RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kör med Radeonkort (RX6800XT) och har inte fått blackscreen någon gång med Freesyncskärm, så det är nog inte enbart hårdvaran som strular?! Har du uppdaterat dit system fullt ut med olika drivare? Senaste bios på moderkortet?

De har med vilken skärm du har och inget annat. Har haft ett 10 tal skärmar senaste åren och på vissa funkar freesync utan problem och andra skärmar får du blackscreen på. De är ett vanligt problem googla de. Jag har kört senaste drivrutinerna alltid.
Man kan gå runt de genom att dra ut sladden till skärmen och stoppa tillbaka den då får man bild men de är inte värt de.
här har du länk om du vill läsa mer

https://www.google.com/search?q=freesync+black+screen&rlz=1C1...

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WaCo2006:

De har med vilken skärm du har och inget annat. Har haft ett 10 tal skärmar senaste åren och på vissa funkar freesync utan problem och andra skärmar får du blackscreen på. De är ett vanligt problem googla de. Jag har kört senaste drivrutinerna alltid.
Man kan gå runt de genom att dra ut sladden till skärmen och stoppa tillbaka den då får man bild men de är inte värt de.
här har du länk om du vill läsa mer

https://www.google.com/search?q=freesync+black+screen&rlz=1C1...

Jag fattar att det oftast har med skärmen att göra, ibland vilken sorts anslutning den har osv. så att testa med olika kablar kan ev vara en lösning på problemet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är det verkligen värt att lägga 15,000 för ett taichi kort?

TUF kortet finns på rea hos webbhallen för 13790kr

Det är ett val som är helt upp till dig. Det enda 7900 XTX som jag har personlig erfarenhet av är Sapphires Nitro+, jag är nöjd med det kortet och Sapphires support. Jag råkade ut för att kortets stock VBIOS blev korrupt och kortet vägrade fungera med den VBIOSen, inom 24 timmar hade de skickat en stock VBIOS image till mig så jag kunde flasha om kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Såg nyss att Merc 310 7900 XTX tydligen har 2x2.1 DP och 1x 1.4, vet någon vilka som är 2.1?

Intressant! Det var uppmärksamt av dig. Jag gissar att någon av de två i mitten är 1.4 då referenskortet har en usb-c där istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasson39:

Är det verkligen värt att lägga 15,000 för ett taichi kort?

Har ASUS Tuf själv, och får jäkligt bra temp. Finns ingen anledning att satsa på något dyrare än så skulle jag säga rent spontant.

Man måste ju ha rätt stort chassi dock då det är en framför allt mycket lång rackare. Sedan hjälper det såklart med intagsfläktar i botten på chassit också - har ett Lian-Li O11 Dynamic Mini med ett uATX moderkort isatt, vilket känns rätt idealiskt för mig. Vill man ha full ATX bör man nog satsa på ett större chassi med ett sånt här monsterstort grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft tid att spela på några månader. Lite optimeringar har AMD fått till under året, eller? Jag tror inte jag kom över 33k tidigare på Time Spy med min gaming-profil.

7900 XTX

Permalänk
Medlem

AMD påstår sig ha fixat strömförbrukningen i idle med senaste drivarna, 23.7.1

"Improvements to high idle power when using select 4k@144Hz FreeSync enabled displays or multimonitor display configurations (such as 4k@144HZ or 4k@120Hz + 1440p@60Hz display) using on Radeon™ RX 7000 series GPUs"

Är det någon som märkt skillnad? Jag märker ingeting, fortfarande 99W idle med en skärm 3440x1440@120 via displayport och tv 1920x1080@60 via hdmi. Drar jag ut tv:n däremot är det under 10W idle, precis som tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarM:

AMD påstår sig ha fixat strömförbrukningen i idle med senaste drivarna, 23.7.1

"Improvements to high idle power when using select 4k@144Hz FreeSync enabled displays or multimonitor display configurations (such as 4k@144HZ or 4k@120Hz + 1440p@60Hz display) using on Radeon™ RX 7000 series GPUs"

Är det någon som märkt skillnad? Jag märker ingeting, fortfarande 99W idle med en skärm 3440x1440@120 via displayport och tv 1920x1080@60 via hdmi. Drar jag ut tv:n däremot är det under 10W idle, precis som tidigare

Jag har märkt skillnad, mitt 7900XTX gick från ca 50w till 5-15w i ren idle nu. Har en skärm i 4K 120hz adaptive freesync. Det som gjorde störst skillnad för mig var att aktivera freesync (som jag ändå ska köra), där såg jag ca 110w till 50w idle, men detta var när grafikkortet kom i stort sett. För Youtube tittande drar det ungefär dubbelt så mycket som mitt tidigare RTX3080 (60watt i 4K vs 30watt i WQHD)

Utöver det så är jag inte direkt imponerad hur lång tid AMD tar på sig att fixa saker med sina drivrutiner (mer än 6mån för denna "fix" som dessutom inte verkar fungera för alla)
Men jag ville bygga en ren AMD dator denna gång för att se hur de faktiskt är nuförtiden. Såhär långt så jag väl inte helt övertygad, är ju väldigt mycket fix och annat pill för att få systemet stabilt om jag jämför med alla år med Intel & nvidia som för det mesta bara fungerar direkt ur kartong.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Nu i samband med Starfield bundle tänker jag köpa antingen en XT eller XTX. Vad är folkets tankar med nuvarande priser på Proshop? Finare modeller XT kostar runt 11500 medan billigaste XTX ASrock Phantom går för 11990. Inte stor skillnad där.

Tänker troligen köpa från Proshop då de är med i Starfield Bundle och har bättre priser än Inet.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Nu i samband med Starfield bundle tänker jag köpa antingen en XT eller XTX. Vad är folkets tankar med nuvarande priser på Proshop? Finare modeller XT kostar runt 11500 medan billigaste XTX ASrock Phantom går för 11990. Inte stor skillnad där.

Tänker troligen köpa från Proshop då de är med i Starfield Bundle och har bättre priser än Inet.

Xtx alla dagar i veckan 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Köpte ett RX 7900 XT för ca 2 veckor sedan och första dagen var det strul med kylningen men det visade sig att strömkabel hade lagt sig på yttersta fläkten.

Lät ganska mycket när grafikkortet gick upp till 85c men efter ha flyttat på kabeln lite så är den tyst som en mus och är imponerad över prestandan från att ha ägt ett RTX 3070 och kör i 4k 🤩

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt PowerColor 7900XTX Hellhound och mängden coilwhine är skrämmande. Desktop är ett konstant surrande och så fort jag går in i ett spel så är det som en svärm getingar i burken. I Diablo 4 med allt på max utan FSR får jag runt 150FPS i 4K och fläkten hörs knappt - tyvärr sänker mängden coilwhine betyger REJÄLT för min del.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Mitt sapphire Radeon RX 7900XT

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Har ASUS Tuf själv, och får jäkligt bra temp. Finns ingen anledning att satsa på något dyrare än så skulle jag säga rent spontant.

Man måste ju ha rätt stort chassi dock då det är en framför allt mycket lång rackare. Sedan hjälper det såklart med intagsfläktar i botten på chassit också - har ett Lian-Li O11 Dynamic Mini med ett uATX moderkort isatt, vilket känns rätt idealiskt för mig. Vill man ha full ATX bör man nog satsa på ett större chassi med ett sånt här monsterstort grafikkort.

Vad har du för temp?
Har du lite andra siffror att dela med dig av?
Är ny på detta forum och har precis läst igenom hela denna tråden då jag nyss fått i ett TUF XTX i mitt 011 evo(vertikalmonterat).
Det verkar inte vara många i tråden som kör TUF, eller?
Själv har jag än sålänge lyckats med Timespy score på 27767 och 31689 i GPU score, det får man väl vara nöjd med.
Har dock svårt att komma över 27000 hur jag än försöker nu efter det.

Jag kommer ifrån ett 3090Tuf och är rätt nöjd performancemässigt med mitt XTX men dehär med att det är ett tyst kort som alla säger vet jag inte.
Det följer inte min fläktkurva och hur jag än ställer max fläkt % i Adrenalin så lyder den inte. Den går lätt förbi 50% även om jag ställer den på det. Det för ett jävla väsen när man lastar det.
Dock har jag haft kvar nvidia drivrutiner och då afterburner fram tills nu, kanske det som legat och spökat.

