Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja köpa mig ett headset, vill ha ett par slutna lurar som stänger ute ljud runt omkring utöver det har jag inga större krav, ska användas mest till lätt spelande så som Snowrunner, Assassins creed och musik likt spotify och youtube, gärna runt 500 kr.
Har även ett Creative AE-5 ljudkort om det spelar någon roll.

Spontat har jag kika på dessa, någon som har erfarenhet av dem?
logitech g435 logitech g335 sennheiser hd 400s eller om man ska gå all-in på ett par hyperx cloud 2?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag tänkte mer på om det skulle sitta magneter i Micen som i sig skulle skada monitorn om micen stor för nära monitorn haha. Aldrig haft en Usb mic innan.

Skrivet av mrqaffe:

Det är antagligen inga magneter i mikrofonen om du skaffat nån vanlig modell och det är bara crt monitorer som jobbar med magnetism och påverkas av externa magneter så det är troligen ingen fara.

En mikrofon är en högtalare men åt andra hållet, alltså att istället köra in växelspänning i en talspole med en magnet som får ett membran att röra på sig för att göra ljud, så tar den ljud som rör på ett membran som genererar växelspänning med en talspole o en magnet. Jag har t ex använt ett par gamla iPhonelurar (utan dedikerad mic) i en mikrofon-ingång o använt som mic, dock inte jättebra men jag fick ljud.
Så jo, det finns alltså en magnet som kan påverkas av andra magnet, men du behöver nog en rätt stor högtalare för att göra nån faktiskt påverkan på micen. Tvärt om att micen kan påverka högtalaren lär ju dock inte ske med tanke på hur väldigt små magneter mikrofoner har.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

En mikrofon är en högtalare men åt andra hållet, alltså att istället köra in växelspänning i en talspole med en magnet som får ett membran att röra på sig för att göra ljud, så tar den ljud som rör på ett membran som genererar växelspänning med en talspole o en magnet. Jag har t ex använt ett par gamla iPhonelurar (utan dedikerad mic) i en mikrofon-ingång o använt som mic, dock inte jättebra men jag fick ljud.
Så jo, det finns alltså en magnet som kan påverkas av andra magnet, men du behöver nog en rätt stor högtalare för att göra nån faktiskt påverkan på micen. Tvärt om att micen kan påverka högtalaren lär ju dock inte ske med tanke på hur väldigt små magneter mikrofoner har.

Ja det finns mikrofoner med magneter men majoriteten av "datormikrofonerna" är elektretmikrofoner eller andra typer av kondensatormikrofoner och de använder inte magneter utan baseras på att dess kapacitans påverkas av ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns mikrofoner med magneter men majoriteten av "datormikrofonerna" är elektretmikrofoner eller andra typer av kondensatormikrofoner och de använder inte magneter utan baseras på att dess kapacitans påverkas av ljud.

Fair enough! Då är väl risken att nåt sker tämligen låg

Permalänk
Fyndjägare

Monolith THX AAA-788 DAC/AMP beg 1000kr
Väldigt bra pris för den.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/monolith_thx_aaa_788_18...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tackar, ska spana lite på Aliexpress

Citerar mig själv. Beställde en ny kabel från Hart Audio till mina HD6XX som anlände idag. I väntan på dessa köpte jag en vanlig Sennheiser ersättningskabel som tyvärr är 3m lång, vet inte hur många gånger jag kört över kabeln med kontorsstolen. Nu slipper jag det problemet i alla fall då kabeln är ca 1,4m

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Hej!
Har ett par Onkyo A800 som just nu lever med en Creative Sfxi Amp som jag vill uppgradera. Har kikat på en Ifi Zen Dac då det lockar med balanced och undrar om ni har något tips på andra DAC med 4.4mm balanced i samma prisklass?

Samt vart man eventuellt kan hitta en Ifi Zen Dac begagnat?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Samt vart man eventuellt kan hitta en Ifi Zen Dac begagnat?

Tacksam för hjälp.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_zen_dac_v2_169537.h...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu snubblat ner i det här ljudträsket. Har skaffat Fosi Audio K5 Pro och Sennheiser 560S. Jag har tyckt att mina Airpods Max och Airpods pro 2 har bra ljud, men nu har jag upptäckt en ny nivå på ljudkvalitet.

