Youtube tar upp kamp mot annonsblockerare med nya popups

Permalänk
Medlem

Från deras perspektiv ett rimligt beslut. Från mitt perspektiv är det inte aktuellt av avaktivera annonsblockerare på den domän som var upphov till installation av densamma.

Skrivet av Groaghach:

Det kommer nog bita YT lite i baken, då det blir ännu mer attraktivt att följa kreatörer på andra siter istället.

Jag är inte säker på att jag håller med. Hur blir det till Youtubes nackdel att trafiken och infrastrukturen belastas mindre av att ett antal personer som inte har för avsikt att generera dem intäkt - oavsett vad som händer - lämnar plattformen?

Ja, mer decentraliserade och fragmenterade tjänster kan i teorin ta obetydliga marknadsandelar. Men både i det korta och långa loppet kommer det här att ge mer intäkt till företaget, vare sig det gäller faktisk intäkt eller inkomstsförlustbortfall.

Eller är det något jag missar? Jag är inte särskilt insatt i ekonomi eller marknadsdata.

Edit:
Visst, att ett fåtal kreatörer kan känna att deras arbete blir mer belönat på andra plattformar kan räknas, och öka deras vilja att koncentrera sig på dem. Men det ökar - väl - inte sannolikheten att det skulle få kreatörerna att överge en befintlig och central plattform?

Permalänk
Medlem

Inte haft annonser på YT på flera år nu.
Men så fort man slår på och ska se något på mobilen, när man är på språng eller så, så är det ju sjukligt mycket reklam nu för tiden.
Svårt och säga hur man gör om dom implementerar detta brett, men förhoppningsvis hittar man någon workaround.
Men jag tycker premium som det ser ut idag, är för dyrt helt enkelt.
Hade dom implementerat detta, men samtidigt sänkt premium kostnaden avsevärt, så tror jag att det hade kunnat fungera bra ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Fascinerande att reklam nu används som irritationsmoment för att tvinga folk att betala för att slippa. Det är så man drar in pengar.

Reklamen använd alltså inte längre för att sälja produkter.

Det här är en mycket intressant utveckling ja!

Det fick mig att tänka på en ganska specifik grej nu precis.

Google är medgrundare för coalition for better ads.
https://www.betterads.org/standards/
https://www.sweclockers.com/nyhet/25244-google-chrome-far-inb...

Om man läser lite på vilka regler man bör förålla sig till när man gör annonser för videos och appar så ser det ju faktiskt ut som att google medvetet gjort en del av annonsupplägget till en plåga.

Det är... intressant

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Men så fort man slår på och ska se något på mobilen, när man är på språng eller så, så är det ju sjukligt mycket reklam nu för tiden.
Svårt och säga hur man gör om dom implementerar detta brett, men förhoppningsvis hittar man någon workaround.
Men jag tycker premium som det ser ut idag, är för dyrt helt enkelt.
Hade dom implementerat detta, men samtidigt sänkt premium kostnaden avsevärt, så tror jag att det hade kunnat fungera bra ändå.

Det finns en enkel lösning.
Jag har inaktiverat youtube appen i min mobil och använder en webbläsare som stödjer exstensions. FireFox är ett sådant exempel på webbläsare som man kan installera reklamblockerare på, även i mobilen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Detta är lite som kampen mellan pansar och pansarvärnsvapen inom det militära.

Spoiler: Pansarvärnsvapen vinner nästan alltid över tid.

Med det sagt så förstår jag ju att pengarna måste in på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Revanced finns för Android. Om du har iphone så är du körd, men med android finns det ingen anledning till att kolla på ads i mobilen. Revanced är mycket bättre än youtube appen på alla sätt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tråkigt att man måste få allt eller typ ingenting. Jag har redan spotify, behöver inte en till likadan och då är jag mycket mindre sugen på att betala så mycket för bara ad free.

