Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är får du nog ringa/maila tillverkaren för mer info om problemet.

Då skulle alla VW-ägare ringa. De släpper lite kartuppdateringar och kanske nån revision av manualen men i övrigt har all OTA uteblivit. Den uppdatering som släpps nu var utlovad som OTA i Q2 2021 men har skjutits fram gång på gång och kräver nu 2 dagar på verkstad.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror jag väntar istället på 3.2 mjukvaran som jag ska få snart. Kanske det fixar felet.

Har du 2.3/2.4 eller 3.0? Jag hade issues med varningar om "high-voltage battery" med 2.3 som även är kvar med 3.0, de är dock bara gula varningar och främst i väldigt kallt väder, inte varmt. Ska väl i ärlighetens namn säga att 3.0 inte löste ett smack för min del så jag har inte höga förväntningar på att något kommer fixas överhuvudtaget med 3.2. Jag var en av de första som fick nytt batteri och utrullad 3.0, men nu är man tydligen inte prioriterad eftersom man sitter på någon "mellanversion" som de vill uppdatera på verkstad nästa gång och jag har tröttnat på dem. (De får ta det när man sätter på vinterdäck i höst.)

Bra hårdvara, usel mjukvara...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Då skulle alla VW-ägare ringa. De släpper lite kartuppdateringar och kanske nån revision av manualen men i övrigt har all OTA uteblivit. Den uppdatering som släpps nu var utlovad som OTA i Q2 2021 men har skjutits fram gång på gång och kräver nu 2 dagar på verkstad.

Tänkte mest på ditt problem med värme.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har inte ens fått prel-datum så tankarna har ju gått att man kanske inte ens hinner få den innan bonusen ändå försvinner i mars nästa år. Finns dom som väntat 700 dagar utan leverans 🙂 och med ID7 "runt hörnet" blir man ju sugen, men ni är ju valet enkelt 🙂

Ja utan något datum som riktmärke hade det säkert varit jobbigare att vänta och hade jag inte själv föreslagit ändringar på bilen i februari hade troligen fortfarande inte haft någon produktionsvecka.

Vad menar du med att bonusen försvinner i mars?
Är det ingen garanti för att alla som beställde innan 8/11-22 får bonusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja utan något datum som riktmärke hade det säkert varit jobbigare att vänta och hade jag inte själv föreslagit ändringar på bilen i februari hade troligen fortfarande inte haft någon produktionsvecka.

Vad menar du med att bonusen försvinner i mars?
Är det ingen garanti för att alla som beställde innan 8/11-22 får bonusen?

Nä som jag förstod det satte dom en hård bortre gräns nån gång mars 2024. Rätt långt bort men man började ju fundera där ett tag 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

I år får elbilen stanna hemma på semestern. Har de senaste fyra åren tydligt märkt av ökningen av elbilar och köer vid laddarna. Att vi även flyttat till Åre ifrån Stockholm och ska på semester i Skåne bidrar. Orkar inte lägga energi på planering, köångest eller frustration över eventuellt strul med laddningen. Därför får E-tronen stanna hemma och diesel Superben får resa Sverige runt.

Till vardags är dock elbilen helt perfekt. Speciellt här uppe där det blir en del mil.

Vet inte hur det ser ut norr om Stockholm, men hade som sagt inte en enda kö på någon av Tesla SuC. Den som jag upplever varit hårdast belastad söderut (Jönköping) har ju byggts ut rejält. Sen fattar jag ju dock att det inte är helt lätt att ladda på en SuC med en E-tron, då man är tvungen att blockera en plats för komma åt laddaren pga laddluckans placering.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har vi en Hybridbilstråd eller får man ta upp sådana bilar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har vi en Hybridbilstråd eller får man ta upp sådana bilar här?

Det här är nog inte rätt tråd för det, här nog mer hemma i ”ICE-bilar”-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Har ni kollat med handlaren där bilen köptes?
Verkar som att BMW inte riktigt hade full koll på vad som gällde när det handlade om elbilsbonusen (blev ju lite huller om buller där på slutet). Däremot verkar ju ni ha beställt och fått bilen innan ändringen i elbilsbonus, så ni och BMW borde ha kollat upp Transportstyrelsens prislista, som anger det priset som gäller för bilmodellen - oavsett priset ni fick på kontraktet.

Artikel hos ViBilägare

Priset på bilen är 699 990.

Bilen togs i bruk i oktober 2022 så jag tycker att pengarna borde ha ramlat in.

