Youtube Premium blir dyrare – USA först

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Det trista är att man ändå inte slipper reklamen eftersom fler och fler lägger in reklam i filmerna/inslagen.

Sponsorblock är din vän 🙌

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

$2 är ju inga större pengar och med tanke på hur mkt annat ökat i pris så bör ju även Netflix ha fått ökade omkostnader.
Däremot så är det trist med reklam, har ännu inte sett någon men det lär väl komma har jag tolkat det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Skumt, alla mina barn har också personliga googlekonton (skapade och kontrollerade via Family Link, medlemmar i familjegruppen). Det fungerar utmärkt för mig att ge dom annonsfri tillgång till Youtube/Youtube Kids trots korrekt angiven låg ålder.

Under "Föräldrainställningar" > "Youtube Innehållsinställningar" kan jag välja mellan:
Kids <4
Kids 5-8
Kids 9-12
YT "Utforska" (~9+)
YT "Utforska mer" (~13+)
YT "Nästan hela Youtube"

Skumt, var något år sen jag testade. Kanske skulle testa en månad till och se.
Jag tittar inte så mkt så det stör egentligen, men dom tittar desto mer.

Skrivet av TobiasStockholm:

Sponsorblock är din vän 🙌

Är de bara jag som i princip enbart tittar på tv via tex apple tv? Då tappar man alla såna möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Blockerar reklam och sponsorer, fungerar i bakgrunden, kommer ihåg position på en video utan konto, kan följa kanaler utan konto lokalt, kan ha spellistor lokalt utan konto, kan ladda ned videor och sparas för uppspelning offline... Inga flikar, men jag har noll behov av sådana på en telefon.

Ah, då förstår jag. Föja utan konto och enkelt aldda ned videor är ju ändå trevligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Skumt, var något år sen jag testade. Kanske skulle testa en månad till och se.
Jag tittar inte så mkt så det stör egentligen, men dom tittar desto mer.

Är de bara jag som i princip enbart tittar på tv via tex apple tv? Då tappar man alla såna möjligheter.

Sponsorblock går utmärkt att lösa på flera olika sätt på Apple tv också

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad ger Youtube Premium förutom reklamfritt som brave ändå fixar?

Du får Google Music vilket är Googles svar på Spotify eller Apple Music Vissa videor har också högre bitrate med Premium

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Betalar idag 250 sek per år för NextDNS service och får full kontroll på reklam och annat som kan beröra familjen.
Jag tror mycket handlar om okunskap faktiskt. Det finns så många helt lagliga sätt att blockera reklam och spårning men folk engagerar sig helt enkelt inte för att sätta sig in i problematiken.

Stoppar NextDNS även video-reklamen på typ TV4Play, Discovery+ etc?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du får Google Music vilket är Googles svar på Spotify eller Apple Music Vissa videor har också högre bitrate med Premium

YouTube music heter det nu i Googles eviga arbete med att döpa om, byta ut, ändra och lägga ner program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Stoppar NextDNS även video-reklamen på typ TV4Play, Discovery+ etc?

NextDNS tillåter dig själv att välja vad du ska blockera, detta görs i dina inställningar. Jag har inte blockerat TV4play vad jag vet men jag får vanlig reklam på helgerna när vi kollar nyhetsmorgon. Tror inte det går att blockera då det är en TV sändning, vet faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

NextDNS tillåter dig själv att välja vad du ska blockera, detta görs i dina inställningar. Jag har inte blockerat TV4play vad jag vet men jag får vanlig reklam på helgerna när vi kollar nyhetsmorgon. Tror inte det går att blockera då det är en TV sändning, vet faktiskt inte.

Yes jag förstår. Jo, reklamen är ju samma trafik som vanliga programmet, så oerhört svårt. Därför jag undrade om NextDNS kunde, för efter dom gjorde om, så kan man inte blockera reklamen längre på något sätt som jag känner till. Därför jag famlar efter halmstrån så fort ad-block kommer på tal

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Laddst ner en app som heter Youtube ReVanced vilket tar bort all reklam. Men det är på mobila enheter bara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Får väl se vad turkiska osv youtube premium kostar nästa gång det är dags o förnya Har 6 månader kvar på min 1 års prenumeration innan det är dags. Man betalar ju typ inga pengar alls med annan valuta så, denna höjning är rätt meh så länge de inte helt lyckas blocka VPN tecknade av abonnemang vilket de inte lyckats med hitintills

Som ios användare kommer jag alltid ha youtube premium, och använder youtube music som musiktjänst eftersom tja det ingår, även om det är mycket skit med det som playlists osv som är en röra med vanliga youtube.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av downup:

Vad ger Youtube Premium förutom reklamfritt som brave ändå fixar?

