Permalänk

Bråk vid bensinstation...

Nu är jag het på gröten här efter en jobbig morgon. Skulle in och tanka idag, och råkar i gräl med en trött och stressad idiot i bil som hotade att puckla på mig (man ska nog ha en dold mic och kamera med sig överallt idag, plus ett vittne var man än går).

Finns ju två infarter till stationen, jag (grön pil) kom från ena hållet, kör inte supersnabbt, han den andra (röd pil) från andra hållet och vi tog varsin infart. Han kör på, när jag är på väg in till pumpen så gör han världens raggarsväng och kör emot mig och stannar. Tutar som en idiot och sen svänger åt sidan, vänder om och ställer sig vid pumpen brevid.

Väl ute ur bilen står hn och är skitförbannad och undrar om jag såg honom öht (ja jag såg honom men var inte beredd på att han skulle göra en U-sväng). Han säger att han har jävligt bråttom (har då tydligen rätt att meja undan alla andra och vara först på smeten). Säger att han hade kunnat smälla till mig om han inte haft så bråttom.

Jag som sagt uppfattade det som aatt han skulle till pumpen till höger, en av anledningarna till att jag körde till den pump jag valde. Kanske tänkte helt fel? Sen har jag sovit för lite inatt själv, strulat med att få iväg barn till skolan men kan inte påstå att jag körde särskilt fort.

Permalänk
Medlem

Om din ritning stämmer så har han ju tanklocket på fel sida för att tanka där du stod? Annars hade han ju bara kunnat stanna direkt innan u-svängen...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ser konstigt ut, inte har han väl tanklock på båda sidorna om bilen?

Edit: två på bollen vad det verkar.

Permalänk
Officiell jultomte

Som du säger verkar det som du stött på en stressad idiot.

Varför kunde han inte stannat vid den första pumpen han körde förbi?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Om det inte är skyltat med några särskilda regler (t.ex körriktning) så gäller samspel i trafiken. Ingen har automatiskt rätt till någonting. Det var en idiot som gjorde allt fel, skaka av och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Han kan ju inte förvänta sig att du kan läsa hans tankar, vad är det för en tomte alltså? vissa borde inte köra bil alls

Permalänk
Medlem

Jag vill ha klarhet här eftersom som folk påstod i början lär han inte ha två tanklock 😁

Permalänk
Medlem

Att dra slutsatsen att han var en idiot är ett utmärkt exempel på det som inom psykologi kallas för ”The fundamental attribution error” - vår tendens i första hand beskriva människors beteende som en effekt av dess personlighet snarare än en effekt av situationen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fundamental_attribution_error

Missförstå mig rätt - det låter som att han betedde sig ohövligt och oförskämt - men man kan också se det som en övning i att vara den större mannen och sympatisera med karln istället för att sjunka till hans låga nivå och fördöma.

Låt oss alla sjunga We Shall Overcome 🎶

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag vill ha klarhet här eftersom som folk påstod i början lär han inte ha två tanklock 😁

Jag tolkar det som att han tänkte köra till samma plats som TS. Men när han insåg att det inte gick så blev det den kostinga svängen.

Permalänk
Entusiast

Utifrån det du beskriver gjorde du ingenting fel och personen i fråga var bara stressad och psykiskt instabil. Det är bäst för alla att lugnt och sansat gå vidare istället för att ta någon konflikt, dold mic/kamera eller ej…

Det är ingen poäng i att ha ”rätt” och hamna på sjukhus

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Utifrån det du beskriver gjorde du ingenting fel och personen i fråga var bara stressad och psykiskt instabil. Det är bäst för alla att lugnt och sansat gå vidare istället för att ta någon konflikt, dold mic/kamera eller ej…

Det är ingen poäng i att ha ”rätt” och hamna på sjukhus

Vissa bilar har faktiskt tanklocket på höger sida

Fast då hade han kunnat stanna vid första pumpen istället för att åka runt och göra en U-sväng och fortfarande ha pumpen på höger sida (som påpekat i första svaret).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

Fast då hade han kunnat stanna vid första pumpen istället för att åka runt och göra en U-sväng och fortfarande ha pumpen på höger sida.

Noterade nu vad ni menade

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Finns ju två infarter till stationen

Är du säker? många ställen har en in och en utfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Nu är jag het på gröten här efter en jobbig morgon. Skulle in och tanka idag, och råkar i gräl med en trött och stressad idiot i bil som hotade att puckla på mig (man ska nog ha en dold mic och kamera med sig överallt idag, plus ett vittne var man än går).

Finns ju två infarter till stationen, jag (grön pil) kom från ena hållet, kör inte supersnabbt, han den andra (röd pil) från andra hållet och vi tog varsin infart. Han kör på, när jag är på väg in till pumpen så gör han världens raggarsväng och kör emot mig och stannar. Tutar som en idiot och sen svänger åt sidan, vänder om och ställer sig vid pumpen brevid.

Väl ute ur bilen står hn och är skitförbannad och undrar om jag såg honom öht (ja jag såg honom men var inte beredd på att han skulle göra en U-sväng). Han säger att han har jävligt bråttom (har då tydligen rätt att meja undan alla andra och vara först på smeten). Säger att han hade kunnat smälla till mig om han inte haft så bråttom.

Jag som sagt uppfattade det som aatt han skulle till pumpen till höger, en av anledningarna till att jag körde till den pump jag valde. Kanske tänkte helt fel? Sen har jag sovit för lite inatt själv, strulat med att få iväg barn till skolan men kan inte påstå att jag körde särskilt fort.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Sisyfos:

Utifrån det du beskriver gjorde du ingenting fel och personen i fråga var bara stressad och psykiskt instabil. Det är bäst för alla att lugnt och sansat gå vidare istället för att ta någon konflikt, dold mic/kamera eller ej…

Det är ingen poäng i att ha ”rätt” och hamna på sjukhus

Skrivet av Thomas:

Fast då hade han kunnat stanna vid första pumpen istället för att åka runt och göra en U-sväng och fortfarande ha pumpen på höger sida (som påpekat i första svaret).

Skrivet av Bjirn:

Är du säker? många ställen har en in och en utfart.

Det blev ju helt uppenbart ett missförstånd på ett eller annat vis och en (vad det verkar) väldigt stressad person blev orimligt upprörd över att de tyckte att någon trängde sig före (deras subjektiva perspektiv, oklart utifrån berättelsen vad något slags objektiv tolkning bör vara).

En parameter är att ni uppenbart verkar ha tanklocken på motsatt sida jämfört varandra, vilket väl ger omvända förväntningar om vart man kommer ta vägen.

Sedan är ju frågan om det utifrån hur platsen ser ut vore rimligt att resonera att man "ska" stå vänd åt andra hållet, t.ex.

Och finns det verkligen två infarter eller körde en av er "mot trafiken" in genom utfarten, vilket kanske isf skapar ytterligare en nivå av förvirrande kaos?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Viking
Skrivet av evil penguin:

En parameter är att ni uppenbart verkar ha tanklocken på motsatt sida jämfört varandra, vilket väl ger omvända förväntningar om vart man kommer ta vägen.

Fast hade de verkligen det? Med tanke på hur han parkerade i slutet så måste de ha locket på samma sida.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fast hade de verkligen det? Med tanke på hur han parkerade i slutet så måste de ha locket på samma sida.

Mm, det är en bra poäng gällande var han ställde sig i slutänden. Om han faktiskt var nöjd med var han ställde sig "försök 2" så nej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Är du säker? många ställen har en in och en utfart.

Helt säker, oskyltad infart och utfart. Det är en sån där billig station utan bemanning... öh ST1 heter det haha..

Permalänk

Jag tolkar det som att han försökte köra rakt in och ställa sig vid pumpen varvid iaf i hans ögon du kryssade in från vänster och "stal" hans pump. Av hans reaktion att dömma.

Permalänk
Medlem

Snart i en förort nära dig

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Gäller högerregeln på en bensinstation? Jag gissar att den gör det men skulle själv snarare söka kontakt med övriga bilister

Permalänk

Insåg att jag tänkte lite fel när jag ritade. Han har tanklocket på höger sida, jag på vänster. Han fortsatte snarare enligt blå pil. Att han då inte stannade vid pumpen till höger är mig helt obegripligt, men han ville väl uppenbarligen kunna gasa iväg så fort han tankat...

Permalänk
Medlem

Trötta och stressade personer ökar risken för olyckor el tillbud, men även sådana som gör något plötsligt och oväntat.
Plötsliga ändringar/svängar/inbromsningar osv i närheten av andra fordon bör undvikas.

Men nog var det ju rätt märkligt sätt att köra för den där, helt klart. Man undrar ju också hur denne tänkte.
Personen försökte ta pumpen du tog, men ångrade sig när du var närmare el för att denne insåg att tanklocket var på andra sidan.

Att välja placering vid pumparna är långt ifrån alltid lätt, oftast andra där och man kan behöva köra runt för att komma rätt.
Hade alla bilar haft tanklocket på samma sida hade det varit enklare, men nu är det så olika.
En sak man kan göra är att alltid ställa sig längst fram om det finns flera pumpar i rad, på så sätt behöver ingen köra förbi där och inte heller ställa front mot front. Samt köra bestämt och i tydlig riktning, men inte fort.
Ändå kan det vara någon som åker in snabbare och tar någon annans plats där, för en del blir det lite av en tävling.

