Vad jämför du här med? Bara så jag förstår referenspunkten. Kan du utveckla lite hur D&D 5E hjälper folk som värdesätter RP delen? Är det optimerad VS icke-optimerad build balanseringen nedan du primärt tänker på eller finns det fler saker?
Skulle även säga "mechanics, och min/maxa eller theorycrafta builds/karaktärer", för även om man inte min/max'ar så är D&D 5E combat enformigt med relativt få intressanta taktiska beslut i mitt tycke, speciellt för martials. Jag vet att Larian har gjort ett väldigt bra jobb med att göra miljön intressant, men det är inte riktigt D&D 5E systemets förtjänst och ett intressantare system hade varit kompletterande till den väldesignade miljön.
Pathfinder 1E och D&D 3.5E har stora problem med balansering p.g.a. gapet mellan en optimerad och en icke-optimerad karaktär. 5E är bättre på det men skulle inte säga att det är bra på det och har fortfarande problem med det. I alla fall om jag jämför med den handfull av andra TTRPG jag har spelat, bland annat Pathfinder 2E.
Oops skulle så klart inkluderat vad jag jämförde med, var jämfört med D&D 3.5 och Pathfinder (inte 2E då jag ej har rört den ruleset alls så vet inte riktigt vad som ändrats)
Anledningen att jag tycker det är 5E kräver oftast inte samma full-build planering för att fortfarande bli kompetent nog i slutet, lika så känns inte multi-classing interactions inte alls lika starkt vilket underlättar valen, kan ha fel då jag inte har riktigt lika många timmar i 5e dock men känner att man primärt skulle multi-classa på grund av RP val. Det betyder så klart också att det är mindre saker att leka runt med för att hitta de valet som totalt bryter balansen.
I faktiskt pen and paper settings så har man en DM som kan fudga runt med balans lite fritt då de vet hur starka karaktärerna är, i ett spel dock så är allt satt från början så kliver man ens lite utanför balans normen så blir allt snabbt helt trivialt. Kan tänka mig att det fortfarande händer i BG3 (har inte tagit mig ens halva spelet än) men står inte ut riktigt lika mycket från vad jag sett.
Håller med att pure martials kan vara rätt ointressant i bas 5e, Larian har gjort lite custom ändringar som jag tycker är positivt på den fronten, hur olika vapen ger dig lite olika actions exempelvis plus tagit bort requirement att se till att ha 13 int för annars missar du en potentiell stor del av deras toolkit. Tyckte dock att martials inte var speciellt intressanta i 3.5/pf heller dock så vet inte hur mycket skillnad det är, man gjorde mesta valen i hur man byggde karaktären på martials, sen var man en gud som bara behövde basic attackera allt till victory medans man var odödlig.
Så med allt det sagt, anledningen att jag skulle säga 5e är "bättre" för RP är saker som att de tagit bort alignment systemet så din alignment är bara din RP helt enkelt. Alignment systemet var så missförstått att det skapade dålig RP i många situationer, både i tabletop och pc spel. Genom att de sänkt hur mycket fokus det är på att förstå/optimera mechanics så lägger det mer fokus på RP delen, betyder inte att samma RP är omöjlig att göra i förra systemen dock så klart men var svårare för nyare personer att sätta in sig och börja med den delen för det var mer att lära sig up-front. Det är där 5e verkligen skiner och varför det blivit så populärt, kan förstå att om man har hundra/tusentals timmar i 3.5/pf så kan det verka tråkigt i jämförelse då man förväntar sig samma hav av komplexitet i mechanics.
AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |