Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Precis, den har (till skillnad från Wifi 5 och Wifi 6) nya frekvensband runt 6Ghz-frekvens. Wifi 6 är bara effektivare utnyttjande av Wifi 5 frekvensband kring 5Ghz. Tänkt på att dina enheter också måste ha stöd för Wifi 6E för att kunna dra nytta av en Wifi 6E router.

Tusen tack förklaringen. Funderar på en router från Asus som jag vill att den stödjer WiFi 6E för max 2000 SEK om det ens finns med en sån budget? Ska täcka en lägenhet på 54 kvadratmeter i betong. Den ska klara av 1/1 Gbit. Någon tips skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tusen tack förklaringen. Funderar på en router från Asus som jag vill att den stödjer WiFi 6E för max 2000 SEK om det ens finns med en sån budget? Ska täcka en lägenhet på 54 kvadratmeter i betong. Den ska klara av 1/1 Gbit. Någon tips skulle uppskattas.

6e router börjar typ på 3k för Asus 😁 ganska ny standard

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av socsoc:

WiFi 6E routrar är rätt dyra fortfarande, den billigaste Asus med Wifi 6E jag lyckas hitta just nu (filtreringen på prisjakt och pricerunner för wifi 6E routrar suger verkligen) är https://www.inet.se/produkt/5413573/asus-rt-axe7800

För runt 2000 får du nog som mest en Wifi 6 router. Man klarar sig långt med Wifi 6 och Wifi 5 också (jag kör fortfarande Wifi 5 även fast jag har tillgång till en wifi 6 router).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6e router börjar typ på 3k för Asus 😁 ganska ny standard

Ja du har rätt. Billigaste på Prisjakt går på 3 351 SEK. Får fundera lite på det.

Permalänk
Medlem

Router

Hej
Vad för router rekommenderar ni mig att köpa för 3000kr?

Permalänk
Skrivet av Nemats:

Hej

Ubiquiti Dream router om wifi 6E inte är ett krav.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6415493

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

I höst Flyttar jag till ett radhus på två våningar.
Vad ska man köra för setup så man har stabilt nätverk överallt.

Vad är en rimlig budget? Två tusen? Tre tusen?

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Antingen två Asus routrar eller Ubiquiti router+accesspunkt eller mesh lösning från märke du gillar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Budgeten sätts av hur seriöst du vill göra allt.
Men minimum lär vara 2.5k utan rea köp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemats:

Hej

Hur stort bor du?
Har du flera våningar eller en våning?
Hur många enheter kör du över wifi? Kör du TV på wifi eller på kabel?

Ska du bara ha en bra router är ASUS TUF 5400 ett superbra val. 1690 kr. Kan du lägga pengar på annat

Vill du lägga 3000 kr på en router bara för att så är ASUS ROG GT-AX6000 bäst.
Vill du ha wifi 6E så kör typ ASUS RT-AXE7800.

Permalänk
Medlem

Budgeten sätts av hur seriöst du vill göra allt.
Men minimum lär vara 2.5k utan rea köp

Just nu känner jag att runt tre tusen sen går nog gränsen.
Någon som har ett bra förslag på vad som gäller inom den prisklassen? Det är sommarrea nu så kanske kan man få ett bra klipp.

Jag kommer ha saker uppkopplade mot nätverket, såsom hemlarm, Yalelås oCh två kameror, Googles smarta högtalare etc.

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Någon som har ett bra förslag på vad som gäller inom den prisklassen? Det är sommarrea nu så kanske kan man få ett bra klipp.

Jag kommer ha saker uppkopplade mot nätverket, såsom hemlarm, Yalelås oCh två kameror, Googles smarta högtalare etc.

Du har fått flera bra tips i senaste inläggen. Den enda jag vet som är på kampanj just nu är
https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

Men den är snäppet under ASUS TUF AX5400 vad jag vet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Du har fått flera bra tips i senaste inläggen. Den enda jag vet som är på kampanj just nu är

Två stycken av denna skulle förmodligen ge adekvat täckning. Den har både lite extra finesser i asus egna hårdvara samt att du kan köra merlin på den för mer möjligheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej 200kvm 1 1/2 plan villa samt kör allt via wifi.