Permalänk
Medlem

@pellesandare iom. att du skrev att du såg honom göra en usväng antar jag att han kom före dig och redan passerat automaterna en gång när du stannade på din plats? På vilket sätt var du då i vägen för honom då han, som andra kommenterat, verkar ha locket på vänster sida och inte kunnat använda din plats efter usvängen?

Edit: NM, såg uppdaterade bilden.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

En anledningen till att välja en speciell pump kan ju vara att man tankar 98, vilket oftast bara finns på någon enstaka pump på mackarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Gäller högerregeln på en bensinstation? Jag gissar att den gör det men skulle själv snarare söka kontakt med övriga bilister

"Trafikreglerna gäller överallt, både på vägarna och i terrängen"
Även inomhus eller andra ställen där fordon kan finnas.
Så lyckas du krocka på en inomhus hockeyrink är det förmodligen högerregeln barbro polisen kollar först

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

En anledningen till att välja en speciell pump kan ju vara att man tankar 98, vilket oftast bara finns på någon enstaka pump på mackarna.

Det kan förklara en del!

Ofta brukar "specialbränsle" bara finnas på ett par (två stycken) pumpar vid samma "ö".

Den stressade idioten ville alltså ha sitt bränsle från pumpen där TS var på väg in i, när det inte gick så valde han istället den andra sidan av samma ö. Han kunde alltså inte lika gärna ha pumpat från pumpen han körde intill till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

En anledningen till att välja en speciell pump kan ju vara att man tankar 98, vilket oftast bara finns på någon enstaka pump på mackarna.

En gång när jag var yngre hände något liknande mig, det var två pumpar på rad och en bil framför mig stannar på första pumpen och det går ej köra förbi och komma åt den andra pumpen.

Ung och full i testosteron som jag var så blev jag förbannad och ropade och undrade vad fan han håller på med mm.

Så svarar han, jag ska tanka e85 (som bara fanns på den första pumpen). Helvete vad jag skämdes sen, efter det har jag tagit det lugnt i liknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Nu är jag het på gröten här efter en jobbig morgon. Skulle in och tanka idag, och råkar i gräl med en trött och stressad idiot i bil som hotade att puckla på mig (man ska nog ha en dold mic och kamera med sig överallt idag, plus ett vittne var man än går).

Finns ju två infarter till stationen, jag (grön pil) kom från ena hållet, kör inte supersnabbt, han den andra (röd pil) från andra hållet och vi tog varsin infart. Han kör på, när jag är på väg in till pumpen så gör han världens raggarsväng och kör emot mig och stannar. Tutar som en idiot och sen svänger åt sidan, vänder om och ställer sig vid pumpen brevid.

Väl ute ur bilen står hn och är skitförbannad och undrar om jag såg honom öht (ja jag såg honom men var inte beredd på att han skulle göra en U-sväng). Han säger att han har jävligt bråttom (har då tydligen rätt att meja undan alla andra och vara först på smeten). Säger att han hade kunnat smälla till mig om han inte haft så bråttom.

Jag som sagt uppfattade det som aatt han skulle till pumpen till höger, en av anledningarna till att jag körde till den pump jag valde. Kanske tänkte helt fel? Sen har jag sovit för lite inatt själv, strulat med att få iväg barn till skolan men kan inte påstå att jag körde särskilt fort.

<Uppladdad bildlänk>

Ett klassikt fall av "låt inte andra människor stjäla din energi"
Klart du inte gjort något fel.
Allmän logik gäller ju vid bensinmackar och det har funkat i alla år...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om en situation på en parkeringsplats för massor med år sedan när jag var ung och ute med min morfar. Jag uppfattade väl då inte riktigt exakt hur det blev så, men en annan förare var i alla fall av åsikten att morfar hade smitit in och tagit hans plats, så han skrek från sin bil att vi hade "tagit hans plats". Morfar tog det lugnt och sa bara "hade det varit din plats hade du stått där" och så gick vi vidare.

Men det var andra tider då, säger man det nu är väl risken att det är någon som på "gangsta-bilden" ovanför som sitter i den andra bilen och så är man rökt :P.

Med det sagt så kan det ju vara lite lurigt ibland på bensinmackar om det inte är tomt (som jag uppfattar att det var här, så den andra bilen kunde ha tagit vilken plats som helst). Men om man kommer in och behöver göra en U-sväng för att komma till en pump med tanke på vilken sida tanklocket sitter, och då smiter det in en bil efter med tanklocket på andra sidan som bara kan köra in. Men man får ju inse att det handlar om en minut innan nästa blir ledig och att det inte är något att irritera sig på :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Länka till stationen på Google maps? Kanske finns skyltar nån av er missade?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW