Youtube testar AI-skrivna sammanfattningar

Permalänk
Melding Plague

Youtube testar AI-skrivna sammanfattningar

Google fortsätter utforska vad artificiell intelligens kan göra och nu har AI letat sig till Youtube för att förklara vad videor handlar om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Och i framtiden kommer AI användas för att automatiskt fånga upp populära videor på Youtube, och sammanfattningen kommer användas som "manus" eller "koncept" för att automatiskt AI-generera nya populära videor.

Alla vinner när man återvinner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och i framtiden kommer AI användas för att automatiskt fånga upp populära videor på Youtube, och sammanfattningen kommer användas som "manus" eller "koncept" för att automatiskt AI-generera nya populära videor.

Alla vinner när man återvinner!

Förutom de som tjänar sitt leverne på yt idag antar jag. "Content creator" låter faktiskt som en AI-term men det var det där med AGI, när det väl sker kan de i praktiken ersätta vem som helst. Till sist borde AI anpassa mediet till andra individer och klasser av AI, om intresse finns. Hursomhelst, kommer den sammanfatta alla videor som saknar? Alright, jag minns inte när jag såg en sån sist men jag följer mest två tech-kanaler två foto-kanaler och fem musik-kanaler och ingen saknar sammanfattning om vi menar den beskrivande texten nedan videon.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av AI:

Videon inleds av 12 minuter reklam SKAPAT AV SKAPAREN.
Därefter en snabb överblick av hur man försöker lösa ett problem/presentera en tes på ett så långt och utdraget sätt som möjligt, dock ALDRIG mer än 5% av videons totala längd.
Därefter avslutas videon med 6 minuters reklam SKAPAT AV SKAPAREN.

Permalänk
Medlem

Satt precis o läste om annan AI när den här artikeln dök upp. AI kommer så småningom ersätta oss alla på gott och ont. Mitt tips är att följa strömmen o lära sig använda det istället för att motarbeta det

Ps, kolla Nvidias Perfusion. Så jäkla coolt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Sommar i P1 hade idag Max Tegmark, professor vid MIT, som diskuterade riskerna med AI.

Klart underhållande och lite oroande.

https://sverigesradio.se/avsnitt/max-tegmark-sommarpratare-20...

Han pratade dessutom lugnt och sansat. Lite som en normal människa till skillnad från Linus Trams Tips och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Satt precis o läste om annan AI när den här artikeln dök upp. AI kommer så småningom ersätta oss alla på gott och ont. Mitt tips är att följa strömmen o lära sig använda det istället för att motarbeta det

Ps, kolla Nvidias Perfusion. Så jäkla coolt

Låter inte särskilt bra att ge upp bara för att något verkar oundvikligt. Det är ju viktigt att kämpa för det man tror på, även om det ser mörkt ut. Men tack för tipset, även om det i sammanhanget hade varit intressant att veta varför vi borde lyssna på just dig

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Generera video med AI är ju redan möjligt, analysera innehåll i bilder klarar ju redan GPT4…

Känns rimligt att Google borde klara detta, men frågan är ju snarare vad som är nästa steg i processen efter dessa saker

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling men är skeptisk till hur den kommer programmeras, av hur Google har betett sig tidigare. Kommer inte vara opartisk utan vinkla det som sägs.

Om en AI tillåts vara helt utan manipulation utan får all världens information och dra egna slutsatser är jag intresserad. En dator kan hantera mycket mer information och är ärlig i sin rapportering. Människor mycket lätt vinklar information de tar till sig. Se bara hur ChatGPT har manipulerats.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jaha, man behövde "riktigt" premium för att få prova på, jag som bara har Premium Lite får inte testa. Lite är ju asvärt, men riktiga premium håller jag mig från

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar hyfsat på twitter/X om man ber en bot förklara en bild eller video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Intressant utveckling men är skeptisk till hur den kommer programmeras, av hur Google har betett sig tidigare. Kommer inte vara opartisk utan vinkla det som sägs.

Om en AI tillåts vara helt utan manipulation utan får all världens information och dra egna slutsatser är jag intresserad. En dator kan hantera mycket mer information och är ärlig i sin rapportering. Människor mycket lätt vinklar information de tar till sig. Se bara hur ChatGPT har manipulerats.

Det ingår ju i träningen av en LLM att människor sitter och berättar för den vad som är rätt och fel. Görs inte det så fungerar den antingen otroligt dåligt eller så blir den nazist. Det går alltså inte (just nu) att få en språkmodell utan att den delar tränarnas åsikter till en viss del.