Möjligheten att utan krångel titta reklamfritt i appar med för ändamålet bättre UX än en webbläsare på mobilen, surfplattan, TV:n, spelkonsolen, bilen, osv.

Och kanske annat också. Men det är en skillnad iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

alltså 70 spänn för att slippa reklam i månaden när bl.a har det igång för att ha något att sova till(finns många bra 1 timme + grejer)

sure hade kunnat få det billigare men jag tycker faktiskt det är värt det

70 kr är dyrt. Jag betalar 119 bara för att kunna låsa mobilen o ha ljudet på. Samt är man inte annonsfri helt. Man har ett x antal timmar att utnyttja i månaden som är också en grej varför jag anser att det är dyrt. På mitt 119kr abonnemang har jag 1350 annonsfri timmar.. löjligt. Även om jag inte kommer upp i dom timmarna.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag måste erkänna att jag inte helt hänger med i din argumentation. Du inledde med att beskriva YouTube Premium som "en tjänst som är för dyr", som om det är ett allmänt känt faktum att den är det. Så redan premissen där har jag en fråga om: Vad menar du när du säger att YouTube Premium är "för dyr"? Vad betyder det predikatet för dig?

Att något är för dyrt betyder väl i allmänhet att priset som begära för en vara eller tjänst är för högt i förhållande till vad man får.

Jag är medveten om att det är subjektivt vad som är för dyrt och inte. Men det som däremot är objektivt är ju att de flesta som använder sig av Youtube inte har premium. Så därav går det väl dra slutsatsen att de flesta tycker det är för dyrt. Möjligen kan det finnas de som tycker det är trevligt med reklam ocb väljer att inte ha premium av den anledningen. Men det känns som ett Edge case.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det trista är att man ändå inte slipper reklamen eftersom fler och fler lägger in reklam i filmerna/inslagen.

Prova SponsorBlock tillägget till din webbläsare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

70 kr är dyrt. Jag betalar 119 bara för att kunna låsa mobilen o ha ljudet på. Samt är man inte annonsfri helt. Man har ett x antal timmar att utnyttja i månaden som är också en grej varför jag anser att det är dyrt. På mitt 119kr abonnemang har jag 1350 annonsfri timmar.. löjligt. Även om jag inte kommer upp i dom timmarna.

Jag har aldrig kommit upp i så jag fått annonser så jag vet inte vart den gränsen är eller om den ens finns, och det är mååååånga timmar youtube

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

70 kr är dyrt. Jag betalar 119 bara för att kunna låsa mobilen o ha ljudet på. Samt är man inte annonsfri helt. Man har ett x antal timmar att utnyttja i månaden som är också en grej varför jag anser att det är dyrt. På mitt 119kr abonnemang har jag 1350 annonsfri timmar.. löjligt. Även om jag inte kommer upp i dom timmarna.

Det är som mest 744 timmar på en månad, så 1350 timmar är då två strömmar, i praktiken dygnet runt, i en månad?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Att något är för dyrt betyder väl i allmänhet att priset som begära för en vara eller tjänst är för högt i förhållande till vad man får.

Jag är medveten om att det är subjektivt vad som är för dyrt och inte. Men det som däremot är objektivt är ju att de flesta som använder sig av Youtube inte har premium. Så därav går det väl dra slutsatsen att de flesta tycker det är för dyrt.

Bra utvecklat! Då ska jag försöka återge ditt argument för att försäkra mig om att jag har förstått det:

  1. Premiss: YouTube Premium är "för dyrt" i bemärkelsen att en stor majoritet av YouTubes användare inte har Premium.

  2. Premiss: Google vill att fler ska skaffa YouTube Premium.

  3. Premiss: Att höja priset på en redan "för dyr" tjänst är kontraproduktivt för att öka antalet användare.

  4. Slutsats: Det är därför konstigt att Google höjer priset på YouTube Premium.

Själva resonemanget har jag inga invändningar emot, och ej heller mot premiss 3.

Premiss 2 är inte på något sätt orimlig, men ej heller en ovedersäglig självklarhet: sista raden i resultaträkningen får nog antas vara viktigare än antalet användare i sig, och Google skulle möjligen kunna ha gjort bedömningen att de tjänar mer på att si och så många användare betalar 14 USD/mån än att fler betalar 12 USD/mån.

Premiss 1 framstår för mig alltjämt som oklar i sin innebörd och relevans. Även givet vår delade uppfattning om att "för dyrt" är subjektivt finner jag till att börja med klassificeringen mycket luddig och kontextberoende. Det finns hur många varor och tjänster som helst som jag inte vill köpa (varav många jag inte skulle vilja köpa ens om de kostade 1 kr), men som jag trots det inte skulle beskriva som "för dyra". Så bara för att någon inte köpt en viss vara eller tjänst skulle de inte nödvändigtvis kalla den "för dyr", även om en rimlig definition av det predikatet (i den subjektiva bemärkelsen) är just "som man väljer att inte köpa, men som man skulle ta emot gratis".

I fallet med YouTube Premium tillkommer ytterligare ett lager av komplexitet: Varför är det just andelen betalande av alla användare som ska användas som underlag för huruvida Premium är "för dyrt" i den "objektiva" bemärkelsen? (Vad betyder det ens att "använda sig av" YouTube? Räknas en minut i månaden?)

Skulle man istället välja "andelen av de som använder YouTube dagligen" eller "andelen av de som använder YouTube minst 30 timmar i månaden" som indikator kanske bilden blir en annan. Det vill säga, i den gruppen kanske en så stor andel har Premium att slutsatsen istället skulle bli att Premium inte är "för dyrt".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tur att man har premium september ut gratis samt har 99% utav min musikbibliotek i telefonen och bilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kör turkiskt för ca 35kr/månaden. Lätt värt det priset för att slippa all j*vla reklam. Och så skönt att sönerna har sina egna profiler också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det trista är att man ändå inte slipper reklamen eftersom fler och fler lägger in reklam i filmerna/inslagen.

Ja precis och då räcker inte premium. Så man får ändå köra Sponsorblock eller Revanced/Smart Tube Next som har Sponsorblock integrerat.

Alltid kul att se att en 15 minuters video kan kortas ned till 8 minuter då resten är intro, sponsor,rekommendationer, hit bell icon and subscribe, outro och annan filler man kan vara utan. Sparar ca 3-4h i månaden på det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tacka fan för YT Light som tyvärr aldrig blev en grej. 70kr i månaden tycler jag är en smärtgräns för reklamfritt. Höjer dom så kommer jag titta på adblockers jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det trista är att man ändå inte slipper reklamen eftersom fler och fler lägger in reklam i filmerna/inslagen.

Det är ju skillnad på Youtubes reklam (betalar för tjänsten) och youtubers egen reklam (betalar youtubern så den kan fortsätta hålla på med det i stor kapacitet).
Det är väldigt få som kan leva endast på youtubes utbetalning. speciellt när kanalen växer och ska anlita editors osv och det är mer än en familj som blir beroende av lönen.

Det går däremot utmärkt att skippa ett sponsrat segment i en video, den brukar vara markerad eller så ser man i thumbnailen när man hovrar över timelinen.

Det finns även extensions som "crowdsourcar" timestamps och autoskippar åt dig.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra utvecklat! Då ska jag försöka återge ditt argument för att försäkra mig om att jag har förstått det:

  1. Premiss: YouTube Premium är "för dyrt" i bemärkelsen att en stor majoritet av YouTubes användare inte har Premium.

  2. Premiss: Google vill att fler ska skaffa YouTube Premium.

  3. Premiss: Att höja priset på en redan "för dyr" tjänst är kontraproduktivt för att öka antalet användare.

  4. Slutsats: Det är därför konstigt att Google höjer priset på YouTube Premium.

Själva resonemanget har jag inga invändningar emot, och ej heller mot premiss 3.

Premiss 2 är inte på något sätt orimlig, men ej heller en ovedersäglig självklarhet: sista raden i resultaträkningen får nog antas vara viktigare än antalet användare i sig, och Google skulle möjligen kunna ha gjort bedömningen att de tjänar mer på att si och så många användare betalar 14 USD/mån än att fler betalar 12 USD/mån.