Skrivet av infigo:

Ja full premium ja. Men är rätt surt att betala för att få premium lite + spotify konkurent bara för att komma åt bakgrundsspelning när man redan har spotify

Alternativet är väl helt enkelt att säga upp Spotify och använda Youtube full premium för både för music och video?
Jag ska erkänna jag är rätt sugen på det - speciellt med tanke på prishöjningen från Spotify!
(men vet inte om youtube har utbud, kvalitet och mjukvara som är "good enough" för mig dock - får väl göra nån provmånad nån gång )

Fast känns ju lite som man viker ned sig om man börjar betala för att slippa reklamen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag kör adblocker på youtube men det är ju deras plattform, de får i mina ögon göra precis vad de vill.
Vill de ge mig 18 minuter reklam eller blockera mig helt så är det absolut reko!

Vad du och lagen tycker är okej är två vilt skilda saker. Bara för du äger och tillhandahåller en tjänst betyder inte det att du kan göra precis vad du vill. Du måste fortfarande följa lagen och det är därför vi ser många tvister mellan stora bolag och EU men om lagen kan stoppa dem är jag inte helt säker på, därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Vad jag gör med innehållet de presenterar lokalt på min enhet borde vara upp till mig, hoppas dessa dumheter slutar snart

Permalänk
Medlem

Hade haft mycket lättare att respektera annonser om de bara var till för att täcka driftkostnaden och lite till. Men just nu så driver det megacorporations som omsätter sjuka summor och köper upp bolag efter bolag och lägger pengar på massa sidoprojekt.

Samma med annonser på sidor som Netflix. Hela Hollywood är ju som en elakartad tumör numera där det är övervinster och extrema löner som annonserna ska täcka. Och det enda man får är själlösa serier och filmer massproducerade enligt mall av någon projektgrupp med checklistor istället för som förr då det var någon som hade en vision och berättelse att berätta.

Blir ju inte bättre av att reklamen är fördummande hjärntvätt av samma kaliber.

Nä Google och ni andra, så länge eran värld ser ut som den gör, så vill jag va en sån som är utanför.

Permalänk
Medlem

Hmmm, Tja,, att vänta på en popup i 30-60 sekunder är ju fortfarande ett bättre alternativ till att tvingas titta på minst 2 reklam snuttar som inte går att skippa. Så det blir väl tummen upp för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alternativet är väl helt enkelt att säga upp Spotify och använda Youtube full premium för både för music och video?
Jag ska erkänna jag är rätt sugen på det - speciellt med tanke på prishöjningen från Spotify!
(men vet inte om youtube har utbud, kvalitet och mjukvara som är "good enough" för mig dock - får väl göra nån provmånad nån gång )

Fast känns ju lite som man viker ned sig om man börjar betala för att slippa reklamen...

Vet inte om jag är så sugen att migrera x1000 låtar över. Sen är jag inte kompis med youtube music. Fick hjälpa morsan med det i helgen som använder det. Inte värt mina pengar över spotify

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Youtube är den tjänsten jag tittar mest i, men som jag vägrar betala för. Gissningsvis även tjänsten jag har använt mig längst av. Varit medlem sedan 2006.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Helt klart värt det i min mening. Hela familjen på fem personer har reklamfri YouTube, nerladdning/offlinefunktion, lyssning med skärmen avslagen samt en helt okej musiktjänst (men smaken är ju som bekant som baken). Allt för 179 kr. Det känns också som en bonus att mina tonåringar slipper att matas med reklam på en tjänst i alla fall...

Permalänk
Medlem

Gamla nyheter, en uppdatering av ublock brukar få bort skiten. Kommer aldrig betala för Youtube!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Kommer heller aldrig betala för youtube, skiter hellre i att titta om det inte går att komma undan på annat sätt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Om man nu verkligen vill dyvla på reklam på användarna på ett relativt skottsäkert vis, varför inte väva in den i själva videoströmmarna och göra den väldigt kort?

Alltså: Man sitter och kollar på någon slapp dokumentär. Helt plötsligt snurrar en chokladkaka eller en rakapparat in på skärmen, i samma scen, med något snabbt och käckt budskap. Och sen försvinner den på max 3-5 sekunder.
Tror det är den enda typen av reklam jag skulle tolerera. Jättelånga klipp går liksom inte. Man blir bara trött och vill bort från det.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Det gjorde jag för något år sedan, kan inte påstå att jag saknar Spotify så mycket. Den största nackdelen är att ungefär alla som vill dela med sig av musik eller spellistor använder spotify-länkar.

Permalänk
Medlem

Dåligt beslut av Youtube.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala för premium, så det blir helt enkelt att dra ner på användningen. Världen är för stor för att låsa sig till Youtube.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Den enkla lösningen är att betala för Premium. Värt varenda krona. Har lite svårt att förstå varför folk är så snabba på att gnälla på Youtube. De har dominerat marknaden sedan start och det är inte gratis att driva heller. Klart det måste in pengar på något sätt. Betalas ju ut en jävla massa pengar till kreatörer också. Folk spenderar ju typ mer tid på Youtube än på alla streamingtjänster tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Betalar varken för youtube eller spotify.

Spotify på datorn fungerar bra, går att välja låtar osv med lite reklam ibland. På mobilen låser det en från att välja låt och man tvingas till randomizer. Jag använder dock mobilen högst 2 timmar om dagen.

Youtube på datorn får jag än så länge inga reklamsnuttar pga Ublock, det är om man kollar youtube på smart tv eller mobilen det poppar upp reklam. Använder en Adblock browser på mobilen specifikt för youtube och det fungerar väl än så länge.

Vill jag höra på specifika låtar utan reklam så rippar jag bara av låtarna till mp3.

Permalänk
Medlem

Om YouTube inte hade raderat videoklipp och konton som "inte är PK" eller ifrågasätter "det som är helt sant och man inte får ifrågasätta" även om det finns information som pekar på stora hål i "det som är helt sant och man inte får ifrågasätta" så hade jag varit mer positiv till denna tjänst.

Varför var det så många som gnällde när de ville få 4K bara till Premium? Släng över allt sådant till Premium. Också HDR och 60fps. Då kan Premium bli mer intressant tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast du har ju redan vikit ner dig när dig gäller spotify

Jag gick över från spotify till YT premium för några år sen och det enda irriterande är att när folk delar låtar så delar de en spotify-länk som tidigare påpekats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Helt klart värt det i min mening. Hela familjen på fem personer har reklamfri YouTube, nerladdning/offlinefunktion, lyssning med skärmen avslagen samt en helt okej musiktjänst (men smaken är ju som bekant som baken). Allt för 179 kr. Det känns också som en bonus att mina tonåringar slipper att matas med reklam på en tjänst i alla fall...

Mitt problem är åldersgränsen på 13 år, fa familjer där alla barnen är över det gissar jag om man inte skaffar tre med ett års mellanrum typ eller fick tvillingar .

Hade gärna betalat för att barnen ska slippa all skit i form av annonser (och samma jäkla annonser gång på gång), men nej det får man inte.

Permalänk
Medlem

Pihole skulle vara skönt om det kom något bra sätt att få till blockering med denna på ett säkert sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vad du och lagen tycker är okej är två vilt skilda saker. Bara för du äger och tillhandahåller en tjänst betyder inte det att du kan göra precis vad du vill. Du måste fortfarande följa lagen och det är därför vi ser många tvister mellan stora bolag och EU men om lagen kan stoppa dem är jag inte helt säker på, därav min fråga.

Mycket möjligt, därför jag la in brasklappen "i mina ögon" då det är min åsikt, behöver inte vara kompatibelt med lagen
Men ska bli intressant att se vad de kommer fram till eftersom det lär påverka andra tjänster.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt, ingen skillnad mot att ladda ner filmer och serier. Vill man väl utnyttja Youtube så är det kanske en bra idé att stödja dom individerna som skapar materialet man konsumerar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Youtube är en webbplats som tillgängliggör en massa videor. Så tycker inte att adblockers är att jämföra med piratkopiering eller kontodelning, även om man de facto kringgår deras finansieringsmodell. I appen är det en annan femma.

Tycker över lag att sidor som bygger på folks egna engagemang och generösa output av innehåll (som till viss del "betalas" av youtube genom ad revenue, men långt ifrån alla creators..) bör vara smakfulla i hur mycket reklam man trycker upp i användarnas ansikten. Nåt de satt i system är t.ex att visa reklam efter att ett videoklipp avslutats. Och det går över min gräns.

Permalänk
Medlem

Mycket störande, men mina pengar ska de inte få! 👊

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers