Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

Om det nu är så att det fläktar lite mer när dörren är öppen så känns de ju kallare även om det faktiskt är varmare då man får bättre kylning.
Fanns en artikel som tog upp varför elitcyklister presterade så mycket sämre på en motions-cykel jämfört med på vägen... Blev ingen fartvind med motionscykeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Även om jag inte vill ägna mig åt att vare sig recensera/analysera relationer eller annat så kan de senaste inläggen kanske ha ett visst samband med: #19703603

Bara för att man har asperger är det inte okej att kalla folk dumma i huvudet. Det vet nog dom flesta även med dylika diagnoser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har konstaterat att det måste bara jobba en person på polisens 114 14. Tänkte anmäla ett brott som man inte tydligen inte kan anmäla via nätet (telefonbedrägeri). Jag har ringt alla tider på dygnet. Det är ständigt 2 timmars kötid. Först klocka 04:30 hade kötiden minskat till en halvtimma. Men efter en kvart i telefon blev jag utkallad på jobb så det sket sig. Så, då får jag gå och anmäla i polisstationen. Kollar öppettider, de har öppet hela två dagar i veckan här i Södertälje med nästan 100 000 invånare. Lite som landsbygden hade innan de la ner polisen där :D.
Man tänker lite som den legendariske fd direktören för Scania, Leif Östling: Va fan får jag för pengarna?

Det går förmodligen fortare att skicka ett brev.

Permalänk
Inaktiv

Jag har gramsat om detta, men Siri är fan helt jävla bränd i skallen. Fanskapet funkar ju inte värt ett ruttet lingon ens.

"Ny påminnelse till onsdag kl 11", säger jag.

"Okej vad vill du bli påmind om?"

"Tvättid."

"Jag har skapat påminnelsen till idag klockan 11."

!!! Goddag yxskaft lixom, har alla propparna gått på en gång eller. Sedan låter det fanstyget så irriterande passivt aggressiv hela tiden dessutom, gör ju inget bättre det heller. Apple är på dekis, helt katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag har gramsat om detta, men Siri är fan helt jävla bränd i skallen. Fanskapet funkar ju inte värt ett ruttet lingon ens.

"Ny påminnelse till onsdag kl 11", säger jag.

"Okej vad vill du bli påmind om?"

"Tvättid."

"Jag har skapat påminnelsen till idag klockan 11."

!!! Goddag yxskaft lixom, har alla propparna gått på en gång eller. Sedan låter det fanstyget så irriterande passivt aggressiv hela tiden dessutom, gör ju inget bättre det heller. Apple är på dekis, helt katastrof.

Lösning - försök inte prata in information.
Allvarligt, så håller jag med dig, Siri funkar dåligt. Men å andra sidan förstår jag inte lockelsen i att försöka prata över enkla kommandon till sin dator och hoppas att de uppfattas korrekt istället för att utföra det enkla kommandot direkt.

Människor har svårt för att uppfatta och tolka talad information, fråga vilken lärare som helst hur många gånger de måste säga något i ett klassrum innan de kan utgå från att (nästan) alla uppfattat informationen. Och då är människor bra på att gissa vad som avses utifrån kontext, kroppsspråk och mimik, och har stereohörsel och hjärnprocessande som hjälper dem att tolka vad som sägs av vem.

Ibland klandrar jag Star Trek serierna för att ha skapat bilden i USA av att det talade ordet är ”framtidens” sätt att kommunicera med datorer.
Om man nu inte sitter inlåst i en skrubb utan är runt andra människor, hur ohyggligt störande skulle det inte vara om alla satt och pratade med sina datorer, telefoner och klockor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Bara för att man har asperger är det inte okej att kalla folk dumma i huvudet. Det vet nog dom flesta även med dylika diagnoser.

Jag har inte recenserat det överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har inte recenserat det överhuvudtaget.

Vet inte var du fått ifrån att du skulle recenserat nånting? Det var ganska irrelevant, även i ditt första inlägg, att använda det ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vet inte var du fått ifrån att du skulle recenserat nånting? Det var ganska irrelevant, även i ditt första inlägg, att använda det ordet.

Framfört en åsikt om, ifall det passar dig bättre. För övrigt stod det inte enbart det i det första inlägget.

Tillägg: Se under Visa mer, om det är svårt att förstå: https://svenska.se/so/?id=165350&pz=7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Framfört en åsikt om, ifall det passar dig bättre. För övrigt stod det inte enbart det i det första inlägget.

Tillägg: Se under Visa mer, om det är svårt att förstå: https://svenska.se/so/?id=165350&pz=7

Haha. Klart du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag har gramsat om detta, men Siri är fan helt jävla bränd i skallen. Fanskapet funkar ju inte värt ett ruttet lingon ens.

"Ny påminnelse till onsdag kl 11", säger jag.

