Intel släpper verktyg för att lättare upptäcka processorflaskhalsar i spel

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper verktyg för att lättare upptäcka processorflaskhalsar i spel

Bolagets mjukvara Presentmon får en rejäl uppdatering med bland annat ny mätdata för att avgöra om processorn agerar bromskloss till ens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Video med Gamer Nexus och Tom Peterson från Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

And because PresentMon continues to be an open-source utility, it can be integrated into third party applications.

Och det de har är en länk till Windows-binärer för den här nya varianten, samt "Legacy SDK-PresentMon" som finns på gh och uppdaterades senast 2022. Säg gärna till om ni ser nåt annat. Jag skrev så mycket i en kommentar till videon men den togs bort. XeSS är inte opensource än heller trots vad som lovades.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Fyfan vad stort, äntligen blir det så mycket enklare att bevisa för folk hur många spel som är begränsade av CPU.

Kan lösa jävligt mycket smutskastning på Reddit mm

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad bra. Nu vet man när det är dags att köpa en CPU! Tack, Intel, för ert altruistiska bidrag till mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Och det de har är en länk till Windows-binärer för den här nya varianten, samt "Legacy SDK-PresentMon" som finns på gh och uppdaterades senast 2022. Säg gärna till om ni ser nåt annat. Jag skrev så mycket i en kommentar till videon men den togs bort. XeSS är inte opensource än heller trots vad som lovades.

Jag blir inte klok på riktigt hur de tänker när de skriver som de gör...

Men så som de presenterar det:

"... And because PresentMon continues to be an open-source utility, it can be integrated into third party applications."
+
"PresentMon SDK
All legacy PresentMon libraries and tools are preserved to support existing implementations."

så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att de menar något i stil med: "vi har vår nya glättigt förpackade PresentMon-applikation här, men andra kan använda vårt numera övergivna PresentMon SDK om de vill bygga något baserat på det".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kolsvart Katt:

Och det de har är en länk till Windows-binärer för den här nya varianten, samt "Legacy SDK-PresentMon" som finns på gh och uppdaterades senast 2022. Säg gärna till om ni ser nåt annat. Jag skrev så mycket i en kommentar till videon men den togs bort. XeSS är inte opensource än heller trots vad som lovades.

Ja, jag blev väldigt förvånad över att se en länk till den gamla Github-repon när Presentmon-sajten gick live. Hoppas att det bara är något tillfälligt och att de faktiskt öppnar upp den här nystöpta versionen också. Sett till att det utlovades under presentationen så kan man ju tycka att det borde hända i alla fall.

Hann leka lite med betaversionen under dagen, och den fungerade riktigt bra. Kommer att underlätta arbetet enormt när vi utvärderar spel och slingor till framtida GPU/CPU-sviter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kolsvart Katt:

Och det de har är en länk till Windows-binärer för den här nya varianten, samt "Legacy SDK-PresentMon" som finns på gh och uppdaterades senast 2022. Säg gärna till om ni ser nåt annat. Jag skrev så mycket i en kommentar till videon men den togs bort. XeSS är inte opensource än heller trots vad som lovades.

Skrivet av evil penguin:

Jag blir inte klok på riktigt hur de tänker när de skriver som de gör...

Men så som de presenterar det:

"... And because PresentMon continues to be an open-source utility, it can be integrated into third party applications."
+
"PresentMon SDK
All legacy PresentMon libraries and tools are preserved to support existing implementations."

så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att de menar något i stil med: "vi har vår nya glättigt förpackade PresentMon-applikation här, men andra kan använda vårt numera övergivna PresentMon SDK om de vill bygga något baserat på det".

Nu så, hittade ett svar på Github från Intel.

"Hello there! This is the current repository for PresentMon. Unfortunately, we encountered a logistical hiccup that prevented us from updating the repository with the most recent source code. We're committed to resolving this, and we'll refresh the repository with the latest code early next week. This code aligns with the release available at https://game.intel.com/story/intel-presentmon/. Apologies for any confusion this may have caused!"

Permalänk
Medlem

Ny standard för recensioner och jämförelser mellan olika cou/gpu kombos; Genomsnittet av kvadraten av skillnaden cpu/gpu time, lägre är bättre. 0 innebär att ingen komponent någonsin väntat på den andra, och kan har ett perfekt balanserat system

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu så, hittade ett svar på Github från Intel.

