cykel stulen :/ vad ska jag köpa för cykel?

Permalänk
Medlem

cykel stulen :/ vad ska jag köpa för cykel?

Hej... hade en GT Tempest som vart stulen igår... kostade 5500 för 4-5 år sen.. vad ska jag köpa nu? verkar som att alla vettiga cyklar börjar runt 7000? har det blivit dyrare? GT finns ju inte kvar.. har ni nå tips på mtbs i 4-7 tusen kronors klassen?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Hur blev din cykel stulen? Om du bara ska ha en cykel för att cykla till jobbet och lämna den ensam köp en billig cykel för 500 kr. Annars kan du köpa en Kona Blast.

Permalänk
Medlem

Hur mycket fick du ut på försäkringen då? Min gick på hemförsäkringen iaf...

Permalänk
Medlem

hade en GT outpost som köptes för 4-5år sen och den blev stulen i vintras :(. Den kostade också runt 5000kr

Köpte en gammal cykel för 150kr som går att cykla med.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en Kona Stinky : P

Permalänk
Medlem

Här är din nya cykel

eller möjligtvis denna:

http://www.gt.dk/gt/deuce.htm

Permalänk
Avstängd

tjejen,bilen eller cykeln????
tar nog tjejen.

Permalänk
Medlem

har polisanmält... ska skicka in pappren till försäkringsbolaget (trygg hansa..) kommer antagligen inte få ett skit för den.... 4 år gammal...
men inga tips på mtb i 5-7 tusenkronors klassen?

edit: vill inte ha dämpad framgaffel då man förlorar kraft när man trampar... och det väger...

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
har polisanmält... ska skicka in pappren till försäkringsbolaget (trygg hansa..) kommer antagligen inte få ett skit för den.... 4 år gammal...
men inga tips på mtb i 5-7 tusenkronors klassen?

edit: vill inte ha dämpad framgaffel då man förlorar kraft när man trampar... och det väger...

Man förlorar inte kraft, bara om du cyklar fel. Däremot väger det mer. Inga tips? Har du läst tråden? Om du inte vill ha en dämpad cykel varför inte bara köpa en begagnad för 500 kr du verkar ju ändå bara vilja ha den till att cykla till jobbet eller liknande.

Permalänk
Medlem

man förlorar visst kraft med dämpat... vill inte ha en cykel för 500 kr därför de är tråkiga att cykla på... jag använder den inte enbart till att cykla från a till b....

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd

www.biomega.dk har för jävla gryma cyklar!

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

kostar en del dom där

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Re: cykel stulen :/ vad ska jag köpa för cykel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
Hej... hade en GT Tempest som vart stulen igår... kostade 5500 för 4-5 år sen.. vad ska jag köpa nu? verkar som att alla vettiga cyklar börjar runt 7000? har det blivit dyrare? GT finns ju inte kvar.. har ni nå tips på mtbs i 4-7 tusen kronors klassen?

du kim... du kan få köpa min hojj om du vill!
bor också i sthlm så du kan ringa.
de e en grå/svart jäkel (glömt namnet på den)
har haft den ett par år men har inte använt den alls.
som ny kan man säga.
köpte den ny från cykelringen för 7000:-
men pga att man inte använt den så kanske man ska sälja.

maila om du e intresserad: greec_powr@hotmail.com

ps: ska kuta ner till garaget o kolla vad de e för hojj!

Permalänk

Sry men GT outpost kostade ungefär 2000-3000kr när jag köpte min Tempest för 5500kr för 4-5år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
man förlorar visst kraft med dämpat... vill inte ha en cykel för 500 kr därför de är tråkiga att cykla på... jag använder den inte enbart till att cykla från a till b....

Nej, bara om du har bakdämp, däremot om du ställer dig upp och trycker ner den så gör du det. Men sitter du ner så förlorar du ingen kraft. Sen kan man ha lock-out på dämparen.

Edit: Och vad menar du med att GT inte finns kvar? Har du noll koll på cykelmarknaden? GT finns fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem

mjo de finns kvar.. men är svåra att få tag på i sthlm.. cykloteket har slutat ta hem dom iaf.. sluta vara dryg snälla....

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd

sno en

Visa signatur

Signatur redigerat av damme, referallänkar är inte tillåtna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petros
sno en

haha mjo verkar logiskt.. ond spiral kanske?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

ElDiablo, Klart att du förlorar kraft i och med en framdämpare också...

