Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreasa64:

Det är av en anledning ett bilmärke rekommendera en viss tum på fälgen, t.ex beroende på bromsarnas storlek. Ta du reda på varför dom kräver 21" först innan du helt avfärdar det.

Kanske är i den dimensionen Kia har produkter med tillräcklig däcksbredd och belastningskapacitet för att hantera effekten även på vintern.

Inte säkert komforten blir speciellt mycket bättre med mindre fälgar om bilen är avstämd för 21". Jag kör med 21" på vintern och det går rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag menar när det skyltas med röd ring runt, vilket jag nog aldrig sett göras ned till 30 där. Utan röd ring är det en rekommendation som utlöses av att det är kö e dyl, i princip en varning om att trafiken framför går långsamt.

Exakt de.. De är 30 i princip dagligen. Detekteras inte åtminstone av min id4 med version 3.0.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det är av en anledning ett bilmärke rekommendera en viss tum på fälgen, t.ex beroende på bromsarnas storlek. Ta du reda på varför dom kräver 21" först innan du helt avfärdar det.

Det är en säker rekommendation, antar jag.
Enligt Joakim Jöhncke, produktchef Kia Sverige, går det bra med 20 tum. Han kände till flera fall där man monterat 20-tummare på GT:n. Pratade med honom personligen i april februari på Elbilsmässan. Men han rekommenderar ändå 21 tum, som bilen är typgodkänd med. Jag förstår det, men jag tror inte att man kan utesluta andra dimensioner och det borde vara enklare för konsumenten att få alternativ.
Jag har sett EV6 GT med 20 tum.
På Kias hemsida finns ENDAST 19 tum att välja som vinterhjul till specifikt GT:n.

Bromsarna är väl tilltagna men det har dom varit på andra bilar som jag har ägt också. Det har aldrig hindrat att man går ner 1-2 tum på fälgen, så länge inpressningsdjupet är inom marginalen. X3 M40i:n som jag ägde som sista fossilbil, hade 21 tummare fram och bak. Den kom med 19 tums originalfälgar med vinterdäcken.

Utgår från att denna lista är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Man kan redigera vägarna här: https://mapcreator.here.com/?l=57.5694,12.9754,9,normal

När jag provade både Enyaq och ID4 så slog den om till 50 vid en skylt, och sen ökade till 70 igen (vilket är det korrekta). Det är korrekt i kartan, dvs vägen är 70-sträcka. Tror det är kameran som uppfattar en skylt för tätbebyggd område OCH en 70-skylt, och beslutar att den ska slå om till 50 och 70 samtidigt.

Finns en Android-app med Here Map Creator där jag tror man kan filma sin körsträcka och skicka in för inläsning, men jag tror annars att de på nåt sätt hämtar från Trafikverket. Du kan ju kolla upp den 60-sträcka som var 90 för 10 år sen och kolla om den ligger rätt i kartan eller inte.

Kollade lite snabbt på ett par ställen där jag brukar få problem och kartorna i din länk har rätt information där, så VW verkar inte använda sig av den tjänsten. Det är lite svart magi över det hela, har en annan VW där man måste ladda hem kartor på minneskort och den verkar ha underlag från TomTom om man ska tro diverse filnamn i mapparna. Vad sen TomTom från sina underlag ifrån vet jag inte...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nu kom regnummer, då börjar det närma sig 😃

Då är bilen klar i fabriken, normalt brukar det ta 4 - 6 veckor från detta till man får den levererad

Permalänk
Medlem

Fick precis info om att min Volvo c40 är klar från fabrik. Kommer prel v33 beställdes i mitten av februari så rätt snabb leverans ändå (pepparpeppar).

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då är bilen klar i fabriken, normalt brukar det ta 4 - 6 veckor från detta till man får den levererad

Lämnade staden där fabriken ligger i måndags enligt ÅF så jag tror den är ännu lite närmre än så, frågan är om den kom med båten som gick från hamnen nyligen eller om det är för optimistiskt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Lämnade staden där fabriken ligger i måndags enligt ÅF så jag tror den är ännu lite närmre än så, frågan är om den kom med båten som gick från hamnen nyligen eller om det är för optimistiskt 😅

Inte alls omöjligt, vilken hamn skeppas den från och vet du om den kommer till Halmstad eller Södertälje?
Kommer ny båt till Halmstad imorgon runt 06 och nästa till Södertälje kommer den 17e, båten till Halmstad kommer från Cuxhaven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte alls omöjligt, vilken hamn skeppas den från och vet du om den kommer till Halmstad eller Södertälje?
Kommer ny båt till Halmstad imorgon runt 06 och nästa till Södertälje kommer den 17e, båten till Halmstad kommer från Cuxhaven.

Cuxhaven skeppas den ifrån, till Halmstad. Var precis båten imorrn jag tänkte på, EMS Highway. Kommer en senare till Halmstad som anländer den 18:e så jag tänker att den båten är "worst case" men ändå lite mer sannolik, men håller tummarna på morgondagens. Då borde den vara hos ÅF och leveransklar innan min semester är slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Cuxhaven skeppas den ifrån, till Halmstad. Var precis båten imorrn jag tänkte på, EMS Highway. Kommer en senare till Halmstad som anländer den 18:e så jag tänker att den båten är "worst case" men ändå lite mer sannolik, men håller tummarna på morgondagens. Då borde den vara hos ÅF och leveransklar innan min semester är slut

Ja den 18e är mer sannolikt, min tog 3 veckor från genomgått slutkontroll på fabrik till den var i Halmstad, har för mig jag hört att det normala från fabrik till Sverige är mellan 2 - 3 veckor och sedan lika lång tid i Sverige till leverans.
Håller tummarna för att du får den så snabbt som möjligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Man kan redigera vägarna här: https://mapcreator.here.com/?l=57.5694,12.9754,9,normal

När jag provade både Enyaq och ID4 så slog den om till 50 vid en skylt, och sen ökade till 70 igen (vilket är det korrekta). Det är korrekt i kartan, dvs vägen är 70-sträcka. Tror det är kameran som uppfattar en skylt för tätbebyggd område OCH en 70-skylt, och beslutar att den ska slå om till 50 och 70 samtidigt.

Finns en Android-app med Here Map Creator där jag tror man kan filma sin körsträcka och skicka in för inläsning, men jag tror annars att de på nåt sätt hämtar från Trafikverket. Du kan ju kolla upp den 60-sträcka som var 90 för 10 år sen och kolla om den ligger rätt i kartan eller inte.

Jag kollade på vägarna runt mig och enligt denna tjänst så vet den att det är 40 på en av vägarna och 30 på vår egen väg. Men min Enyaq envisas med 50 på 40-vägen. Har även sett den tycka det ska vara 110 på Essingeleden en bit. Så det verkar inte som kartdatan är uppdaterad i min bil. Det är också varför jag stängt av att den sak följa skyltarna automatiskt då den visserligen inte har några problem att läsa skyltarna när man åker förbi dom men sen ibland, i väntat på en skylt, väljer en hastighetbegränsning som inte längre gäller.

Generellt verkar det som om Skoda inte har en bra källa för sina kartor och PoI's. Jag noterar att den saknar en hel del saker på den och även visar gamla PoI som inte längre finns. Den verkar inte heller riktigt hålla sig uppdaterad med laddstationer.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Generellt verkar det som om Skoda inte har en bra källa för sina kartor och PoI's. Jag noterar att den saknar en hel del saker på den och även visar gamla PoI som inte längre finns. Den verkar inte heller riktigt hålla sig uppdaterad med laddstationer.

Har exakt samma upplevelse på ID4, och då har jag noterat åtminstone 4-5 kartuppdateringar sedan vi fick bilen om jag tittar på versionsnummer på kartmaterialet. Jag kör aldrig VWs inbyggda navigering, men just för indikering av aktuell skyltning är ju en feature som är rätt smutt att ha i Heads up display - om den nu fungerade då.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag kollade på vägarna runt mig och enligt denna tjänst så vet den att det är 40 på en av vägarna och 30 på vår egen väg. Men min Enyaq envisas med 50 på 40-vägen. Har även sett den tycka det ska vara 110 på Essingeleden en bit. Så det verkar inte som kartdatan är uppdaterad i min bil. Det är också varför jag stängt av att den sak följa skyltarna automatiskt då den visserligen inte har några problem att läsa skyltarna när man åker förbi dom men sen ibland, i väntat på en skylt, väljer en hastighetbegränsning som inte längre gäller.

Generellt verkar det som om Skoda inte har en bra källa för sina kartor och PoI's. Jag noterar att den saknar en hel del saker på den och även visar gamla PoI som inte längre finns. Den verkar inte heller riktigt hålla sig uppdaterad med laddstationer.

Ja jag har undrat över det där själv. Alla som "vet nåt" på olika forum har spridit den där kartan som källa, men samtidigt tycks det inte riktigt ha kommit över till bilarna trots att man regelbundet får kart-uppdateringar (kanske inte ofta men det händer ju). Man undrar ju om metoden dom använder för att förnya kartan som går ut till bilarna inte riktigt tar med allt som uppdaterats i den där kart-källan.

Där skulle man ha fått grävt djupare, men då behövs nog en bra kontaktväg och att man gör ett gediget jobb med att samla information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag kollade på vägarna runt mig och enligt denna tjänst så vet den att det är 40 på en av vägarna och 30 på vår egen väg. Men min Enyaq envisas med 50 på 40-vägen. Har även sett den tycka det ska vara 110 på Essingeleden en bit. Så det verkar inte som kartdatan är uppdaterad i min bil. Det är också varför jag stängt av att den sak följa skyltarna automatiskt då den visserligen inte har några problem att läsa skyltarna när man åker förbi dom men sen ibland, i väntat på en skylt, väljer en hastighetbegränsning som inte längre gäller.

Generellt verkar det som om Skoda inte har en bra källa för sina kartor och PoI's. Jag noterar att den saknar en hel del saker på den och även visar gamla PoI som inte längre finns. Den verkar inte heller riktigt hålla sig uppdaterad med laddstationer.

Essingeleden är motorväg, vilket innebär 110 om ingen annan skylt finns. Därmed räcker det att den antingen bara har uppgift om vägtyp, men inte hastighet, eller läser av en motorvägsskylt utan en tillhörande hastighetsskylt (antingen för att den inte finns eller för att den missar den). Dock tittade jag i den länkade kartdatan och det är fel vid Arninge på E18, så felfri är ju inte kartan... Gränsen mellan 80 och 100 ligger längre norrut än vad den gör i kartdatan.

Ett exempel som kommer, egentligen helt korrekt, leda till fenomenet om skyltavläsning används:
Om man kör från Saltsjöbaden mot Stockholm så är det en kort bit när det blir motorväg som skyltningsmässigt har 110, fast vägen egentligen har 90. Detta då det först sitter en motorvägsskylt utan hastighetsskylt och sedan en 90-skylt en bit fram. Motorvägsskylten sitter före påfarten från Fisksätra, medan 90-skylten sitter efter den.

Permalänk
Avstängd

Kan vara så att ansvariga myndigheter uppdaterar rätt register hyfsat sällan, och det är inte bara ett register inblandat? Ändrar hastigheter på vägarna här och där löpande, men det tar 1-2 år innan det slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Var stänger du av den, minns du? Jag letade som tokig sist bland assistansfunktionerna, men gav upp. Känner mig dum i huvudet nu.

För ja, det är sjukt irriterande. Speciellt eftersom den plockar upp skyltar vid till exempel avfarter ibland och helt plötsligt kickar in 90 på motorvägen.

Peter Esse gjorde en bra video om hur man stänger av den funktionen om man vill ha mer detaljer.
https://www.youtube.com/watch?v=VIJVQhsN7aw
Det var en av de första finesserna jag stängde av i min ID.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Kan vara så att ansvariga myndigheter uppdaterar rätt register hyfsat sällan, och det är inte bara ett register inblandat? Ändrar hastigheter på vägarna här och där löpande, men det tar 1-2 år innan det slår igenom.

Antagligen är det så, eller på något liknande sätt. Att vanliga personer kan ändra på kartdata direkt är helt orimligt, men det kan vara så att inmatade förslag granskas av t.ex. trafikverket och sedan skickas ut som uppdatering.

