Efter nio dagars tystnad: Linus Tech Tips lovar bättring

Permalänk
Medlem

Det här är ju toppen, bra hanterat av LTT som visar att dom tar detta på allvar 😊

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av F.Ultra:

Jag såg den videon och den handlade inte om LMG/LTT öht så ingen aning om varför du tar upp den här. Det var en video där Steve gick igenom deras policies och ett av exemplen var hans första LTT video där han ganska snabbt gick igenom ett par punkter om varför den videon/situationen var av den karaktär att de inte kontaktade LMG för kommentarer före publicering. Han hade flera sådana exempel så LTT var bara en i högen och han kom inte med någon ny info eller med någon anklagelse eller så.

Dvs den videon är helt orelaterad till hela det här dramat.

Helt orelaterad är nog lite att ta i, han medger ju själv bland annat att timingen var illa vald med tanke på de högaktuella omständigheterna och valde att ta ned den bland annat därför. Sen kan det givetvis varit lite oproportionerligt mycket attacker i kommentarerna från andras anhängare osv.

Steves kommentar till nedtagningen

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Det jag är nyfiken på är varför jayz2cents varit tyst som en liten mus i allt detta när alla andra på något sätt reagerade. Han som e snabb i annat fall att kommentera stora nyheter och händelser.

Annars så för min del så sluta jag följa ltt för länge sedan då de blivit som tv shop så för min del gäsp.

För att det handlade inte om att trycka ner AMD eller promota nVidia.. klart han håller tyst då.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Kollade inte hela videon men nämnde han något om arbetsmiljön överhuvudtaget?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Han har inte varit tyst, han förklarar det under dom första 25 minuter här.
https://www.youtube.com/watch?v=sN_sHhmURpM

Det förklarar saken. Jag kollar inte på rtfm show utan bara youtube kanalen och inte sett något där. Men då så tack för vägledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Det jag är nyfiken på är varför jayz2cents varit tyst som en liten mus i allt detta...

Av samma anledning som alltid. Killen väntar på att hitta den sidan som vinner för att sedan rida den vågen hela vägen in i plånboken som han alltid gjort.

Permalänk

Hybris är något som drabbar alla om de inte är vaksamma. Evolutionens sätt att tillgodogöra sig mer samtidigt som man börjar ta genvägar i allt större utsträckning. Fungerade bra på stenåldern då allt bara var för dagen, då räckte karisma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Kollade inte hela videon men nämnde han något om arbetsmiljön överhuvudtaget?

Ja, det pratades om att de (LMG) redan förra året hade tagit in en extern HR-firma för personalärenden, och sedemera öppnat en egen HR-avdelning - Sebastian lade även tid på att berätta om att de minsann hade gjort en anonym "nöjd-på-jobbet"-undersökning i samband med skapandet av avdelningen, och att snittpoängen i denna var rätt hög (Andemeningen är alltså att de inte tycker att de haft problem och att tidigare anställds påståenden saknar grund).

Personligen är jag skeptisk - det hävdades att många förändringar redan påbörjats förra året, men det är oklart hur effektivt det arbetet varit (och kommer vara) om det krävdes att utomstående påpekade bristerna i organisationen för att faktiskt få till en förbättring.

Stavning
Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Det jag är nyfiken på är varför jayz2cents varit tyst som en liten mus i allt detta när alla andra på något sätt reagerade. Han som e snabb i annat fall att kommentera stora nyheter och händelser.

Annars så för min del så sluta jag följa ltt för länge sedan då de blivit som tv shop så för min del gäsp.

Vet inte hur du kan ha missat, men han var en av dom första att kommentera GNs video, bara läsa kommentarerna till klippet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Helt orelaterad är nog lite att ta i, han medger ju själv bland annat att timingen var illa vald med tanke på de högaktuella omständigheterna och valde att ta ned den bland annat därför. Sen kan det givetvis varit lite oproportionerligt mycket attacker i kommentarerna från andras anhängare osv.

Steves kommentar till nedtagningen

Helt orelaterad som i att han inte gjorde en video om LTT utan att han tog upp sin första LTT video som ett av exemplen. Det var ingen ny video om LTT, ingen reaktion på LTT och ingen kommentar om LTT. Om sedan LTT videon borde ha varit med som en av exemplen kan naturligtvis diskuteras men samtidigt om han inte hade haft med den så hade han anklagats för att vara feg.

