Targus dödar basilusker på skrivbordet med desinfektionslampa

Permalänk
Melding Plague

Targus dödar basilusker på skrivbordet med desinfektionslampa

För att motverka spridning av icke-önskvärda mikroorganismer via tangentbord och mus lanserar Targus en ny form av skrivbordsbelysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice de blir ett köp för mig,

Permalänk
Medlem

Eller köper man en uv-c lampa för 100kr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Förhindrar det att virus sprider sig vidare in i datorn oxå?

Permalänk
Medlem

Eller så torkar man av sitt tangentbord lite då o då? Ljuset tar ju inte bort smutsen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade de släppt den här i samband med Dying Light 2 hade det ju varit succé.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

De flesta plaster som används i kringutrustning mår väl inte speciellt bra av UV-C ...? Är ju inget man vill ska reflekteras in i ögonen heller, känns sådär att ha igång i öppen miljö även med rörelsesensor.

Vilken är målgruppen egentligen, folk med sjuklig bacillskräck?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bakterier är bra, håller igång immunförsvaret.

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle köpa själv, men kan kanske vara vettigt för internetkaféer.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så torkar man av sitt tangentbord lite då o då? Ljuset tar ju inte bort smutsen.

Som med desinfektionsmedel för händerna. De är ju fortfarande smutsiga. Förstår inte riktigt hur det funkar men tvål löser fan allt

Tvättar alltid händerna innan jag sätter mig vid datorn dock, håller grejerna rena!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Ännu en onödig produkt som ingen behövde. När blev bakterier som naturligt finns kring ens tangentbord ett problem?

Permalänk
Medlem

Jag förstår tanken men datorn med tangentbord och mus har funnits ett tag har inte sett nå rapport om att dom är farliga.
Kan tänka mig sjukvården och internettkaffeer kan ha nytta av uv belysning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vilket larv. Bakterier finns överallt annars också. Ska man köra UV på allt då?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag förstår tanken men datorn med tangentbord och mus har funnits ett tag har inte sett nå rapport om att dom är farliga.
Kan tänka mig sjukvården och internettkaffeer kan ha nytta av uv belysning.

Inom sjukvården så har dom flest tangentbord och mus som går att sänkas ner i desinfektionsmedel eller så är dom täckta med silikon så trots mekaniska eller sax switch så går du bara loss med engångpapper och desinfektionsmedel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Nice de blir ett köp för mig,

Ska du använda denna produkt för att se eventuella vita fläckar som kan ha skapats av män?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Keeper of Traditions

För mobilen kan jag förstå, men tangentbordet känns ganska meningslöst...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det finns ett vettigt användningsområde för denna produkt, datorer som används av flera olika personer.

Men för datorer som används av en person, eller ett hushåll? Bakterierna kommer från händerna, vi är täckta av bakterier. Den här produkten är helt enkelt dålig.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min skepticism, men är detta ännu en av de minimalt fungerande produkter som använder så lite ström att de knappt fungerar.

Permalänk
Medlem

Det gick att köpa eller kanske fortfarande går att köpa tandskydds liknande aparat som vibrerar och avger ett blått ljus.

Dessa tandskydds apparater ska skaka sönder karies och annat 🤣

Made in china 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

Ursäkta min skepticism, men är detta ännu en av de minimalt fungerande produkter som använder så lite ström att de knappt fungerar.

Garanterat. Med tanke på av UV-strålning är cancerframkallande så lär detta vara en extremt nedställd variant utan effekt typ.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Javisst!
Nu ska vi dänga på UV-C på våran kringutrustning så plasten blir spröd som wienerbrödsflarn och gummi/plastblandningar börjar ”blöda” och bli kletiga.

Låter som en toppenidé!

Nu blev jag ju sugen på wienerbröd

Dold text
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Antigen är det här bluff eller så är det farligt, både för människor och olika material som förstörs av uv-c.

Eftersom det ser ut att lysa lila så är det säkert bara lila leds som knappt lyser i uv-a. Riktiga uv-c lampor och leds lyser lite svagt ljusblått.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Antigen är det här bluff eller så är det farligt, både för människor och olika material som förstörs av uv-c.

Eftersom det ser ut att lysa lila så är det säkert bara lila leds som knappt lyser i uv-a. Riktiga uv-c lampor och leds lyser lite svagt ljusblått.

Mjo stämmer ju.
Köpte en disinfketionslampa för typ 79Kr,
Byggde en EPROM raderare av den, använder bara UV-C delen av dioderna då dom har UVC-A också.

Fungerar fint, både för att radera EPROMS men också skada ögonen och gen en cancer XD

Vet inte om jag vill ha en som skrivbordslampa direkt oavsett effekt.

UV för min del hör hemma i labbet och man bör ha skyddsglasögon när man använder UV utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Antigen är det här bluff eller så är det farligt, både för människor och olika material som förstörs av uv-c.

Eftersom det ser ut att lysa lila så är det säkert bara lila leds som knappt lyser i uv-a. Riktiga uv-c lampor och leds lyser lite svagt ljusblått.

Ja UV-C är ju ganska otrevligt. Targus är väl ändå ett rätt välkänt företag (?) så har svårt att tänka mig att de säljer en ren scamprodukt. Kan tänka mig att de satt i extra lila LED:s för att indikera att den är påslagen och att folk inte ska klaga på att det lyser så svagt ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Får skaffa en sån till kontoret så jag kan rensa på tjejbaciller efter att @landmarks varit på plats.

Permalänk
Medlem

Antar att man har den på när man inte är på plats?

Annars kommer man få större problem än nåhra fjuttiga bakterier.

Man får hoppas att man använder UV-säkra material på skrivbordet och att man inte sitter med den påslagen och jobbar. 😊

Permalänk
Medlem

Fungerar UV-C för att döda bakterier? Ja absolut men plast och tygmaterial förstörs av uv-c, för att inte tala om mänskliga celler (inklusive dna-skada). Som en ytterligare liten sidprodukt så bildas det ozon när du kör en UV-C lampa, något som du verkligen inte vill ha in i lungorna.

Nån hade seriös otur när de försökte tänka här..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av CrispVanDahl:

Får skaffa en sån till kontoret så jag kan rensa på tjejbaciller efter att @landmarks varit på plats.

Men åh. Jag som alltid tar ett varv och hostar och snörvlar lite extra över ditt skrivbord både morgon och kväll. Vad ska jag nu hitta på?

Permalänk

Datornördar i framtiden har extra bruna händer och högre cancerrisk!

Permalänk
Medlem

UV? Nä, blacklight ska det vara. Då vet man när det är dags att skaffa nytt tangentbord.