Använda äldre dator delar till home assistant?

Permalänk
Medlem

Använda äldre dator delar till home assistant?

Jag kommer inom en snar framtid köpa min första bostad och har börjat planera mitt nya smart hem.

Det verkar som att Raspberry PI 4 ibland blir lite för segt och många klagar när det blir allt mer avancerat / större hem. Därför är det många som verkar rekommendera en NUC.

Men, jag vill även uppgradera min dator till nästa gen. I dagsläget har jag en i7 8700k m.m.

Min fråga är helt enkelt, bör jag sälja mina äldre delar eller skulle ni rekommendera att göra om det till Home Assistant + annat av något slag? Eller blir det overkill som satan?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du bär överväga energiförbrukningen, en äldre och överdimensionerad dator kan bli dyrare än en "ny lagom" pga driftkostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bär överväga energiförbrukningen, en äldre och överdimensionerad dator kan bli dyrare än en "ny lagom" pga driftkostnaden.

Sant! Tänkte inte på den aspekten. Speciellt eftersom att den kommer vara igång 24/7. Du förespråkar att jag säljer av delar och köper en NUC istället?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AldrigJa:

Sant! Tänkte inte på den aspekten. Speciellt eftersom att den kommer vara igång 24/7. Du förespråkar att jag säljer av delar och köper en NUC istället?

Du bör i vart fall kolla vad driftkostnaderna blir för ibland kan en gammal dator kosta mer i drift på 2år än kostnaden för en ny energisnål dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du på datorn ett tag innan du bestämmer dig,
kanske vill du spela in övervakningskameror eller köra något nasliknande samtidigt. Är den någorlunda modern kanske du kan påverka hur energisnålt du kör också.

Sedan börjar det väl komma alternativ till raspberry om inte priserna sjunker,
Minisdesktop med and eller Intels chip med enbart e-cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Sant! Tänkte inte på den aspekten. Speciellt eftersom att den kommer vara igång 24/7. Du förespråkar att jag säljer av delar och köper en NUC istället?

En 8700k drar 35w idle enligt SweCs test, om vi drar till med 50W så landar vi runt 400 kWh/år https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Permalänk
Medlem

Jag kör HA på en gammal laptop. Kan rekommendera det tar relativt lite plats och lätt att felsöka med den inbyggda skärmen och tangentbordet🙂.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meto:

Jag kör HA på en gammal laptop. Kan rekommendera det tar relativt lite plats och lätt att felsöka med den inbyggda skärmen och tangentbordet🙂.

Och en laptop brukar dessutom vara ganska energieffektiv så länge det inte är nån spellaptop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder en NUC för min HA-installation. Jag kör proxmox på den och förutom HA, har jag en Pi-hole, en linux-server samt en windows server 2019. Ingen speciellt tung trafik på servrarna dock. Totalt drar NUCen i snitt 12 Watt.

Permalänk
Medlem

Förutom, som jag skrev i första posten, många som upplever att de inte räcker till när hemmet blir större / allt mer avancerat.

Skrivet av Meto:

Jag kör HA på en gammal laptop. Kan rekommendera det tar relativt lite plats och lätt att felsöka med den inbyggda skärmen och tangentbordet🙂.

Hmm, det är sant. Jag har en Macbook Pro från 2015. Det kanske är ett alternativ.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Förutom, som jag skrev i första posten, många som upplever att de inte räcker till när hemmet blir större / allt mer avancerat.

Hmm, det är sant. Jag har en Macbook Pro från 2015. Det kanske är ett alternativ.

att det inte skulle räcka till med en rpi är främst om du kör kameror eller ska köra mer kärvade protokoll direkt i ha installationen med flera hundra enheter. typ z-wave/zigbee det sistnämnda är dock ingen jag skulle rekommendera någon att göra utan köra dom på en separat kontroller. Största problemet med rpi har varit minnes kort, med bra minneskort håller det många år, strömadapter samt värme på rpi4, kör du en vettig psu och sätter en bra kylfläns funkar det kanon.
Jag har flera siter med väldigt många enheter som sköts av rpi 3 samt 4, Men ska du ha kameror är det nuc med 2.5" disk som är min favorit men ska du köra nvr och ai som drivs av samma nuc då får du nog gå på lite starkare versioner, kör du en separat nvr och endast strömmar in video räcker tex en celeron utan problem, Som exempel kör jag just nu 14 kameror min mot main installation och 1239 entiteter, cpu ligger i skrivande stund på 5% men den brukar ligga runt 10-18% när det är folk vakna och triggar saker hela tiden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

att det inte skulle räcka till med en rpi är främst om du kör kameror eller ska köra mer kärvade protokoll direkt i ha installationen med flera hundra enheter. typ z-wave/zigbee det sistnämnda är dock ingen jag skulle rekommendera någon att göra utan köra dom på en separat kontroller. Största problemet med rpi har varit minnes kort, med bra minneskort håller det många år, strömadapter samt värme på rpi4, kör du en vettig psu och sätter en bra kylfläns funkar det kanon.
Jag har flera siter med väldigt många enheter som sköts av rpi 3 samt 4, Men ska du ha kameror är det nuc med 2.5" disk som är min favorit men ska du köra nvr och ai som drivs av samma nuc då får du nog gå på lite starkare versioner, kör du en separat nvr och endast strömmar in video räcker tex en celeron utan problem, Som exempel kör jag just nu 14 kameror min mot main installation och 1239 entiteter, cpu ligger i skrivande stund på 5% men den brukar ligga runt 10-18% när det är folk vakna och triggar saker hela tiden.