Det jag misstänker att folk anklagar honom för timing är att LTT precis kommit ut med en video om hur de ska ändra sina riktlinjer och då kommer GN samtidigt med en video om sina riktlinjer. Och den timingen är kanske allt annat än perfekt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Tror att det är mycket snack och liten verkstad och en massa böl, HR drivs av Yvonne?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Tror att det är mycket snack och liten verkstad och en massa böl, HR drivs av Yvonne?

Det är 2-3 år sen det var så, Linus tar upp det i den sista videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vet inte hur du kan ha missat, men han var en av dom första att kommentera GNs video, bara läsa kommentarerna till klippet.

Följer inte han. Och såg inget då jag ej tittar på hans andra kanaler och bara sneglat på själva youtube kanalen som har inget. Är inget fan av ltt och j2c då det finns vettigare kanaler där ute. No big deal bara jag som missat 😁

Permalänk
Medlem

Helt ok video just likt den föregående var.

Trist att miserabelt ”permanent online”-folk hotar och trakasserar LMG-anställda, hoppas att den biten blåser över litet raskare än vad sådant brukar göra.

Gött att WAN Show är tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

GNs video var ju inte ens sponsrad eller annonser på. Tycker den var på rätt sida av gränsen för vad som var korrekt, men hårfint. Tror han brände sin relation med LTT med vissa val av klippningar

Verkar ju leda till förbättringar och det verkar ju som att LTT och deras anställda/community tyckte samma sak om det mesta, så tror det behövdes

Steve gör friska mängder antaganden och bedriver oschysst "journalistik" utan att först kontakta LTT. Även om det är mycket kritik som är förtjänt kunde det gjorts på ett snyggare sätt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Steve gör friska mängder antaganden och bedriver oschysst "journalistik" utan att först kontakta LTT. Även om det är mycket kritik som är förtjänt kunde det gjorts på ett snyggare sätt.

Vad är det som är oschysst, LTT har totalpudlat?

Permalänk
Medlem

Angånde HR problem
Det som alla stora YouTube arbetsplatser eller andra "coola ställen". Dom som varit med från början eller LÄNGE mobbar nyare folk o har hybris för att dom är the OGs på stället alla vill jobba på. Samma skit va det på Blizzard. Nyare anställda trackaserades sexuellt eller mobbades av dom som varit där länge och/eller chefer som tror dom kan göra vad dom vill för att dom är the OGs o ingen vågar säga emot för att man kommit in på drömbolaget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej men de byggde upp sin fan-bas på människor som är intresserade av tekniken på riktigt och nu postar dem skit som "hur många USB-minnen man kan koppla in samtidig" Det har blivit en ren clickbait maskin och inget annat.

EDIT: Inser att jag tillhör minoriteten här förmodligen då dem har 15milj visningar på vissa videos. Men I mina ögon är det fan tragiskt vart världen är på väg

Deras kanal har alltid varit så här. De har aldrig varit seriösa kring tekniken i sig eller korrekta djupdykningar.

Det kan dock vara så att du själv lärt dig mer nu än du kunde förr och nu inser vad de gör
Folk som har varit tekniskt kunniga har alltid sett deras kanal som humor och inget annat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Steve gör friska mängder antaganden och bedriver oschysst "journalistik" utan att först kontakta LTT. Även om det är mycket kritik som är förtjänt kunde det gjorts på ett snyggare sätt.

Att rapportera om offentliga uttalanden en individ eller organisation gjort behöver inte bemötas av den som gjort uttalandet - det finns ingen journalistisk regel eller kutym som kräver detta; om något är det tvärt om. Situationen hade varit annorlunda om du t.ex. valt att publicera något som inte varit officiellt, delgivits någon i hemlighet eller mellan två ögon.

Sluta gärna upprepa den här slitna kommentaren om "oschysst journalistik", för det finns ingen sanning i den.

syntax
Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Steve gör friska mängder antaganden och bedriver oschysst "journalistik" utan att först kontakta LTT. Även om det är mycket kritik som är förtjänt kunde det gjorts på ett snyggare sätt.

Håller med om att han kunde ha gjort det lite snyggare. Dock kan man ju förstå hans känslor efter att ha blivit attackerad helt i onödan strax innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad anser ni om videon som GN först gjorde, var det bra eller tycker ni det var att ta i för mycket, att det var ett försök att generera views etc?