Alla biltillverkare som har den här funktionen har ju problem, i någon form.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Önskar att det vore tryckfel men tyvärr inte. Jag var dock lite otydlig (har redigerat det nu). Laddaren var en 300kW, men Kia Niro EV är ju en bil som inte snabbladdar särskilt fort tyvärr (därav billigare än EV6). Fick bara ut c:a 30kW där. Kan ju varit laddkurvan förstås, men på Tesla Norrköping så brände den ju på i 87kW under ett ganska långt spann (tror det var från 40-70%). Minns tyvärr inte vilket spann jag laddade på Circle K laddaren.

Har samtidigt hört lite om EV6 (med sin 800V-teknik) som inte alls kommer överens med Tesla laddarna (tror det var lite högre upp i tråden). Verkar vara tvärtom med Niro EV. Den älskar Tesla SuC, men är inte så förtjust i 300kW. Eller så kan det bara varit något med just den stolpen jag laddade på. Får undersöka det närmre, men reser så sällan långt med bilen.

Skrivet av Chippen2188:

Nyckelordet här är nog 800V, Circle Ks laddare har väl inte stöd för 800V på det vis som Ionity har, alltså att laddaren inte kan erbjuda en lägre A och högre V istället? Du borde t.ex. inte komma upp i 230 kW med din Kia hos Circle K. Åker en Audi e-tron GT just nu och lyckades igår komma upp i 266 kW (270 max) hos Ionity, rätt häftigt, men nog inte möjligt med dagens Hypercharger-laddare (som Circle K använder). Sen är ju 300 kW delat på 2, så är man två bilar blir det 150 kW istället.

Är det något man kan konstatera när man kollar specifikationer inom elbilsladdning så är det att alla siffror ska tas med en stor nypa salt. Att gemene man ska förstå 400V vs 800V, varför bilen laddare snabbare där men inte här, hur laddkurvan fungerar och hur mycket man ska ladda kommer nog kräva ganska många år

Har sedan slutet av 2020 fått ut runt 250-260 kW (runt 260 kW senaste året) i peakeffekt på Tesla SuC V3 med mina två olika Tesla M3 LR (den första från 2019, den nuvarande från 2021), men har aldrig kommit upp i de peakeffekterna när jag laddat på Circle K 300kW. Detta inkluderar tillfällen när jag varit ensam på CK. Så det är ändå helt klart saker som skiljer mellan de olika laddarna (spänningsnivåer, strömstyrka, etc.).

Att Tesla SuC fungerar bäst och effektivast med Teslas egna bilar, och att Ionity (där VAG är stor ägare och initiativtagare) fungerar bäst och effektivast tillsammans med VAG-bilar som Taycan och E-tron GT, är nog inte heller någon direkt överraskning.

Det verkar hänga en del på att bilarna och laddarna är optimerade för varandra med avseende på spänning och strömstyrka. Speciellt om man skall maxa laddningen i de högre effektnivåerna. Så kan absolut vara värt att testa sin elbil på olika typer av laddstationer/laddnät, och se vilka kombinationer som fungerar bäst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har någon fått elbilsbidraget? Frugan plockade ut en IX3 i andra halvan av oktober och det har ännu inte dykt upp några pengar. Jag har ju sett att de skickar ut papper från Transportstyrelsen för de som beställde senast 8e november så frågan är ifall hon ligger i den högen pga. någon typ av filtrering. Eller kan det dröja såpass länge innan man får sina pengar?

Vår senaste elbil (Mini, också från BMW via Bilia), plockade vi ut i augusti och fick 70 000 insatt på kontot nästan exakt sex månader efter (+ ca en vecka). Vi behövde inte göra något. Allt skedde helt automatiskt och pengarna dock upp på mitt bankkonto, och fick även ett brev från TS att de även utbetalats.

Eftersom din fru också beställt (och även plockat ut bilen) innan stoppet för miljöbonus så borde allt ha skett automatiskt utan att ni skall behöva fylla i några papper. Jag skulle nog rekommendera henne att kontakta TS och höra efter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vår senaste elbil (Mini, också från BMW via Bilia), plockade vi ut i augusti och fick 70 000 insatt på kontot nästan exakt sex månader efter (+ ca en vecka). Vi behövde inte göra något. Allt skedde helt automatiskt och pengarna dock upp på mitt bankkonto, och fick även ett brev från TS att de även utbetalats.

