Nya App Store-alternativ under utveckling

Permalänk
Melding Plague

Nya App Store-alternativ under utveckling

Setapp, en prenumerationstjänst för Mac-program, avslöjar nu planer på att starta en alternativ applikationsbutik när Apple tvingas öppna IOS i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte detta blir skit

Permalänk
Medlem

MacPaw är kända för CleanMyMac X och The Unarchiver, där framför allt det senare tillhör min standardinstallation på Mac.

Dock lite osäker på vad de gjort för iOS/iPadOS tidigare.

Permalänk
Medlem

Betala för att betala? @medbor låter redan som ... (hoppas jag missuppfattat detta).

Permalänk
Medlem

Som iOS-användare sedan gråimporterad iPad gen 1 och iPod Touch är jag för egen del totalt ointresserad av alternativa App stores, just för jag gillar att veta var ALLA mina inköpta appar är.

Ser inte fram emot att behöva jaga runt i 3-4 stores för att hitta allt jag vill ha i framtiden. Total bekvämlighet.

Men men, i övrigt bra. Gillar generellt sett EUs hantering av dylika frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Betala för att betala? @medbor låter redan som ... (hoppas jag missuppfattat detta).

Jag vet inte vad du uppfattat, jag menar bara att öppna upp en plattform till att ha 10 olika appstores, och kanske kommer många ta bort sina appar från apples store och publicera egna istället. Känn som att kvalitet och validering kan gå ner ganska mycket

Permalänk
Medlem

Detta blir väldigt intressant att följa. Jag förmodar att det kan bli ett sätt för utvecklare att gå runt Apples 30% avgift vid försäljning via appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte vad du uppfattat, jag menar bara att öppna upp en plattform till att ha 10 olika appstores, och kanske kommer många ta bort sina appar från apples store och publicera egna istället. Känn som att kvalitet och validering kan gå ner ganska mycket

Det är en risk, men erfarenheten från Android indikerar att de flesta kommer att vilja finnas i App Store ändå.

Personligen ser jag mest fram mot att få ett par emulatorer utan att behöva fippla med diverse hack, i övrigt lär jag inte använda det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Detta blir väldigt intressant att följa. Jag förmodar att det kan bli ett sätt för utvecklare att gå runt Apples 30% avgift vid försäljning via appstore.

Den är 15% i nästan alla fall numer, men det återstår att se hur de gör med det. Apple har argumenterat att den avgiften skall ses som en licens att använda deras utvecklarverktyg. När de blivit pressade att tillåta andra betalningslösningar (för IAP osv) har de bara dragit av ett par procent för kreditkortsavgiften och behållit resten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det är endast 15% för dom som säljer under en miljon US-dollar/år. Fler affärer att sälja i kan även kräva fler uppdateringar att göra. Är man först in i en ny affär så syns man kanske bra. En balansgång helt klart. Håller med - blir spännande att följa.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk både vurma så jävligt för den "fria marknaden" men samtidigt formulera sig på ett sätt som är raka motsatsen? Att vem som helst får ha en marknadsplats på IOS främjar ju konkurrens och fri marknad så varför klagar folk?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan folk både vurma så jävligt för den "fria marknaden" men samtidigt formulera sig på ett sätt som är raka motsatsen? Att vem som helst får ha en marknadsplats på IOS främjar ju konkurrens och fri marknad så varför klagar folk?

Hade utvecklare brytt sig om konkurrens så hade de tagit Windows Phone seriöst som var ett riktigt bra OS men som kom ett par år försent.
De ville inte lägga pengar på ett os som hade 4% marknadsandel. Apputvecklarna har själva bäddat för monopolet google och apple har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det är endast 15% för dom som säljer under en miljon US-dollar/år.

Det är officiell policy att det är 15% om man säljer för under 1 miljon, men det är bara för att Apple gjorde privata avtal med de större sen tidigare. I princip alla har 15% eller ännu bättre. Misstänker att Epic har svårt att få något sådant avtal, dock...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Följer detta med spänning och hoppas Apple inte begränsar det eller gör det alltför omständligt.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Detta kan bli rörigt om dessa butiker får skapas utan kontroll.

Tänk er om svenska myndigheter/kommuner etc ska skapa en store för sina egna appar, det kan bli några stycken att hålla koll på.

Sen kommer troligtvis varenda spelbolag skapa en egen app för att maximera sina intäkter, bara där har vi Steam, Epic Store, Ubi Store, EA Play, Xbox, Sony mfl.

Därutöver finns det troligtvis massvis med andra bolag som hellre har sin egna lilla butik än att publicera i Appstore, eller att dom kör båda varianterna med olika utbud/pris osv.

Rörigt värre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hade utvecklare brytt sig om konkurrens så hade de tagit Windows Phone seriöst som var ett riktigt bra OS men som kom ett par år försent.
De ville inte lägga pengar på ett os som hade 4% marknadsandel. Apputvecklarna har själva bäddat för monopolet google och apple har.

På Android så kan du ju ha hur många app-butiker du vill så problemet finns inte där på samma sätt. Sen att folk väljer eller inte väljer en viss butik är ju deras frihet. Konsumenternas fri och rättigheter måste alltid komma före företag och utvecklare, tycker jag.

Det är Microsofts fel att Windows phone floppade. Det var inte ett bra operativsystem och erbjöd inget som inte redan fanns på IOS och/eller Android. Själva gränssnittet var lika klaustrofobiskt och trångt som Windows 8 som folk inte heller gillade så ingen bra USP direkt.

Tittar man på Android och IOS så är gränssnittet utformat så att det är riktiga ikoner med rejält med luft emellan. Det känns hemtrevligt och tryggt. Metro var bara klaustrofobiskt och trångt så inte konstigt att nästan ingen ville ha det. Set man på Nokias Lumia-lurar så var ju hårdvaran långt före t. ex Samsung och Apple's flaggskepp vid samma tid. Men överlägsen hårdvara hjälper föga när operativet är svårbegripligt och inte alls vad man är van vid.

Visst fanns det folk som trivdes med operativet, men det var förmodligen folk som inte tyckte Windows 8 kändes helt konstigt, och de var ju i så fall en ganska smal skara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är dock inget monopol eftersom det ändå finns två starka aktörer på marknaden. Situationen är bättre än på Desktop. Problemet är väl främst att Apple styr mycket vad som är tillåtet och inte. Tänk om Microsoft hade gjort det samma med Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De allra flesta apputvecklare kommer publicera sina appar där flest användare finns, dvs. på den officiella butiken. Däremot finns det ju en del appar som Apple aldrig kommer släppa in på App Store som nu förmodligen blir tillgängliga utan lika mycket krångel. Att gemene man helt plötsligt ska tvingas ha en massa olika app-butiker känns väldigt osannolikt.

Ni som skriver denna typen av inlägg verkar helt missa att en nästan exakt parallell finns i form av Android.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Som iOS-användare sedan gråimporterad iPad gen 1 och iPod Touch är jag för egen del totalt ointresserad av alternativa App stores, just för jag gillar att veta var ALLA mina inköpta appar är.

Ser inte fram emot att behöva jaga runt i 3-4 stores för att hitta allt jag vill ha i framtiden. Total bekvämlighet.

Men men, i övrigt bra. Gillar generellt sett EUs hantering av dylika frågor.

Inget som hindrar dig feån att hålla dig till 1 appstore så bara fortsätta.

Sk walled gardens har ändrat folks mentalitet och är rädda för saker utan för murarna. Men man kan fortsätta hålla sig innanför inget farligt och inget nytt detta. Förutom på Apple då

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Microsoft Store på IOS HERE WE COME!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De allra flesta apputvecklare kommer publicera sina appar där flest användare finns, dvs. på den officiella butiken. Däremot finns det ju en del appar som Apple aldrig kommer släppa in på App Store som nu förmodligen blir tillgängliga utan lika mycket krångel. Att gemene man helt plötsligt ska tvingas ha en massa olika app-butiker känns väldigt osannolikt.

Det kan också vara så att Apple faktiskt börjar acceptera mer appar än dom gör idag. Exempel, tänk att Chrome med blink renderare blir tillgänglig på "Store X" och att folk faktiskt laddar ner och kör den, i massor. Store X blir populär. Enklaste sättet för Apple att få bort Store X är att släppa in Chrome med blink renderare i App Store. Jag tror Apple har en klausul nu som säger att en app får inte ladda ner kod från nätverk och köra den, eller något liknande. T.ex en webläsar-motor.

Det finns exempel där Apple vägrat utvecklare publicera för att man konkurrerar med Apples egna appar. Kanske kan bli lite bättre om det finns flera affärer att välja på. Och då menar jag att Apple återigen kanske accepterar lite mer appar, om det ändå finns tillgängligt någonannanstans.

Mao Apple måste faktiskt konkurerra med tredjeparts-affärer vilket är hela idén bakom flera leverantörer och även dom flesta som bara använder App store kommer tjäna på detta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kan också vara så att Apple faktiskt börjar acceptera mer appar än dom gör idag. Exempel, tänk att Chrome med blink renderare blir tillgänglig på "Store X" och att folk faktiskt laddar ner och kör den, i massor. Store X blir populär. Enklaste sättet för Apple att få bort Store X är att släppa in Chrome med blink renderare i App Store. Jag tror Apple har en klausul nu som säger att en app får inte ladda ner kod från nätverk och köra den, eller något liknande. T.ex en webläsar-motor.

Det finns exempel där Apple vägrat utvecklare publicera för att man konkurrerar med Apples egna appar. Kanske kan bli lite bättre om det finns flera affärer att välja på. Och då menar jag att Apple återigen kanske accepterar lite mer appar, om det ändå finns tillgängligt någonannanstans.

Mao Apple måste faktiskt konkurerra med tredjeparts-affärer vilket är hela idén bakom flera leverantörer och även dom flesta som bara använder App store kommer tjäna på detta.

Ja, det vore ju absolut bra för användarna. Förhoppningen är ju precis som du säger att Apple då faktiskt börjar konkurrera lite på åtminstone vissa sätt.

Min poäng var dock att folk inte behöver oroa sig för att en stor del användare lämnar App Store då det inte hänt på Android, trots att det om något borde vara större risk för det på Android-sidan än på iOS-sidan.

Ja, det stämmer att man inte får publicera appar som kan ladda in och exekvera ytterligare godtycklig kod.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då kan jag ju glädja dig med att jag är fett emot idén om en absolut fri marknad och laissez faire-kapitalism är en totalkorkad idé som inte håller för fem minuters funderande.

Regleringar behövs, det har visats gång på gång på gång... men det är en annan diskussion!

Jag vill ha det så smidigt som möjligt för mig som slutanvändare, sen vilka ideal och ideologier man menar spelar in skiter jag fullständigt i, i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inget som hindrar dig feån att hålla dig till 1 appstore så bara fortsätta.

Sk walled gardens har ändrat folks mentalitet och är rädda för saker utan för murarna. Men man kan fortsätta hålla sig innanför inget farligt och inget nytt detta. Förutom på Apple då

Men då när Affinit-gänget väljer att lyfta alla sina produkter (inkl. Affinity Photo som jag använder mig av friskt) från Apples affär för att ha i egen och jag då antingen måste köpa dem där med eller stå utan framöver, är det då inte för mig som enskild slutanvändare en försämring? Själviskt tänkande? Absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är en risk, men erfarenheten från Android indikerar att de flesta kommer att vilja finnas i App Store ändå.

Personligen ser jag mest fram mot att få ett par emulatorer utan att behöva fippla med diverse hack, i övrigt lär jag inte använda det.

Ja...de flesta alternativa app-stores på Android som jag sett är inte riktigt vad jag vill ha. Har mer använt apkpure etc.

Det jag skulle vilja ha är en app store som ger möjlighet att sortera bättre på apparna. Så man kan välja appar utan reklam, betalappar utan reklam eller in app purchases, etc, och - att det finns "kurerade" (svenskt ord?) listor där endast riktigt bra appar finns. Ofta går det 9 dåliga appar på 1 bra liksom, de flesta appar är helt onödiga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Då kan jag ju glädja dig med att jag är fett emot idén om en absolut fri marknad och laissez faire-kapitalism är en totalkorkad idé som inte håller för fem minuters funderande.

Regleringar behövs, det har visats gång på gång på gång... men det är en annan diskussion!

Jag vill ha det så smidigt som möjligt för mig som slutanvändare, sen vilka ideal och ideologier man menar spelar in skiter jag fullständigt i, i slutändan

Apple har ju redan stängt smidighetsdörren genom att ta procent på köp med mera. Om Appstore hade haft bra villkor för de som vill sälja/lägga upp sina appar där hade ju aldrig diskussionen om behovet av alternativ uppkommit.

Självklart vill Apple tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det ursäktar inte deras beteende, och eftersom de tvärvägrat att öppna upp själva har det nu blivit ett nödvändigt ont att så att säga slå in dörren med våld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med.
Fattar inte nyheten riktigt bara, tycker det låter som man måste betala inträde ( /prenumerera) för användning. Då är det redan skit i mitt tycke. (tänk inträde på mall of scandinavia.. .typ).
antar att ja missuppfattat /never mind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Men då när Affinit-gänget väljer att lyfta alla sina produkter (inkl. Affinity Photo som jag använder mig av friskt) från Apples affär för att ha i egen och jag då antingen måste köpa dem där med eller stå utan framöver, är det då inte för mig som enskild slutanvändare en försämring? Själviskt tänkande? Absolut!

Då får du visa ditt missnöje med plånboken helt enkelt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ser mest nackdelar. Väldigt skönt att ha allt på samma ställe. Känns som att många skulle lämna appstore ”bara för att”. Bara man inte sitter med en handfull butiker sen som på pc eller som alla streamingtjänster dom inte kan samlas under ett tak. Nu lät jag bitter. xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ser mest nackdelar. Väldigt skönt att ha allt på samma ställe. Känns som att många skulle lämna appstore ”bara för att”. Bara man inte sitter med en handfull butiker sen som på pc eller som alla streamingtjänster dom inte kan samlas under ett tak. Nu lät jag bitter. xD

Varför tror du att de skulle göra det? De vill rimligtvis vara där i princip alla potentiella användare finns, vilket fortsatt kommer vara App Store. Du kan som sagt jämföra med Android där den officiella butiken totalt dominerar och där de flesta appar som finns i andra nischade butiker också finns på Play Store i de allra flesta fall.

Att lämna App Store "bara för att" är bara rimligt att göra om appen är gratis (fast då finns ju ingen större poäng) eller om man är en väldigt stor aktör där man känner sig relativt säker på att användarna (sannolikt en bråkdel av de som annars skulle köpa appen/spelet) kommer acceptera extra krångel för att få tag i din app.

Kort sagt skulle jag bli väldigt förvånad som iOS-användare kommer märka någon större skillnad, annat än att de får tillgång till en del appar som inte accepteras i App Store av Apple (exempelvis emulatorer, Kodi, webbläsare med andra motorer än Safari, appar som konkurrerar med Apples egna, etc.).

Visa signatur