Microsoft vinner i USA – får förvärva Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Förstår att det är av kostnadsskäl att det använder sig av egna lösningar. Dock så spelar jag inga spel eller använder inga appar från M$-Store, så varför ha ett konto, spelade bara Java versionen av spelet. Sen så har jag tagit bort massa andra konton till andra tjänster osv, vill inte ha triljoner konton att hålla reda på.

Att inte ha för många konton är låter vettigt, men däremot för att inte komma ihåg lösenord till för många konton, finns ju ösenordshanterare. Som låter dig hålla reda på hur många konton som helst, dessutom kan hjälpa dig med förslag på lite mer komplexa lösenord som du slipper komma ihåg. Med appar till både Chrome, iOS, Android etc.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Att inte ha för många konton är låter vettigt, men däremot för att inte komma ihåg lösenord till för många konton, finns ju ösenordshanterare. Som låter dig hålla reda på hur många konton som helst, dessutom kan hjälpa dig med förslag på lite mer komplexa lösenord som du slipper komma ihåg. Med appar till både Chrome, iOS, Android etc.

Använder sådan via säkerhetstjänst som jag betalar för. Men som sagt vill inte ha massa konto överallt, sen så tycker jag det skulle betala en för att ha konto, för att det säljer ju information.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A/B: 71B$
Sony: 110B$
MS: 2470B$

Vad är det där för siffror?

Googlade omsättning och fick fram:
A/B 7.5B$
Sony 88B$
MS 204B$

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är det där för siffror?

Googlade omsättning och fick fram:
A/B 7.5B$
Sony 88B$
MS 204B$

Market cap, alltså värde

Omsättning är väl inte så intressant när man diskuterat uppköp?

Jag googlade också ganska fort, så kan definitivt ha hittat fel siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är det där för siffror?

Googlade omsättning och fick fram:
A/B 7.5B$
Sony 88B$
MS 204B$

Tycker inte dessa siffror för Microsoft och Sony är relevanta då de avser hela bolagen. Bättre att jämföra respektive bolags speldvision.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Market cap, alltså värde

Omsättning är väl inte så intressant när man diskuterat uppköp?

Jag googlade också ganska fort, så kan definitivt ha hittat fel siffror

Det är intressant eftersom du pratade om "hur stora" företagen är. Då är inte ett spekulativt värde särskilt intressant alls.

Eller ta tex då Polestar var mer värt än dess ägare Volvo. Var då Polestar helt plötsligt större än Volvo. Nej, givetvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Tycker inte dessa siffror för Microsoft och Sony är relevanta då de avser hela bolagen. Bättre att jämföra respektive bolags speldvision.

Kan man kanske tycka. Men då Microsoft bedriver en spel-strategi som vida överstiger vad deras speldivision mäktar med (dvs uppköpet av A/B är möjligt pga övriga divisioners styrka) så blir hela bolaget relevant.

Det är lite därför oxå Game Pass är tveksamt. Jag tror iaf inte spelbranschen, på längre sikt, mår bra av ett koncept som kräver att man har Azure och Office intäkter i ryggen för att det inte ska sjunka som en sten. Sonys upplägg är mkt bättre då spelen (som brottas med allt högre utvecklingskostnader) då har en chans att casha in rejäla slantar dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är intressant eftersom du pratade om "hur stora" företagen är. Då är inte ett spekulativt värde särskilt intressant alls.

Eller ta tex då Polestar var mer värt än dess ägare Volvo. Var då Polestar helt plötsligt större än Volvo. Nej, givetvis inte.

I en diskussion om uppköp handlar väl storlek om värde på bolaget. Hur stora något är beror på vad som diskuteras och vilket perspektiv man väljer. Omsättning, bolagsvärdering, antal anställda, antal patent, …

Jag försökte förklara absurditeten i frågan om Sony ensamt skulle kunna köpa A/B, och jag tror inte det är möjligt för de är för högt värderade för Sonys kapacitet att köpa. Hur skulle man annars mäta storlek i den här frågan? Hur är omsättning mer relevant?

Kanske jag har varit slarvig med ordval eller termer, och i så fall ber jag om ursäkt. Kanske du har ett bättre ord än att diskutera storlek på det här viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I en diskussion om uppköp handlar väl storlek om värde på bolaget. Hur stora något är beror på vad som diskuteras och vilket perspektiv man väljer. Omsättning, bolagsvärdering, antal anställda, antal patent, …

Jag försökte förklara absurditeten i frågan om Sony ensamt skulle kunna köpa A/B, och jag tror inte det är möjligt för de är för högt värderade för Sonys kapacitet att köpa. Hur skulle man annars mäta storlek i den här frågan? Hur är omsättning mer relevant?

Kanske jag har varit slarvig med ordval eller termer, och i så fall ber jag om ursäkt. Kanske du har ett bättre ord än att diskutera storlek på det här viset?

Och Sonys kapacitet mäter du mao i spekulerat värde?

Att enkom titta på market cap tror iaf inte jag är nån bra idé. Någonstans spelar faktiska pengar/faktisk storlek också roll. Huruvida det är absurt att Sony i teorin skulle kunna köpa A/B får dock andra med mer nördigt intresse för ekonomi utreda. Men det lär finnas fler faktorer än en i ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Använder sådan via säkerhetstjänst som jag betalar för. Men som sagt vill inte ha massa konto överallt, sen så tycker jag det skulle betala en för att ha konto, för att det säljer ju information.

Så att du använder deras tjänst, ska du alltså få betalt för tycker du. Intressant logik.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och Sonys kapacitet mäter du mao i spekulerat värde?

Att enkom titta på market cap tror iaf inte jag är nån bra idé. Någonstans spelar faktiska pengar/faktisk storlek också roll. Huruvida det är absurt att Sony i teorin skulle kunna köpa A/B får dock andra med mer nördigt intresse för ekonomi utreda. Men det lär finnas fler faktorer än en i ekvationen.

Det finns absolut fler faktorer. Som tillgängligt kapital, kreditvärde, …

Säger inte att mitt inlägg var perfekt, bara beskriver varför det var de siffrorna jag letade fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns absolut fler faktorer. Som tillgängligt kapital, kreditvärde, …

Säger inte att mitt inlägg var perfekt, bara beskriver varför det var de siffrorna jag letade fram

Man kan, trots begränsat antal nobelpris i ekonomi i bagaget, nog säga att market cap borde ha betydelse för prislappen vid köp men att förmågan att köpa, hur "stort" och kapabelt ett företag är, är kopplat till en massa annat.

Jag tror iaf inte att ett A/B-köp av Sony är fullt så uteslutet som market cap ger sken av. Väldigt teoretiskt oavsett eftersom det inte riktigt är i linje med Sonys strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så att du använder deras tjänst, ska du alltså få betalt för tycker du. Intressant logik.

Alltså med tanken hur mycket pengar big tech tjänar på att sälja informationen de samlar in, så tänkte jag att man kunde få en liten slant för sin egen information det säljer.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Det här är nog dödsstöten för Sony. De försökte verkligen allt för att stoppa den här affären. Problemen började när japanska konkurrensmyndigheten gav grönt ljus för affären. Nu "tvingas" nog det brittiska också ändra åsikt.

Permalänk

Nyheten kommer högst upp som "missa inte", men det senaste är ju att detta är överklagat i en nyhet som nu ser ut att ha kommit tidigare för att den är längre ner.

Personligen känner jag att "missa inte" bör användas mycket mer sparsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så att du använder deras tjänst, ska du alltså få betalt för tycker du. Intressant logik.

Windows kostar ju pengar så då borde de inte samla information och visa reklam, man får alltså både betala med plånboken och med sin information
Och även gamepass kostar ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Nyheten kommer högst upp som "missa inte", men det senaste är ju att detta är överklagat i en nyhet som nu ser ut att ha kommit tidigare för att den är längre ner.

Personligen känner jag att "missa inte" bör användas mycket mer sparsamt.

Den överklagan avslogs igår. Kopierar in 2 länkar som en annan SweC medlem länkade i en annan tråd
https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/ftc-appeal-of-micr...
https://edition.cnn.com/2023/07/14/tech/microsoft-activision-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker ganska illa om Microsoft men jag verkligen hatar Activision Blizzard.

I den tveksamt fantastiska värld vi lever i var det här nog den minst dåliga lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Vet inte riktigt hur du tänker nu, var det någon som begränsades tidigare för att man var tvungen att stoppa in en skiva i läsaren som startade installationapeogrammet automagiskt och sedan klicka på fortsätt?
Det är ju exact samma process som steam fast med skiva istället för nedladdning

Förutom att skivor blir repiga/skadade, kodnycklar som ska hållas rätt på samt att spel idag är så pass stora att det skulle gå åt många skivor till alla spel. Dessa skivor tillkommer med alla fodral ska förvaras någonstans.......

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför samma personer som hejar på köpet säger samtidigt att de ska aldrig röra ett activision blizzard spel ens med tång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker på hur minskad konkurrens skulle värna konsumenter..?

Tycker dock nog att branschen behöver fler aktörer snarare än färre... Detta lär ju bara leda till ökad ställning för Microsoft och sämre konkurrens.

Kanske OK på kort sikt, men har svårt att se hur spelare skulle värnas i stort.

Det är inte minskad konkurrens vilket är orsaken till att domstolen godkände affären. Spel är inte något så avancerat att framställa vilken lite studio som helst kan göra bra spel. Man kanske inte kan börja med ett AAA spel men så många lyckade indi företag visar ju att det inte är något konkurrens problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Förutom att skivor blir repiga/skadade, kodnycklar som ska hållas rätt på samt att spel idag är så pass stora att det skulle gå åt många skivor till alla spel. Dessa skivor tillkommer med alla fodral ska förvaras någonstans.......

Förr ägde du ditt spel på Steam äger du inte spelet de kan försvinna när de känner för att ta bort det och då kan du inte längre använda det. Det är den stora skillnaden, en CD skiva gör man en backup av och ser till att man har den fräsch för alltid. Du behöver inte ens behålla skivan om du inte vill eller arkivera den.

Du behöver heller inte spara spelet i evighet skall du inte spela det säljer du skivan vidare till någon annan vilket är orsaken till att Steam finns för att du inte skall kunna göra detta. Även om steam bryter emot lagen när de inte tillåter vidare försäljning av spel då de räkans som en egendom enligt lagen.

Steam har blivit fällds för detta i domstol och kommer att bli det igen, men som vanligt tar domstolar lång tid på sig helst när det kommer till de högsta instanserna där fallet nu ligger i Frankrike. Steam kommer att förlora och då får vi se vad händer med din digitala kollektion av spel.

Sedan om du vill spela steam spel på Windows 7 så är snart den funktionen borta för alltid i steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Windows kostar ju pengar så då borde de inte samla information och visa reklam,

Var ser du reklam i Windows, och för vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Förr ägde du ditt spel på Steam äger du inte spelet de kan försvinna när de känner för att ta bort det och då kan du inte längre använda det.

Du har inte ägt några dataspel i modern tid, du har ägt rätten att spela din kopia. Steam tar inte bort spel du äger, dels för att de 1) sagt att de inte kommer göra det samt att ge alla access till sina filer DRM-fritt den dagen Steam eventuellt går under och 2) det skulle underminera hela deras affärsmodell om folk plötsligt blev av med sina mjukvarulicenser.

Det är ju dessutom fullt möjligt att göra en Steam-backup på alla sina speltitlar.

Skrivet av Gandir:

Du behöver heller inte spara spelet i evighet skall du inte spela det säljer du skivan vidare till någon annan vilket är orsaken till att Steam finns för att du inte skall kunna göra detta. Även om steam bryter emot lagen när de inte tillåter vidare försäljning av spel då de räkans som en egendom enligt lagen.

Skulle vara intressant att ta del av vilken lag det är som förbjuder mjukvaruutgivare att förhindra andrahandsförsäljning. En väldig stor andel av alla spel kräver någon form av registrering som praktiskt taget binder spelet till den ursprungliga köparen/användaren.

