Helgsnack: Vilken är din dators sämsta komponent?

Permalänk

Mitt gamla ljudsystem. Logitech Z2300 har hängt med i snart 20 år. För mycket nostalgi för att kunna göra mig av med dom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Mina skärmar, den bästa jag har är en 1440p 27" 144Hz, en av de första freesync-panelerna. Dock är freesync-spannet så dåligt att det är bättre att bara köra 144Hz.

Ny skärm är helt klart nästa inköp på datorfronten.

Permalänk
Medlem

Helt klart mitt gamla R9 290-grafikkort. Resten är gammalt, men helt okej som min 11600k.

Permalänk
Medlem

Just nu är det mitt grafikkort som är ett 980 ti. Alla andra delar är helt nya.
Väntar just nu på AMD:s nästa generations grafikkort för att se om de blir ett köp.

Permalänk
Medlem

Är mitt 1070, tänkte ha det så länge tills 3000 serien kom men sen var den för dyr/gick inte att köpa :/ Sitter fortfarande med den då nyare gpu fortfarande är dyrt

Permalänk
Medlem

Nöjd överlag, mest missnöjd med MSI 4090 Supreme med tråkigt mkt coilwhine och hög idleförbrukning, samt 180mm fläktarna som följde med Fractal Torrent som har ett knepigt klickljud vid låga varv. 140mm-varianten av samma fläktar skrotade jag rätt omgående, de var ännu värre.

Permalänk
Medlem

Ett PCi-kort med flera USB 3 - kontakter. Trots flera uppdateringar av drivrutiner och andra tricks, så slutar det att fungera efter några dagar. "Det verkar som Windows 10 hatar detta kort"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mitt RTX2070 sitter förvisso inte i datorn men det är just nu en dyr brevpress. jag säger att det sämsta i min dator just nu är iGPU'n, ett UHD630.

Permalänk

Min SSD som är från 2011 skulle jag gissa på

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Hedersmedlem

Sist jag köpte en hel stationär dator var 2007. Sedan dess har bara en komponent bytts i taget ;).

Just nu är den sämsta komponenten mitt moderkort. MSI B450I Gaming Plus AC.
Inte för att det är gammalt - tvärt om har de gott om potential kvar.
Men det inbyggda wifit alltså!
Grr. Just nu hittar den inte 5G-frekvenser alls. Och med jämna mellanrum tappar den 2,4ghz-nätet i mångra minuter i taget också.

Så det blir väl antagligen att skaffa nån annan trådlös lösning framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min burk som uppgraderades förra året.
Enda komponenten jag inte förnyade var dock mitt gtx970.
Det börjar kännas väldigt slött men varje gång jag kollar utbudet blir jag deprimerad.
Men det får väl bli ett köp iallafall under året.

Permalänk
Medlem

Har 2 st SATA SSD:er som hängt med länge kvar i burken. En mycket gammal Crucial M500 480GB och en Samsung 850 Evo 500GB. Snurrdiskar är pensionerade sen länge.

Lagring är väl en klassiker som får hänga med i nya byggen med devisen "det skadar inte" för många.

Permalänk
Medlem

Bra fråga, är väl relativt... Är det min 4 TB QLC SSD för den är "långsam", eller är det mitt 3060 ti för att det börjar bli lite för segt?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem

De delar jag inte har och lagring som alltid blir full.
Jag vet inte riktigt vad som är sämst eftersom jag tex låtit bli att köpa något grafikkort eftersom jag tycker att alla kort är alldeles för dåliga eller dyra i förhållande till vad de tillför numera, de billiga korten kan inte hantera 4k och hdr särskilt bra och korten som kan det kostar betydligt mer än 2000 som borde vara maxpriset men de billigaste grafikkorten duger bara för lågupplöst spel och inte för att visa film och skrivbord eller driva flera högupplösta skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min monitor, då den kräver dual-link dvi så att köra med nyare grafikkort än mitt rtx 2060 (med dvi) kräver adapter.
Monitorn i sig är rätt ok fortfarande..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Min 9900k är lite väl trött trots att den går i 5Ghz på alla cores, hade varit skönt att uppgradera men 13th gen serien är lite sisådär, och 14th gen serien är ju bara en refresh.. Men o andra sidan så orkar jag nog inte vänta på intels 15th gen, så de blir nog 14900k när de väl släpps

Permalänk
Medlem

En 500Gb ssd (sata). Det i sig är inget problem för jag använder den bara för lagring så det är inga spel eller program som ligger på den.
Köpte de andra komponenterna när jag byggde burken så ingen direkt av de är sämre än de andra även om de börjar bli gamla; 8700k.
Funkar dock fint för det jag gör och spelar så jag har inga direkta uppgraderingsplaner.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om man får inkludera filservern så har jag ett par 4TB-diskar (en HGST och en WD) med ~ 70000h Power On hours...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nightwing:

Min SSD som är från 2011 skulle jag gissa på

Tänkte detsamma!

Nog för att 1080't sjunger på sista versen... Men min Intel 520 180 GB från 2012 är verkligen antik idag! Inköpt för runt 1 600 kr om jag inte minns fel. Det var verkligen ingen aktie Det är fantastiskt vad som hänt med SSD-priserna på senare år till skillnad från typ allt annat.

Kan dock meddela att den är i god hälsa. Den klarar nog ett decennium till!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Inget som jag kommer på. Möjligen storleken på lagringen då. Det är 7GB/S så snabb men bara 1TB.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Den här som rullar vidare

Näst sämsta är väl skick-mässigt chassit, ett Lian Li V2120X. Prestandamässigt är sämsta komponenten ett RTX 4070, hade ett RTX 4090 innan men det blev en gåva till en familjemedlem.

Permalänk
Medlem

Byggde nyss en helt ny 7800X3D så det enda jag har att klaga på är Peerless Assassins högljudda fläktar på processorkylaren som jag vill byta ut i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

1 TB Toshiba HDD...
Eller 24" BENQ skärm från...länge sen, som sekundär skärm.

Svårt att bestämma mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Troligen moderkortet, även om jag har SATA SSD'er jag är rätt sugen på att slänga ut. Kostar lite mer än det smakar men dagens bra 4TB NVMe's skulle jag klara mig bra på.

Men moderkortet? Jo, det är en lanseringsutgåva från Zen2-lanseringen 7/7 2019. MSI X570 Gaming Pro Carbon WiFi. Under de nu 4 år som gått så var den i början lite dryg att ha å göra med då den hade lång boot-tid. Training av DDR4-minnen eller något sådant har jag för mig möjlig anledning kan vara. Den är samtidigt lite små-omodern idag även för AM4-moderkort då den inte har en intern USB-C header men också mindre rolig nätverkskrets. Intel GigabitLAN förvisso men inte ovanligt med iallafall 2,5Gbit i X570.

Sedan är MSI ett företag jag idag inte vill handla av. Allt från hur de behandlar recensenter till säkerhetsproblem med deras moderkort gör mig tveksam. Sugen på ny CPU men finns inte något på marknaden som motiverar kostnaden för plattformsbyte.

Mina datorer är normalt sett en hobby och intresse som saknar budget men bara för det vill jag faktiskt känna att jag får ut något av mina uppgraderingar. I övrigt försöker jag bara använda komponenter jag faktiskt gillar och tycker om. Finns det något bättre som lockar blir det helt enkelt ett köp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

7700X

Hängde på låset och väntade på 7800X3D, men det blev ju som det blev med det släppet…

Satt redan på alla andra delar, så jag surade ur och köpte en 7700X istället.

Jag är dock riktigt nöjd med den, så med facit i hand sparade jag nog nån tusenlapp utan större förlust

Permalänk
Medlem

Grafikkortet (2070S) börjar bli i behov av uppgradering, särskilt som jag kör 5120x1440.
Får se om årets BF kan bjuda på några roliga priser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ena moderkort distansen, fick ta en mässing färgad istället för svarta som satt i chassit

Permalänk
Medlem

Vet ej. Så länge den gör sitt jobb är den ju inte dålig. Annars hade jag ju bytt ut den.

Bytte nyligen ut de sista hårddiskarna i datorn mot SSD. Var dock inte missnöjd med dem egentligen. Tänkte bara låta dem vila efter många års drift. De får vara kvar för att lagra data (offline backup).

Har ett gammalt och billigt (när jag köpte det för länge sedan) WiFi-kort. Som fungerar bra.

Nätaggregatet (Scythe Kamariki 4 450W) är 13 år gammalt men fungerar än.

Tangentbordet är från 2005. Som nytt fortfarande.

Chassit är gammalt. Inte helt optimalt alltid men det duger än. Stor och tung metallklump. Man kan inte kalla det plastigt i alla fall.

Det som framför allt begränsar är som vanligt grafikkortet. Ett RX480 med 8 GiB. Haft det länge nu. Men kan inte kalla det dåligt. Det var ett av mina bästa (prisvärdaste) köp. Fick Doom på köpet också. Men att kunna använda lite bättre grafikinställningar och gärna lite raytracing vore inte fel. Så jag kollar ibland efter nytt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Mitt gamla ljudsystem. Logitech Z2300 har hängt med i snart 20 år. För mycket nostalgi för att kunna göra mig av med dom.

Jag har ett liknande dilemma med ett Cambridge Soundworks 2.1-system. >20år gammalt.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort. Inväntar en rea för att byta ut det. Vill gärna kunna köra på min 48" 4k oled utan att dra ner inställningar till max.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C