Visa signatur

|| 12900K || TUF 7900XTX || MSI MPG Z690 EDGE || Corsair 32GB DDR4 3600MHz || ROG Thor II 1200W ||

Permalänk

Tycker senaste drivrutinen har ökat FPS i en del spel speciellt Last of US märker i alla fall jag rätt stor skillnad, kan bero på några patcher sedan jag spelade det och Star Wars Jedi Survivor

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCatnip:

Vad har du för temp?
Har du lite andra siffror att dela med dig av?
Är ny på detta forum och har precis läst igenom hela denna tråden då jag nyss fått i ett TUF XTX i mitt 011 evo(vertikalmonterat).
Det verkar inte vara många i tråden som kör TUF, eller?
Själv har jag än sålänge lyckats med Timespy score på 27767 och 31689 i GPU score, det får man väl vara nöjd med.
Har dock svårt att komma över 27000 hur jag än försöker nu efter det.

Jag kommer ifrån ett 3090Tuf och är rätt nöjd performancemässigt med mitt XTX men dehär med att det är ett tyst kort som alla säger vet jag inte.
Det följer inte min fläktkurva och hur jag än ställer max fläkt % i Adrenalin så lyder den inte. Den går lätt förbi 50% även om jag ställer den på det. Det för ett jävla väsen när man lastar det.
Dock har jag haft kvar nvidia drivrutiner och då afterburner fram tills nu, kanske det som legat och spökat.

Jag kör TUF XTX, ligger på ca 50c efter en timmes gaming session på warzone 2.

Tyst är det för mig, men jag har ett rejält bra airflow i chassit och maxat antalet fläktar för att underlätta, något som tyvärr värmer upp rummet rejält 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Jag kör TUF XTX, ligger på ca 50c efter en timmes gaming session på warzone 2.

Tyst är det för mig, men jag har ett rejält bra airflow i chassit och maxat antalet fläktar för att underlätta, något som tyvärr värmer upp rummet rejält 🫠

Låter lågt, säkert att du kör i 4k och inte bottleneckar? 50c låter som om du inte låter den sträcka på sig eller kör PL <80%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter lågt, säkert att du kör i 4k och inte bottleneckar? 50c låter som om du inte låter den sträcka på sig eller kör PL <80%

Satte mig ner och provade, fick nedan efter en timmes session

150-160 fps
60c
2560x1440
170hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Satte mig ner och provade, fick nedan efter en timmes session

150-160 fps
60c
2560x1440
170hz

Cpu bottleneck? Tycker man läser att amd brukar ligga runt 70-75 när de går 100%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cpu bottleneck? Tycker man läser att amd brukar ligga runt 70-75 när de går 100%

Sitter på en 5900x
Vet inte hurvida den håller gpu'n tillbaka eller ej.
Kan inte vara med mycket kan jag tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cpu bottleneck? Tycker man läser att amd brukar ligga runt 70-75 när de går 100%

Om man ska gå efter TPUs tester så ser det ut som att runt 60 grader GPU temp verkar vara normen, däremot kan hotspot temp skilja en hel del.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xtx-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

Min temp brukar vara runt 55-60 grader i MW2

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Ska köra lite mw2 strax så ska se vad jag hamnar på i temp efter en timme men tror jag brukar ligga strax över 60.
Drog precis en timespy på 29k så nu är jag nöjd. Det gick också relativt tyst, kör helt utan fläktjustering nu och det verkar sköta sig fint. Förstår fortfarande inte varför den går över när jag sätter max fan % men men.
Återstår att se om detta håller sig stabilt för längre spelande, något säger mig att det inte kommer göra det.

Edit: Crash efter 10min på Shoothouse

Visa signatur

|| 12900K || TUF 7900XTX || MSI MPG Z690 EDGE || Corsair 32GB DDR4 3600MHz || ROG Thor II 1200W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Om man ska gå efter TPUs tester så ser det ut som att runt 60 grader GPU temp verkar vara normen, däremot kan hotspot temp skilja en hel del.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xtx-...

