Smarta lampor som inte kräver brygga?

Permalänk

Smarta lampor som inte kräver brygga?

Får erkänna att jag är lite dum på det här med smarta hem.. Ville bara säga det först..

Vi har några smarta lampor köpta från IKEA sen ett tag tillbaka och de fungerar förvisso bra oftast, men jag har insett att jag vill bli av med den här bryggan(?) IKEA skickar med som verkar krävas för att det ska funka överhuvudtaget..
Många smarta tillbehör verkar behöva nån typ av brygga, även Philips Hue(?) men inte alla. Jag har några tillbehör från EVE som jag använder som timers för att slå av/på fönsterlampor som bara nöjer sig med wifi't (eller om det är via bluetooth eller nått annat)..

Frågan är, finns det nån lampsort, som är "smart" och som fungerar med Homekit (obs, viktigt!) och som inte kräver nån typ av brygga?

Tips och idéer för nybörjaren?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag kör såna här wifi lampor, styr via app/home assisstant, problemet är att man inte har någon fysik knapp så andra familjemedlemmar får det svårt att styra.
Samt om någon stänger AV en redan väggknappen som är PÅ så funkar inte lampan ändå, men så länge man håller sig fönster lampor är lättare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör såna här wifi lampor, styr via app/home assisstant, problemet är att man inte har någon fysik knapp så andra familjemedlemmar får det svårt att styra.

Verkar dessvärre inte stöda Homekit. Vill undvika ytterligare en app för att styra mina prylar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Om man ser till smarta hem produkter så finns få som klarar sig utan brygga. Wifi men måste då ha det wifi uppkopplat....vet inte om jag pesonligen tycker det är bättre. Plejd är en av få som har det i helhet, men man kan också konfa både zigbee och zwave att styras individuellt utan en coordinator men det är bara plejd jag sett det göras lika smärtfritt ....men här kommer kruxet oavsett...du vill ha homekit.
Det är en tjänst som ligger ovanpå i annat lager. Om man ser bryggfria enheter och system så behöver man någon "bro" mellan det lokala brygfria systemet till landet där homekit, alexa, google home etc existerar.

Vilket för ett protokoll som zigbee, zwave, plejd som arbetar på andra sätt i luften behöver någon som gör det därav brygga. WIfi är redan din existerande wifi router som gör det jobbet. Zigbee har sina egna bryggor etc.

Även matters thread som likt zigbee och plejd är 2.4Ghz low power mesh behöver också en brygga (även om de är petiga med att det inte är en brygga...så är det rent praktiskt det), även om en radio för thread kan vara inbyggt i en router eller högtalare så är det fortfarande samma sak.

VARFÖR vill du bli av med bryggan? Är det för att du inte vill vara beroende av en brygga utifall nätverk går ner (för då är inte wifi bättre) eller är bara saken något du vill bli av med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Leta efter lampor med stöd för Matter, har du en AppleTV eller HomePod så har du även ett Thread-nätverk så det ska "bara funka" i Homekit-appen.

Permalänk
Skrivet av infigo:

VARFÖR vill du bli av med bryggan? Är det för att du inte vill vara beroende av en brygga utifall nätverk går ner (för då är inte wifi bättre) eller är bara saken något du vill bli av med.

Äh, bara en sak jag vill bli av med, om möjligt, i förrådet.. Och så behöver jag nått nytt att pilla med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Äh, bara en sak jag vill bli av med, om möjligt, i förrådet.. Och så behöver jag nått nytt att pilla med.

Låter som du behöver Home Assistant. Då kan du köpa en Zigbee-sticka och kontrollera alla lampor från samma ställe, oavsett tillverkare. Bara att börja googla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Leta efter lampor med stöd för Matter, har du en AppleTV eller HomePod så har du även ett Thread-nätverk så det ska "bara funka" i Homekit-appen.

Matter over Thread.... matter också kan vara via wifi eller....över brygga (vilket i och för sig en HomePod blir för thread). Oavsett få sådanna som existerar som helt system och smärtfritt har det inte sett ut att vara än så länge

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Shelly, går via WiFi. Dom har ett par olika e27 och GU10 ljuskällor. Öppet gränssnitt som inte är beroende av varesig appar eller moln om man inte vill.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841