Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att dels vara en motvikt till all galenskap som UFO-foliehattarna spyr ut, dels förklara eller länka till förklaringar till fenomen och observationer som beskrivs, för att så långt som möjligt skydda okunniga stackare som ramlar in i tråden från att dras in i galenskaperna de också.

Det är intressant att observera hur folk är så besatta av att tro att de inte ens försöker tänka kritiskt, rationellt eller logiskt och se vad det finns för rimliga förklaringar. Ser man en ljusprick på natthimlen ska man tänka planet, stjärna, flygfarkost eller satellit. Om man inte kan hitta nån planet, stjärna, flygfarkost eller satellit som kan förklara det, då först är det nåt man kan fundera över. Hittills finns det inga såna fenomen.

Jag tror tex inte på att jorden är platt och jag skulle aldrig spendera tid i en tråd med flat earthers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror tex inte på att jorden är platt och jag skulle aldrig spendera tid i en tråd med flat earthers.

Nä, ingen tvingar dig. Men du får förstå att många av oss andra ser på plattjordare och flygande-tefat-troende på samma sätt. Din syn på jordens rundhet motsvarar min syn på hur dessa observationer kan förklaras med naturliga och helt jordiska företeelser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är övertygad om att vi har besök av utomjordingar och eventuellt varelser från andra dimensioner. Dom har förmodligen besökt jorden sedan urminnes tider.

På vilka observationer baseras den här slutsatsen?

Citat:

Om jag trodde att det hela är ett enda stort missförstånd och bluff då hade jag inte ägnat en sekund i denna tråden. Hur orkar man lägga ner energi på något som man absolut inte tror på?

Detta är ett diskussionsforum med ett par tusen aktiva kritiker, med olik bas på livserfarenhet eller reell kunskap.

Jag välkomnar rapporter om ufon, om händelsen presenteras tillfullo objektivt. För jag tror inte på subjektiva förklaringar såsom att Elvis Presley åkte hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nä, ingen tvingar dig. Men du får förstå att många av oss andra ser på plattjordare och flygande-tefat-troende på samma sätt. Din syn på jordens rundhet motsvarar min syn på hur dessa observationer kan förklaras med naturliga och helt jordiska företeelser.

Det var en märklig jämförelse (nuff said).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det var en märklig jämförelse (nuff said).

Inte alls. Förstår du inte vad jag menar? Du håller ju inte med folket som tror att jorden är platt, utan vet att jorden är ett klot. Plattjordarna är dock helt övertygade om att det de tror är sanningen. Du tror att utomjordingar är här, och annat som ligger inom samma tankeområde, men verkar inte kunna förstå att det är samma mekanism bakom din övertygelse som bakom deras övertygelse om att jorden är platt. Från mitt perspektiv är båda hållningarna lika nippriga. Jag hoppas att de som tror på det ena, det andra, eller båda, kan vakna upp och försöka se det ur ett rationellt, logiskt och vetenskapligt perspektiv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

motvikt till all galenskap som UFO-foliehattarna spyr ut

Skrivet av cyklonen:

stackare som ramlar in i tråden från att dras in i galenskaperna

Jag skulle vilja att du förklarar vad du ser som galenskap i detta ämne, och varför. Jag är intresserad.

Själv har jag researchat ämnet sedan ~2010, lagt många timmar på det, och har kommit fram till en helt annan slutsats. Vart är det vi tänker olika och varför? Vill förstå hur du tänker.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag menar förstås inte Mick West jag menar folk i denna tråden som inte alls tror på det hela, vad får man då ut av att vara här?

Jag är geniunt intresserad av ämnet därför.

Jag tror att det är en mycket stor möjlighet att det finns intelligent liv någon annanstans i universum, skeptisk till att vi har blivit eller är besökta men skulle gärna vilja se bevis på det och är lite trött på kvacksalvarna som sprider rena fantasier

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om spöken eller bigfoot. Rymden är en stor plats och människan är inte speciellt långt inom sin tekniska utveckling. Andra civilisationer som ligger tusentals/miljontals år före oss i teknisk utveckling är här på besök. För mig är det helt naturligt och ingenting konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag är geniunt intresserad av ämnet därför.

Jag tror att det är en mycket stor möjlighet att det finns intelligent liv någon annanstans i universum, skeptisk till att vi har blivit eller är besökta men skulle gärna vilja se bevis på det och är lite trött på kvacksalvarna som sprider rena fantasier

Du håller i alla fall en dörr öppen vilket är sunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag fattar ingenting på det du just skrev.

Googla på "starlink at night" så får fenomenet med bollarna en förklaring. Och detta har diskuterats öppet mångt och mycket, men antingen göder någon trollen eller så är vissa piloter sämre på att studera.

Ett exempel på hur Starlink-satelliter kan skådas på natthimlen.
https://www.youtube.com/watch?v=qkhL0u5Yy5Y

Jag kanske skrev otydligt men det handlade om två olika saker. Det piloterna såg och det som Ross hävdar som jag återberättade med egna ord, länkade till klippet med Ross.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag menar förstås inte Mick West jag menar folk i denna tråden som inte alls tror på det hela, vad får man då ut av att vara här?

Intresset kan väl finnas utan att man sätter på sig skygglappar så fort något inte stämmer överens med vad man *vill* ska vara sant?
När någon däremot säger:

Citat:

Jag är övertygad om att vi har besök av utomjordingar och eventuellt varelser från andra dimensioner. Dom har förmodligen besökt jorden sedan urminnes tider.

så blir det en smula svårare att ta åsikten seriöst. Helt okej att tro det men för en (som jag) med milt intresse och stor skepsis-keps så tappar jag tråden någonstans mellan "besök" och "varelser från andra dimensioner". Därför blir den typen av uttalanden mer "Flat Earth"-igt än UFO/UAP, i alla fall för mig.

Citat:

"Mick West is a caricature of a skeptic at this point. He's like a cartoon character. They could put him in front of an alien body and he'd say "it could just be the lighting."

Mick West levererar en förklaring som inte kräver farkoster från andra solsystem eller liknande. Då är väl det en mer rationell position att ta? Fritt fram att smutskasta han men det gör inte att spacealiens är en bättre hypotes än satelliter/flygplan. Satelliter som är på exakt samma position som UFO't sägs vara i många av klippen.
Ta t.ex Lehto och Wests dialogue för ett par år sedan (Länk) som exempel. Hur man kan se det där och komma till slutsatsen att Lehto har någon som helst aning om vad han pratar om är förbluffande. Den mannen förstår inte grundläggande relativitetsteori alls så hans idéer om hur farkosterna skulle drivas blir.... Roliga, minst sagt!

Grusch verkar än så länge passa in i samma kategori som Lazar och resten av storpratarna som inte levererat annat än påståenden.

Skrivet av AlxMedia:

Själv har jag researchat ämnet sedan ~2010, lagt många timmar på det, och har kommit fram till en helt annan slutsats. Vart är det vi tänker olika och varför? Vill förstå hur du tänker.

Vad är det du har hittat som fått dig att komma till den slutsatsen? Jag har försökt hitta men, finner inget som varit i närheten av att övertyga mig att det utan något som helst tvivel måste vara en icke mänsklig-konstruerad farkost. Genuint intresserad.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Intresset kan väl finnas utan att man sätter på sig skygglappar så fort något inte stämmer överens med vad man *vill* ska vara sant?
När någon däremot säger: så blir det en smula svårare att ta åsikten seriöst. Helt okej att tro det men för en (som jag) med milt intresse och stor skepsis-keps så tappar jag tråden någonstans mellan "besök" och "varelser från andra dimensioner". Därför blir den typen av uttalanden mer "Flat Earth"-igt än UFO/UAP, i alla fall för mig.

Mick West levererar en förklaring som inte kräver farkoster från andra solsystem eller liknande. Då är väl det en mer rationell position att ta? Fritt fram att smutskasta han men det gör inte att spacealiens är en bättre hypotes än satelliter/flygplan. Satelliter som är på exakt samma position som UFO't sägs vara i många av klippen.
Ta t.ex Lehto och Wests dialogue för ett par år sedan (Länk) som exempel. Hur man kan se det där och komma till slutsatsen att Lehto har någon som helst aning om vad han pratar om är förbluffande. Den mannen förstår inte grundläggande relativitetsteori alls så hans idéer om hur farkosterna skulle drivas blir.... Roliga, minst sagt!

Grusch verkar än så länge passa in i samma kategori som Lazar och resten av storpratarna som inte levererat annat än påståenden.

Vad är det du har hittat som fått dig att komma till den slutsatsen? Jag har försökt hitta men, finner inget som varit i närheten av att övertyga mig att det utan något som helst tvivel måste vara en icke mänsklig-konstruerad farkost. Genuint intresserad.

Genuint intresserad av vad? Om du nu inte har funnit något som kommit i närheten av att övertyga dig varför lägga ner energi på detta då? Du väntar på bevis för att du är inte helt övertygad om att det inte stämmer att vi får besök.

