ingen personlig erfarenhet men VS på Mac är inte samma som VS på Windows. De säger att 2022-releasen innebär stora förbättringar, men det är nog värt att läsa på lite först i alla fall. Sen är det klart att VS funkar även på Mac, men är man van med vanliga VS så kan det ju vara lite krångel med att lära om sig och så.

Permalänk

Jag har en mac på jobbet, men kör PC privat, enda jag kan säga är att den ENDA jag gillar med mac datorn är att det är unix, det är rätt lik linux i andra ord gällande filsystem. Annars buggar det rätt mycket, precis som PC. Snart kommer linux vara inbyggt i PC då säger jag hejdå till MAC och deras toxic företag.

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Har börjat fundera på om det inte vore lite kul att prova en äppel-dator.
Alltid kört PC/Windows och varit nöjd med det men samtidigt gillar jag att prova nytt ibland.
Märker man några större skillnader bortsett typ OS/GUI osv?

Tänker typ någon sån här eller liknande
https://www.webhallen.com/se/product/328310-Apple-Macbook-Air...

Det jag använder laptop till är programmering och surf, lite dokument etc.
Är väl främst VS Code men även lite Visual Studio, funkar det utan krångel på en Mac?

Ska man fortsätta på trygga PC-spåret eller våga chansa?
Känns på sätt och vis lite dumt att köpa en helt ny när man inte vet ifall man diggar det eller inte, men känns också trist att köpa någon halvtrött begagnad från 2013 eller så.

Om du ska köra VS stanna med PC. VS Code är det lite skitsamma.

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna.
Tog mitt förnuft till fånga och köpte en ny PC-laptop istället.
Inte så sugen på att bli soydev 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Ska man fortsätta på trygga PC-spåret eller våga chansa?
Känns på sätt och vis lite dumt att köpa en helt ny när man inte vet ifall man diggar det eller inte, men känns också trist att köpa någon halvtrött begagnad från 2013 eller så.

Jadu...du valde väl PC tydligen, men en sak som talar till MacOS fördel är att det sett ungefär likadant ut i 20 år. För datorovana/ointresserade, speciellt sådana som inte använder datorer i arbetet, är det ett starkt argument.

Windows däremot har gått igenom totala kataklysmer av utseende. Win XP. Vista. Win 7. Win 8. Win 8.1. Win 10, alla var de väldigt olika varandra.
Och nu Win 11 - som känns som en naturlig utveckling av Windows 10-utseendet, på samma sätt som Windows 7 inte skrämde bort användare som använt Vista eller XP.

Windows 8 däremot, mina släktingar sliter fortfarande sitt kvarvarande hår över Windows 10, jag har fått låta Windows 7 vara kvar på sina håll.

Att uppgradera MacOS är däremot tämligen smärtfritt utseendemässigt - med reservationen att Apple inte bryr sig om äldre program speciellt mycket, de var snabba att fasa ut stöd för PowerPC, 32-bitsprogram, etc.

Sedan Win 8 kom rekommenderar jag alla mina släktingar som frågar att köpa en Mac. De senaste 10 åren har Mac varit om inte prisvärda så åtminstone rimliga om man inte fläskar på för mycket i konfigurationen. (Jag skulle gärna se billigare Macar, men Apple drar väl inte in tillräckligt mycket på App Store för att motivera försäljning även av billigare Macar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta pratats om tidigare eller liknande men jag är lite insnöad på ifall jag ska köpa en Macbook pro 14 (2021) men jag är lite fundersam på skärmen med "Notch". jag har funderat lite kring ifall den kommer finnas på nästa Macbook pro som kommer eller kommer dom ångra sig och ta bort den på nästa generation pga. allt negativt som skrivits om den? Jag har funderat lite på hur dom tänker kring detta inför kommande generationer.

Jag tänker lite på att vissa program och liknande inte är helt optimerat för att passa in med notchen och ifall dom väljer bort den på nästa generation så kanske stödet försvinner helt?

Vet inte om detta är rätt tråd för detta men jag fick den känslan, vad tror ni som kanske är lite mer insatta i det hela?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaxxN:

Vet inte om detta pratats om tidigare eller liknande men jag är lite insnöad på ifall jag ska köpa en Macbook pro 14 (2021) men jag är lite fundersam på skärmen med "Notch". jag har funderat lite kring ifall den kommer finnas på nästa Macbook pro som kommer eller kommer dom ångra sig och ta bort den på nästa generation pga. allt negativt som skrivits om den? Jag har funderat lite på hur dom tänker kring detta inför kommande generationer.

Jag tänker lite på att vissa program och liknande inte är helt optimerat för att passa in med notchen och ifall dom väljer bort den på nästa generation så kanske stödet försvinner helt?

Vet inte om detta är rätt tråd för detta men jag fick den känslan, vad tror ni som kanske är lite mer insatta i det hela?

Med vänlig hälsning

Jag tror att de inte kommer att ta bort den på ett tag i alla fall. Det har ju liksom blivit deras signum nu, det behövdes på telefonerna för all avancerad teknik de skulle få in på den ytan men datorerna har ju inte behovet egentligen så där är det en designgrej. Alltså, om det inte blir stora protester mot notchen på datorerna så lär de behålla den tills de kan få bort den från telefonerna, och det lär dröja ett bra tag så länge de vill ha alla konstiga sensorer där.

Permalänk
Skrivet av NaxxN:

Vet inte om detta pratats om tidigare eller liknande men jag är lite insnöad på ifall jag ska köpa en Macbook pro 14 (2021) men jag är lite fundersam på skärmen med "Notch". jag har funderat lite kring ifall den kommer finnas på nästa Macbook pro som kommer eller kommer dom ångra sig och ta bort den på nästa generation pga. allt negativt som skrivits om den? Jag har funderat lite på hur dom tänker kring detta inför kommande generationer.

Jag tänker lite på att vissa program och liknande inte är helt optimerat för att passa in med notchen och ifall dom väljer bort den på nästa generation så kanske stödet försvinner helt?

Vet inte om detta är rätt tråd för detta men jag fick den känslan, vad tror ni som kanske är lite mer insatta i det hela?

Med vänlig hälsning

Skulle säga att man inte märker notchen i vanlig användning. De har ökat höjden på skärmen med så många pixlar som notchen upptar, och lagt menyn där, så i praktiken tar den ingen effektiv plats utom i undantagsfall.
Och ja, den här lösningen har de lagt designresurser på, så den lever vi med åtminstone den här generationen av laptops; sannolikt ca 5 år.

Permalänk
Skrivet av NaxxN:

Vet inte om detta pratats om tidigare eller liknande men jag är lite insnöad på ifall jag ska köpa en Macbook pro 14 (2021) men jag är lite fundersam på skärmen med "Notch". jag har funderat lite kring ifall den kommer finnas på nästa Macbook pro som kommer eller kommer dom ångra sig och ta bort den på nästa generation pga. allt negativt som skrivits om den? Jag har funderat lite på hur dom tänker kring detta inför kommande generationer.

Jag tänker lite på att vissa program och liknande inte är helt optimerat för att passa in med notchen och ifall dom väljer bort den på nästa generation så kanske stödet försvinner helt?

Vet inte om detta är rätt tråd för detta men jag fick den känslan, vad tror ni som kanske är lite mer insatta i det hela?

Med vänlig hälsning

Min åsikt oavsett vad för laptop man än köper så bör skärmen och tangentbordet på dessa endast användas när man inte har något externt större och bättre till hands. Beroende på jobb/utbildning så kan det vara olika ofta. Men i vanliga fall de få gånger man använder den inbyggda skärmen så är man så upptagen så man ej tänker på det.

Kamera bakom skäm har det experimenteras med, jag tror det dröjer så många år inom macbook får detta så det inte är värt att ens fundera över. -Det handlar om att man får sämre foton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men i vanliga fall de få gånger man använder den inbyggda skärmen så är man så upptagen så man ej tänker på det.

Själv kör jag nära nog enbart laptop privat med just inbyggd skärm och tangentbord. De gånger denna är dockad under ett år kan jag räkna på mina fingrar

Gällande jobbdatorn så gäller snarare det motsatta, såvida man inte räknar in alla fysiska möten som datorn är med på.

Har aldrig riktigt förstått vad du använder dina datorer till, mer än att det kräver något utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv kör jag nära nog enbart laptop privat med just inbyggd skärm och tangentbord. De gånger denna är dockad under ett år kan jag räkna på mina fingrar

Gällande jobbdatorn så gäller snarare det motsatta, såvida man inte räknar in alla fysiska möten som datorn är med på.

Har aldrig riktigt förstått vad du använder dina datorer till, mer än att det kräver något utöver det vanliga.

Jag håller med, jag har under mina 15år med mac dockat dom exakt noll gånger. För mig är laptop något jag använder just som laptop när jag inte har tillgång till in stationära dator. Nu har inte jag något arbete som kräver att jag gör något annat än vanlig texthantering och mejl. Men då kör jag ju såklart ingen macbook pro utan en vanlig air

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag håller med, jag har under mina 15år med mac dockat dom exakt noll gånger. För mig är laptop något jag använder just som laptop när jag inte har tillgång till in stationära dator. Nu har inte jag något arbete som kräver att jag gör något annat än vanlig texthantering och mejl. Men då kör jag ju såklart ingen macbook pro utan en vanlig air

Om man enbart har sin laptop som just laptop på resande fot så är det inte så meningsfullt att hålla på att trixa för att göra om den till något annat. Det jag syftar på är såklart folk som endast har en laptop som de använder till allt. Och kommer vi in på laptop i dessa högre prisklasser, så blir det mer vanligt att man ur ekonomisk synkvilkel får göra detta val.
Prestandamässigt så duger dessutom dessa laptops för den stora skaran så ha en extern med snarlik prestanda vid sidan av ger ej så mycket.

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Det jag använder laptop till är programmering och surf, lite dokument etc.
Är väl främst VS Code men även lite Visual Studio, funkar det utan krångel på en Mac?

Jag är också utvecklare. Började som .NET-utvecklare med en Dell XPS Windowslaptop fram tills 2018 då jobbet gick över mer från .NET till NodeJS varpå jag bytte till Macbook.

VSCode fungerar klockrent - det är ingen editor där Windows-användare har några fördelar överhuvudtaget utan den funkar minst lika bra på andra OS.

Visual Studio på Mac funkar inte så bra. Åtminstone inte gratisversionen men såvitt jag vet är det i grunden samma version som pro - fast kanske med färre features. Jag utvecklar numera .NET såpass sällan att jag inte behöver några avancerade features men direkt när jag startade Mac-versionen kunde jag sakna en del refactoringstöd, formattering för cshtml-filer etc som jag va van vid från "riktiga Windows-versionen". Förvisso kanske jag hade en del Resharper-plugins förr som jag tog för givet. Nånting kändes rätt off med VS for Mac.
Medan VScode va klockrent.

Idag nöjer jag mig med VsCode för den lilla .NET-utveckling jag gör. (Är .NET core så det duger)

Skrivet av ChrisDev:

Har börjat fundera på om det inte vore lite kul att prova en äppel-dator.
Alltid kört PC/Windows och varit nöjd med det men samtidigt gillar jag att prova nytt ibland.
Märker man några större skillnader bortsett typ OS/GUI osv?

Njä inga större skillnader.

Nåt jag kan nämna är att jag alltid tyckt Macbooks har bra skärmar och bild. Dels är det nåt med MacOS fontrendering jag gillar. Om jag jämför en screenshot med en terminal och ett fönster på Mac, Windows och Linux så ser font-renderingen bäst ut på Mac, okej ut på Windows, sämst på Linux.
Hårdvarumässigt så upplever jag också att alla Macbooks har rätt fin, neutral skärm som funkar från alla vinklar - medan andra laptops förstås varierar mer, men minns att jag haft utvecklar-Windows-burkar som haft skumma färgtoner och glares.

Macbookfläktar kan blåsa på bra och bli varma, på äldre modeller med Magsafe kunde Magsafe-kontakten bli glödhet.

De senaste Macbooktangentborden har tangenter som typ inte verkar gå att ta loss och reperare själv - hög risk att man pajar dom helt.

Men största problemet jag hade när jag gick från Win till Mac va Tangentbordskombinationerna.
Dels att byta från Ctrl-lillfinger till Cmd-tumme.
Men även att vissa basic shortcuts är komplexa på Mac. Att ta en screenshot på Windows har en dedikerad printscreenkey eller så kör man ett program. På mac är det en absurd kombo av shift+cmd+sifferknapp (1,2,3 eller 4 där alla gör lite olika saker)
Vissa är mer konsekventa (tex kan du typ alltid använda shift för att undoa ett command så du har cmd+shift+x för att undoa en cut, istället för det mindre konsekventa cmd+y som Windows har) men också svårare för det är fler tangenter.
Ibland kämpar jag också med att jag inte vet om det är Cmd eller Ctrl som gäller. Tex har du Cmd+C för att kopiera men i en terminal är det Ctrl+C för att stoppa.