Edit: Nej du verkar ha rätt. Säljaren sa att bilen skulle gå som 2023 och få nya priset…. Nedrans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Priset på bilen är 699 990.

Bilen togs i bruk i oktober 2022 så jag tycker att pengarna borde ha ramlat in.

Edit: Nej du verkar ha rätt. Säljaren sa att bilen skulle gå som 2023 och få nya priset…. Nedrans!

Gissar att BMW inte kommer stå för det man har lovat er som kund, utan skyller på yttre omständigheter. Att BMW inte har koll på skatteverkets prislista som styr över bonus och förmånsvärde är ju lite pinsamt. Kanske går att dra det juridiskt att häva köpet, då BMW inte levererat vad de lovat men gissar att det är ytterst tveksamt att BMW ger sig.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

1 månad senare | EV6 GT

Idag är det exakt en månad efter att jag hämtade ut den.

Körd sträcka: 1225 km
Medelförbrukning: 20.05k Wh/100km (en hel del uppfriskande körning med något tyngre högerfot)

Exempelresa: En dag på stranden i Rullsand. Åkte Gävle-vägen till Björklinge, ut på E4, norrut mot Skutskär och samma väg tillbaka.

Varm dag (runt 28-grader). Lång bit av vägen 120-130km/h på E4:an. Fem personer i bilen.

Insikter: Hög komfort för europavägskryssande, kompetent farthållare (HDA) som byter fil själv, rimlig förbrukning för vad det är för bil (tycker jag). Vehicle to load (V2L) är så jäkla bra, särskilt efter sandiga dagstrippar.

Frunken lyfts ofta fram som värdelös i AWD-varianterna av EV6: an. Håller inte alls med där. Har V2L-adaptern, däckreparationskitet och varningstriangeln fram med lite utrymme över (för endast mitt plån och min mobil kanske, men ändå ). Med laddkabeln under golvet där bak är hela lastutrymmet fritt från bråte.

Förkonditioneringen av batteriet för maximalt effektuttag ger faktiskt mer effektuttag. Gjort detta en gång. En mycket sen kväll på E4: an mellan rondellerna; södra och norra infarten till Uppsala. En hisnande upplevelse.

GT-läget funkar inte på landsvägar. En personlig My Drive-konfig är åh-så mycket trevligare. Tajt "gas-respons" med maximal kraft, mjukare dämpare och något tyngre styrning gör bilen riktigt potent, och man kan behålla en del säkerhetsintällningar på.

Även gjort fler resor, bland annat till Södertälje och Tom Tits. Åkte således igenom "Smeten". Med bilar runtom en på fyrfilig väg är döda-vinkelnkamerorna ovärderliga.

OBS: Varningstriangeln och kabeln är omplacerade efter att denna bild togs

Planer:

1. Första veckan i augusti åker PPF på, på hela fronten. Det är ffa. en mycket exponerad huv som gör detta nödvändigt i mitt tycke.

2. Vinterdäck och fälgar ska köpas och förvaras på hotell fram till höst/vinter. Detta är en djungel man ogärna beträder. Priser skiftar hej-vilt, vissa sidor kan inte koppla bilen till några uppgifter öht, på en sida är däcken dyra men fälgarna billiga och vice versa och Däck365 är generellt en besvikelse. Däcken det står mellan är:
    Nokian R5 EV
    Continental VikingContact 7
    Michelin X-Ice Snow

Fälgarna blir någon rimlig uppsättning som inte ser ut som stryk. Kia envisas med att rekommendera 21" som vinterdäck/fälg. Jag köper det inte. Det blir således inte orignialfälgar. I nuläget tittar jag på fälgar främst från Image och Imaz.

3. Kommer att lackskyddsbehandla hela bilen själv efter att PPF:en är monterad. Det blir Meguiar's Hybrid Ceramic Wax. Är väl medveten om att detta inte går att likställa med professionella lackskydd av keramisk typ. Nånting jag har lärt mig de senaste tre åren är att det inte är jättesvårt att vårda lacken på en fräsch bil, om man vet vad man gör. Rätt produkter på rätt ställen med rätt arbetsmetod. Tror att jag kan få en lättvårdad bil under 10-12 månader, för att sedan upprepa behandlingen. Scott HD har testat massor av dylika produkter. Länkar till hans Google-sheets finns i beskrivningen. Läsvärt!

