Strömkontakten 12VHPWR utdömd – ersätts med "12V-2x6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Nya nätaggregat som säljs just nu och har en 12VHPWR strömkontakt, kommer dessa bli kompatibla med den nya 12V-2x6 standarden eller blir vi tvungna att köpa helt nya agg ännu en gång det är en intressant fråga.

Beror på vad du menar med kompatibel.
Nätagg som säljs just nu kommer ju inte att följa den nya standarden, men vad jag förstår så kommer nya nätagg och gamla grafikkort att fungera ihop, och vice versa.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Den här ändringen gäller kontakten på grafikkorten så nej ATX 3.0 nätaggen kommer inte se någon skillnad. Handlar mer om att idiot-säkra kontakten för de som inte klarar att ansluta en kabel i en kontakt.

även om man har satt i kontakten helt så att den har klickat så är konstruktionen så korkad så att kontakten kan röra sig alldeles för mycket.
JayzTwoCents demonstrerade detta mycket bra i en video för några dagar sedan

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där stämmer inte mot elläran, Kirchhoff och Ohms lagar.
Om resistansen ökar går det inte att tvinga upp strömmen för att hålla spänningen men du kan öka spänningen för att hålla strömmen konstant.

Det är väl snart dags att helt göra om strömförsörjningen om man fortsätter med så höga effekter på en del ställen tex använda 48V i stället.

Håller med, det börjar bli lite väl mycket ström för att stanna på 12V spänning!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Svårt att argumentera för handhavandefel nu va?

Permalänk
Medlem

Skönt att det fixar det medans det finns tid. så det vi inte fått bli fast med denna skitkontakt i 10 år till.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det var ju på tiden att de dimensionerar upp det.
Frågan är bara hur detta kunde gå igenom från början, men man får hoppas de lärt sig nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Svårt att argumentera för handhavandefel nu va?

Den nya kontakten är bakåtkompatibel med den gamla och skyddar mot just handhavandefel.

Permalänk

Problemet är ju inte bara stiften. Låsningen sitter för långt bak så även om kontakten klickat och sitter i så kan man i vissa fall dra ut kontakten ett par millimeter. Gör låsningen tajtare eller sätt en på varje sida så är en del av problemet borta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det finns dock ingen konkurrens här, PCI-SIG är enda alternativet? Alla de stora tillverkarna är del av det och tar fram specarna.

Fast det är väl inte krav mot någon av grafikkort/nätaggregatstillverkarna att börja använda nya kontakten?
Rätta mig om jag har fel, kan ha missat något, men fått uppfattningen att alla som börjat införa den faktiskt hade ett val om det så att säga.

Konkurrensen kommer väl in när man vill sälja produkter och kunna säga att de använder sig av ATX3 eller PCIE5 osv.
Men om något inte fungerar väl kan man väl ändå välja att inte bygga och sälja den produkten?

Skrivet av Ozzed:

Känns som en lösning som letar efter ett problem som egentligen inte finns. Och tydligen är det värt att bränna upp folks datorer för.

Beror på- den löser ju i teorin problemet med att ha flera grova kablar och kontakter till kortet, även om det känns som att placeringen på korten vart rätt dålig ändå. Sedan om man tycker att situationer med 2-3 8-pin är dålig är ju upp till var och en- har själv inget emot det men bygger mina maskiner 40k-ork style.

Känner mest att det vart lite förgiftat tidigt när snacket var om att folk böjde kabeln för mycket, monterade fel etc.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Fast det är väl inte krav mot någon av grafikkort/nätaggregatstillverkarna att börja använda nya kontakten?
Rätta mig om jag har fel, kan ha missat något, men fått uppfattningen att alla som börjat införa den faktiskt hade ett val om det så att säga.

Konkurrensen kommer väl in när man vill sälja produkter och kunna säga att de använder sig av ATX3 eller PCIE5 osv.
Men om något inte fungerar väl kan man väl ändå välja att inte bygga och sälja den produkten?

Låter som slöseri med tid och resurser för att ta fram en standard du inte tänkt använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Beror på- den löser ju i teorin problemet med att ha flera grova kablar och kontakter till kortet, även om det känns som att placeringen på korten vart rätt dålig ändå. Sedan om man tycker att situationer med 2-3 8-pin är dålig är ju upp till var och en- har själv inget emot det men bygger mina maskiner 40k-ork style.

Känner mest att det vart lite förgiftat tidigt när snacket var om att folk böjde kabeln för mycket, monterade fel etc.

En 8-pinskontakt kan leverera minst 300W utan att bli ens lite varm, även med 18AWG. Så det är inget fel på kontakten i sig utan snarare att de tog i så in i helvete med säkerhetsmarginaler och har sedan vägrat att tumma på dem ens lite ens när det börjde bli smått nödvändigt. 4-500W borde inte vara något problem ens med 18AWG och särskillt inte med 16AWG, så "monsterkort" klarar sig i terorin med 2 8-pinskontakter, men det kanske tycks att det är för mycket plats ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Låter som slöseri med tid och resurser för att ta fram en standard du inte tänkt använda.

Jo precis, det känns som att det kanske kunde ha skett en aning mer test för att undvika denna situation. Nu blir det ju en mellanlandning på en kontakt som visat sig vara osäker, och så kommer en ny istället.

"Nu framgår att PCI-SIG, organisationen bakom standarden, reviderar kontakten och ersätter 12VHPWR. Istället ska varianten 12V-2x6 introduceras.

...