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Ibland kämpar jag också med att jag inte vet om det är Cmd eller Ctrl som gäller. Tex har du Cmd+C för att kopiera men i en terminal är det Ctrl+C för att stoppa.

Systemfunktioner som är macOS-specifika ("hör ihop med GUI:t") är alltid Cmd. POSIX-funktioner som att avbryta pågående script är alltid Ctrl.

Det som är skönt på macOS som utvecklare/devopsare är att du alltid kan trycka Ctrl+C och veta att det skickar SIGINT till processen oavsett om du sitter i ett skal på den egna datorn eller går över SSH eller RDP till en annan dator. Och du kan alltid markera ett stycke text och välja Cmd+C för att kopiera den från ett fönster din dator känner igen som text.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny laptop och hitta en PC men har även sneglat på en Mac-Book-Air.
Vad är så speciellt med Touchpad, tror det är laptoppens mus-platta och vad är Magsafe?
Är helt novis men nyfiken.

Läste i en annan tråd - inga rörliga delar och tyst som graven.
Tänkte hållbarhet och kvalitet när jag läste det.
Samt att en Mac ägare har sin dator i många år med bra andrahandsvärde.

Minus sidan är för mig skärmstorleken.
Titta på cinema med 5K och 6 högtalare, men lite saftigt pris.
Kanske man kan investera i en begagnad Thunderbolt Display om man köper en MacBook Air.
För det känns verkligen inte roligt att blanda om man ska investera i Mac.

MVH

lagt till ytterligare text
Permalänk
Skrivet av pompado:

Ska köpa ny laptop och hitta en PC men har även sneglat på en Mac-Book-Air.
Vad är så speciellt med Touchpad, tror det är laptoppens mus-platta och vad är Magsafe?
Är helt novis men nyfiken.

Läste i en annan tråd - inga rörliga delar och tyst som graven.
Tänkte hållbarhet och kvalitet när jag läste det.
Samt att en Mac ägare har sin dator i många år med bra andrahandsvärde.

Minus sidan är för mig skärmstorleken.
Titta på cinema med 5K och 6 högtalare, men lite saftigt pris.
Kanske man kan investera i en begagnad Thunderbolt Display om man köper en MacBook Air.
För det känns verkligen inte roligt att blanda om man ska investera i Mac.

MVH

Touchpad är det engelska namnet för musplatta, ja. Mac tror jag har några speciella gester som andra tillverkare inte har(?), annars är det inget speciellt vad jag vet. Magsafe är Macs egna strömadapter som fästs med magneter så du inte råkar dra datorn i backen, utan laddaren släpper istället.

Vet inte vilken skärm du syftar på med cinema, men studio display kanske du tänker på?
Du kan använda vilken skärm som helst till din mac. Jag använder en ultrawide från Svive hemma och dubbla dell-skärmar i jobbet. Båda fungerar klockrent, så det är ingen fara.

Permalänk
Skrivet av pompado:

Ska köpa ny laptop och hitta en PC men har även sneglat på en Mac-Book-Air.
Vad är så speciellt med Touchpad, tror det är laptoppens mus-platta och vad är Magsafe?
Är helt novis men nyfiken.

Läste i en annan tråd - inga rörliga delar och tyst som graven.
Tänkte hållbarhet och kvalitet när jag läste det.
Samt att en Mac ägare har sin dator i många år med bra andrahandsvärde.

Minus sidan är för mig skärmstorleken.
Titta på cinema med 5K och 6 högtalare, men lite saftigt pris.
Kanske man kan investera i en begagnad Thunderbolt Display om man köper en MacBook Air.
För det känns verkligen inte roligt att blanda om man ska investera i Mac.

MVH

Touchpad är mycket riktigt pekplattan. Apple är de enda som lyckats riktigt bra med intuitiv styrning/gester och med att få pekplattan att ignorera oavsiktlig kontakt med händerna medan man exempelvis skriver.