4. Vi får se om jag åtgärdar pianolacksytorna i interiören... Har åtminstone köpt en dammvippa. En del av problemet är ju allt damm som syns så väl på alla glansiga ytor. Fingeravtryck och flott är en helt annan slags omak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Gissar att BMW inte kommer stå för det man har lovat er som kund, utan skyller på yttre omständigheter. Att BMW inte har koll på skatteverkets prislista som styr över bonus och förmånsvärde är ju lite pinsamt. Kanske går att dra det juridiskt att häva köpet, då BMW inte levererat vad de lovat men gissar att det är ytterst tveksamt att BMW ger sig.

Frugan som leasar bilen får ta det med säljaren. En smidig lösning är att de sänker räntan rejält så man slipper det den vägen. Men i dessa tider 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Frugan som leasar bilen får ta det med säljaren. En smidig lösning är att de sänker räntan rejält så man slipper det den vägen. Men i dessa tider 🤷

Om det är leasing får du som slutkund ingen bonus.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Leasar hon bilen så får finansbolaget bonusen eftersom dom köpt bilen. Skulle bonusen utebli av någon anledning så kan jag garantera att dom har en klausul som innebär höjd avgift för att täcka den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Leasar hon bilen så får finansbolaget bonusen eftersom dom köpt bilen. Skulle bonusen utebli av någon anledning så kan jag garantera att dom har en klausul som innebär höjd avgift för att täcka den extra kostnaden.

Avgiften sänks när bonusen kommer in. Nu blir det ingen sänkning. Men då räntan har en del att skala bort så får man hoppas att säljaren vågar erkänna sitt misstag 🙏

Skrivet av LeonHart:

Om det är leasing får du som slutkund ingen bonus.

Du får en sänkt avgift och en rad på fakturan som säger extrainbetalning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du får en sänkt avgift och en rad på fakturan som säger extrainbetalning eller liknande.

Ja det var ju en annan sak. Lät som att ni väntade på utbetalning.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nu kom regnummer, då börjar det närma sig 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja det var ju en annan sak. Lät som att ni väntade på utbetalning.

Vi väntar på att den ska komma oavsett dess natur. Tyvärr verkar den dock inte komma pga BMWs fuck up.

Permalänk
Medlem

WW ID4. Pratade med en kund häromdagen, han va fly förbannad på sin ID4a, som läste vägskyltar och ändrade hastigheten på farthållaren både upp och ner automatiskt.

Låter som en underbar funktion om man vill ligga i 116 istället för 110, men att behöva ändra de efter varje skyllt måste suga.

några ID4 åkare här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

WW ID4. Pratade med en kund häromdagen, han va fly förbannad på sin ID4a, som läste vägskyltar och ändrade hastigheten på farthållaren både upp och ner automatiskt.

Låter som en underbar funktion om man vill ligga i 116 istället för 110, men att behöva ändra de efter varje skyllt måste suga.

några ID4 åkare här?

Stängde av den funktionen när jag körde ID3. Som tur är var det en av funktionerna vars inställning bestod även nästa gång man körde. För den söööööög röven att ha igång.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dubcat:

Stängde av den funktionen när jag körde ID3. Som tur är var det en av funktionerna vars inställning bestod även nästa gång man körde. För den söööööög röven att ha igång.

Var stänger du av den, minns du? Jag letade som tokig sist bland assistansfunktionerna, men gav upp. Känner mig dum i huvudet nu.

För ja, det är sjukt irriterande. Speciellt eftersom den plockar upp skyltar vid till exempel avfarter ibland och helt plötsligt kickar in 90 på motorvägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

några ID4 åkare här?

På ID4 kan man inte ange en offset, ex 5 procent över hastighetsgränsen, som hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

några ID4 åkare här?

Den är "halvsmart" såtillvida att den ignorerar upprepad skyltning, dvs ligger du på tex 80-väg och ställer om till en annan hastighet så fortsätter den med din inställning när du passerar fler 80-skyltar på samma sammanhängande vägsträcka, men om skyltad hastighet ändras och sen går tillbaka till 80 så blir det 80. Du kan inte lägga in "offset" a la "kör alltid 83 på 80-väg" och liknande (varför nu någon skulle vilja hålla på så).

Sen gör den en del direkta dumheter till följd av utdaterad kartdata, som att gasa upp till 90 på nån 60-sträcka som var 90 för 10 år sen, bromsa till 30 för en skola som revs för längesen osv. Sånt här händer titt som tätt på småvägar men även längs E4, så VW verkar inte bry sig nämnvärt.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Var stänger du av den, minns du? Jag letade som tokig sist bland assistansfunktionerna, men gav upp. Känner mig dum i huvudet nu.

För ja, det är sjukt irriterande. Speciellt eftersom den plockar upp skyltar vid till exempel avfarter ibland och helt plötsligt kickar in 90 på motorvägen.

ACC/Anpassning till tillåten hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ligger bland assistansfunktionerna. Klicka på hastighetsskylten.

Den där funktionen är totalt värdelös. Bäst är att stora delar av södra länken ses som 110, vw har vetat om det i över två år sedan jag provkörde gtx när vi beställde.. (lite kul när vw i Sjöstaden varnar för det när man provkörde.... 🤣)

Tror ett problem är att den ser skylten för motortrafikled som 110....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ligger bland assistansfunktionerna. Klicka på hastighetsskylten.

Den där funktionen är totalt värdelös. Bäst är att stora delar av södra länken ses som 110, vw har vetat om det i över två år sedan jag provkörde gtx när vi beställde.. (lite kul när vw i Sjöstaden varnar för det när man provkörde.... 🤣)

Tror ett problem är att den ser skylten för motortrafikled som 110....

Det har tagits upp i bland annat Teknikens Värld också hur koncernens farthållare beter sig, men då var det nog Audi det gällde, men det är ju i grunden samma goja i bilarna. Lyckas systemet läsa de digitala skyltarna ovanför vägbanan? På flera platser är det ju numera sådana som är giltiga som hastighetsskyltar och inte bara är rekommendationer. Bl a i tunnlarna, även om de nog normalt alltid visar 70, men t ex vid Södertälje så skyltas det ned från 100 till 80 rätt ofta via dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lyckas systemet läsa de digitala skyltarna ovanför vägbanan?

Har aldrig sett det fungera när det skyltar ned till 30 i södra/norra länken åtminstone...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har aldrig sett det fungera när det skyltar ned till 30 i södra/norra länken åtminstone...

Jag menar när det skyltas med röd ring runt, vilket jag nog aldrig sett göras ned till 30 där. Utan röd ring är det en rekommendation som utlöses av att det är kö e dyl, i princip en varning om att trafiken framför går långsamt.

Skyltningen av den typen som syns upptill på sidan är den jag menar:
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Den är "halvsmart" såtillvida att den ignorerar upprepad skyltning, dvs ligger du på tex 80-väg och ställer om till en annan hastighet så fortsätter den med din inställning när du passerar fler 80-skyltar på samma sammanhängande vägsträcka, men om skyltad hastighet ändras och sen går tillbaka till 80 så blir det 80. Du kan inte lägga in "offset" a la "kör alltid 83 på 80-väg" och liknande (varför nu någon skulle vilja hålla på så).

Sen gör den en del direkta dumheter till följd av utdaterad kartdata, som att gasa upp till 90 på nån 60-sträcka som var 90 för 10 år sen, bromsa till 30 för en skola som revs för längesen osv. Sånt här händer titt som tätt på småvägar men även längs E4, så VW verkar inte bry sig nämnvärt.

Man kan redigera vägarna här: https://mapcreator.here.com/?l=57.5694,12.9754,9,normal

När jag provade både Enyaq och ID4 så slog den om till 50 vid en skylt, och sen ökade till 70 igen (vilket är det korrekta). Det är korrekt i kartan, dvs vägen är 70-sträcka. Tror det är kameran som uppfattar en skylt för tätbebyggd område OCH en 70-skylt, och beslutar att den ska slå om till 50 och 70 samtidigt.

Finns en Android-app med Here Map Creator där jag tror man kan filma sin körsträcka och skicka in för inläsning, men jag tror annars att de på nåt sätt hämtar från Trafikverket. Du kan ju kolla upp den 60-sträcka som var 90 för 10 år sen och kolla om den ligger rätt i kartan eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fälgarna blir någon rimlig uppsättning som inte ser ut som stryk. Kia envisas med att rekommendera 21" som vinterdäck/fälg. Jag köper det inte. Det blir således inte orignialfälgar. I nuläget tittar jag på fälgar främst från Image och Imaz.

Det är av en anledning ett bilmärke rekommendera en viss tum på fälgen, t.ex beroende på bromsarnas storlek. Ta du reda på varför dom kräver 21" först innan du helt avfärdar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux