Är Proshop urusla på reklamation och garanti?

Permalänk

Är Proshop urusla på reklamation och garanti?

Ofta eller nästan hela tiden får man läsa om användare på forumet som bara har problem med Proshop gällande reklamation och garantiärenden. Stämmer det? Jag ser inte alls i den mängd problem med svenska återförsäljare som har sitt kontor i Sverige. Och om man lyckas få igenom garantiärenden så får man oftast betala ur egen ficka t ex returfrakten eller så drar det ut på tiden.

Varför är det så? Och följer de svensk lag?

Rubrik formulerad som fråga istället för påstående för att återspegla innehåll
Permalänk
Medlem

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Permalänk
Medlem

Tror jag haft en order hos dom genom åren, men ingen reklamation. Tog väl i snitt nån dag längre med leveransen då dom vad jag förstår skickar från Danmark? Vet att dom är danskar.
Aldrig haft och göra med nåt annat hos dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett retur ärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Precis samma erfarenhet

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Har haft bra erfarenhet. Proshop är seriösa. Men å andra sidan är jag ingen som (miss)brukar reklamationsrätten stup i kvarten..

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är det så? Och följer de svensk lag?

Jag har aldrig haft problem.
Spontant, med tanke på forumet, gissar jag att det kanske har mer att göra att dem är okända och utrikiska. Folk kanske har lättare att ha överseende med "svenska" ÅF men tröskeln kanske är lägre för danskarna

Nä jag vet inte. Du kommer alltid att få mer inlägg av negativa hänselser än positiva..

Konsumentköplagen ska väl typ gälla oavsett sålänge det är inom EU och tydligt riktas mot svenska kunder, och proshop har ju dessutom en .se-domän så det skulle jag gissa att dem gör...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har handlat från dem ett antal ggr genom åren men endast haft ett returärende, så har inte så mycket att gå på. Det löste sig bra, men de var väl inte snabbast... Min personliga erfarenhet var inte avskräckande iaf.

Dock har jag väl inte Proshop som något förstahandsalternativ rent allmänt, men de har ju lite annat produktutbud vilket gör dem intressanta ibland.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka två skärmar utan problem.
Även en musmatta som var sne

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Jag har en förmodligen gammal och idag säkert felaktig uppfattning av att kundtjänsten talade danska? Rimligtvis bör den vara Svenskspråkig idag.

Har inget emot butiken men handlar hellre i etablerade Svenska butiker (räknar faktiskt in Amazon.se här) men händer att det blir något köp hos Proshop ibland. I regel sånt jag inte räknar med att behöva ha något garantiärende med de om, typ Lego.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Sen får du komma ihåg att det är extremt sällan någon gör trådar och postar om reklamationer/garantier som fungerar bra och utan problem.
Så det du kommer se är det som är dåligt. För då vill man skriva av sig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Reklamerade en datorskärm av dyrare modell till ProShop utan krusiduller! ProShop är en bra butik att handla av enligt mig iaf!

Aldrig haft problem med @Inet, webhallen, komplett, proshop eller netonet.
Dessvärre kan jag inte rekommendera Elgiganten eller MediaMarkt! Alltid något strul med deras reklamationer som slutar i månader av väntan där kunden i slutändan får en faktura för felsökningen!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk

Jag köpte ett Asrock B650E moderkort från Proshop för 1,5 månader sedan. Allt funkade bra till en början men nu fungerar inte längre LAN-porten. Det är inget tecken på mekanisk skada och jag har provat alla tänkbara lösningar när det kommer till mjukvara. Är det värt att försöka reklamera moderkortet? Jag vill helst inte vänta i flera veckor på ett nytt eller behöva betala en onödig summa för frakt/felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag köpte ett Asrock B650E moderkort från Proshop för 1,5 månader sedan. Allt funkade bra till en början men nu fungerar inte längre LAN-porten. Det är inget tecken på mekanisk skada och jag har provat alla tänkbara lösningar när det kommer till mjukvara. Är det värt att försöka reklamera moderkortet? Jag vill helst inte vänta i flera veckor på ett nytt eller behöva betala en onödig summa för frakt/felsökning.

Absolut! Hör av dig till deras kundtjänst och förklara ditt ärende, de är faktiskt väldigt hjälpsamma! LAN-porten känns ju rätt essentiell på en dator

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk

Tog tid men gick smidigt.

Mobilens båda kameror slutade fungera under garantitiden. Det gick smidigt att lägga upp ett reklamationsärende, fick retursedel direkt på mejl. Efter 3 veckor från anmälan så nu är mobilen på väg tillbaka till mig och de ska ha bytt kamerorna och något "sub-board" och jag behöver inte betala något.

Permalänk
Medlem

De är ungefär som ComHem förut, dvs jättebra tills saker klabbar ihop. Jag beställde nyligen en fläktkontroller och Premium RGB-belysning till en dator jag bygger åt min systerdotter. Det skulle skickas hem till mig med express, men istället hamnade det på ombudet senare än beräknat. När jag tog ut brevpaketet var det helt ihoptryckt, öppnat och ihoptejpat. När jag ringer till PostNord hänvisar de till Proshop. Jag har nu haft en daglig diskussion med Proshop som inte leder någon vart. Med tanke på hur känslig RGB är vill jag att de tar ansvar och byter ut varan men det vill inte Proshop. De är ungefär lika som alla andra. Jag behöver prima varor då jag bygger åt andra och mindre viktigt åt mig själv. Anledningen är att det blir för omständigt om saker går sönder och jag inte är på plats, då väljer jag hellre något annat. Är så vanligt att RGB är trasigt och en dålig hantering förbättrar inte oddsen.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Samma upplevelse här

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ärende med ProShop för kanske.. 2 år sedan och det var riktigt jävla segdraget att få ordning på den reklamationen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Jag hade ett ärende med ProShop för kanske.. 2 år sedan och det var riktigt jävla segdraget att få ordning på den reklamationen.

Vad var det för reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

De är ungefär som ComHem förut, dvs jättebra tills saker klabbar ihop. Jag beställde nyligen en fläktkontroller och Premium RGB-belysning till en dator jag bygger åt min systerdotter. Det skulle skickas hem till mig med express, men istället hamnade det på ombudet senare än beräknat. När jag tog ut brevpaketet var det helt ihoptryckt, öppnat och ihoptejpat. När jag ringer till PostNord hänvisar de till Proshop. Jag har nu haft en daglig diskussion med Proshop som inte leder någon vart. Med tanke på hur känslig RGB är vill jag att de tar ansvar och byter ut varan men det vill inte Proshop. De är ungefär lika som alla andra. Jag behöver prima varor då jag bygger åt andra och mindre viktigt åt mig själv. Anledningen är att det blir för omständigt om saker går sönder och jag inte är på plats, då väljer jag hellre något annat. Är så vanligt att RGB är trasigt och en dålig hantering förbättrar inte oddsen.

Sådär, nu kan jag ge tummen upp för Proshop. De skickar en annan likadan produkt! De insåg till slut att det var mer kostsamt att mejla dagligen och neka reklamation. Mitt argument var att jag inte gjort något fel, men att de lägger ansvaret på mig.

Bra att veta... Jag har läst deras avtal och det innehåller ganska många kryphål i favör för ProShop. De kan t ex kräva att man testar en produkt man misstänker kunna vara defekt; vilket kan vara riskfyllt. Om man returnerar en vara som man anser vara defekt kan det kosta 500 danska kronor om den visar sig vara okej. Den här summan hade kunnat varit mycket högre, men inte värt att riskera för någon billigare vara.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Jag fick ett chassi som var sprucket på en sidan, gjorde en retur och skulle få ett nytt. Det gick två månader och inget kom, mejlade och då hade dom "glömt" skicka det nya. Någon vecka senare låg det på ombudet.

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Sådär, nu kan jag ge tummen upp för Proshop. De skickar en annan likadan produkt! De insåg till slut att det var mer kostsamt att mejla dagligen och neka reklamation. Mitt argument var att jag inte gjort något fel, men att de lägger ansvaret på mig.

Bra att veta... Jag har läst deras avtal och det innehåller ganska många kryphål i favör för ProShop. De kan t ex kräva att man testar en produkt man misstänker kunna vara defekt; vilket kan vara riskfyllt. Om man returnerar en vara som man anser vara defekt kan det kosta 500 danska kronor om den visar sig vara okej. Den här summan hade kunnat varit mycket högre, men inte värt att riskera för någon billigare vara.

Först ger du gott intryck eller var du bara ironisk?

Skrivet av pippisfarfar:

Jag fick ett chassi som var sprucket på en sidan, gjorde en retur och skulle få ett nytt. Det gick två månader och inget kom, mejlade och då hade dom "glömt" skicka det nya. Någon vecka senare låg det på ombudet.

Du fick ingen mail att de var slut hos tillverkaren eller något? Eller är det helt på deras sida. En sak jag har har lärt mig att man inte ska köpa något från Proshop som inte kan klara sig utan eller kan vänta länge eller bråka med dem tills de ger upp.

Jag undrar om svenska återförsäljare håller på så här?

Permalänk
Medlem

Hade inga problem men de tog väldigt lång tid, nästan en månad , att få en ny produkt när en vattenkylare pajade. Då hade de produkten på lagret, det som tog tid var få produkten insänd, postnord verkar behöva 4 arbetsdagar för få den till deras servicecenter i Danmark, sen tog de typ 2 veckor inann de sände den vidare och ytterligare nån vecka så fick jag mail de valt byta ut mot ny, den nya kom på 2 dar från det .

När jag hade faktiskt också en va kylare som pajade sist mot inet tog det 5 dar, sände in måndag o hade ny produkt fredag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Först ger du gott intryck eller var du bara ironisk?

Det är bara lite ironi i det. Ska jag vara ärlig så är jag väldigt less, men gäller inte bara ProShop. Det stora problemet är att samtliga logistikfirmor där jag bor inkl PostNord, då de hittar hela tiden på anledningar att inte leverera hem även fast man är hemma. Hälften av paketen verkar ha fastnat i någon sorteringsmaskin. Sedan blir inte bättre när man ska ringa logistikfirna för att hamna i lång kö och samtal som sällan ger något. Lika bra att prata med säljaren direkt, men de har ofta sämre hantering än en privatperson på Tradera. Varje sommar verkar sämre på något sätt med sommarjobbare, vikarier och outsourcing.

Man har annat att göra i livet som småbarn, begravning och flytt; då tar sådan hantering onödig energi. Det är bittersött att få en ersättningsvara när jag kunnat blunda och köpa något annat. Jag har samtidigt jobbat i branschen och kan förstå att det är små marginaler gällande privatpersoner. En uppmaning till företagen är att fundera på om det är värt långa ärenden då varje mejl kan kosta en hundralapp i personalkostnad. Det är ändå positivt om ProShop trots små marginaler försöker göra rätt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Det är bara lite ironi i det. Ska jag vara ärlig så är jag väldigt less, men gäller inte bara ProShop. Det stora problemet är att samtliga logistikfirmor där jag bor inkl PostNord, då de hittar hela tiden på anledningar att inte leverera hem även fast man är hemma. Hälften av paketen verkar ha fastnat i någon sorteringsmaskin. Sedan blir inte bättre när man ska ringa logistikfirna för att hamna i lång kö och samtal som sällan ger något. Lika bra att prata med säljaren direkt, men de har ofta sämre hantering än en privatperson på Tradera. Varje sommar verkar sämre på något sätt med sommarjobbare, vikarier och outsourcing.

Man har annat att göra i livet som småbarn, begravning och flytt; då tar sådan hantering onödig energi. Det är bittersött att få en ersättningsvara när jag kunnat blunda och köpa något annat. Jag har samtidigt jobbat i branschen och kan förstå att det är små marginaler gällande privatpersoner. En uppmaning till företagen är att fundera på om det är värt långa ärenden då varje mejl kan kosta en hundralapp i personalkostnad. Det är ändå positivt om ProShop trots små marginaler försöker göra rätt.

Man undrar varför Proshop lägger så stor energi och bråka med sina kunder? Vad vinner de i det som du skriver i både tid, energi och pengar. Det vore ju intressant hur många reklamationer och garantiärenden våre största dator återförsäljare har jämfört med Proshop och Computersalg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man undrar varför Proshop lägger så stor energi och bråka med sina kunder? Vad vinner de i det som du skriver i både tid, energi och pengar. Det vore ju intressant hur många reklamationer och garantiärenden våre största dator återförsäljare har jämfört med Proshop och Computersalg

Det beror kanske på hur deras kundservice är anställd och vilka avtal som gäller. Det är inte en unik hantering. Det finns några olika "modeller" för kundhantering. ProShop och Inet är ganska likadan vad det gäller leverans. Vad det gäller reklamation och garanti kan inet vara lite enklare, men loopar förekommer även hos Inet. Sedan har vi Amazons modell som är lite mer komplicerad då varor antingen säljs av Amazon själva eller deras partners. Det är relativt enkelt att returnera en vara. Men andra klagomål leder ofta till att de erbjuder någon voucher för köp av Amazon själva. Amazons partner vill helst ha retur av vara. Amazon har inte så bra koll på Konsumentköplagen. Man får till slut ofta det service som man betalat för. Som datorbyggare är numera viktigare med tålamod än något annat. Klabbar det råder jag till korta och raka mejl. Skriv att du är missnöjd och vill ha tillbaka pengarna. Upprepa detta i upp till en vecka. Du komner få:
1. Returnera vara
2. Annan vara
3. Pengar tillbaka
4. Nekande och kalla handen. -> citera Konsumentköplagen

Vill man ha en problemfri leverans kan jag rekommendera att handla av Inet och få leverans med Instabox. Det tar 1-2 dagar längre, men varit värt varenda gång. Stor fördel med Inet är att man egentligen har dubbel garanti, först från Inet och sedan från tillverkaren. Förekommer även hos andra, men många billigare handlare hänvisar ofta direkt till tillverkaren. Att skicka ett nätagg till Corsair i Holland kan kosta 250:- med Dhl.

Visa signatur

hardqare.com