Permalänk
Medlem

Samsung TV överhettad?

Hej!

Har börjat få ett märkligt problem med min Samsung tv (https://www.samsung.com/se/support/model/UE65KS7005UXXE/) som är 5-6 år gammal.

Efter nästan 1,5-2 timmars tittande så börjar bilden hoppa lite upp och ner och blir suddigt till och från. När det väl börjat så blir det långsamt värre och värre ju längre man tittar. Får sen sen vila till dagen efter försvinner problemet tillfälligt.

Jag har haft väldigt svårt att hitta någon förklaring på nätet. Har testat det lilla jag hittat som att dra ut strömmen, stänga Eco sensor, fabriksåterställning, provet olika kontakter och kablar mm. Samma fel uppstår även om jag inte har något inkopplat alls mer än ström och bara väntar i Samsungs meny.

Spontant känns det som att något blir överhettat eftersom den fungerar igen när den fått vila en 12-24h, eller vad tror ni? Innan man kör den till tippen (vilket känns synd), finns det något man kan testa om man öppnar upp den? Kanske byta någon del själv?

Tacksam för all hjälp!

Videoklipp: https://vimeo.com/737181626

/J

Permalänk
Medlem

det är nog bara att köpa en ny

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk

Video is not rated. Log in to watch.

Permalänk

Jag har samma Tv-modell (samsung ue65ks7005) inköpt 2017 som har haft samma problem i några månader nu. Har testat samma saker som du innan jag hittade hit. Lyckades du lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Hej!

Har börjat få ett märkligt problem med min Samsung tv (https://www.samsung.com/se/support/model/UE65KS7005UXXE/) som är 5-6 år gammal.

Efter nästan 1,5-2 timmars tittande så börjar bilden hoppa lite upp och ner och blir suddigt till och från. När det väl börjat så blir det långsamt värre och värre ju längre man tittar. Får sen sen vila till dagen efter försvinner problemet tillfälligt.

Jag har haft väldigt svårt att hitta någon förklaring på nätet. Har testat det lilla jag hittat som att dra ut strömmen, stänga Eco sensor, fabriksåterställning, provet olika kontakter och kablar mm. Samma fel uppstår även om jag inte har något inkopplat alls mer än ström och bara väntar i Samsungs meny.

Spontant känns det som att något blir överhettat eftersom den fungerar igen när den fått vila en 12-24h, eller vad tror ni? Innan man kör den till tippen (vilket känns synd), finns det något man kan testa om man öppnar upp den? Kanske byta någon del själv?

Tacksam för all hjälp!

Videoklipp: https://vimeo.com/737181626

/J

Skrivet av niklasarmani:

Jag har samma Tv-modell (samsung ue65ks7005) inköpt 2017 som har haft samma problem i några månader nu. Har testat samma saker som du innan jag hittade hit. Lyckades du lösa problemet?

Har ni testat att kyla ner tv-apparaterna med en bordsfläkt eller något för att se om det hjälper? Inte som permanent lösning då men för att härleda problemet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har en enkel IR-termometer från Clas Ohlsson. Kostar en 400-500 kronor. Kan man se om någon del är väldigt varm. Är det 60-70 grader på utsidan är det säkert varmare inuti hos den enskilda komponenten. En sådan termometer är även guld värd i matlagningen.

Att Samsungs TV överhettas är, tja inget nytt. Men har mest många anekdoter. Vilket då ställas mot att Samsung är den största tillverkaren så rent statistiskt är det väntat att fler personer rapporterar problem eftersom det finns flest Samsung-TV:s i omlopp.

Förutom det väntade likt att sörja för bättre ventilation, använda fläktar etc. finns det mer man kan göra. TV:n kanske körs ljusstarkare nu på ljusa sommaren vilket ger mer värme till redan varm omgivande luft. Kan man hantera med gardiner, ändrade vanor etc.

TV:n SoC är också några år gammal. Precis som gamla mobiler inte längre orkar och blir slöa är det samma med TV-apparaternas processorkraft. Apparna blir mer komplexa och tungkörda hela tiden. Den SoC som sitter i 5–6 år gammal Samsung kanske måste köra på 90–100% av sin kapacitet hela tiden. Därför blir den varmare idag än vad den blev de första åren när apparna inte krävde lika mycket processorkraft.

Där är lösningen den ständigt aktuella: kör externa system, AppleTV, Chromecast, Shield etc. När TV:n inte ska göra med än köra bild via HDMI kommer SoC:n mest idla. Detta kanske undviker problem med överhettning när gamla kretsar förgäves ska försöka hänga med. Se det som en tumregel med alla nya TV. Man har ett par till några år där SoC räcker bra. Sedan blir den bara för gammal, segare och sämre till att slutligen inte bli användbar.

På detta kommer det gamla vanliga och universella med sämre värmeavledning och slitage med åren av användning. Kanske även flera år ansamlande av damm och hår från husdjur. Eller ännu äckligare, klibb och sot från tobaksrökning. Så öppna och ger rent om man känner man har det handhavandet?

• Fläktar för hantera det fysiska med varmare luft
• Låt TV:n vila när det är varmt och ljust
• Kör externa lösningar för appar så de gamla SoC-kretsarna kan få gå i pension
• Öppna och gör rent