Luiz Elizondo och Mick West

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Det handlar inte om ett speciellt fall för mig, utan hela stora bilden av det. Här, här och här har jag samlat informationen som tillsammans övertygar mig att det finns en icke-mänsklig intelligens närvarande. Vart den kommer ifrån vet jag inte.

Det bästa fallet, om du vill ha ett case att kolla på, tycker jag är USS Nimitz från 2004. Där beskrivs en farkost som jag har svårt att tro är gjord av oss.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

De som utreder mysterierna på Skinwalker ranch har i säsong 4 filmat ett UAP som dyker upp från ingenstans och delar sig i fyra enheter! Det börjar med att de skickar upp en raket som försvinner i tomma intet men intressantast från 3 minuter in i klippet.
OBS! Ändra upplösningen till 1080p vid kugghjulet!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

De som utreder mysterierna på Skinwalker ranch har i säsong 4 filmat ett UAP som dyker upp från ingenstans och delar sig i fyra enheter! Det börjar med att de skickar upp en raket som försvinner i tomma intet men intressantast från 3 minuter in i klippet.
OBS! Ändra upplösningen till 1080p vid kugghjulet!
https://www.youtube.com/watch?v=7Z9MctIVQlY

Min spontana tanke omkring deras UAP:s som utförde flertalet celldelningar.

Bolibompa TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://youtu.be/zdOTV2RH9IY?t=33

Min spontana tanke omkring deras UAP:s som utförde flertalet celldelningar.

Bolibompa TV.

Förklara då det här som kommer ut ur mesan i slutet av det här klippet. Det flyger in i mesan på den bortre sidan och kommer ut på den främre sidan. Hjärnan fungerar så att den vill hitta en logisk förklaring på det som ses och pusslar då ihop bitar ur medvetandet så att det blir fakta utan att egentligen vara det, i ditt exempel här ovan.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*pekar mot dörren*

*ställer mig framför dörren och tittar @NordhNet djupt i ögonen - den här utgången får bara användas vid brand*

Vad blev egentligen kontentan av den här läckan som det var så mycket snack om? Ingenting av substans?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Förklara då det här som kommer ut ur mesan i slutet av det här klippet. Det flyger in i mesan på den bortre sidan och kommer ut på den främre sidan. Hjärnan fungerar så att den vill hitta en logisk förklaring på det som ses och pusslar då ihop bitar ur medvetandet så att det blir fakta utan att egentligen vara det, i ditt exempel här ovan.

https://www.youtube.com/watch?v=9IENzRkWfjY

Objektet verkade försvinna. Eftersom medvetet eller omedvetet ändrades kamerans fokuspunkt.

Om du har fotograferat med DSLR eller liknande, särskilt stjärnhimlen, så har du med stor sannolikhet upplevt samma fenomen då fokus justeras manuellt på objektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Det handlar inte om ett speciellt fall för mig, utan hela stora bilden av det. Här, här och här har jag samlat informationen som tillsammans övertygar mig att det finns en icke-mänsklig intelligens närvarande. Vart den kommer ifrån vet jag inte.

Det bästa fallet, om du vill ha ett case att kolla på, tycker jag är USS Nimitz från 2004. Där beskrivs en farkost som jag har svårt att tro är gjord av oss.

Tack för svar!
Intressant på något sätt att vi drar olika slutsatser på dom exemplen! Jag har sett dom där klippen, ser Mick Wests förklaring och kommer till slutsatsen att det är större chans att det är ett flygplan samt att piloterna misstog sig. Bara mer sannolikt! Jag kan ha fel men det krävs avsevärt mycket mer robust evidens än den där skaran klipp/vittnesmål för att jag skulle tippa åt icket-människa-farkoster.

Blev rätt insnöad när dom där (Nimitz, GoFast etc) filmerna var ompratade för ett par år sedan men... Det räcker inte helt enkelt för mig. Kul att det gör det för dig dock!

Sen teknologin.... Förlåt men låter det klokt att en civilisation som kan göra farkoster som nyttjar Alcubierre-liknande, maskhål, "warp drives" (eller vad fasiken det nu kan tänkas vara) skulle resa mellan stjärnorna, navigera på det sätt som beskrivits i vittnesmål och TROTS det krascha eller bli nedskjutna av våra primitiva vapen?
Tänker lite på de där urfolket i Amazonas som viftade med spjut och pilar mot en helikopter.

Och sen, varför i helsicke skickar en såpass avancerad civilisation ens bemannade uppdrag när dom utan tvekan måste ha tillgång till AI som skulle... Uff, njae skeptisk som sagt, för mycket som jag inte tycker går ihop över huvud taget i det hela. Kul att gräva ner sig lite då och då men det finns inte nog med bevis för att jag ska kunna ta det seriöst.
Liv på andra planeter, jao visst det är jag smått övertygad över men inte ens det är bevisat ännu så antar att min tro stannar där.

Edit:

Skrivet av landahl:

Genuint intresserad av vad? Om du nu inte har funnit något som kommit i närheten av att övertyga dig varför lägga ner energi på detta då? Du väntar på bevis för att du är inte helt övertygad om att det inte stämmer att vi får besök.

Luiz Elizondo och Mick West

(Det var en fråga riktad åt AlxMedia men jag kan svara hur som!) (=
Ptja, älskar sci-fi, kul som fasiken att leka runt med tanken på hur civilisationer med tusentals år mer avancerad teknologi ser ut. UFO/UAP's blir lite av en off-shoot på det tänket. Det är två ämnen som korsar varandra jäkligt ofta så det är väl knappast oresonligt att man "lägger energi" på det? Förstår dig inte riktigt där hah.

Finns inget bevis som övertygat mig än så länge. Stänger inte ute möjligheten att det kan ändras.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Om man nu ska försöka hålla sig till fakta och inte massa galna konspirationsteorier undrar jag lite hur man löser den enorma avståndsbiten. Samt det faktum att oddsen för att ngn intelligent utomjordisk ras faktiskt ens skulle kunna hitta Jorden är typ minimal. Universum är helt enkelt för stort och med för stora avstånd. Star Wars etc är science fiction av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Om man nu ska försöka hålla sig till fakta och inte massa galna konspirationsteorier undrar jag lite hur man löser den enorma avståndsbiten. Samt det faktum att oddsen för att ngn intelligent utomjordisk ras faktiskt ens skulle kunna hitta Jorden är typ minimal. Universum är helt enkelt för stort och med för stora avstånd. Star Wars etc är science fiction av en anledning.

Nu tänker du utifrån människans tekniska kapacitet. Hur såg våran teknik ut för 100 år sedan? En utomjordisk civilisation som ligger före oss tusentals eller miljoner år i teknikutveckling är som magi för oss. Hur mycket har inte hänt dom senaste 50 åren här på jorden.

Roswell kraschen hade enligt vittnen biologiska robotar som var clones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu tänker du utifrån människans tekniska kapacitet. Hur såg våran teknik ut för 100 år sedan? En utomjordisk civilisation som ligger före oss tusentals eller miljoner år i teknikutveckling är som magi för oss. Hur mycket har inte hänt dom senaste 50 åren här på jorden.

Ja jo jättebra resonemang alltså. Utomjordisk ras som ligger hundratals år före oss i utvecklingen lyckas krascha mitt ute i en öken? Visst säkert. Logiskt alltså.

Permalänk
Medlem

Om du sätter dig mer in i fallet så förstår du bättre. Det hade någonting med dåtidens radar att göra.

Dying confession

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du sätter dig mer in i fallet så förstår du bättre. Det hade någonting med dåtidens radar att göra.

Dying confession

Faktumet påminner om filmen Mars Attacks! (1996) klimax.

Angående intervjun på 'dödsbädden' som utfördes av Richard Dolan. Så 2021 intervjuades Dolan av YT-kanalen Theories of Everything with Curt Jaimungal, som belyste tesen att detta CIA-vittnet är utredd som skrutt.

Dolans förklaring eller reaktion får var och en tolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Oavsett hur länge vi utvecklas så kan vi inte bryta mot fysikens lagar. Universum ÄR för stort. Tror inte du förstår hur enormt det är. Även om de färdades i miljoner gånger ljusets hastighet så är sannolikheten att hitta oss samma som att välja rätt sandkorn i öknen.

Kanske finns annat intelligent liv, men kommer aldrig upptäckas. Tyvärr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oavsett hur länge vi utvecklas så kan vi inte bryta mot fysikens lagar. Universum ÄR för stort. Tror inte du förstår hur enormt det är. Även om de färdades i miljoner gånger ljusets hastighet så är sannolikheten att hitta oss samma som att välja rätt sandkorn i öknen.

Kanske finns annat intelligent liv, men kommer aldrig upptäckas. Tyvärr.

Vi behöver inte ens leta efter liv i rymden eftersom vi får besök sedan urminnes tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Även om de färdades i miljoner gånger ljusets hastighet så är sannolikheten att hitta oss samma som att välja rätt sandkorn i öknen.

Beror på om de letar efter "Boomboxen" som slängts i öknen eller bara en sten... Finns en anledning till att de som söker efter liv i universum, letar efter olika typer av radiovågar, ljus och ljud... etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ska man förstå hur osannolikt (omöjligt) det är att nå (upptäcka) annat, vad vi skulle kalla liv, i ett expanderande universum så är det som att stå på en skjuten gevärskula, och med en annan gevärskula träffa en 3e skjuten gevärskula.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Jag är övertygad om att vi har besök av utomjordingar och eventuellt varelser från andra dimensioner.

Ja, det är väl utomordentligt väl etablerat vid det här laget, men vad för faktiska bevis baserar du den bergfasta övertygelsen på?

Det mesta du presterat hittils har varit utsägelser av personer som påstått att de sett något, alternativt talat med andra personer som påstår att de sett något, faller ju under religiös övertygelse snarare än något rationellt. En övertygelse på en osynlig molngubbe bygger inte heller på några faktiska bevis, utan stöds enbart av texter ("heliga" skrifter) och/eller uttalanden från tredje person (prästerskapet.)

Citat:

Om jag trodde att det hela är ett enda stort missförstånd och bluff då hade jag inte ägnat en sekund i denna tråden. Hur orkar man lägga ner energi på något som man absolut inte tror på?

Man kanske inte vill se Sverige och världen sjunka ned i ett irrationellt dyrkande av fantasier och nonsens.

Har du bevis? Presentera dem. Om små gröna män kommit hit från andra planeter och eller "andra dimensioner" (som vetenskapen inte har hittat bevis för att de existerar öht) under mycket lång tid borde ju något existera. Men det finns ju inget.

Inte ens de så av dig omhuldade kongressförhören ledde till presentation av några bevis.

Jag är inte religiös, för det finns inga bevis för att osynliga molngubbar existerar, och jag är inte UFO-dyrkare heller för det finns inga bevis för det heller. Dock kan jag ärligt säga att jag anser det långt sannolikare att UFOn existerar än osynliga molngubbar.

Skrivet av cyklonen:

Ser man en ljusprick på natthimlen ska man tänka planet, stjärna, flygfarkost eller satellit.

Kan även vara meteoriter (ganska vanlig feltolkning, tydligen), meteorologiska fenomen, typ moln på hög höjd nattetid, iskristaller i luften som ger underliga ljusbrytningseffekter osv. Även pyrotekniskt också (typ nödsignal osv), eller raketuppskjutningar.

Rent generellt verkar det som att nästan allt som folk i allmänhet sett som de inte förstår sig på väljer de att förklara med att de just åskådat något fantastiskt och extraordinärt, över det mer rimliga något vanligt och mundant. En trist truism, som ganska tydligt också förklarar den allt mer ökande mängden UFO-svammel man ser på nätet.

För vem skulle inte vilja vara den som ser utomjordingar anlända? Vore ju episkt, fan! Talar verkligen till narcissisten inom oss alla - JAG var utvald att vara med om detta otroliga! Måste posta på nätet om detta numedengång!

...Sedan att det verkligen bara var venus som speglades i träskgas, det är ju inte lika mirakulöst och underbart, typ.

Permalänk
Medlem

Angående att det är "utomjordingar" eller "besök från en annan dimension" och liknande... Jag är själv skeptisk till alltihop precis som de flesta människor, det känns troligare att den är en kombination av bluffmakare, folk som misstar sig, psykiskt sjuka, militära experiment, okända naturliga fenomen i atmosfären osv osv, men OM man nu utgår från att det faktiskt finns flygande föremål därute som "vi" inte skapat, vad är då troligaste förklaringen?

Jag läste ett blogginlägg som förde fram hypotesen att det kan vara en parallell eller "avknoppad" civilisation som står bakom. Säg t ex att några av de smartaste forskarna på 1600-talet bestämde sig för att "isolera sig". De rekryterar kanske kontinuerligt människor från resten av världen, men man håller det hela hemligt. Man "avlar" på intelligens och när gentekniken upptäcks kanske de även har börjat genmanipulera fram smartare människor. Det skulle då kunna förklara hur det kan finnas teknologi som är vida överlägsen den vi känner till.

Hur troligt är det att detta skulle ha hänt och att de dessutom skulle kunnat hålla det hemligt? Tja, det känns i alla fall troligare än att det är utomjordingar som flyger omkring på jorden.