"Okej vad vill du bli påmind om?"

"Tvättid."

"Jag har skapat påminnelsen till idag klockan 11."

!!! Goddag yxskaft lixom, har alla propparna gått på en gång eller. Sedan låter det fanstyget så irriterande passivt aggressiv hela tiden dessutom, gör ju inget bättre det heller. Apple är på dekis, helt katastrof.

Tidigare chef bokade möte till 03:00 på morgonen när det skulle vara 15:00 genom Cortana.

Permalänk
Medlem

Omni skriver suicidbenägen när vi faktiskt har ett svenskt ord för det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Omni skriver suicidbenägen när vi faktiskt har ett svenskt ord för det.

Suicid är ett svenskt ord, eller är det något jag missar?

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibe118:

Suicid är ett svenskt ord, eller är det något jag missar?

Självmord
Så, självmordsbenägen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Självmord
Så, självmordsbenägen.

Det är väl någon form av dagligt vs fackspråk snarare

Socialstyrelsen använder samma term till exempel:
https://patientsakerhet.socialstyrelsen.se/risker-och-vardska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Omni skriver suicidbenägen när vi faktiskt har ett svenskt ord för det.

Det är språkutveckling bara, det gamla ordet har fått en dålig konnotation så nu används ett annat ord istället Det händer hela tiden och det handlar inte om att det finns ett svenskt ord för samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Självmord
Så, självmordsbenägen.

Suicid är synonym till självmord. Finns i SAOL.

Permalänk
Medlem

"Suicid" Kan man väl kalla kanslisvenska. För länge sedan läste jag en broschyr från Postverket där dom tyckte man skulle skriva begripligt. Det hade jag nytta av när en chef bad mej kolla en årsrapport han skrivit. Jag tog bort "kanslisvenskan" och han lämnade in den. Han fick beröm för den för att den gick att begripa. Trist när någon försöker göra texten märkvärdig med fina ord eller svengelska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är språkutveckling bara, det gamla ordet har fått en dålig konnotation så nu används ett annat ord istället Det händer hela tiden och det handlar inte om att det finns ett svenskt ord för samma sak.

Suicid, homocid osv har latinskt ursprung och har använts i sverige sedan 1700-talet, minst. Självmord kommer från tyskans selbstmord.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tycker också de nya "finare" orden är fåniga. Samma med obesitas. Vad var det för fel på fetma? Att folk inte vill höra sanningen? "Jag är inte fet, jag lider av obesitas"...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Suicid, homocid osv har latinskt ursprung och har använts i sverige sedan 1700-talet, minst. Självmord kommer från tyskans selbstmord.

Det är inte riktigt det som står i saob. Det stavades suicidium på den tiden, suicid har använts lite då och då sedan 70talet men på senare år har användningen ökat markant. Självmord (sjelfmord) har funnits sedan 1755.

Anledningen till varför de har bytt till suicid är rimligtvis som jag skrev, det handlar om konnotationen som ordet självmord har fått eller börjar att få. Tiden får utvisa det helt enkelt https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker också de nya "finare" orden är fåniga. Samma med obesitas. Vad var det för fel på fetma? Att folk inte vill höra sanningen? "Jag är inte fet, jag lider av obesitas"...

Hygientekniker är min favorit!

Permalänk
Medlem

Folk som röker ock kastar glödande fimpar i torrt gräs är helt brända.

https://helagotland.se/nyheter/visby/artikel/markbrand-vid-ic...

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag fortsätter läsa nyheter när dumheten i dom får mitt blodtryck att skena. Nåväl, det är bra gödning för denna tråden antar jag.

#1 Läste om det nya potentiella bantningspreparatet Ozempric(?). Det nämndes att dom som tagit det fått "biverkningar" i form av Ozempric-butt alt -face, dvs att dom tappat vikt så fort och att då det slappare skinnet gett hängande rumpa och mer rynkor i ansiktet.
Seriöst?! Man har alltså varit så överviktig att det varit ett så stort problem att man har fått medicinering för det, och så när det lyckas så tycker man på att skinnet beter sig som skinn gör när man tappar vikt fort.
Vaffan är det för fel på folk?!

#2 Trillade in på Marcus Oscarssons nyhetssida och blev bara deprimerad, mer än vanligt så jag undrade varför. Kollade av rubrikflödet och konstaterade att alla rubriker utom kanske var 10:e hade negativa ord i sig typ som idag; utrymmer, krav, kritiken, förlorat, död, varnar, risk, attakeras, GLÄDJEBESKED, kaoset, explosionsrisk, lidande, SKATTESÄNKNING, kollisioner, fallit, rök, cancerframkallande,stormas, stänger, chockbesked, badvarning, osv osv
Snacka om doom and gloom! Till o med goda nyheter rubriceras som något alarmerande, som tex chockbesked som handlade om räntesänkning!!! Konstigt att vi blir mer o mer deprimerade?!
Vaffan är det för fel på folk!?

Tackolov finns denna tråden som en ljusboj i en septictank!!!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker också de nya "finare" orden är fåniga. Samma med obesitas. Vad var det för fel på fetma? Att folk inte vill höra sanningen? "Jag är inte fet, jag lider av obesitas"...

Sjukvårdens terminologi är oftast latin (vissa grekiska ord finns också). Därav används ordet obesitas som på latin betyder fetma. Svårare än så är det inte. Inom flera naturvetenskaper är latin vanligt förekommande och du kommer hitta latinska ord inom biologi, fysik, kemi etc.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag har konstaterat att det måste bara jobba en person på polisens 114 14. Tänkte anmäla ett brott som man inte tydligen inte kan anmäla via nätet (telefonbedrägeri). Jag har ringt alla tider på dygnet. Det är ständigt 2 timmars kötid. Först klocka 04:30 hade kötiden minskat till en halvtimma. Men efter en kvart i telefon blev jag utkallad på jobb så det sket sig. Så, då får jag gå och anmäla i polisstationen. Kollar öppettider, de har öppet hela två dagar i veckan här i Södertälje med nästan 100 000 invånare. Lite som landsbygden hade innan de la ner polisen där :D.
Man tänker lite som den legendariske fd direktören för Scania, Leif Östling: Va fan får jag för pengarna?

Om det är ett klassisk random telefonbedrägeri så är det bäst för alla att det utförs på internet. För då upptar man minst tid och polisen kommer ändå inte göra ett skit av hur många anledningar som helst.
Om det däremot är ett riktad brott emot dig som person så beroende av art så bör man ringa upp dem.

Det jag har svårt att förstå är polisens prioriteringar, men man som vanlig medborgare saknar helhetsbilden.

Permalänk
Medlem

Familjeparkeringar.. eller snarare alla som använder de parkeringarna utan att ha barn med sig.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Familjeparkeringar.. eller snarare alla som använder de parkeringarna utan att ha barn med sig.

Ännu värre , handikapparkering . nyttja dom för att man har tillstånd i bilen fast den tillståndet är utställt på är inte med på resan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av kundun:

#1 Läste om det nya potentiella bantningspreparatet Ozempric(?). Det nämndes att dom som tagit det fått "biverkningar" i form av Ozempric-butt alt -face, dvs att dom tappat vikt så fort och att då det slappare skinnet gett hängande rumpa och mer rynkor i ansiktet.
Seriöst?! Man har alltså varit så överviktig att det varit ett så stort problem att man har fått medicinering för det, och så när det lyckas så tycker man på att skinnet beter sig som skinn gör när man tappar vikt fort.
Vaffan är det för fel på folk?!

Jag misstänker du inte är insatt i bantning och aldrig gjort detta?
Att få hänghud efter kraftigt viktnedgång är vanligt och det är ett problem. Såklart att det finns värre problem, men det är ändå som sagt något folk ogillar. Ozempic får inte alla gratis och man kan få hänghud genom alla olika metoder.
Det bästa vore såklart att aldrig gå upp i vikt från första början, men det finns många orsaker till det. Som mycket stress och folk hinner ej träna och äta rätt, folk äter onyttig mat för att kortvarigt få en energikick osv.
Det finns problem i samhället och övervikt är ett sympton på att det ej står rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag misstänker du inte är insatt i bantning och aldrig gjort detta?
Att få hänghud efter kraftigt viktnedgång är vanligt och det är ett problem. Såklart att det finns värre problem, men det är ändå som sagt något folk ogillar. Ozempic får inte alla gratis och man kan få hänghud genom alla olika metoder.
Det bästa vore såklart att aldrig gå upp i vikt från första början, men det finns många orsaker till det. Som mycket stress och folk hinner ej träna och äta rätt, folk äter onyttig mat för att kortvarigt få en energikick osv.
Det finns problem i samhället och övervikt är ett sympton på att det ej står rätt till.

Nu var det väl inte riktigt det som @kundun hakade upp sig på utan snarare det faktum att folk som snabbt tappar vikt anser att det är en biverkan att skinnet hänger. Skinnet hinner inte med att anpassa sig så det är en naturlig följd av den snabba viktnedgången, inte en biverkan.

Slår jag mig på fingret med hammaren då jag snickrar så gör det jävligt ont men det är inte en biverkan av att snickra utan en naturlig följd av att jag råkade slå mig på fingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Familjeparkeringar.. eller snarare alla som använder de parkeringarna utan att ha barn med sig.

Men en familjeparkering är ju till för alla, till skillnad från handikapp.
Finns inget i lagen som reglerar just familjerutorna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition