Microsoft vinner i USA – får förvärva Activision Blizzard

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vinner i USA – får förvärva Activision Blizzard

Efter tur i domstol får amerikanska konkurrensmyndigheten FTC avslag och Microsoft tillåts fortgå med förvärv av speljätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter 😀

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard har visserligen varit horribla, och det kunde ju knappast blivit värre annat än om Sony köpt dem. En seger för alla PC-spelare.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hel fantastiskt för alla PC spelare.

Permalänk
Medlem

Call of Duty till Xbox Game pass blir trevligt

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Detta köp blir nog bra för Activision Blizzard och för oss spelare. Detta ska firas!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lite osäker på hur minskad konkurrens skulle värna konsumenter..?

Tycker dock nog att branschen behöver fler aktörer snarare än färre... Detta lär ju bara leda till ökad ställning för Microsoft och sämre konkurrens.

Kanske OK på kort sikt, men har svårt att se hur spelare skulle värnas i stort.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det bra? Om du redan har XBox Game pass möjligen. En lite mindre marknad och ett ännu större MSFT är bra för att..?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Som Fylking sa…ÄNTLIGEN!!

Permalänk
Medlem

Fan vad nice! Även CMA lär backa och godkänna köpet nu när FTC har gjort det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nice 😋

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Activision Blizzard har visserligen varit horribla, och det kunde ju knappast blivit värre annat än om Sony köpt dem. En seger för alla PC-spelare.

Yes yes yes Äntligen. Så förbannat jävla nice!
Underbart att se hur Sonys desperata försök misslyckades 😁

FU anticonsumer Sony!

Salut till MS!

Permalänk
Medlem

Behöver bara byta ut lite chefer och strukturera om istället... Men men, vi får väl se om 10år om detta är nåt bra eller inte.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hoppas de sparkar Bobby nu då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Knappast positivt för konsumenter. Bra för aktieägarna och inga andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Goda nyheter 😀

*För Microsoft

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Knappast positivt för konsumenter. Bra för aktieägarna och inga andra.

Fråga folk som älskar Blizzard och inte vad några byråkrater tycker.Det här är lite som att vakna från en lång mardröm ända sedan Activision tog över.
Microsoft har pengar och behöver inte redovisa särskilda siffror på spelfronten till deras aktieägare, de som kommer bli glada är spelutvecklarna som inte behöver stressa fram nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

På vilket sätt är det bra? Om du redan har XBox Game pass möjligen. En lite mindre marknad och ett ännu större MSFT är bra för att..?

Diablo 4 på Steam kanske..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fråga folk som älskar Blizzard och inte vad några byråkrater tycker.Det här är lite som att vakna från en lång mardröm ända sedan Activision tog över.
Microsoft har pengar och behöver inte redovisa särskilda siffror på spelfronten till deras aktieägare, de som kommer bli glada är spelutvecklarna som inte behöver stressa fram nya spel.

Undrar om Halo-utvecklarna håller med.

https://www.gamedeveloper.com/business/ex-343-developers-call...-

Känner mig skeptisk till att detta blir någon förbättring för konsumenter. Men jag hoppas jag har fel.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att MS vinner denna så de kan tävla mot Sonys ställning på spelmarknaden. Å andra sidan så är det vidrigt att stora företag äger licenserna för alla dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker på hur minskad konkurrens skulle värna konsumenter..?

Tycker dock nog att branschen behöver fler aktörer snarare än färre... Detta lär ju bara leda till ökad ställning för Microsoft och sämre konkurrens.

Kanske OK på kort sikt, men har svårt att se hur spelare skulle värnas i stort.

Lite osäker på vilken konkurrens du pratar om..?

Spelar det någon roll om det står Activision eller Microsoft på asken?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

På vilket sätt är det bra? Om du redan har XBox Game pass möjligen. En lite mindre marknad och ett ännu större MSFT är bra för att..?

Antar att detta blir ett sätt för MS att vända deras kassa konsolförsäljning nu när fler spel, på lång sikt, blir Xbox exklusiva? Visst, det är ju inte säker att det blir så men man skulle inte bli förvånad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Yes yes yes Äntligen. Så förbannat jävla nice!
Underbart att se hur Sonys desperata försök misslyckades 😁

FU anticonsumer Sony!

Salut till MS!

Ehm, hur är MS pro-consumer? Dom har en väldigt lång historia av precis det motsatta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Spelar det någon roll om det står Activision eller Microsoft på asken?

Hur många speltitlar har Microsoft släppt till PS4/PS5, Nintendo Switch samt macOS?

Activision och Blizzard har släppt en hel del till systemen ovan.

Microsoft är duktiga på att söndra och härska, vilket de visat sedan 90-talet.

Liten reflektion i ämnet:
https://www.windowscentral.com/microsoft-has-no-plans-release...

Permalänk

Hur kan man tycka att detta är bra som konsument? Snart har vi bara ett par mega företag som kontrollerar allt. På kort sikt kan det säkert verka bra men på längre sikt kommer dom garanterat börja missbruka sin position.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är betydligt mer pessimistisk för spelindustrins framtid idag än jag var igår. Ser inte detta som positivt för konsument ur något längre perspektiv. Detta kommer leda till att både Sony och Microsoft ser att de nu fått grönt ljus att köpa allt de kan, gissningsvis kommer Sony nu satsa på att köpa SE eller Fromsoft, Microsoft suktar lystet mot Sega och Amazon, Google, Tencent och Apple tittar förmodligen nu noga på om större spelare i branschen så som Take2, EA eller Ubisoft kan tänka sig nya ägare.

Ser dessutom personligen inte ens att Game Pass blir bättre med detta uppköp, snarare en försämring för mig. Detta då jag är mycket ointresserad av 99% av ABK's utbud och ser det som mycket sannolikt att mängden intressanta spel från studior som Microsoft inte äger nu kommer att minska på tjänsten nu när ABK's spelbibliotek tillkommer. Game Pass kommer bli lika ointressant som EA Play eller Ubisofts dito, en tjänst man kör en månad och spelar det enstaka storspel man är intresserad av det året. Ett liknande öde som Netflix gått till mötes för mig personligen sista 4-5 åren helt enkelt.

Och för att förtydliga: Jag vill inte att någon skall köpa upp de större publicisterna i spelindustrin, speciellt inte Sony/Nintendo/Microsoft, detta då ALLA dessa tidigare visat att man mestadels bryr sig om att låsa saker till sin egen plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

EA eller Ubisoft kan tänka sig nya ägare.

Det är ju omöjligt att någon av dem som kan bli sämre för kunderna av att byta ägare åtminstone. EA tvingade mig att använda crack till spel jag köpt på Origin så sent som i år för att det inte skulle vara ett blädderblock, och Ubisoft har jag inte tagit i med tång på många år eftersom de gång efter annan slår rekord i att fucka sina kunder på nya kreativa sätt.

Om endera köpte upp någon annan studio så hade jag varit oroad om det var något spel jag var intresserad av, kanske framförallt Ubisoft som tvingar på en Uplay Ulose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite osäker på vilken konkurrens du pratar om..?

Spelar det någon roll om det står Activision eller Microsoft på asken?

Microsoft och Activision går från att vara konkurrenter till att slås ihop, dåligt för konsumenter på flera olika sätt, kanske framför allt pga. att de nu med största sannolikhet säger hejdå till alla plattformar förutom Xbox och Windows.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man tycka att detta är bra som konsument? Snart har vi bara ett par mega företag som kontrollerar allt. På kort sikt kan det säkert verka bra men på längre sikt kommer dom garanterat börja missbruka sin position.

Jag förstår mig inte på det jag heller, om man tror att Microsoft vill gå igenom med det här för att det på något sätt ska gynna konsumenterna så är man bra jäkla naiv.

Å andra sidan var det ju förvånansvärt många här som hoppades på att Nvidia skulle få köpa upp ARM också, så jag vet inte riktigt. Antingen bristande förståelse för grundläggande ekonomi och samhällskunskap, eller aktieägare och att kurvan går åt rätt håll är allt som spelar roll.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Sorgligt att endast MS och Sony tas hänsyn till och inte potentiella framtida konkurrenter.