Jag har följt GN länge (deras överklocknings-livestreams är min sorts lördagsunderhållning!) men blev rätt besviken på denna videon om jag skall vara ärlig. Hoppas de kan tagga ner aggressionen lite och börja vara roliga igen, att skapa drama är en krydda, det kan inte vara hela måltiden.

Videon är GN's näst mest sedda genom tiderna just nu om jag tolkar youtube rätt, och kommer troligen bli den mest sedda. De har fått PR för sin kanal och jag noterade att de hade sina merchprylar utställda, i en video med flera views än kalle anka på julafton. Sammanlagt kommer de tjäna stora belopp under åren som kommer på det här dramat, det är helt tveklöst.

Steve nämner dock bara att de inte har monetization på just den videon, vilket för mig känns som att han insinuerar att de inte kommer tjäna något. Det skaver. Rättvisans förkämpe har lite fläckar på manteln så att säga.

Sedan var summeringen av det Linus gjort fel rätt överdrivet ("LOL it still sucks tho") var inte alls det han sade exempelvis. Så ja, jag tycker att Steve tog i för mycket.

Det sagt så behövde Linus en tugga från sanningsmackan också, och GN är säkert rätt instans att servera den. Det ena utesluter inte det andra.

Optimum Tech, Hardware Unboxed, Hardware Canucks, Derbauer, GGF events m fl är IMO avsevärt bättre än GN om man vill ha solida och relevanta fakta om datorprylar, och Jayz2cents är ofta roligare än LTT om man vill ha underhållning i bakgrunden, så jag kan lätt pausa både GN och LTT tills de är klara med grälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med om att han kunde ha gjort det lite snyggare. Dock kan man ju förstå hans känslor efter att ha blivit attackerad helt i onödan strax innan

Sjukt att detta "drama" är det som får mig att kommentera för första gången på länge

Som många andra har LTT blivit en slå på i bakgrunden "day-time-TV" kanal för min del och WAN show brukar jag lyssna på på väg till jobbet.

Jag tycker att det är helt rätt att peka ut att dom har fel i sina reviews och att det är så många klantiga missar, däremot så är det flertalet stora saker i detta som har antingen misstolkats eller förvrängts från GNs sida. Med förvrängts så menar jag som med dom flesta sensationsartiklar så har dom (GN) tagit många av klippen från The WAN Show ur kontext, både vad som menades med vattenblocket, huruvida det skulle testas om och framförallt varför det INTE skulle omprövas.

Dom tar även upp, veckor innan GN lade upp sin video, vad som hände under den guidade visningen och varför den anställde "hängde ut" GN och HU.

Länk till det segmentet där Linus förklarar vad som hände, varför det uttalandet kom fram att det inte är helt rätt men att det finns skäl till att det lät som det gjorde, hur han ser på industrin osv.
(Kan såklart vara rent skitsnack, men detta verkar ju inte direkt beröras i GNs video vilket gör att det känns lite "fult").
https://youtu.be/rnIeknursww?t=8403

Kolla på segmentet ni som läser detta och bilda er egen uppfattning om just denna delen av det hela. Jag tycker samma sak ska gälla för resterande klipp som GN visar i videon.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saknar lite mer om arbetsmiljö och vissa specifika personalärenden (men det kanske blir bökigt legalt)

Mycket bra svar och kanske det som behövdes, men frågan är om det är genuint eller inte, det kan bara framtiden utvisa. Jag är lite orolig att han slår ifrån sig och inte tar åt sig

Hela videon känns väldigt scriptad och mycket ’Apple’ över den, så lite oklart hur genuint det är

Nu vet jag inte om hur din situation är.
Men säg om du är anställd i ett företag du själv inte är ägare/delägare i.
Om du tar upp något problem som är personligt men ändå arbetsrelaterat med en chef eller HR.

Då kanske inte du blir jätteglad om de publicerar dina personliga problem publikt över Internet.

Huruvida det är genuint eller inte.
Ja det kan jag inte ge något direkt svar än "jag vet inte".
Men känslan jag får är att det är lite blandat.
Att det delvis blivit ett nödvändigt ont.
Men att det också finns någon vilja att driva ett bra företag och förbättras.
Men att vissa saker kan fått högre prioritet nu när de blivit mer eller mindre tvingade.

