Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Inte kunnat ”komma in” i routern på något sätt

Öppna kommandotolken och skriv ipconfig, den IP-adress som står som "default gateway" ska du skriva in i adressfältet i webbläsaren. Då bör du komma till en inloggningssida för routern där du antagligen loggar in med default admin/admin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Inte kunnat ”komma in” i routern på något sätt

Du kan logga in på routern med mobilen, i din webbläsare på mobilen så går du in på sidan 192.168.1.1.
Login bör vara admin/admin
Kan vara admin/password men tror asus som default brukar köra admin/admin, alltså användarnamn admin, lösenord admin.

Därifrån så hittar du under General i menyn till vänster "Adaptive QoS".
Inne på Adaptive QoS så hittar du fliken Internet Speed, du kan byta vilken mätstation du vill köra mot, de flesta borde stödja 250/250, så ta en nära dig eller bara kör med default.
Tryck på Go och se vad du får för hastighet.

Om du inte kommer in på routern med admin/admin eller admin/password, så har någon bytt login, antingen får du fråga dom om det eller göra en factory reset.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon351286:

Vad var de för mening med det då problemet inte göller wifi endast….. trodde de var en sida man kunde på hjälp på..

Se över den antaganistiska tonen, den funkar synnerligen dåligt på detta forumet.

Jag har justerat rubriken på nytt. Som du märker så kan det underlätta att skriva mer utförligt. Ta gärna en titt på:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1367917-faq-hur-man-fa...
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Det är väldigt märkligt, är det en ny router är det ofta admin/password eller nån kombo av de två. Bör stå på undersidan eller i manual.

Använder du samma kabel från vägguttag > xbox som vägguttag > router? Kan vara så att du har felaktiga kablar nånstans.

När routern var nere satt orginalkabel till fiberdosan in i routern. När routern flytta upp satte jag kabeln från xboxet rakt in i fiberdosan

Men också skumt med wifi hastigheten, när routern flyttade upp till samma våning sjönk hastigheten på altan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Se över den antaganistiska tonen, den funkar synnerligen dåligt på detta forumet.

Jag har justerat rubriken på nytt. Som du märker så kan det underlätta att skriva mer utförligt. Ta gärna en titt på:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1367917-faq-hur-man-fa...
/Mod

Ingen anledning att ändra namn ändå eller skriva i någon specifik sort när de gäller båda uppkopplingarna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Ingen anledning att ändra namn ändå eller skriva i någon specifik sort när de gäller båda uppkopplingarna…

Sätt kabeln från fiberdosan in i wan på routern och en kabel från xbox till lan porten på routern och kolla vad du får för hastighet, stäng av alla access punkter för att utesluta att det är dom som drar ner wifi hastigheten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon351286:

Ingen anledning att ändra namn ändå eller skriva i någon specifik sort när de gäller båda uppkopplingarna…

Den tidigare rubriken var inte okej då den var intetsägande. Vänligen kika på forumregel §3.1 "Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

Vill du ha en annan rubrik så går det lösa. Bara återkoppla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Hur tänkte du att man skulle göra något man inte vet hur? Hur loggar man in på en router? Ifrån vad?

Svarar på alla frågor jag ser så

Testa med appen.

Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.asus.aihome...

Iphone https://apps.apple.com/tw/app/asus-router/id1033794044

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Sätt kabeln från fiberdosan in i wan på routern och en kabel från xbox till lan porten på routern och kolla vad du får för hastighet, stäng av alla access punkter för att utesluta att det är dom som drar ner wifi hastigheten.

Kan inte sätta kablar så nu då de är på olika våningar

Har inga access punkter vad jag vet och tar jag bort extendrarna hittar jag ingen wifi i större delen av huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Kan inte sätta kablar så nu då de är på olika våningar

Har inga access punkter vad jag vet och tar jag bort extendrarna hittar jag ingen wifi i större delen av huset

Troligtvis är ditt nätverk felkopplat.
För att nätet ska fungera måste du koppla fiberdosa till WAN på din router.
Koppla bort allt som inte behövs för felsökning. Börja med att bara köra dator med kabel och se att hastigheten stämmer. Sedan kan du gå vidare med fler kablade enheter och testa nätet efter varje enhet som anslutes, så inget är felkopplat och stör nätet.