Premiss 1 framstår för mig alltjämt som oklar i sin innebörd och relevans. Även givet vår delade uppfattning om att "för dyrt" är subjektivt finner jag till att börja med klassificeringen mycket luddig och kontextberoende. Det finns hur många varor och tjänster som helst som jag inte vill köpa (varav många jag inte skulle vilja köpa ens om de kostade 1 kr), men som jag trots det inte skulle beskriva som "för dyra". Så bara för att någon inte köpt en viss vara eller tjänst skulle de inte nödvändigtvis kalla den "för dyr", även om en rimlig definition av det predikatet (i den subjektiva bemärkelsen) är just "som man väljer att inte köpa, men som man skulle ta emot gratis".

I fallet med YouTube Premium tillkommer ytterligare ett lager av komplexitet: Varför är det just andelen betalande av alla användare som ska användas som underlag för huruvida Premium är "för dyrt" i den "objektiva" bemärkelsen? (Vad betyder det ens att "använda sig av" YouTube? Räknas en minut i månaden?)

Skulle man istället välja "andelen av de som använder YouTube dagligen" eller "andelen av de som använder YouTube minst 30 timmar i månaden" som indikator kanske bilden blir en annan. Det vill säga, i den gruppen kanske en så stor andel har Premium att slutsatsen istället skulle bli att Premium inte är "för dyrt".

Bra uppdelat. Du har helt förstått vad jag menade, vilket är lite av en ovanlighet när det gäller mina inte alltid tydliga resonemang så grattis

Det första jag ser är att du synliggjort en tankevurpa i resonemanget. Antalet användare har såklart inget värde i sig utan det är ju "mer pengar" Alphabet vill ha, och det är mycket möjligt att det är enklare att uppnå med ett höjt pris än att göra så att tjänsten känns "värd priset" för flera.

Sedan är såklart en förutsättning för att få ha en åsikt om ifall något är för dyrt eller inte att man överhuvudtaget har ett intresse av tjänsten eller produkten. De som inte ens använder youtube alls är ju då inte relevanta.

Enligt nedan så känns det i all fall som om det finns potential till att fler skulle kunna vara spekulanter på tjänsten:

"How many youtube premium users?
YouTube has more than 2.68 billion active users as of 2023. Youtube Premium has 80 million active users worldwide in 2023. 52% of internet users worldwide access YouTube at least once a month."

https://www.demandsage.com/youtube-stats/

Sen kommer man nog inte längre i att bedöma vad en "aktiv" användare är. Men använder man bara youtube någon gång i månaden så får man ju ha bra med pengar för att det skall vara värt att skaffa premium.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Betalar för family men kör ändå sponsorblock på datorn samt ReVanced på mobilen.
Family är värt då flera kan splitta på priset

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

tur att man bara betalar 15kr i månaden då.
<Uppladdad bildlänk>

Har 5 kr dyrare med att köra det från Indien =/

Men jag registrerade på resa och de krävde en adress för att bekräfta att jag var i Indien (förutom geolocation från anslutningen), tog hotellets och det har funkat i snart 4 år =D

Permalänk
Skrivet av THB:

Kör YouTube Lite och det är den bästa streamingtjänsten jag använder idag.

Kollar så pass mycket att det är värt att betala och få reklamfritt utan att mecka runt på alla enheter som datorer, mobil, Nvidia Shield Pro osv.

Samma här. YouTube Premium Lite för 69 kr passar mig helt klockrent. Konstigt att de inte gör mer reklam för Lite och introducerar Lite i fler länder.

Jag testade stora Premium ett tag, men jag använde aldrig Music eller offline, så jag sa upp det tills Lite kom. Reklamfritt är guld!

Permalänk
Medlem

Har premium lite, stör mig redan på att jag trots det inte får tillgång till högre bitrate som ska ingå i premium eller andra betal förmåner. Och ska man ha deras vanliga premium tjänst så tvingas man köpa en musik strömmnings tjänst som jag varken tycker om eller vill ha.

Tycker nuvarande pris om 70kr redan är något högt för att bara bli av med reklamen -det är trots allt uteslutande användargenererat material man konsumerar, så kommer nog gå tillbaka till gratis versionen om priset höjs här.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Tack, jag hade samma att jag betalade via Argentina och idag blev mitt konto spärrat.

Visa signatur

Ny här