Skrivet av Gandir:

Steam har blivit fällds för detta i domstol och kommer att bli det igen, men som vanligt tar domstolar lång tid på sig helst när det kommer till de högsta instanserna där fallet nu ligger i Frankrike. Steam kommer att förlora och då får vi se vad händer med din digitala kollektion av spel.

Fällda för vad? Frankrike är nog inte ett jättebra exempel på en fungerande rättsstat heller, de förbjöd t.ex. en världsledande tetillverkare att lägga ner tillverkningen i Frankrike.

Skrivet av Gandir:

Sedan om du vill spela steam spel på Windows 7 så är snart den funktionen borta för alltid i steam.

Här får du nog förklara lite mer, vad är det för funktion?

Permalänk
Medlem

Det börjar likna Sveriges NATO-applikationsprocess : )

Blir dom spelen/speltjänsternas motsvarighet till Jeff Bezos och AWS (40% av världens "cloud computing capacity" )
https://www.bbc.com/reel/playlist/bbc-select?vpid=p0fzd265

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nasdaq har tydligen nämnt att AB avnoteras på måndag. Microsoft sägs vara villiga att sälja cloud gaming rättigheter till Storbritannien för att de ska bli nöjda. Gissar på att man snart kan spela wow med game pass, de blir gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är inte minskad konkurrens vilket är orsaken till att domstolen godkände affären. Spel är inte något så avancerat att framställa vilken lite studio som helst kan göra bra spel. Man kanske inte kan börja med ett AAA spel men så många lyckade indi företag visar ju att det inte är något konkurrens problem.

Spel i sig kanske inte är svåra, men notera också att Microsoft inte köper upp “bara en spelstudio”, utan en distributör/utgivare som i sin tur kommer med mängder av IP och kontrakt med diverse spelstudior. Konkurrensen inom spelutveckling är, hög framför allt gällande indie-spel, men vad gäller spelutgivare så är branschen mycket mindre och bra mycket mer disproportionerlig. Överväg sedan utöver det hur Microsoft, Sony och Nintendo är de ända tre stora sådana som även säljer sina egna spelkonsoler och tillsammans äger nästan hela konsolbranschen (Microsoft kontrollerar indirekt även mycket av PC-spelandet i.o.m. Windows).

Det finns absolut ganska stora orosmoln när ett företag så stort som Microsoft köper upp större enskilda utgivare, då det bildas incitament för att vara mer lojala mot Microsofts produkter än deras konkurrenters. Med andra ord lär ju spelproducenter som ägs av Microsoft uppmanas att lägga flest resurser på att optimera sina spel för Xbox och PC (Windows) snarare än konkurrerande system som Playstation eller Nintendo Switch. Därför minskar konkurrensen, då en utgivare som tidigare fritt kunnat välja hur de vill utveckla och sälja sina spel nu inte längre kommer ha mycket anledning att vara lojal mot och investera mer än absolut nödvändigt i något annat system än Xbox/Windows.

Det betyder inte att de kanske slutar helt att släppa spel på konkurrerande plattformar, men om spelen är mycket mer välpolerade på Xbox än Playstation, med bättre grafik, mindre lagg och färre buggar, gör ju det att Xbox ser mer attraktivt ut oavsett vilken av dem som egentligen är den bättre konsolen. Likaså kan buggfixar komma att släppas mer sällan till Playstation än till Xbox, vilket vidare ger ännu en konkurrensfördel för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Jag har varit subbad till Gamepass sedan release så om detta betyder att Gamepass får fler titlar så är jag bara nöjd.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker på hur minskad konkurrens skulle värna konsumenter..?

Tycker dock nog att branschen behöver fler aktörer snarare än färre... Detta lär ju bara leda till ökad ställning för Microsoft och sämre konkurrens.

Kanske OK på kort sikt, men har svårt att se hur spelare skulle värnas i stort.

Visst är det så, men läget här är ju ett bolag som är så misskött och sitter på nada förtroende kapital. De tjänar visserligen pengar igen men de känns endå som en katastrof från att styckas upp.

I just denna affär tycker jag det är bra, men ogillar uppköp i övrigt.

Permalänk

Kanske värt ha kvar kryss lådan series x ändå. Eller kommer Call of duty kunna släppas till ps5 ändå ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2