Höstens Iphones kan bli dyrare – men blir lättare att laga

Permalänk
Medlem

Bla bla...ingen 3D video kamera än?

Kanske lite tidigt iogs, iPhone 16 kanske?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Varför måste man ha absolut senaste? Hur många använder ens hastigheten med wifi6? Min router hemma har bara wifi 5 eller AC eller vad det hette då. Så Wi-Fi 6 i telefonen är redan onödigt.

I småstaden där jag bor har vi nog bara 4G också. Inte för jag märker stor skillnad ändå. Har bara 100mbit hemma och aldrig varit för lite för rita på något oavsett om hela familjen samtidigt kollar på youtube och Netflix på olika enheter.

Köper du nya hörlurar också så fort det kommer ny version av bluetooth?

Jag har en iPhone XS som backup/andra telefon och fungerar riktigt bra fortfarande. Känns fortfarande snabb och förutom att den är dålig på foton i mörker och batteriet inte är så bra som i nyare iPhones är den fortfarande bra.

Jag skulle aldrig lägga 15k på telefon heller men när
De har deals på abonnemang med telefon så är de inte så dyra. Betalar 200kr i månaden (kostnaden för abonnemanget inte inräknat) för telefonen så 7200kr på 3 år. Köper man en billig Android slutar den få support efter 2 år. iPhone kan man ha i 7 år med uppdateringar.

Med det sagt är det inte för alla men jag ångrar inte att jag bytte från Android för ett par år sedan.

För de allra flesta duger de i många år. Min mamma kör fortfarande med iPhone 7 och den slutade bara få ny iOS nyligen men den kommer få säkerhetsuppdateringar i flera år till om iPhone 5S är något att gå efter som fick säkerhetsuppdateringar så sent som i år.

Samsung Galaxy S modellerna får uppdateringar rätt länge numera men de kostar lika mycket som iPhone.

Frågan: Varför behöver man ha det senaste, sedan argumentera för 15 000kr mobiler på abonnemang..
Som sagt jag ser ingen skillnad på Samsung, Sony, Apple, Google mobiltelefoner när det gäller det gäller att det är svindyrt om man har lite högre krav på kringutrustning.

Jag själv är på många ställen, kopplar upp mig emot många bt enheter. När jag får tillgång till wifi 7 jag inte, men troligen snart. Hörlurar köper man rätt som det är. Och man vill försöka ha så bra som möjligt till en låg kostnad.

Att byta sin flaggskeppsmobil vart annat år leder till att man har bra hårdvara, men det blir snordyrt. Köra med mobilen i 5år, ja då får man de sista 2åren köra med dålig hårdvara.
Wifi 7 överlever man utan idag, om 4år så vill man ej fortfarande köra med wifi 6.

*edit*
iPhone 15 får säkert wifi 7, då håller den länge. Men mitt argument är emot alla flaggskeppsmobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bla bla...ingen 3D video kamera än?

Kanske lite tidigt iogs, iPhone 16 kanske?

I detta nu sitter mina barn i båten och leker med en Nintendo 3DS (Switchen får inte åka med på semestersegling); 3D-kamera i mobilen vore kul men helst vill man väl då också ha en 3D-skärm. 3D-kamera i litet format gör sig kanske dessutom bäst på främst korta avstånd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och med svensk moms kommer vi upp i ca 1260SEK.
(Vilket fortfarande inte är 2000SEK, men en bit närmare)

Jo, men det är inte ovanligt att 100 USD blir 1000 i SEK eller iallafall 100 USD = 100€ vilket var lite det jag ville få fram.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

3D-kamera i mobilen vore kul men helst vill man väl då också ha en 3D-skärm.

Det jag menar, "3D-skärmen" släpps först nästa år (i begränsat antal för många $$$) så det är iofs ingen brådska med dito kamera i mobilerna.

Men from 16 borde den komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Japp, känns som en del glömmer det när man häpnas över priserna.
Annars lutar det lite åt att jag byter batteri i min och kör den tills den slutar få uppdateringar. Vilket ska vara nån gång under 2025 om jag minns deras schedule för 11:an rätt.
Med tanke på att jag köpte den för 8000:- år 2019 + eventuellt batteribyte på 800:-
Inte mycket kostnad för 6 års användande kan jag tycka.

Priset på byte av batteri har med gått upp. 🙄

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Priset på byte av batteri har med gått upp. 🙄

Jaha, ja nu var det ett tag sen jag kollade. Då var priset 800:- om man gick via en Apple certifierad återförsäljare, mitt fall M-store.
Vad kostar det idag då 🤔

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jaha, ja nu var det ett tag sen jag kollade. Då var priset 800:- om man gick via en Apple certifierad återförsäljare, mitt fall M-store.
Vad kostar det idag då 🤔

Ca 1200:- De höjde med ca 300:- den 1:a Mars i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Med tanke på att iPhone inte var ens i närheten värt sen många år tillbaka så är den garanterat inte värd efter höjningen heller nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ca 1200:- De höjde med ca 300:- den 1:a Mars i år

Ah ok got it.
Ja får se vem som vinner framöver då, habegäret eller plånboken 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lättare att laga jaja, men till vilket pris?
Tack vettja gamla Nokia 3310, bara skjuta bort locket och vipps så hade man både batteri och sim-kort lättillgängligt.

Samsung hade väl rätt länge baksida i plast (fram till Galaxy S5?) som man bara kunde ploppa bort och där man lätt kunde byta batteri. Tyvärr gnällde folk sen på att kvalitetskänslan inte var lika bra som konkurrenternas som använde glas bla.

Nästa lur från Samsung blir glas och folk hejar och hurrar, men då telefonen blir mer ömtålig och hal med glasbaksida sätter man telefonen i ett skydd gjort av just plast. Folk är fan dum i huvudet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte för jag hade planer på o skaffa en iPhone överhuvudtaget men detta gör det bara ÄN mer ”ta o glöm det”.
Reparationerna är bra men va kommer det kosta..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jaha, ja nu var det ett tag sen jag kollade. Då var priset 800:- om man gick via en Apple certifierad återförsäljare, mitt fall M-store.
Vad kostar det idag då 🤔

Var det något med 20% kanske. Minns inte. Men va inte så sugen på att göra det länge 😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var det något med 20% kanske. Minns inte. Men va inte så sugen på att göra det länge 😂

Nja, får se vad det blir.
Hålla liv i den gamla är ju roligt och bra, men nytt är roligare 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Galet att det normaliserats med 15000kr för den oanvändbara instegsmodellen.

Gissningsvis är andelen som finner 128 GB lagring oanvändbart väldigt liten.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 15 är den första Apple-telefonen som jag skulle acceptera som en jobbtelefon som jag fick helt gratis. Problemet med att köpa själv är exakt samma som andra flaggskepp telefoner, man betalar otroligt mycket extra för väldigt lite bättre och ofta har enheten brister ändå.
Har tex kommande iPhone 15 bluetooth 5.4 och wifi 7?
Annars har man gammal hårdvara redan från dag ett och folk pratar om att ha denna hårdvara i över 5år.

Självklart kan man köpa en iPhone 15 och redan byta vid typ iPhone 17, men det blir väldigt dyrt.

Verkar som iPhone 15 får Wi-Fi 6E för Pro-modellerna. Roligare än så blir det inte. Lite märkligt när OnePlus 11 som väl släpptes i mars i är har det.

Här förresten ett test med en Wi-Fi 7-router:
https://www.tomsguide.com/opinion/i-just-tested-the-worlds-fi...

Tycker det verkar vara ett bra luft, men så klart dyrt nu i början. Plus få enheter som har Wi-Fi 7 i nuläget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aj då.
Jaja, käre gamle vän iPhone 11. Ser ut som du får hålla ut ett tag till, sagt att det vid 15 serien först som jag tänkt att uppgradera. Men får se...

Lär ju inte bli billigare så du får nog vänta till nästa liv eller byta till Android. Eller vad är det som svider? För det går inte att utröna av ditt inlägg.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

När ska vi avskaffa privatkopieringsskatten? För den gäller väl fortfarande mobiltelefoner också, den gör ju så priserna i Sverige drar iväg det med?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lär ju inte bli billigare så du får nog vänta till nästa liv eller byta till Android. Eller vad är det som svider? För det går inte att utröna av ditt inlägg.

Nä förstår det, skrev mest av mig första tankarna som kom dä tanken har varit att byta mobil just vid 14 serien. Svider? Nja, är väl som det mesta just nu så klart, priset. Men tror definitivt att i det långa loppet så är det värt det med tanke på hur länge jag kommer ha den.
Så reflekterade mest över hur dyrt det blir om man skulle uppgradera. Å ena sidan är ju behovet av att byta inte jättestort, men alltid roligt med nytt ju.
Får se vart det landar, en sak är dock säkert.
Gå över till Android finns det inte en chans att jag gör 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

När ska vi avskaffa privatkopieringsskatten? För den gäller väl fortfarande mobiltelefoner också, den gör ju så priserna i Sverige drar iväg det med?

Den skatten läggs bara på med 75:- så inte mycket

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vågar man gissa på 25000kr för toppmodellen? Galet att det normaliserats med 15000kr för den oanvändbara instegsmodellen.

Där summerar du varför de kan ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Gissningsvis är andelen som finner 128 GB lagring oanvändbart väldigt liten.

Finns nog mer än en som går runt och filmar med sina iPhones och inte fattar varför lagringsutrymmet tar slut så snabbt, eller att man behöver tanka över sina filmer till ett annat lagringsmedium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns nog mer än en som går runt och filmar med sina iPhones och inte fattar varför lagringsutrymmet tar slut så snabbt, eller att man behöver tanka över sina filmer till ett annat lagringsmedium.

Håller med dig. 128GB borde inte vara existera alls för PRO-modellerna. Du får inte full funktionalitet med den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lär ju inte bli billigare så du får nog vänta till nästa liv eller byta till Android. Eller vad är det som svider? För det går inte att utröna av ditt inlägg.

Underförstått är att ju längre du kan behålla en telefon utan att uppgradera, desto billigare blir det per år att äga telefonen.

Permalänk
Medlem

Bra. Högre tröskel för att köpa nytt, och mer prisvärt att reparera det man redan äger. Det är bättre att köpa bra grejor sällan. Så länge mjukvaran uppdateras så pass att grejorna känns moderna så tröttnar man inte lika snabbt heller.

Permalänk
Medlem

Finns en ”enkel” guide i Apple-store appen angående lagringsutrymme.

Köper man sin telefon annorstädes och inte förstår det där med hur mycket utrymme man kan tänkas behöva, finns alltid alternativet att fråga.

Att fråga kan självklart appliceras på annat än just lagring och så slipper man förhoppningsvis grina när man gjort medvetna val vid sitt dyra inköp av vad det nu är man köper.

Finns säkert en del som inte har behovet av 1TB, men drar fördel av 6,7” skärmen i Pro Max, eller det omvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Underförstått är att ju längre du kan behålla en telefon utan att uppgradera, desto billigare blir det per år att äga telefonen.

Så är det ju i och för sig

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Får väl se vad det blir då, tycker min 14 Pro Max är rätt tråkig så lär ta leveransen av min förbokade Fold 5 eller så blir det iPhone 15 Pro Max i år.

Med dessa höjningar hade 128 GB 15 Pro Max kostat mer än de 17,5k Fold 5 (512 GB) kostade att förboka vilket blir en hel del för en vanlig "slabphone" som är högst begränsad i användbarhet pga liten skärm. Köpte 14 Pro Max med 128 GB för 16,5k vid lansering så hade väl blivit närmare 20k nu.

Permalänk
Medlem

Lutar åt en Oneplus nord 3 när min iphone 8 gett upp eller slutat få säkerhetsuppdateringar, aldrig i livet att jag tänker ge så här mycket för en mobiltelefon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Cooling23:

Kommer iPhone äntligen få USBC detta året är min största fråga.

Jag sticker ut hakan och säger att jag tror det blir på typ iphone 17. Lagen träder i kraft December 2024, så då hinner ju Apple både få ut iphone 15 och 16.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com