ASUS ZenBook (UX391U) - Ett problem har uppstått på enheten

Permalänk

ASUS ZenBook (UX391U) - Ett problem har uppstått på enheten

Har inskaffat mig en ASUS ZeenBook varav modellnamn UX391U. Började med att formatera datorn till Windows 11 och efter ett tag så börja den få blå skärm och får upp följande felmeddelande:

Ett problem har uppstått på enheten. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatisk.

0% slutfört (den går aldrig upp utan är fast på 0%)

Stoppkod: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Har då och då även haft strul med att starta datorn. Ibland går den att starta utan problem ibland vägrar den starta även fast den är kopplad till laddare eller laddat i flera timmar. Har testat nu att ryka bort batteriet för att se hur den startar och kör direkt med kabel och den startade direkt. Testade även att plugga tillbaka batteriet och starta vilket den gjorde men efter cirka 5-10 minuter inne på datan med lite surf på nätet så fick jag upp felmeddelandet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Har inskaffat mig en ASUS ZeenBook varav modellnamn UX391U. Började med att formatera datorn till Windows 11 och efter ett tag så börja den få blå skärm och får upp följande felmeddelande:

Ett problem har uppstått på enheten. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatisk.

0% slutfört (den går aldrig upp utan är fast på 0%)

Stoppkod: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Har då och då även haft strul med att starta datorn. Ibland går den att starta utan problem ibland vägrar den starta även fast den är kopplad till laddare eller laddat i flera timmar. Har testat nu att ryka bort batteriet för att se hur den startar och kör direkt med kabel och den startade direkt. Testade även att plugga tillbaka batteriet och starta vilket den gjorde men efter cirka 5-10 minuter inne på datan med lite surf på nätet så fick jag upp felmeddelandet.

I o med att du inte får felmeddelande när du har tagit bort batteriet så skulle det kunna vara hårdvarufel på batteriet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

I o med att du inte får felmeddelande när du har tagit bort batteriet så skulle det kunna vara hårdvarufel på batteriet.

Vad innebär hårdvarufel? Har fått det felmeddelanet när batteriet satt inne också. Har uppdaterat nu till senaste uppdatering, återställt bios till standard inställningar, kört intel processor diagnostik vilket gav inga fel & även windows minnediagnostik som gick bra.

Permalänk
Medlem

Vad innebär hårdvarufel? Har fått det felmeddelanet när batteriet satt inne också. Har uppdaterat nu till senaste uppdatering, återställt bios till standard inställningar, kört intel processor diagnostik vilket gav inga fel & även windows minnediagnostik som gick bra.

Hårdvarufel = fel på hårdvaran. Dvs fel på batteriet i ditt fall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Hårdvarufel = fel på hårdvaran. Dvs fel på batteriet i ditt fall.

Tack. Gjorde nytt test nyss och då hade jag batteriet inkopplad tillsammans med laddare men fick upp felmeddelande ganska snabbt. Tog ut batteriet och körde endast med laddaren och efter en lite längre stund så fick jag samma felmeddelande igen.

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat i enhetshanteraren om du har allt installerat som det ska?
Blir datorn varm?
När den inte vill starta hur beter den sig då? Händer det inget när du trycker på On knappen?
I BIOS är allt ok där med minnen hastigheter mm?
Kört minnes test?

Permalänk
Skrivet av anon87991:

Har du kollat i enhetshanteraren om du har allt installerat som det ska?
Blir datorn varm?
När den inte vill starta hur beter den sig då? Händer det inget när du trycker på On knappen?
I BIOS är allt ok där med minnen hastigheter mm?
Kört minnes test?

Ska skicka bild snart på enhetshanteraren. Tycker den blir varm men vet ej om det är för varmt.

Senaste 10 gångerna startar den nu. Vart i BIOS ser jag det? Tänkte tar en bild och skickar.

Hur kör jag minnes test?

Permalänk
Inaktiv

https://www.memtest86.com/

Enligt din bild har du bios version 304 men det finns 307 på asus hemsida?
Och då hade du Windows 10?

När den inte startar. Du trycker på knappen och hela datorn är död eller?

Så felet har varit hela tiden sen du skaffade den?

Permalänk
Skrivet av anon87991:

https://www.memtest86.com/

Enligt din bild har du bios version 304 men det finns 307 på asus hemsida?
Och då hade du Windows 10?

När den inte startar. Du trycker på knappen och hela datorn är död eller?

Så felet har varit hela tiden sen du skaffade den?

Ja Windows 10.
Testar uppdatera BIOS då. Har du länken?
Hur gör jag med Memtest?

Permalänk

Kan det vara fel på laddkabeln?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om jag inte minns helt fel är sådana oftast relaterade till RAM, inte lika troligt att det är kabeln.
Använd Rufus exempelvis för att lägga över memtest på ett USB-minne och kör sedan det. Du har enkel guide på deras hemsida.

Var-ish i Stockholm bor du? Nån kanske kan hjälpa till på plats..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om jag inte minns helt fel är sådana oftast relaterade till RAM, inte lika troligt att det är kabeln.
Använd Rufus exempelvis för att lägga över memtest på ett USB-minne och kör sedan det. Du har enkel guide på deras hemsida.

Var-ish i Stockholm bor du? Nån kanske kan hjälpa till på plats..

Jag finns nära city.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag finns nära city.

Jag kan eventuellt snabbt springa förbi idag, jag slutar ca 15 och jobbar i Solna