"Hello there! This is the current repository for PresentMon. Unfortunately, we encountered a logistical hiccup that prevented us from updating the repository with the most recent source code. We're committed to resolving this, and we'll refresh the repository with the latest code early next week. This code aligns with the release available at https://game.intel.com/story/intel-presentmon/. Apologies for any confusion this may have caused!"

Det är ju bra. Och bra funnet! 👍

Förstår dock inte hur de tänker när de då alltså kompenserade för detta tillstötta problem genom att hänvisa till detta repo som "legacy PresentMon libraries and tools", vilket ju visserligen är sant just nu antar jag, men det skapar ju bara mer förvirring att inte skriva typ "här kommer vi inom kort att släppa den nya versionen, men ni kan *även* hitta legacy nånting nånting"... 🤦‍♂️

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu så, hittade ett svar på Github från Intel.

"Hello there! This is the current repository for PresentMon. Unfortunately, we encountered a logistical hiccup that prevented us from updating the repository with the most recent source code. We're committed to resolving this, and we'll refresh the repository with the latest code early next week. This code aligns with the release available at https://game.intel.com/story/intel-presentmon/. Apologies for any confusion this may have caused!"

Cutting edge utvecklare, men de behöver en vecka på sig för att göra en commit på GitHub?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Arbetsskadan blir påtaglig när jag blir mer taggad på detta än metal gear solid remaster-släppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

När grafikinställningarna vrids upp till taket i samma spel flyttas en större del av belastningen över till grafikkortet. Detta syns tydligt i grafen då nu tiden som grafikkortet tar på sig att rendera bildrutan ligger väldigt nära den totala tiden det tar att rendera den kompletta bildrutan.

Det där stämmer ju inte alls, belastningen ökar för grafikkortet, men den ökar också (om än i mindre utsträckning) för processorn. Inget flyttas.
Detta bygger ju redan på allmänna missuppfattningar om hur flaskhalsar fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Arbetsskadan blir påtaglig när jag blir mer taggad på detta än metal gear solid remaster-släppet.

Det låter lovande helt enkelt, som det ska vara med din jobbtitel

Permalänk
Medlem

Så GPU Busy(AVG) ska vara i närheten av Frame Time (AVG) om jag har förstått det rätt? I ett spel som jag spelar så överlappar linjerna varandra i princip, och jag antar att det betyder att CPU:n inte agerar flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Arbetsskadan blir påtaglig när jag blir mer taggad på detta än metal gear solid remaster-släppet.

Får vi se nått snabb test/titt på detta? Det låter ju väldig bra men skulle vara intressant att se nån oberoende testa det på olika tillverkare

Permalänk
Medlem

Fan vad nice

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Så GPU Busy(AVG) ska vara i närheten av Frame Time (AVG) om jag har förstått det rätt? I ett spel som jag spelar så överlappar linjerna varandra i princip, och jag antar att det betyder att CPU:n inte agerar flaskhals?

Ja det betyder att antingen så är systemet i balans eller så är GPU en flaskhals.

Permalänk

Denna funktion finns redan inbyggt i flertal spel , hade den redan på battlefield 3 för att mäta flaskhalsen tror jag om jag ej minns fel

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Intressant. Kör 4790k och 3070 och testade Guild Wars 2 i 4K-upplösning. Där är det CPUn som är flaskhals 99.9% av gångerna verkar det som. Frame time ligger för det mesta ca dubbelt så högt som GPU busy. Blir nog enklare att motivera en uppgradering till hösten nu med denna fakta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Här ser man tydligt om det skulle flaska som exempel .
CPU = Processorn renderar ut 169 FPS och GPU Grafikortet renderar ut 177 FPS . En bra balans mellan komponenterna.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Här är en annan liten stapel som visar igentligen liknande fast med en grafisk design , gul och grön graf ska vara hyfsat jämna med varandra och hör vill man inte ha en graf som liknar ett EKG

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Här är intels program och battlefield inbyggda som jämförelse

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Här finns en liknande i COD men fick ej fram den med mer information , men dessa 2 värden ska vara snarlika med varandra om någon av dessa har betydligt högre värde vet man med säkerhet att det är just den som flaskar.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

halvvägs in i videon. Vilket bra grej! Ska se färdigt och sedan börja testa i olika spel för att se hur det ser ut med gpu busy och frametime.