Sedan kan du börja med WiFi.
Du skrev att du har kabel draget i huset, kan du ställa om extender till AP? Dvs att du kör med kabel för att utöka WiFi, men då måste du kunna logga in i routern och konfigurera det trådlösa med kanal, kanalbredd och styrka. Annars går det inte att få ett bra wifinät med flera APs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Kan inte sätta kablar så nu då de är på olika våningar

Har inga access punkter vad jag vet och tar jag bort extendrarna hittar jag ingen wifi i större delen av huset

Vad har dina extenders för påstådd hastighet, det är mycket möjligt att det är dom som gör nätet segt.

Permalänk
Medlem

Suck. Alla verkar ha missat dessa två viktiga inlägg.

Citat:

Med kabel kommer den inte upp i 100

Citat:

Sitter en cat5e mellan fiberdosan och routern, samma kabel som gav 250 mellan fiberdosa och xbox

Att byta kablar som är dragna i huset är inget jag kan göra själv då de är genom vägg och golv/tak

Dvs, kabeln som TS testade med är inte den han i vanliga fall har inkopplad till sitt Xbox.
Största sannolikheten är att kablarna som går genom vägg och golv/tak max är av typen cat5.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Suck. Alla verkar ha missat dessa två viktiga inlägg.
Dvs, kabeln som TS testade med är inte den han i vanliga fall har inkopplad till sitt Xbox.
Största sannolikheten är att kablarna som går genom vägg och golv/tak max är av typen cat5.

Fast vart har han testat att "den" bara kommer upp i 100? Vad är "den"? Xbox? Vad är den då ansluten med till routern? Kabel eller wifi?
Han skrev i något inlägg att han mätt med mobil.
Om han inte kommer in på routern så kan det ju inte vara routern han testat?

Cat5 klarar 2.5GBASE-T, vi kör det på jobbet då de är dragna tidigt 2000.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ELF:

Suck. Alla verkar ha missat dessa två viktiga inlägg.
Dvs, kabeln som TS testade med är inte den han i vanliga fall har inkopplad till sitt Xbox.
Största sannolikheten är att kablarna som går genom vägg och golv/tak max är av typen cat5.

Lite beroende på längd kan ju C5 klara 1Gbps, om det är en bra kabel vill säga.
TS skrev tidigare i ett svar till mig att denne flyttat runt på saker så visst kan det vara kabel i väggen.

Hela tråden och speciellt TS första inlägg skulle behöva struktureras tydligare

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda alla att ta ett problem i taget. Glöm allt vad WiFi heter för tillfället och satsa på att få en fungerande 100% kabelansluten uppkoppling. Detta skall göras så nära fiberdosan som möjligt (kan du bära hit Xboxen och någon skärm?). Använd inte husets inbyggda kablar förrän vi vet att lösa kablar får det att fungera med 1GB länkhastighet och (upp till) 250 Mbps trafikhastighet. Som beskrivet ovan så ansluter man via en webbläsare till http://192.168.1.1 för att nå routerns admin-sidor. Du skall där logga in med konto:admin och passord:admin.

Manualen beskriver detta, kapitel 2.1:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC59U/E15565_R...

Har man problem måste vissa prioriteringar göras för att minimera allt runtomkring, det innebär att (om du inte har eller kan låna en laptop) bära ner Xbox och skärm/TV till routern så att testkabeln når att ansluta enheterna. Sedan kan du koppla över till husets fasta kablar och se om du kan behålla hastigheten. Steg för steg: När alla kabelvarianterna är verifierade som stabila så ansluter du en enhet till wifi och börjar om från början. Skriv också detaljerat vilka enheter du använder i varje steg framåt så att vi i tråden kan hänga med och verifiera tekniska specifikationer på använd utrustning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Troligtvis är ditt nätverk felkopplat.
För att nätet ska fungera måste du koppla fiberdosa till WAN på din router.
Koppla bort allt som inte behövs för felsökning. Börja med att bara köra dator med kabel och se att hastigheten stämmer. Sedan kan du gå vidare med fler kablade enheter och testa nätet efter varje enhet som anslutes, så inget är felkopplat och stör nätet.

Sedan kan du börja med WiFi.
Du skrev att du har kabel draget i huset, kan du ställa om extender till AP? Dvs att du kör med kabel för att utöka WiFi, men då måste du kunna logga in i routern och konfigurera det trådlösa med kanal, kanalbredd och styrka. Annars går det inte att få ett bra wifinät med flera APs.

Hade de vart felkopplat hade de väl intr gett internet överhuvudtaget…

Orkar inte dra fram den gamla stationära från garderoben och koppla ihop för o få i kabel där.

Ena extenders sitter med kabel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Vad har dina extenders för påstådd hastighet, det är mycket möjligt att det är dom som gör nätet segt.

Större siffror än den som fanns innan och de ger högre hastighet än innan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Suck. Alla verkar ha missat dessa två viktiga inlägg.
Dvs, kabeln som TS testade med är inte den han i vanliga fall har inkopplad till sitt Xbox.
Största sannolikheten är att kablarna som går genom vägg och golv/tak max är av typen cat5.

Ändå skrev jag tydligt att de är en cat5e kabel och samma kabel…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Hade de vart felkopplat hade de väl intr gett internet överhuvudtaget…

Orkar inte dra fram den gamla stationära från garderoben och koppla ihop för o få i kabel där.

Ena extenders sitter med kabel

Som många redan påpekat är just 100 Mbit väldigt vanligt om något är felkopplat eller något fel på kabeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Som många redan påpekat är just 100 Mbit väldigt vanligt om något är felkopplat eller något fel på kabeln.

Kabeln ger 250-280mbit mellan fiberdosa och xbox så lär inte va fel på kabeln. Och hur många sätt kan man koppla in en router på egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att kontrollera länkhastigheten på alla portar som är anslutna på routern. Den måste vara 1000Mbit/s och är den 100Mbit& s¨å är det troligen nått fel.
Så här ser det ut för mig i min router och 100mbitklänken är ok
Hur och var uppgifterna finns i din vet jag inte men de finns, se manualen om du inte hittar dem genom att bara kika genom menyerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Kabeln ger 250-280mbit mellan fiberdosa och xbox så lär inte va fel på kabeln. Och hur många sätt kan man koppla in en router på egentligen?

Och hur testade du med kabel mellan router och xbox sen då, då du bara fick 100mbit? Rimligtvis måste då ytterligare en kabel vara inblandad.

Och dra ut alla extendrar innan du mäter WiFi-hastighet.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Kutar du runt med en telefon i huset och testar hastighet på Wi-Fi men vet inte om du är ansluten till extenders eller router?
Jag hade en extender en gång med samma ssid som routern och så länge den var igång hade jag usla hastigheter på uppkopplingen men när den slogs av och telefonen kopplade upp mot routern istället så var farten som genom ren magi tillbaka igen.
Den extendern var en massa megabits men den var helt ruskigt usel.

Permalänk
Medlem

Betala någon som får komma och kika på problemet på plats. Det här ger ingenting, alla försöker ge tips och hjälpa dig men du orkar inte testa någons tips.

Eloge till alla som skriver, förstår inte hur ni orkar försöka ens.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Betala någon som får komma och kika på problemet på plats. Det här ger ingenting, alla försöker ge tips och hjälpa dig men du orkar inte testa någons tips.

Eloge till alla som skriver, förstår inte hur ni orkar försöka ens.

Instämmer. Alternativ acceptera nuvarande prestanda, är ju också alltid ett alternativ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni ens orkar försöka hjälpa när TS svarar som hen gör.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Läste en annan tråd igår, som är ett under av klarhet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695173-nytt-natverk-i...
Denna tråd har 80+ inlägg och jag vet fortfarande inte vilket fabrikat det är på extender-enheterna, eller vilka kablar (kvalisort, konsekvent benämnda A,B,C och om de är fasta eller lösa) som används i Xbox-testerna.
TS måste klargöra vad det är han testar, vilka kablar som är inblandade, vilken utrustning som är inblandad, samt uppnådd hastighet så att vi får en bild av hur det ser ut därhemma. Enklast är nog att ta hem någon som har två kablar hängandes på vardera örat och en laptop mellan tänderna.

Permalänk
Medlem

TS har alltså konstaterat att allt fungerar fram till och med kabel från fiberdosan (allt fungerar på WAN-sidan).
TS vägrar beakta möjligheten att nåt är felkopplat eller trasigt på LAN-sidan.
TS orkar inte felsöka något av förslagen som ges.
TS är dryg/spydig mot de som försöker hjälpa till.
Som bäddat för framgång.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

TS vägrar göra det vi säger åt denne att göra och således vägrar denne hjälpa sig själv. Tycker vi släpper det här lol

Adjö!

Permalänk
Medlem

1. Ta och läs Hela avsnittet om nätverk i Kjells bok så funkar det.
2. Läs instruktionsboken till din router.
3. Hyfsa till din attityd
4. Återkom

Stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M