Men vad jag har tänkt på är, om man inte får igen den kraften man förlorar i och med att cykelt är bättre på att ta gropar ojämnheter osv... Men vad vet jag, jag är ju bara en dum svensk...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

finns det inga allternativ utan framdämpare? köper man en cykel med dämp så går ju nåra tusen bara till dämpen vill hälre att pengarna ska landa på bättre växlar osv.... kan man i butiken välja att köpa cykeln utan dämp och därmed få den billigare?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

alltså, ska man inte köpa en hojj nära 8-10000 (minst) ska man nog skippa dämpare över huvudtaget, bättre att se till att få bättre delar i övrigt och bättre ram.

o för allt i världen, köp hoss en "tiktig" cykelhandlare, inte nå varuhus,biltema eller cykelringen (o liknande)

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
ElDiablo, Klart att du förlorar kraft i och med en framdämpare också...

Men vad jag har tänkt på är, om man inte får igen den kraften man förlorar i och med att cykelt är bättre på att ta gropar ojämnheter osv... Men vad vet jag, jag är ju bara en dum svensk...

När du sätter dig på en cykel så finns det något som kallas sag, om du behåller den positionen och inte ställer dig upp osv förlorar du minimal kraft med framdämp. Det är bara om framdämpen hela tiden rör sig upp och ner du förlorar.

Permalänk
Medlem

Jag ringde försäkringsbolaget idag (trygg hansa) och de ville att jag skulle kolla upp vad en likvärdig cykel idag kostar... vad tror ni?
GT Tempest har 7005 alu ram, acera/alivio växlar.. ej framdämp.. vad kostar en sådan cykel idag? vilka modeller rör det sig om?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Kona firemountain. 5800 den är bättre än GT Tempest. En Kona Hahanna är nog likvärdig.

Permalänk
Medlem

då säger jag till försäkringsbolaget att ungefär 5800 skulle den kosta idag.... undrar om de går med på det... att en likvärdig cykel skulle gått upp i pris..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Alltså Acera för 4-5 år sen är ju inte Acera idag, tekniken idag är förmodligen bättre. Så en Hahanna är nog mer likvärdig.

Permalänk
Medlem

humm ok, kan ju alltid försöka ned 5800 och se vad de säger..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, bara om du har bakdämp, däremot om du ställer dig upp och trycker ner den så gör du det. Men sitter du ner så förlorar du ingen kraft. Sen kan man ha lock-out på dämparen.

Edit: Och vad menar du med att GT inte finns kvar? Har du noll koll på cykelmarknaden? GT finns fortfarande kvar.

det du säger stämmer på DYRA heldämpade, snakar vi om cyklar i 5-7000 kr klassen så sitter det inte bra dämpare på hojjen vare sig det är en fram eller bakdämpare. har dessutom sett MÅNGA billiga heldämpade där hojjen gungar även när personen som cyklar den sitter ner.

sen lock-out, visst finns, men inte på nå hojjar i 5-7000 kr klassen, utan ska man ha bra heldämpat ska man över 20000, minst så är det bara. ska man ha en med bra framdämpare, då måste man nästan upp i minst 10000 kr.

nått har man ju lärt sig efter snart 8 år inom tävlingscykling (tränar/tävlar i mountainbike):D

men Kona gör bra hojjar! även GT även om de är inne i en mellanperiod, varit borta helt från svenska marknaden!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det du säger stämmer på DYRA heldämpade, snakar vi om cyklar i 5-7000 kr klassen så sitter det inte bra dämpare på hojjen vare sig det är en fram eller bakdämpare. har dessutom sett MÅNGA billiga heldämpade där hojjen gungar även när personen som cyklar den sitter ner.

sen lock-out, visst finns, men inte på nå hojjar i 5-7000 kr klassen, utan ska man ha bra heldämpat ska man över 20000, minst så är det bara. ska man ha en med bra framdämpare, då måste man nästan upp i minst 10000 kr.

nått har man ju lärt sig efter snart 8 år inom tävlingscykling (tränar/tävlar i mountainbike):D

men Kona gör bra hojjar! även GT även om de är inne i en mellanperiod, varit borta helt från svenska marknaden!

Jo, det är givet, att köpa en heldämpad för 5-7000 kr är idioti. Däremot även en relativt "dålig" framgaffel, t.ex. Rock Shox Judy TT håller sig still när man cyklar på asfalt och inte står upp osv. Dock är en Rock Shox Judy TT bättre än vilken Suntour gaffel som helst.

Permalänk
Medlem

men jag vill hälre ha utan framdämp som jens menar.. eftersom man inte får nån vidare dämpare iaf i den klassen.. humm får se hur det går det här.. blir kanske en gt avalanche 1.0 iaf..
tycker gts cyklar är de snyggaste... ramen är guld med den där triangeln

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w