Hmm där ser man 😊 relativt svalt då

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Sitter på en 5900x
Vet inte hurvida den håller gpu'n tillbaka eller ej.
Kan inte vara med mycket kan jag tycka?

Du har nog en mindre bottleneck, men nej inte med mycket.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Måste fråga här om det är någon som fått VGA att börja lysa sen ni började köra 7900?
Jag har inte haft det innan och den lös inte i början när jag körde detta kortet vad jag vet.
Det lyser bara i boot och slocknar sedan, men det bootar mer långsamt än det har gjort.
Jag får bild och allt funkar som det ska vad jag vet så det är väl inget stort problem, men lite irriterande..
Har testat annan skärm, annan kabel, bytt kablar mellan PSU-GPU, demonterat/monterat GPU, installerat om GPU drivers, uppdaterat mb bios men ingen framgång såhär långt. Nästa är väl cmos kanske men tror inte de hjälper..
Kan det bara vara någon bug från AMD?

Visa signatur

|| 12900K || TUF 7900XTX || MSI MPG Z690 EDGE || Corsair 32GB DDR4 3600MHz || ROG Thor II 1200W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCatnip:

Måste fråga här om det är någon som fått VGA att börja lysa sen ni började köra 7900?
Jag har inte haft det innan och den lös inte i början när jag körde detta kortet vad jag vet.
Det lyser bara i boot och slocknar sedan, men det bootar mer långsamt än det har gjort.
Jag får bild och allt funkar som det ska vad jag vet så det är väl inget stort problem, men lite irriterande..
Har testat annan skärm, annan kabel, bytt kablar mellan PSU-GPU, demonterat/monterat GPU, installerat om GPU drivers, uppdaterat mb bios men ingen framgång såhär långt. Nästa är väl cmos kanske men tror inte de hjälper..
Kan det bara vara någon bug från AMD?

Det kan bero på en del olika grejer från faktiska fel till att det helt enkelt är så ditt moderkort beter sig vid POST. När mitt system går igenom POST lyser varje LED för CPU/RAM/VGA/Boot device under den tid som BIOS testar respektive del av systemet, så att VGA LED:en lyser en sekund eller två är fullt normalt på mitt moderkort. Kan det vara så att du har haft Fast Boot aktiverat tidigare och att det sedan inaktiverats efter en BIOS-återställning eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

Testat Ratchet https://youtu.be/mshqDoFvBuM , riktigt bra port

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Petar in en fråga här i stället för att skapa en ny tråd, hoppas det är okej. Jag är sugen på att pensionera mitt 1070 Ti och gå på ett 7900 XT. Ser väldigt mycket diskussioner om coil whine nuförtiden vilket jag aldrig någonsin har behövt bry mig om, är det bara ett faktum med dagens kort vid hög uppdateringsfrekvens eller hur ligger det till? Någon 7900 XT-modell man absolut inte borde köpa utifrån kylning/ljudnivå/whine? Jag har tidigare varit med om kort som haft kass kylning av VRM:er eller minne vilket kan bli irriterande. Bäst priser just nu verkar vara Hellhound eller Pulse, men om det är värt några hundra till för ett Nitro+/MERC/TUF så har jag inga problem med det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Petar in en fråga här i stället för att skapa en ny tråd, hoppas det är okej. Jag är sugen på att pensionera mitt 1070 Ti och gå på ett 7900 XT. Ser väldigt mycket diskussioner om coil whine nuförtiden vilket jag aldrig någonsin har behövt bry mig om, är det bara ett faktum med dagens kort vid hög uppdateringsfrekvens eller hur ligger det till? Någon 7900 XT-modell man absolut inte borde köpa utifrån kylning/ljudnivå/whine? Jag har tidigare varit med om kort som haft kass kylning av VRM:er eller minne vilket kan bli irriterande. Bäst priser just nu verkar vara Hellhound eller Pulse, men om det är värt några hundra till för ett Nitro+/MERC/TUF så har jag inga problem med det.

Jag rekommenderar XFX MERC. Mycket nöjd med mitt 7900 XTX. Väldigt lite coilwhine och bra designad kylning.