Exakt yttre design för den nya kontakten är inte fastställd i skrivande stund, eftersom PCI-SIG fortfarande testar den nya varianten. Den blir dock bakåtkompatibel med 12VHPWR och på utsidan särskiljes de två enklast genom att den nya 12V-2x6-kontakten präglas med märkningen "H++". Den äldre kontaktens rekommendation om att inte kraftigt böja kablaget uppges kvarstå."

Detta känns väldigt onödigt.

Skrivet av Ozzed:

En 8-pinskontakt kan leverera minst 300W utan att bli ens lite varm, även med 18AWG. Så det är inget fel på kontakten i sig utan snarare att de tog i så in i helvete med säkerhetsmarginaler och har sedan vägrat att tumma på dem ens lite ens när det börjde bli smått nödvändigt. 4-500W borde inte vara något problem ens med 18AWG och särskillt inte med 16AWG, så "monsterkort" klarar sig i terorin med 2 8-pinskontakter, men det kanske tycks att det är för mycket plats ändå.

Yep, sålänge inte kabeln skadas osv. Och även då inte garanterat ett problem- som jag nämnde tidigare i tråden har jag haft två 8-pin med värmeutveckling pga av lite skadade någonstans, men det vart ju inte katastrof och det fungerade, även om jag givetvis bytte ut dem direkt när jag upptäckte det.

Men, man kanske är gammal och gnällig. Vill bara gärna att förbättringar faktiskt är bättre liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Från minnet handlar det om att man måste petskydda allt om spänningen går över 15V. Moderna datorer är inte petskyddade - prova att skriva i moderkortet utan distanser för ett tydligt exempel - och ingen vill göra det med grejer som kontaktblecken på PCIe-kort. Således ”måste” det vara 12V för allt som går på sådana ställen. Skall man köra något högre så måste det vara isolerade kablar direkt till VRMerna, och det blir pilligt.

Jag inser naturligtvis att problemet dyker upp med 19V-kontakten också, men jag tänker mig att den kan gå direkt in i VRMerna längs bak på GPUn.

Att det är 19V på bärbara är förövrigt för att man inte får ha batterier på mer än 20V som carry-on på flygplan, så de kör batterier med 19V, och då är det bäst att ladda med samma spänning. Det är samma skäl till USB-C.

Finns det någon stationär dator som levererar 20V över USB-C? Har inte sett någon.

Normalt sett så kommer krav på beröringsskydd vid 60V DC eller 25V AC. Det är varför USB-C och PoE kan använda upp till 48V. Sedan finns det lite krav på vad som händer vid fel i nätaggregatet, där ex. USB-C laddare brukar vara class II nätaggregat (dubbelt isolerande).

Det finns ingen gräns för 20V ombord flyg, men över 20V så brukar säkerhetskraven för nätaggregaten bli högre vilket gör dem något dyrare. Bärbara datorer brukar också använda batterikonfigurationerna 3S, 4S, 2P3S och 2P4S och 4 celler i serie med en cellspänning om max 4,35V ger 17,4V som mest, vilket gör att man kan hålla sig under 20V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo precis, det känns som att det kanske kunde ha skett en aning mer test för att undvika denna situation. Nu blir det ju en mellanlandning på en kontakt som visat sig vara osäker, och så kommer en ny istället.

"Nu framgår att PCI-SIG, organisationen bakom standarden, reviderar kontakten och ersätter 12VHPWR. Istället ska varianten 12V-2x6 introduceras.

...

Exakt yttre design för den nya kontakten är inte fastställd i skrivande stund, eftersom PCI-SIG fortfarande testar den nya varianten. Den blir dock bakåtkompatibel med 12VHPWR och på utsidan särskiljes de två enklast genom att den nya 12V-2x6-kontakten präglas med märkningen "H++". Den äldre kontaktens rekommendation om att inte kraftigt böja kablaget uppges kvarstå."

Detta känns väldigt onödigt.

Yep, sålänge inte kabeln skadas osv. Och även då inte garanterat ett problem- som jag nämnde tidigare i tråden har jag haft två 8-pin med värmeutveckling pga av lite skadade någonstans, men det vart ju inte katastrof och det fungerade, även om jag givetvis bytte ut dem direkt när jag upptäckte det.

Men, man kanske är gammal och gnällig. Vill bara gärna att förbättringar faktiskt är bättre liksom.

Ja. Du är gammal och gnällig. Det är modernt nu att förbättringar ska vara sämre. Kolla på 4060 vs 3060 T. ex

Angående hur mycket kräm en 8-pin eller för den delen 6-pin klarar att leverera så är det här en utbldande och rolig video

Han kör tillslut 250-300W last över motsvarande en 6-pinnarskontakt, alltså minst 3 gånger så hög last som spec tillåter, över 18AWG-kablar dessutom så det är i klenaste laget, och det går finemang.

Men som han själv påpekar i slutet så bör man ju också ta hänsyn till själva kontakten, och inte bara kabeln, och där varierar väl kvaliteten en hel den. Men nog borde det funnits gott om marginaler att ta av även vid worst case innan man sprang ut och skapade en ny standard tänker jag.

Enligt Spec för ATX så borde (om jag inte missyolkar helt åt helvete) en 8-pinskontakt klara 384W och en 6-pinnarskontakt klara 288W, med 18AWG. Har man 16AWG-kablar så blir det 1.6 gånger mer.
https://edc.intel.com/content/www/jp/ja/design/ipla/software-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok så vad gör man om man behöver en psu idag? ATX3 eller inte? Försöka hålla ut med någon gammal man har tills det släpps något pålitligt?

Permalänk
Medlem

Tror inte denna kontakt blir mycket bättre.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk

vill gärna ha kvar min custom cable mod kabel ett tag till haha fungerar bra här

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®