Permalänk
Skrivet av Nemats:

Hela poängen med att ha en frequently asked questions tråd är att man inte ska behöva ställa samma fråga en miljon gånger i forumet. Om du läser de senaste sidorna i tråden så ser du ett antal tips på lämpliga routers. Dina förutsättningar är knappast unika. Räkna med att du kommer behöva två routers (varav en i AP läge) eller en router+en accesspunkt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemats:

Om du har routern i mitten av huset, ej super dolt så KAN en värsting router fungera.
Men billigast blir som Tobias sade, antingen router+ap eller 2x routers.

Enklast och billigast är nog 2x från webhallen just nu för ~1200 st. Och sätta dem i asus mesh, helst med backhaul (kabel anslutning) mellan dem för optimal wifi upptid.

Du kan självklart snåla och köpa Asus AC(wifi 5)för ~800 men de brukar oftare strula samt är på utgående då dem ersätts av ax (wifi 6)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två stycken av denna skulle förmodligen ge adekvat täckning. Den har både lite extra finesser i asus egna hårdvara samt att du kan köra merlin på den för mer möjligheter

Super!
Tack för alla tips!'

Ska kolla in ASUS TUF-AX3000 V2

Insåg även att det finns två-pack ASUS-TUF-AX5400. kanske ska man gå på denna lösning och köpa en i AP läge.

https://www.webhallen.com/se/product/341201-ASUS-TUF-AX5400-G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Kan rekommendera Asus GT-AX6000 som andra nämnt i tråden, precis där din smärtgräns går men då får du också en router i toppklass. Har en själv som jag är väldigt nöjd med efter att ha finlirat inställningarna.

https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Super!
Tack för alla tips!'

Ska kolla in ASUS TUF-AX3000 V2

Insåg även att det finns två-pack ASUS-TUF-AX5400. kanske ska man gå på denna lösning och köpa en i AP läge.

https://www.webhallen.com/se/product/341201-ASUS-TUF-AX5400-G...

Blir lite över budget men 4x4 är ju lite bättre än 2x2 för wifi, speciellt om du kör mycket wifi med 2x routers.

Men att veta om du behöver två routers beror på placering och väggmaterial.

Du kan testa med en ax5400 tuf först då det skiljer inget i styck pris ändå... Eller en bättre typ Ax86u/ax6000

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir lite över budget men 4x4 är ju lite bättre än 2x2 för wifi, speciellt om du kör mycket wifi med 2x routers.

Men att veta om du behöver två routers beror på placering och väggmaterial.

Du kan testa med en ax5400 tuf först då det skiljer inget i styck pris ändå... Eller en bättre typ Ax86u/ax6000

Precis det här:
Är det större än typ 60-70 kvm eller flera våningar så spelar vägg/tak-material in EXTREMT mycket. En tjock vägg kan dra bort nästan hela wifi räckvidden samtidigt som en annan vägg i annat material inte påverkar något märkbart alls.

Tips: Har man en gammal router kan man testa sig runt med den med en mobil för att få en bättre uppfattning. Sen kan man som föreslaget tidigare massa gånger i tråden köpa en router som man kan mesha med en till senare om det behövs.

Man vill dock inte hamn i en sits där man bara har en router i mitten av ett stort hus och sen kass mottagning till en tv man streamar på i andra änden, det blir inte optimalt tv-tittande.

Permalänk

Tjena,

Har kommit fram till att jag ska köpa en ett meshsystem hemma i vår lägenhet. Gammal lägenhet som är på 90+kvm med betongväggar. Har förstått att det blir lättast, då jag typ vill ha lite "plug'n'play" och min sambo tycker mesh är snyggast ;D

Har ca 3000+ sek att lägga och snubblat över några olika:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_tp-link-deco-ax5400-x60...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenwifi-xd5-ax3000...

Ev att jag vill köpa 2 st:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_google-nest-wifi-pro-1-...

Har ni tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av masterharen:

Tjena,

Har kommit fram till att jag ska köpa en ett meshsystem hemma i vår lägenhet. Gammal lägenhet som är på 90+kvm med betongväggar. Har förstått att det blir lättast, då jag typ vill ha lite "plug'n'play" och min sambo tycker mesh är snyggast ;D

Har ca 3000+ sek att lägga och snubblat över några olika:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_tp-link-deco-ax5400-x60...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenwifi-xd5-ax3000...

Ev att jag vill köpa 2 st:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_google-nest-wifi-pro-1-...

Har ni tips på vad jag kan göra?

Hade sagt att från deco så bör det räcka med ett två-nod-system, x90 är brutalt bra
XE75 är lite billigare (2x) och ger tillgång till 6E, men med något lägre bandbredd

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Hade sagt att från deco så bör det räcka med ett två-nod-system, x90 är brutalt bra
XE75 är lite billigare (2x) och ger tillgång till 6E, men med något lägre bandbredd

Tack för hjälpen!

Tror XE75 passar oss utmärkt!
Finns tom på extrapris nu på mediamarkt för 2890:-

😇😇

Permalänk
Medlem

När tror ni denna ASUS ROG Rapture GT-BE98 släppas? Läst lite runt att slutet mot 2023 kommer den släppas. Vad tror ni den kan tänkas kosta när den väl släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

När tror ni denna ASUS ROG Rapture GT-BE98 släppas? Läst lite runt att slutet mot 2023 kommer den släppas. Vad tror ni den kan tänkas kosta när den väl släpps?

Unicorn-produkt som säkerligen lär kosta ungefär som Asus ROG Rapture GT-AXE11000 / Asus ROG Rapture GT-AXE16000 kostar idag, dvs allt mellan 6-8000kr gissar jag.

Permalänk
Snusfri

Mor och far flyttar till nytt boende om ca 1 månad och kommer då att behöva en lämplig router.

De kommer enbart att köra på Wifi och det som kommer vara uppkopplat är: 2st TV, 2st mobiler, 2st surfplattor och en TV-box från Telia.

Den skall vara stabil och får absolut inte se ut som någon spindel/sci-fi monster (så diverse groteska "gaming-routers" är uteslutet).
Den skall även ha Wifi 6 (AX).
Pris runt tusenlappen.

Har kikat på bla Keenetic Voyager Pro AX1800 eller finns det andra bättre alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mor och far flyttar till nytt boende om ca 1 månad och kommer då att behöva en lämplig router.

De kommer enbart att köra på Wifi och det som kommer vara uppkopplat är: 2st TV, 2st mobiler, 2st surfplattor och en TV-box från Telia.

Den skall vara stabil och får absolut inte se ut som någon spindel/sci-fi monster (så diverse groteska "gaming-routers" är uteslutet).
Den skall även ha Wifi 6 (AX).
Pris runt tusenlappen.

Har kikat på bla Keenetic Voyager Pro AX1800 eller finns det andra bättre alternativ.

Den där TV-boxen ifrån Telia, kräver den en Telia-router? Planerar ni att brygga den i så fall?
Utöver det ett tips, med risk att den har för många spindelben:
https://www.komplett.se/product/1193966/datorutrustning/natve...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Icecrystal:

Den där TV-boxen ifrån Telia, kräver den en Telia-router? Planerar ni att brygga den i så fall?
Utöver det ett tips, med risk att den har för många spindelben:
https://www.komplett.se/product/1193966/datorutrustning/natve...

Troligtvis inte.
Den där Archer AX72 kommer aldrig att bli accepterad tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Troligtvis inte.

Zyxel Multy M1/WSM20 kan vara intressant, inte jättekraftfull processor men kompatibel med OpenWRT (om du vill mecka lite själv, annars duger säkert stock) och du får tre enheter för knappt över en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Troligtvis inte.

Routern kan ju stå i ett skåp, min står i ett rackskåp med glasdörr och har full mottagning i hela lägenheten. Racket är dessutom i ena änden.

Det måste ju finnas någon vrå de kan gömma den. Den där från Inet känner jag inte till men hastigheten var ju inget vidare specs på

Visa signatur