Skrivet av Gurrrra:

Fast har du iPhone så är du iofs körd när det gäller EQ, är man någorlunda intresserad av ljud så är iPhone inte att rekommndera.

Många känner inte till detta men iphone har en funktion för att justera ljudåtergivningen i airpods baserat på hörseltest.
1) Använd en gratisapp för att göra ett test, 2) spara audiogrammet i "health" och 3) leta upp funktionen "headphone accomodations" och sätt "tune audio for: audiogram".

Det ger en rätt så korrekt återgivning av ljudet för dina öron, kruxet är ju bara att det inte är säkert att du faktiskt föredrar korrekt återgivning! Du kanske vill ha extra bas eller tycker om ljusare diskant. Och du kanske gillar olika beroende på låt du lyssnar på.

Känner mig manad att raljera lite om en insikt som jag skulle vilja att någon bankade in i skallen på mig för obehagligt många månadslöner sedan:

Att ljudkvalitet mäts i pengar är en myt, fall inte för det. Olika lurar låter olika, så du hör skillnad på dyra och billiga lurar, men att de dyra faktiskt är bättre för dig är hugget som stucket egentligen. Du kan ha tur att en billig lur råkar ha exakt den karaktären du gillar, uteslut inte den möjligheten enbart för att något är "billigt".

Professionella ljudtekniker använder ingen esoterisk hifi för att mixa sitt ljud, de använder Sennheiser/AKG etc för ett par tusenlappar. De lurarna är redan "korrekta". Betalar du 10 000+ för en lur så betalar du egentligen extra för en viss distortion. Du kan för all del tycka att den distortionen är värd merpriset, men låt ingen annan berätta det för dig, lyssna själv.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Många känner inte till detta men iphone har en funktion för att justera ljudåtergivningen i airpods baserat på hörseltest.
1) Använd en gratisapp för att göra ett test, 2) spara audiogrammet i "health" och 3) leta upp funktionen "headphone accomodations" och sätt "tune audio for: audiogram".

Det ger en rätt så korrekt återgivning av ljudet för dina öron, kruxet är ju bara att det inte är säkert att du faktiskt föredrar korrekt återgivning! Du kanske vill ha extra bas eller tycker om ljusare diskant. Och du kanske gillar olika beroende på låt du lyssnar på.

Känner mig manad att raljera lite om en insikt som jag skulle vilja att någon bankade in i skallen på mig för obehagligt många månadslöner sedan:

Att ljudkvalitet mäts i pengar är en myt, fall inte för det. Olika lurar låter olika, så du hör skillnad på dyra och billiga lurar, men att de dyra faktiskt är bättre för dig är hugget som stucket egentligen. Du kan ha tur att en billig lur råkar ha exakt den karaktären du gillar, uteslut inte den möjligheten enbart för att något är "billigt".

Professionella ljudtekniker använder ingen esoterisk hifi för att mixa sitt ljud, de använder Sennheiser/AKG etc för ett par tusenlappar. De lurarna är redan "korrekta". Betalar du 10 000+ för en lur så betalar du egentligen extra för en viss distortion. Du kan för all del tycka att den distortionen är värd merpriset, men låt ingen annan berätta det för dig, lyssna själv.

De billigare lurarna du nämner är inte korrekta däremot kan de ha en viss ljudkurva som gör att ljudet återges på ett visst sätt som uppfattas rätt. För det vi hör och uppfattar är väldigt olikt mot vad en dator producerar. Det är där kruxet ligger. Du kan tillverka väldens bästa lur och den kan låta skit. Därför datorn ej kan ersätta människor på just den punkten.
Gillar ej exempel.
Bara för att vara den.
Du kan prova gå i en gitarr butik. Alla gitarrerna du finner i butiken är lika i sitt grundutförande och alla återger ljudet som det är tänkt. Skillnaden är att materialet på en dyrare gör att ljudet låter annorlunda, fortfarande låter de lika i sin grund.
Det är där själva kruxet återkommer när vi pratar om ljud inom hifi. Alla återger grunden. En dyrare produkt kan till exempel ha en komponent på insidan som är så förfinad att det ljud du hör låter otroligt bra. Det är det som skiljer.
Om du tittar på en bra studio. Då till exempel abbey road i England eller liknande och om du tror det är billiga skitsaker så är det ok att du tror det. Många bra studio har helt andra prylar än vad gemene man har. Sedan att det finns mycket skräp är inget nytt och en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

men låt ingen annan berätta det för dig, lyssna själv.

Ska vi ignorera det du säger eller inte? 🥳

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

De billigare lurarna du nämner är inte korrekta

Det beror på vad man använder för definition av korrekt förstås, egentligen är ju ingenting korrekt eftersom allting är subjektivt och inga lurar återger den faktiska sanningen från ett instrument, det är alltid en simulering.

Man kan flytta målpinnarna hur man vill men de lurarna som används i studion har ändå ett tungt argument, om ett par AKG 701 användes för att mixa skivan är det ju mest "korrekt" att lyssna med ett par AKG701. Kruxet är att du inte kommer höra det samma som den som skapade musiken oavsett eftersom din hörsel knappast är identisk med den personens.

Korrekthet är med andra ord inget meningsfullt mål egentligen, det handlar bara om vad du tycker.

Det är lite som med filmer skulle jag säga. Du måste över en minstanivå men över den nivån spelar priset på lurarna samma roll som budgeten för filmen som indikation på hur mycket du kommer gilla den.

Inga filmrecensenter säger "lika bra som filmer med dubbelt så stor budget" men hifirecensenter gör motsvarande hela tiden.

Det positiva för en hörlursgalning i detta är att man kan botanisera bland billiga lurar också, man behöver inte alltid köpa dyrare än det man redan har för att hitta något som låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inga filmrecensenter säger "lika bra som filmer med dubbelt så stor budget" men hifirecensenter gör motsvarande hela tiden.

Den liknelsen haltar. Om du ska jämföra utrustning för att lyssna på musik så är det utrustning för att visa film du ska jämföra med. Ska du jämföra budget för en film så är det budget för att spela in musik du får jämföra med.

Jag kan lova dig att en Dolby-monitor (sådana de har på filminstitutet för redigering, restaurering och digitalisering) för 400k visar en film mer ”korrekt” än vad du och jag har i vardagsrummet

Oavsett är det en tröttsam diskussion som aldrig verkar dö ut. Köp det som du gillar och tycker är värt pengarna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Den liknelsen haltar. Om du ska jämföra utrustning för att lyssna på musik så är det utrustning för att visa film du ska jämföra med. Ska du jämföra budget för en film så är det budget för att spela in musik du får jämföra med.

Jag kan lova dig att en Dolby-monitor (sådana de har på filminstitutet för redigering, restaurering och digitalisering) för 400k visar en film mer ”korrekt” än vad du och jag har i vardagsrummet

Oavsett är det en tröttsam diskussion som aldrig verkar dö ut. Köp det som du gillar och tycker är värt pengarna.

Är bara en vänlig själ i universum som provar att svara på alla dessa fina frågor/funderingar.
Egentligen bryr jag mig nada. Mest för att ha något att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Är bara en vänlig själ i universum som provar att svara på alla dessa fina frågor/funderingar.
Egentligen bryr jag mig nada. Mest för att ha något att göra.

Felcitering?
Mitt citat är inget svar till dig.

De flesta som hänger här är vänliga själar

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ja det är ju bara experimentera med öppet sinne.

Min bästa setup är den dyraste hörlur jag testat parat med den med hästlängder absolut billigaste förstärkaren

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Känner mig manad att raljera lite om en insikt som jag skulle vilja att någon bankade in i skallen på mig för obehagligt många månadslöner sedan:

Att ljudkvalitet mäts i pengar är en myt, fall inte för det. Olika lurar låter olika, så du hör skillnad på dyra och billiga lurar, men att de dyra faktiskt är bättre för dig är hugget som stucket egentligen. Du kan ha tur att en billig lur råkar ha exakt den karaktären du gillar, uteslut inte den möjligheten enbart för att något är "billigt".

Professionella ljudtekniker använder ingen esoterisk hifi för att mixa sitt ljud, de använder Sennheiser/AKG etc för ett par tusenlappar. De lurarna är redan "korrekta". Betalar du 10 000+ för en lur så betalar du egentligen extra för en viss distortion. Du kan för all del tycka att den distortionen är värd merpriset, men låt ingen annan berätta det för dig, lyssna själv.

Ja proffs tenderar att kunna ljudteknik på riktigt (men tyvärr inte alltid) vilket resulterar i att dom skaffar billigare grejer men som är tekniskt bra (men som kanske tål mer stryk o har dom funktioner som krävs för det som ska utföras). Så nästan alltid om man ska skaffa pryttlar (gäller inte bara hifi) så kan det vara smart att spana in proffsprylar före konsumentmärkesgrejer.
Bra exempel på det är att dom inte köper Nordost-kablar för sexsiffriga summor metern, utan istället vet att en lampsladd ifrån Clas Ohlson gör samma sak fast myyycket billigare. Fast å andra sidan kör dom oftast XLR då dom drar kablar över längre avstånd som faktiskt kräver balanserat för att minimera störningar, samt att dom är robust byggda för att tåla stryk. Alltså inte för att få rundare bas o mer glitter i diskanten eller vad det nu kan vara.

Men ja, hifi är fyyyyllt av seglivade myter tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

.... men låt ingen annan berätta det för dig, lyssna själv.

Som total nybörjare i detta så har jag utgått från massor med recensioner, inte minst via youtube, när jag nu köpt mina två första lurar: Sennheiser 560S och Hifiman Sundara.
I ärlighetens namn kan jag inte påstå att jag förstår mycket av deras snack om "tonality" "Timber" "forwardness" osv. Men lät mig ändå förföras av alla lovorden till dessa två lurar. Först tyckte jag att Sundara var helt klart överreklamerad i alla hyllningsvideor jag sett. Jag gillar Sennheisern bättre helt enkelt, känns mer "öppnare" och har mer "rymd" och detaljerad. Men nu efter ett par veckor börjar jag ändra uppfattning, den är inte sämre, bara annorlunda och börjar uppskatta den mer. Har inga fina ord att beskriva det med, konstaterar bara att jag nu har två lurar att alternera mellan beroende på hur jag känner det.
Så, min slutsats är att man vet egentligen inget innan man provat själv.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den liknelsen haltar. Om du ska jämföra utrustning för att lyssna på musik så är det utrustning för att visa film du ska jämföra med.

Det är förstås helt olika saker på alla sätt, det är bara ett exempel för att illustrera. Alla förstår att de kan gilla en billig film, eller ogilla en dyr film. Jag menar att det samma gäller hifi (trots att det är helt olika saker) eftersom värderingen är subjektiv.

Permalänk

Tjena, har idag ett par audio technica m40x som padsen börjar bli lite slitna på. Vad finns det för bra pads som är lite svalare än original men ändå har samma eller bättre ljudkvalite? Eller hade det varit bättre att byta lurar helt?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Som total nybörjare i detta så har jag utgått från massor med recensioner, inte minst via youtube, när jag nu köpt mina två första lurar: Sennheiser 560S och Hifiman Sundara.
I ärlighetens namn kan jag inte påstå att jag förstår mycket av deras snack om "tonality" "Timber" "forwardness" osv. Men lät mig ändå förföras av alla lovorden till dessa två lurar. Först tyckte jag att Sundara var helt klart överreklamerad i alla hyllningsvideor jag sett. Jag gillar Sennheisern bättre helt enkelt, känns mer "öppnare" och har mer "rymd" och detaljerad. Men nu efter ett par veckor börjar jag ändra uppfattning, den är inte sämre, bara annorlunda och börjar uppskatta den mer. Har inga fina ord att beskriva det med, konstaterar bara att jag nu har två lurar att alternera mellan beroende på hur jag känner det.
Så, min slutsats är att man vet egentligen inget innan man provat själv.

Har man koll på mätningar o hur man läser dom så blir det enklare att veta hur dom låter utan att ha hört dom dock.
Nedan är två mätningar från rtings med Sennheiser över o Hifiman under där man kan se att dom över lag är väldigt lika men att tysken är uppåt 5dB högre runt 2khz (plus toppen vid 10khz) vilket är det som gör att dom låter just "öppnare", "rymdigare" o med mer "detaljer". Den är också några dB högre i djupbasen vilket kan ge nåågot mera "tryck", även om båda nog skulle klassas som rätt basfattiga o göra att dom i min bok blir ganska ointressanta.
Det är iaf till stor del just frekvenskurvan som gör att prylarna låter olika, o är nåt som (återigen) kan justeras ganska bra med en EQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albin0208:

Tjena, har idag ett par audio technica m40x som padsen börjar bli lite slitna på. Vad finns det för bra pads som är lite svalare än original men ändå har samma eller bättre ljudkvalite? Eller hade det varit bättre att byta lurar helt?

m40x är en bra budget hörlur trivs du med dem så behåll dem och kika på öronkuddar hos brainwavz för den hörluren, de hade rea sist jag kikade. Så vissa modeller kan vara slutsålda, jag är lite svag för hybrid versionerna av någon anledning.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

m40x är en bra budget hörlur trivs du med dem så behåll dem och kika på öronkuddar hos brainwavz för den hörluren, de hade rea sist jag kikade. Så vissa modeller kan vara slutsålda, jag är lite svag för hybrid versionerna av någon anledning.

Hört mycket bra om hybrid så blir väl att prova dem.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Som total nybörjare i detta så har jag utgått från massor med recensioner, inte minst via youtube, när jag nu köpt mina två första lurar: Sennheiser 560S och Hifiman Sundara.
I ärlighetens namn kan jag inte påstå att jag förstår mycket av deras snack om "tonality" "Timber" "forwardness" osv. Men lät mig ändå förföras av alla lovorden till dessa två lurar. Först tyckte jag att Sundara var helt klart överreklamerad i alla hyllningsvideor jag sett. Jag gillar Sennheisern bättre helt enkelt, känns mer "öppnare" och har mer "rymd" och detaljerad. Men nu efter ett par veckor börjar jag ändra uppfattning, den är inte sämre, bara annorlunda och börjar uppskatta den mer. Har inga fina ord att beskriva det med, konstaterar bara att jag nu har två lurar att alternera mellan beroende på hur jag känner det.
Så, min slutsats är att man vet egentligen inget innan man provat själv.

Det är en bra slutsats tycker jag! Även om man kan läsa reviews och kolla youtube så underlättar det om man har erfarenhet av andra populära lurar så man kan relatera till jämförelserna. Om du gillar Sundara och en testare lovordar dem och en annan okänd lur kanske den andra okända luren också passar dig.

Det kan vara värt att prova lurar med helt annan karaktär än de man först lyssnat på också, så att man inte råkat snöa in på en viss ljudkaraktär som inte egentligen passar. AKG eller Beyerdynamic kan vara kul att prova som kontrast till både Sennheiser och Hifiman skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är förstås helt olika saker på alla sätt, det är bara ett exempel för att illustrera. Alla förstår att de kan gilla en billig film, eller ogilla en dyr film. Jag menar att det samma gäller hifi (trots att det är helt olika saker) eftersom värderingen är subjektiv.

Jag håller i grunden med dig. Haft relativt dyra lurar och dac/amp tidigare. Efter jag testade Nighthawks har jag sålt alla. De är långt ifrån de dyraste (tror jag gav 2500, och nypris ca väl runt 7k), men klart de skönaste och kan lyssna i timmar utan att bli trött. Men lyssnar ganska sällan på hörlurar nuförtiden, blir mest stereo och högtalare.
Oavsett finner jag likt du att högre pris inte per automatik är bättre.

Skrivet av 0cool:

AKG eller Beyerdynamic kan vara kul att prova som kontrast till både Sennheiser och Hifiman skulle jag säga.

AKG702 har jag kvar som lurar till klassisk musik. De är magiskt bra på just detta. Finns kanske bättre lurar men sååå mycket lyssnar jag inte på just klassiskt så priset va vettigt

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Nån som har en åsikt om Fiio K9 ? Tänkte om man bortser från priset ifall man har nån upplevelse om dom

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Beyerdynamic T5 generation 3?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Fyndjägare

Sony planerar köpa Audeze. Där ser man.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sony planerar köpa Audeze. Där ser man.


Undrar om det kan sluta bra...
(källa?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Oavsett finner jag likt du att högre pris inte per automatik är bättre.

Kan inte annat än att hålla med efter att ha provat lite dyrare lurar som Focal Elegia och Senneheiser 660S2, ingen av dem ger mig samma upplevelse som de 3 gånger billigare Sennheiser 560S. Vilket gjort mig smått desillusionerad som nykomling i hifi-världen. Nu vet jag inte hur och vart jag ska gå om jag vill uppgradera för att få ännu större wow-upplevelse...

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.