Eftersom din fru också beställt (och även plockat ut bilen) innan stoppet för miljöbonus så borde allt ha skett automatiskt utan att ni skall behöva fylla i några papper. Jag skulle nog rekommendera henne att kontakta TS och höra efter.

Har pratat med Transportstyrelsen och den är inte godkänd för ersättningen…. Tillverkningsår 2022 och då är prislistan 756’.

Får prata med ÅF och de ska se till att lösa något så vi inte får ta hela smällen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Leasar hon bilen så får finansbolaget bonusen eftersom dom köpt bilen. Skulle bonusen utebli av någon anledning så kan jag garantera att dom har en klausul som innebär höjd avgift för att täcka den extra kostnaden.

Skrivet av Dreas89:

Har pratat med Transportstyrelsen och den är inte godkänd för ersättningen…. Tillverkningsår 2022 och då är prislistan 756’.

Får prata med ÅF och de ska se till att lösa något så vi inte får ta hela smällen..

Det är olika, men när jag beställde en Mini Cooper SE förra sommaren så hade BMW Financial Services en klausul (iaf. innan den 1/6 2022) där man kunde leasa bilen för 2995 kr/månaden, samt att BMW Financial Services tog på sig kostnaden och risken om bonusen (av olika skäl) skulle utebli. Dvs. BMW garanterade då att man inte skulle få en höjning av leasningavgiften (där miljöbonusen var inkluderad i uträkningen). Väldigt generöst faktiskt.

Det kan ha ändrats sedan dess av BMW (har för mig att de gjort det, men osäker då jag själv bara ville köpa elbilen då jag misstänkte att leasing blir dyrare i längden, och speciellt om miljöbonusen upphör och räntorna går upp), men kan ändå vara värt att checka upp om kontraktet med leasing skrevs på av din fru innan villkoren eventuellt ändrats.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har sedan slutet av 2020 fått ut runt 250-260 kW (runt 260 kW senaste året) i peakeffekt på Tesla SuC V3 med mina två olika Tesla M3 LR (den första från 2019, den nuvarande från 2021), men har aldrig kommit upp i de peakeffekterna när jag laddat på Circle K 300kW. Detta inkluderar tillfällen när jag varit ensam på CK. Så det är ändå helt klart saker som skiljer mellan de olika laddarna (spänningsnivåer, strömstyrka, etc.).

Att Tesla SuC fungerar bäst och effektivast med Teslas egna bilar, och att Ionity (där VAG är stor ägare och initiativtagare) fungerar bäst och effektivast tillsammans med VAG-bilar som Taycan och E-tron GT, är nog inte heller någon direkt överraskning.

Det verkar hänga en del på att bilarna och laddarna är optimerade för varandra med avseende på spänning och strömstyrka. Speciellt om man skall maxa laddningen i de högre effektnivåerna. Så kan absolut vara värt att testa sin elbil på olika typer av laddstationer/laddnät, och se vilka kombinationer som fungerar bäst.

Laddarna från Alpitronic som CircleK använder har stöd för 800V. Anledningen till att du inte får mer än 200kW när du laddar din Tesla där är att CCS är begränsad till 500A medans Tesla valt att leverera över 600A när en Tesla laddar på SuperCharger.

Ionity varken utvecklar eller tillverkar egna laddare utan använder färdiga lösningar från tex. Tritium, ABB och Ekoenergetyka så någon speciell favör mot en viss tillverkare låter otrolig.

Ionity har en testanläggning där alla tillverkare är välkomna att testa sina bilar och där man testar olika tillverkares laddare/mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Laddarna från Alpitronic som CircleK använder har stöd för 800V. Anledningen till att du inte får mer än 200kW när du laddar din Tesla där är att CCS är begränsad till 500A medans Tesla valt att leverera över 600A när en Tesla laddar på SuperCharger.

Jag misstänkte att det var 800V hos CK 300kW-laddare, men då vet jag. Tack!

