Nytt grafikkort 3060 gör ingen skillnad i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segeltorp:

Ok jag fattar, får lämna tillbaka GPUn och skaffa ny CPU då

Om budgeten ligger där så blir är det nog så. Däremot eftersom det är ett OEM moderkort så kan det vara bra att kolla upp att du får stöd för den nya cpu:n. Det kan vara så illa att bios är begränsat eller inte stöder "high end" modellerna på 8 serien. 3060 ti kortet är ju annars 50-80% snabbare än ditt gamla. Kanske kan spara till en 8700k? De går runt 1000-1300kr beg.

Edit: Ditt moderkort stöder 8700k

https://support.hp.com/us-en/document/c05811928

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Viking
Skrivet av Xarion:

Hittade några test. en 8700k ger strax över 100fps i ultra 1080p i warzone. Och andra tester med 8400ran är som TS får. Runt 50-60fps. Den är helt enkelt en flaskhals.

Till TS. Det är nog tyvärr en cpu uppgradering som gäller för att få ut mer av ditt nya kort. Men det går att få bra priser på begagnade. Både här på marknaden och andra sidor.

Ja, det verkar som att HT är viktigt i Warzone 2 och att 8700k faktiskt ger en bra ökning.

Men eftersom 8700k också flaskar 3060 Ti mycket så är en helt ny kanske ett bättre val.

Skrivet av Segeltorp:

Vet inte om du lyckas hitta en 8700k till bra pris begagnat då de brukar vara överprisade.
Antagligen är det bättre att köpa nytt mobo med en Ryzen 5000 som presterar ca 30-50% än 8700k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segeltorp:

Tänk på att du investerar pengar i en dator som är skitgammal, som fortfarande betingar ett värde såld som "komplett speldator" på t.ex. Blocket i befintligt skick. En begagnad i7-8700K kommer antagligen kosta uppåt 1500 kr, sen behöver du en ny kylare för 500 kr, och då har du stoppat in 2000 spänn i en dator med garanterat långsamma RAM-minnen.

Säg att du får 5000 spänn för burken med ditt gamla 1080 på Blocket (lågt räknat sett till vad folk begär), lägger till de 2000 kr du sparade på att inte uppgradera CPU, så har du plötsligt en budget på 7000 kr att köpa en dator för (exklusive grafikkortet, som du ändå redan köpt).

7000 spänn kommer du t.o.m. få en mycket snabbare nybyggd dator för.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tänk på att du investerar pengar i en dator som är skitgammal, som fortfarande betingar ett värde såld som "komplett speldator" på t.ex. Blocket i befintligt skick. En begagnad i7-8700K kommer antagligen kosta uppåt 1500 kr, sen behöver du en ny kylare för 500 kr, och då har du stoppat in 2000 spänn i en dator med garanterat långsamma RAM-minnen.

Säg att du får 5000 spänn för burken med ditt gamla 1080 på Blocket (lågt räknat sett till vad folk begär), lägger till de 2000 kr du sparade på att inte uppgradera CPU, så har du plötsligt en budget på 7000 kr att köpa en dator för (exklusive grafikkortet, som du ändå redan köpt).

7000 spänn kommer du t.o.m. få en mycket snabbare nybyggd dator för.

Ok det låter vettigt. Dom sa tillomed att jag lär behöva nytt modekort om jag köper ny processor. Så lär bli en ny dator och försöka sälja denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segeltorp:

Ok det låter vettigt. Dom sa tillomed att jag lär behöva nytt modekort om jag köper ny processor. Så lär bli en ny dator och försöka sälja denna

Bra du kom fram till det. Det besparar dig massa onödiga mellanuppgraderingar som inte leder till så värst mycket mer.

Skapa en ny tråd om råd på en presenterad maxbudget.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra du kom fram till det. Det besparar dig massa onödiga mellanuppgraderingar som inte leder till så värst mycket mer.

Ja, och sen har man även faktorn att gamla grejer inte håller hur länge som helst. Lagom kul att köpa nya grejer för flera tusen som är specifika för en gammal plattform, varpå något går sönder så att man inte kan återvinna de nya grejerna i ett annat bygge. Då blir man tvungen att försöka jaga rätt på något begagnat fungerande (ofta till överpris) på Tradera och liknande sidor där man har noll garanti för att det ens funkar.

Min brorsa höll på med exakt detta det för många år sedan, i slutänden fick han köpa tre begagnade moderkort p.g.a. att två hade samma problem som hans redan trasiga hade. Inte värt besväret, säger jag.