Tack för ett grymt svar!
Planen är inte att ha flera kameror direkt men i framtiden. I dagsläget har jag ~50 enheter och kommer uttöka upp emot 120 när jag väl flyttar.

Det kan vara en fördel att lära mig hur det funkar med en NUC / Laptop eller liknande från början. Lutar mer mot att sälja mina äldre delar och köpa en NUC.

Jag skulle egentligen vilja ha en backup för mina och sambons bilder någonstans och det kanske är möjligt att lösa det med samma enhet.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AldrigJa:

Tack för ett grymt svar!
Planen är inte att ha flera kameror direkt men i framtiden. I dagsläget har jag ~50 enheter och kommer uttöka upp emot 120 när jag väl flyttar.

Det kan vara en fördel att lära mig hur det funkar med en NUC / Laptop eller liknande från början. Lutar mer mot att sälja mina äldre delar och köpa en NUC.

Jag skulle egentligen vilja ha en backup för mina och sambons bilder någonstans och det kanske är möjligt att lösa det med samma enhet.

Det blir en halvdan backup om du har den på en aktiv enhet , du bör utöver den se till att ha den på nått som inte är anslutet elektriskt till nått likt en usbdisk du ställt i hyllan för att minska risken för elfel och användarfel, en baqckup är inte säker när den har en kabel ansluten.
Dessutom kan det vara bra att ha en backup på annan plats utifall det händer nått fysiskt med platsen typ brand ,stöld eller vattenskaa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Tack för ett grymt svar!
Planen är inte att ha flera kameror direkt men i framtiden. I dagsläget har jag ~50 enheter och kommer uttöka upp emot 120 när jag väl flyttar.

Det kan vara en fördel att lära mig hur det funkar med en NUC / Laptop eller liknande från början. Lutar mer mot att sälja mina äldre delar och köpa en NUC.

Jag skulle egentligen vilja ha en backup för mina och sambons bilder någonstans och det kanske är möjligt att lösa det med samma enhet.

det beror på enheter, 120 enheter är inte mycket om du räknar in alla protokoll men är det tex 120 z-wave enheter som ska
skötas av din ha installation då är det mycket och du bör gå på nuc. (igen ingen jag skulle rekommendera dock)
Ska du styra hela huset, dvs styra viktiga saker som, lås,larm,värme,uttag och belysning osv då kommer stabilitet och driftsäkerhet vara en väldigt viktig del. dvs då vill du troligen köra något som strular så lite som möjligt, personligen kör jag endast ha´s egna op för dom ställen som kräver max stabilitet. dvs inga container osv. Nackdelen är då att du inte kan köra andra mjukvaror jämte men fördelen är att det strular inte.
Det finns ju dock tillägg till homeassistant som kan agera som backupp server tex plex med fler, dessa installeras direkt i ha.

annars är tex en fristående nas eller mindre dator trevligt för dom automatiska backupperna, MEN som mrgaffe säger kommer du vilja ha en hdd som inte är inpluggad för viktiga backupper. raid är sjutton ingen backup. Har hänt mer än 1 gång att raid gått åt helsike för mig.
Som exempel kör vi att telefoner backas upp automatiskt till nas, sedan ett par gånger av året pluggar jag in en större hdd som tar en backupp av hela nasen, denna läggs sedan på en annan plats. (eller rättare det är planen men jag är både lat och glömsk så det sker säkert inte mer än var annan år)
Jag använder en mjukvara som heter wingftp på min nas för detta (nej den har mer än ftp så luras inte av namnet)
Men den är dyr och väldigt överdrivet om det endast är för backupp.

En annan mjukvara jag gillar är Emby server, den är som plex men du sköter allt lokalt med användare osv, samt är den mer lätt driven och klarar direkt strömma fler format till fler typer av enheter, den har plugin för automatisk backupp av enheter mm
den använder jag tex när vi är iväg och tävlar, dvs fotar jag eller filmar körs filmen och foton direkt upp på emby servern där användare som är tilldelade just den katalogen kan se foto och film direkt. Emby finns både som plugin för homeassistants men även som server som du kör i ha via 3part plugin.

OBS att jag inte använt denna typ av plugin på mina ha installationer så jag kan inte säga hur väl det skulle fungera, jag kör min Emby server på en egen server då jag stundtals har rätt många användare som vill kolla på uppladdad media.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir en halvdan backup om du har den på en aktiv enhet , du bör utöver den se till att ha den på nått som inte är anslutet elektriskt till nått likt en usbdisk du ställt i hyllan för att minska risken för elfel och användarfel, en baqckup är inte säker när den har en kabel ansluten.
Dessutom kan det vara bra att ha en backup på annan plats utifall det händer nått fysiskt med platsen typ brand ,stöld eller vattenskaa.

Skrivet av aragon:

det beror på enheter, 120 enheter är inte mycket om du räknar in alla protokoll men är det tex 120 z-wave enheter som ska
skötas av din ha installation då är det mycket och du bör gå på nuc. (igen ingen jag skulle rekommendera dock)
Ska du styra hela huset, dvs styra viktiga saker som, lås,larm,värme,uttag och belysning osv då kommer stabilitet och driftsäkerhet vara en väldigt viktig del. dvs då vill du troligen köra något som strular så lite som möjligt, personligen kör jag endast ha´s egna op för dom ställen som kräver max stabilitet. dvs inga container osv. Nackdelen är då att du inte kan köra andra mjukvaror jämte men fördelen är att det strular inte.
Det finns ju dock tillägg till homeassistant som kan agera som backupp server tex plex med fler, dessa installeras direkt i ha.

Tack! Blir ännu mer mot NUC beg. hållet.
När jag kollar vad en Raspberry Pi 4 4GB med SSD kostar så är det ju fan lika dyr som en beg / nästan lika dyrt som en NUC. Sinnes!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Tack! Blir ännu mer mot NUC beg. hållet.
När jag kollar vad en Raspberry Pi 4 4GB med SSD kostar så är det ju fan lika dyr som en beg / nästan lika dyrt som en NUC. Sinnes!

Jag har ju gjort resan med HA från en Rp4 8GB till en HP Prodesk mini G2. Kör Proxmox och en VM med HA. Finns hur mycket kraft som helst kvar. 16GB RAM och sen har den en m2 plats (om man inte har Wi-Fi) för en Google Coral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Tack! Blir ännu mer mot NUC beg. hållet.
När jag kollar vad en Raspberry Pi 4 4GB med SSD kostar så är det ju fan lika dyr som en beg / nästan lika dyrt som en NUC. Sinnes!

japp inte är dom jätte billiga längre.
jag rekommenderar dock att du köper en tall nuc i stället för slim, dvs en med plats för 2.5" disk i stället för m.2 disk.
Ha skriver väldigt mycket, dom m.2 diskar jag testat i nuc har trottlat vilket orsakat att ha häng sig/kraschat, eller rättare det är min teori att trottling är orsaken då jag aldrig sett samma beteende på dom med 2.5" disk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Allt beror såklart vad du tänker göra med den och om du (tror) du vill växa med nya funktioner på sikt. När jag själv skaffade HA för inte länge sedan så hade jag endast koll på att det fanns typ NUC men när jag började gräva lite visade sig att även Dell, HP, Fujitsu, Lenovo också hade riktigt bra minipcs (kanske bättre) ungefär i NUC:s storlek och som har riktigt bra kvalitet eftersom de är gjorda för företagsmarknaden. Dessutom går att hitta väldigt bra priser eftersom företag byter vart x år och det inte är någon större efterfrågan på dessa som begagnade heller...

Köpte själv en hp prodesk där jag kör HA i proxmox med lite andra vm:s som är nära nog tyst i drift, ligger på 7-8% cpuload (i5 10400t) och drar typ 20-25w i snitt vilket inte är så tokigt med tanke på allt som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Allt beror såklart vad du tänker göra med den och om du (tror) du vill växa med nya funktioner på sikt. När jag själv skaffade HA för inte länge sedan så hade jag endast koll på att det fanns typ NUC men när jag började gräva lite visade sig att även Dell, HP, Fujitsu, Lenovo också hade riktigt bra minipcs (kanske bättre) ungefär i NUC:s storlek och som har riktigt bra kvalitet eftersom de är gjorda för företagsmarknaden. Dessutom går att hitta väldigt bra priser eftersom företag byter vart x år och det inte är någon större efterfrågan på dessa som begagnade heller...

Köpte själv en hp prodesk där jag kör HA i proxmox med lite andra vm:s som är nära nog tyst i drift, ligger på 7-8% cpuload (i5 10400t) och drar typ 20-25w i snitt vilket inte är så tokigt med tanke på allt som körs.

Det slutade med att jag köpte en äldre nuc som jag ska leka med. När jag väl växer ur den vet jag vad jag behöver. Men i dagsläget kommer jag inte behöva en nyare.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa en Dell OptiPlex. De går för 600-700 på Tradera och hittas ofta med 16gb ram.