MagSafe är hur strömadaptern ansluts till datorn, där den sitter fast med magneter om någon är klumpig och snubblar över den. Som småbarnsförälder kan jag säga att den räddat min dator ett antal gånger.

Appleskärmar är ruskigt trevliga, men det finns inga billiga nya sådana.
Deras Thunderbolt Display slutade tillverkas för en evighet sedan, så köper du en sådan har du inga garantier och en med dagens mått mätt OK men inte superbra IPS-display med 2560x1440-upplösning. Stora fördelen jämfört med många andra skärmar är att den också är en Thunderboltdocka med ethernet- och några USB A-uttag, och att den fungerar prickfritt med Appleprylar om den fungerar.

Om du köper en sådan begagnad, kolla så inte kabeln är avskavd/skadad. Det finns inget enkelt sätt att byta den. Gamla MagSafe-kontakten som fanns på de skärmarna fungerar inte heller till moderna MacBooks, så du behöver koppla in laptopens strömadapter och därmed två separata kablar om du väljer den lösningen.

Permalänk
Medlem

En fråga om säkerhetsprogram.
Behöver man antivirus program till Mac - sett att det finns att köpa - är det nödvändigt?

Tänker att det finns väl inte så mycket virus för Unix system.
Men har tiderna ändrats.

MVH

Permalänk
Skrivet av pompado:

En fråga om säkerhetsprogram.
Behöver man antivirus program till Mac - sett att det finns att köpa - är det nödvändigt?

Tänker att det finns väl inte så mycket virus för Unix system.
Men har tiderna ändrats.

MVH

Det behövs aldrig något antivirus från tredje part eftersom det inte finns något som fungerar till 100% - det enda virusskyddet som faktiskt fungerar sitter i huvudet på dig, dvs klicka inte på konstiga länkar, häng inte på suspekta sidor och ladda inte ner konstiga filer.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

En fråga om säkerhetsprogram.
Behöver man antivirus program till Mac - sett att det finns att köpa - är det nödvändigt?

Tänker att det finns väl inte så mycket virus för Unix system.
Men har tiderna ändrats.

MVH

MacOS BigSur och framåt har inbyggt AV, sen kanske det inte täcker precis allt.
Har du saker på din maskin som du är extremt rädd om, och som du av någon anledning inte har backup på, så kanske det är värt att investera i extra skydd.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Behöver man antivirus program till Mac - sett att det finns att köpa - är det nödvändigt?

Jag känner inget större behov av ett aktivt antivirusskydd på macOS, men har tidigare kört manuellt med ClamAV:
https://www.clamav.net/

Numera kontrollerar jag främst enstaka filer mot https://www.virustotal.com.
Känns även tryggt att skanna igenom min Download-katalog samt externa diskar emellanåt.

Kör blandad miljö med Windows, GNU/Linux och macOS och vill gärna hålla även Windows virusfritt
I övrigt litar jag även på att min router blockerar mycket med sitt inbyggda skydd från Trend Micro.

Blev lite nervös igår när jag startade upp min gamla IBM Thinkpad T43p med Windows 7... självklart hittades det trådlösa nätet automagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag känner inget större behov av ett aktivt antivirusskydd på macOS, men har tidigare kört manuellt med ClamAV:
https://www.clamav.net/

Numera kontrollerar jag främst enstaka filer mot https://www.virustotal.com.
Känns även tryggt att skanna igenom min Download-katalog samt externa diskar emellanåt.

Kör blandad miljö med Windows, GNU/Linux och macOS och vill gärna hålla även Windows virusfritt
I övrigt litar jag även på att min router blockerar mycket med sitt inbyggda skydd från Trend Micro.

Blev lite nervös igår när jag startade upp min gamla IBM Thinkpad T43p med Windows 7... självklart hittades det trådlösa nätet automagiskt.

ClamAV har dock inte riktigt signaturer som kommer hjälpa dig med dagens hotbild.
Ska man köra ClamAV bör man betala för signaturer av 3e part.

Dock är det enabrt för filscanning, vi pratar inte minne eller beteende här vilket gör att en sådan lösning är mindre bra för skrivbordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det behövs aldrig något antivirus från tredje part eftersom det inte finns något som fungerar till 100% - det enda virusskyddet som faktiskt fungerar sitter i huvudet på dig, dvs klicka inte på konstiga länkar, häng inte på suspekta sidor och ladda inte ner konstiga filer.

Nej, vi är inte på nittiotalet så det är helt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dock är det enabrt för filscanning, vi pratar inte minne eller beteende här vilket gör att en sådan lösning är mindre bra för skrivbordet.

Vad rekommenderas istället?

Gatekeeper är alltid igång, tillsammans med LuLu och RadioSilence. Sedan känner jag mig trygg i routerns inbyggda skydd.

Kanske har lite föråldrat synsätt här med?

Permalänk
Skrivet av pompado:

En fråga om säkerhetsprogram.
Behöver man antivirus program till Mac - sett att det finns att köpa - är det nödvändigt?

Tänker att det finns väl inte så mycket virus för Unix system.
Men har tiderna ändrats.

MVH

Det är en bedömning du behöver göra utifrån din egen hotbild.
Personligen nöjer jag mig med att ha bra backuper, vara snabb på säkerhetsuppdateringar, samt starta om dator och telefoner regelbundet.

På jobbet kör ”min” Mac CrowdStrike och Qualys och jobbets VPN-klient med DNS-filter och paketinspektering, och hanteras av en 24/7 säkerhetsavdelning som håller ett öga på vad som händer samt kan nätverksisolera min maskin på ett ögonblick - automatiskt eller manuellt - vid behov.

Permalänk
Medlem

Tittar på en ny jobblaptop, och som vanligt är jag rätt frustrerad över PC-utbudet, hittar väldigt få modeller som gör mig exalterad. Och har börjat gått i tankarna om att ta steget över till Mac.

Varken hatar eller älskar MacOS, men det är lockande att gå över till ett unix-os, och blir bara mer och mer trött på microsofts konstanta pillande i Windows där dom ändrat UIt och menyer fram å tillbaka så mycket att jag som Windows användare sen 3.11 knappt hittar något längre, tycker att vad jag än ska ändra så slutar det med att jag måste prova trycka på 20 ställen innan jag till slut landar i en legacy meny där jag hittar det jag letar efter.

Men till mina frågor; är det någon som kör linux på sin ARM-mac? Funkar det bra? Hade nog hellre kört t ex ubuntu än macos. Och, kan tyvärr inte lämna Windows helt, utan kommer nog även behöva köra det. Hur funkar det att köra en Windows VM? Jag antar att man måste köra Windows ARM, hur är kompabiliteten där med gamla x86 program (både 32bit och 64bit)? Eller går det att typ köra ett virtualiserat x86 OS med någon form av emulering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men till mina frågor; är det någon som kör linux på sin ARM-mac? Funkar det bra? Hade nog hellre kört t ex ubuntu än macos. Och, kan tyvärr inte lämna Windows helt, utan kommer nog även behöva köra det. Hur funkar det att köra en Windows VM? Jag antar att man måste köra Windows ARM, hur är kompabiliteten där med gamla x86 program (både 32bit och 64bit)? Eller går det att typ köra ett virtualiserat x86 OS med någon form av emulering?

Med UTM kan du köra både ARM (virtualisering) och x86-system (emulering):
https://mac.getutm.app/

Exempel på körbara system:
https://mac.getutm.app/gallery/

Annars är Crossover en klassiker för spel och enstaka program. Crossover använder sig av Wine (smått modifierat):
https://www.codeweavers.com/crossover

Ang. Windows, så testade jag Windows 10 för ARM64 när det kunde köra x86 och x86-64 program. På det stora hela fungerade allt väldigt bra, men bristen på ARM64-program gjorde att jag behöll min Dell XPS 13 och fortsatte att köra Windows där istället.

Tycker att Parallels Desktop fortfarande har bäst prestanda, men det kostar även därefter:
https://www.parallels.com/products/desktop/

Alternativet är VMware Fusion, som är gratis för hemmabruk:
https://www.vmware.com/products/fusion.html

Ang. Linux, så hoppas jag fortfarande på Asahi Linux:
https://asahilinux.org/

Försökte även att få igång Ubuntu för ARM64 i VMware Fusion för ett tag sedan, men gav upp efter att jag fick ett kryptiskt felmeddelande (något relaterat till SCSI). Även Ubuntu LTS rullar på min Dell XPS 13, så har inget akut behov av att köra allt virtuellt.

Permalänk
Medlem

@walkir Tackar, UTM ser väldigt intressant ut, var precis något sådant jag letade efter!