Jo, Tesla har ju länge gått utanför officiell CCS-spec med strömstyrkan (även innan de höjde från 250 kW till 260+ kW). Vilket inte är så konstigt då de utvecklat laddarna enbart för sina egna bilar från början och därmed optimerat de för varandra (oberoende av standards). Att öppna upp Tesla SuC för alla andra elbilar är något som tillkommit först senare och med beslut som skett i efterhand.

Skrivet av Asus_84:

Ionity varken utvecklar eller tillverkar egna laddare utan använder färdiga lösningar från tex. Tritium, ABB och Ekoenergetyka så någon speciell favör mot en viss tillverkare låter otrolig.

Vad jag hört så var det diskussioner inom Ionity-gruppen om man skulle gå för 400V eller 800V från start. Tydligen så tryckte VAG på då de höll på att utveckla Taycan för 800V-arkitektur, och ville att laddnätet skulle stödja det redan från start (ville inte att Taycan skulle släppas på marknaden utan att det fanns något laddnät med 800V). Var tydligen det som fick VAG att pusha för det valet inom Ionity.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

I år får elbilen stanna hemma på semestern. Har de senaste fyra åren tydligt märkt av ökningen av elbilar och köer vid laddarna. Att vi även flyttat till Åre ifrån Stockholm och ska på semester i Skåne bidrar. Orkar inte lägga energi på planering, köångest eller frustration över eventuellt strul med laddningen. Därför får E-tronen stanna hemma och diesel Superben får resa Sverige runt.

Till vardags är dock elbilen helt perfekt. Speciellt här uppe där det blir en del mil.

Körde Umeå - Stockholm förra fredagen och hade noll laddköer. Stannade på Eviny i sundsvall och Circle K i gävlebro och fick ett snitt på runt 160 båda laddsessionerna och hann knappt köpa glass.
Tycker det här laddkaoset inte alls verkar så allvarligt numera när det poppar upp stationer överallt en kanske är värre söder om Stockholm?

Förövrigt måste jag ge Circle K cred. Otroligt smidig app, bara fungerade direkt och konkurrenskraftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är olika, men när jag beställde en Mini Cooper SE förra sommaren så hade BMW Financial Services en klausul (iaf. innan den 1/6 2022) där man kunde leasa bilen för 2995 kr/månaden, samt att BMW Financial Services tog på sig kostnaden och risken om bonusen (av olika skäl) skulle utebli. Dvs. BMW garanterade då att man inte skulle få en höjning av leasningavgiften (där miljöbonusen var inkluderad i uträkningen). Väldigt generöst faktiskt.

Det kan ha ändrats sedan dess av BMW (har för mig att de gjort det, men osäker då jag själv bara ville köpa elbilen då jag misstänkte att leasing blir dyrare i längden, och speciellt om miljöbonusen upphör och räntorna går upp), men kan ändå vara värt att checka upp om kontraktet med leasing skrevs på av din fru innan villkoren eventuellt ändrats.

Tack! Vi plockade upp den i oktober. Håller tummarna

edit: Har nu pratat med skatteverket och Transportstyrelsen verkar ha felaktiga prislistor. Den ska vara berättigad bonus....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Essingeleden är motorväg, vilket innebär 110 om ingen annan skylt finns. Därmed räcker det att den antingen bara har uppgift om vägtyp, men inte hastighet, eller läser av en motorvägsskylt utan en tillhörande hastighetsskylt (antingen för att den inte finns eller för att den missar den). Dock tittade jag i den länkade kartdatan och det är fel vid Arninge på E18, så felfri är ju inte kartan... Gränsen mellan 80 och 100 ligger längre norrut än vad den gör i kartdatan.

Ett exempel som kommer, egentligen helt korrekt, leda till fenomenet om skyltavläsning används:
Om man kör från Saltsjöbaden mot Stockholm så är det en kort bit när det blir motorväg som skyltningsmässigt har 110, fast vägen egentligen har 90. Detta då det först sitter en motorvägsskylt utan hastighetsskylt och sedan en 90-skylt en bit fram. Motorvägsskylten sitter före påfarten från Fisksätra, medan 90-skylten sitter efter den.

Hmm, tror du är nåt på spåret. Kanske så att den kollar kartan efter hastighet, men också efter typ av väg (t.ex landsväg som är 70, motoväg som är 110 och tätbebyggt område som är 50) och på nåt sätt prioriterad vägtyp för högt.

Som sagt då jag kör in i min stad från en riktning så blir det tätbebyggt område och övergång från 90 till 70 på samma punkt. Den hoppar då till 50 och sedan 70 direkt, som om den tar hänsyn till båda parametrar istället för att bara ta hänsyn till vägtyp om inget annat anges.

En ogenomtänkt algoritm helg enkelt. Tål att undersökas vidare på de ställen man har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hmm, tror du är nåt på spåret. Kanske så att den kollar kartan efter hastighet, men också efter typ av väg (t.ex landsväg som är 70, motoväg som är 110 och tätbebyggt område som är 50) och på nåt sätt prioriterad vägtyp för högt.

Som sagt då jag kör in i min stad från en riktning så blir det tätbebyggt område och övergång från 90 till 70 på samma punkt. Den hoppar då till 50 och sedan 70 direkt, som om den tar hänsyn till båda parametrar istället för att bara ta hänsyn till vägtyp om inget annat anges.

En ogenomtänkt algoritm helg enkelt. Tål att undersökas vidare på de ställen man har problem.

Själva tätortskylten betyder i praktiken 50, om sådan finns (tillägg: och inget annat anges). När den kom skyltades det ofta enbart med den om det var avsett att vara 50, men det fungerade nog så dåligt att man efter ett antal år övergick till att skylta ihop med en vanlig 50-skylt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Själva tätortskylten betyder i praktiken 50, om sådan finns (tillägg: och inget annat anges). När den kom skyltades det ofta enbart med den om det var avsett att vara 50, men det fungerade nog så dåligt att man efter ett antal år övergick till att skylta ihop med en vanlig 50-skylt ändå.

Jo såg dessutom att inget ändras på just den vägen när den går från 90 till 70 så det är nog skylten som är problemet.

Tror faktiskt att det skulle funka bättre om man förlitade sig mer på kartan än på kameran.

Permalänk

Skulle vilja snacka om laddstationer igen. Nu när jag kört runt lite i sommar utan mitt kära 3,19kr på Inonity och märkt hur jävla dyrt och krångligt allt är så kan jag tycka det är dags att sätta lite regler på hur en laddstation ska utformas.
Såg precis en video med norgebjörn på en kempowerstation. Och där va mycket jag inte gillade med den men också ett par grejer som jag reagerade på.
1. En tavla som TYDLIGT visar vilket pris som gäller just nu, utan att behöva köra fram och kolla. Detta finns idag på alla bensinstationer och bör va krav på dessa också framöver. Björns station hade timpriser, vilket jag tycker känns onödigt, hade gärna sett ett dagspris likt bensinstationer
2. Ta betalt med vanligt betalkort of your choice. Som videon säger borde detta vara ett krav på alla stationer. I Norge är det så from nu, även Sverige?
Där igenom kan man ha olika rabatter osv eller via app men det måste va ENKELT för alla att komma igång och det priset som står gäller för alla..

Edit: videon https://youtu.be/mrqCaUBEEjI

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Skulle vilja snacka om laddstationer igen. Nu när jag kört runt lite i sommar utan mitt kära 3,19kr på Inonity och märkt hur jävla dyrt och krångligt allt är så kan jag tycka det är dags att sätta lite regler på hur en laddstation ska utformas.
Såg precis en video med norgebjörn på en kempowerstation. Och där va mycket jag inte gillade med den men också ett par grejer som jag reagerade på.
1. En tavla som TYDLIGT visar vilket pris som gäller just nu, utan att behöva köra fram och kolla. Detta finns idag på alla bensinstationer och bör va krav på dessa också framöver. Björns station hade timpriser, vilket jag tycker känns onödigt, hade gärna sett ett dagspris likt bensinstationer
2. Ta betalt med vanligt betalkort of your choice. Som videon säger borde detta vara ett krav på alla stationer. I Norge är det så from nu, även Sverige?
Där igenom kan man ha olika rabatter osv eller via app men det måste va ENKELT för alla att komma igång och det priset som står gäller för alla..

Edit: videon https://youtu.be/mrqCaUBEEjI

Man kan undra om laddbolagen i själva verket är en del av fosssillobbyn med tanke på deras affärsmodeller.