Så jag tror det är delvis genuint.
Men är spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Deras kanal har alltid varit så här. De har aldrig varit seriösa kring tekniken i sig eller korrekta djupdykningar.

Det kan dock vara så att du själv lärt dig mer nu än du kunde förr och nu inser vad de gör
Folk som har varit tekniskt kunniga har alltid sett deras kanal som humor och inget annat.

Jag kan hålla med om att LTTs videor till stor del varit underhållning.
Men att det ändå hänt att de haft en del ovanlig hårdvara som man kanske inte annars ser på andra ställen.

Samt att med Labs så känns det ändå som att det finns/har funnits någon form av ambition att bli seriösare.
Bl.a. har de en del utrustning som de flesta inte har tillgång till som kan användas tills seriösa tester om man vet hur man använder den.

Men känns som att mycket med Labs fortfarande är mer eller mindre i startgroparna.
Att det finns någon ambition att bli bättre.
Men att det rent konkret i publicerat innehåll inte lett till så mycket ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Sjukt att detta "drama" är det som får mig att kommentera för första gången på länge

Som många andra har LTT blivit en slå på i bakgrunden "day-time-TV" kanal för min del och WAN show brukar jag lyssna på på väg till jobbet.

Jag tycker att det är helt rätt att peka ut att dom har fel i sina reviews och att det är så många klantiga missar, däremot så är det flertalet stora saker i detta som har antingen misstolkats eller förvrängts från GNs sida. Med förvrängts så menar jag som med dom flesta sensationsartiklar så har dom (GN) tagit många av klippen från The WAN Show ur kontext, både vad som menades med vattenblocket, huruvida det skulle testas om och framförallt varför det INTE skulle omprövas.

Dom tar även upp, veckor innan GN lade upp sin video, vad som hände under den guidade visningen och varför den anställde "hängde ut" GN och HU.

Länk till det segmentet där Linus förklarar vad som hände, varför det uttalandet kom fram att det inte är helt rätt men att det finns skäl till att det lät som det gjorde, hur han ser på industrin osv.
(Kan såklart vara rent skitsnack, men detta verkar ju inte direkt beröras i GNs video vilket gör att det känns lite "fult").
https://youtu.be/rnIeknursww?t=8403

Kolla på segmentet ni som läser detta och bilda er egen uppfattning om just denna delen av det hela. Jag tycker samma sak ska gälla för resterande klipp som GN visar i videon.

Tack för länk med tidstämpel!

Jag tror fortfarande detta (GNs stora video) är ett svar på detta uttalande från Labs dock, även om det är ur sitt sammanhang. Det var det som triggade all drama, även om det mest var en feltolkning även det…

Det GN framförallt gjorde fel var att belysa ’hundreds of dollars to retest’. Det var ju inte det som klämde egentligen, produkten var (enligt LTT) dålig på många sätt, temperaturtest hade inte ändrat helhetsbedömningen. Visst jag köper det. GN klippte det som att det hade med stress att göra, vilket inte riktigt var sant.

Men LTT borde nog ändå gjort en annan klippning eller inspelning av hela Billet produkten när de insåg att de gjort många fel och inte använt rätt saker, det var trots allt en tidig prototyp (den enda), då får man nog räkna med lite mer strul

Känns ändå som att LTT tagit åt sig av detta och gjort en hel del för att hamna på en bättre köl. Får se om GN gör samma sak nu när det visat sig att de förvrängt saker de med

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Va är detta något nytt?Så har väl hela tiden varit. Det han behöver är en talpedagog då han röst och sätt att prata hör till toppen av det värsta oljudet som finns. Jag förstår inte hur så många pallar höra honom en mindre allt oseriöst han håller på med.Barnprogram med tortyr röst lockar inte mig direkt.

Det här kanske gör din dag bättre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag kan säga att det är kul att se att de tar till sig av kritiken och vill göra bättre men för min del så är förtroendet redan förbrukat. Jag hade följt dem sedan 2015 men nu fick jag nog efter allt deras skit och hur de behandlat sina anställda. Jag vill inte sponsra företag som aktivt är emot schysta arbetsvillkor och kollektivavtal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

När det gäller HR-problemen och Madison osv, där tycker jag att Linus blev väldigt defensiv.

Vi har Kanadas lägsta personalomsättning, frugan har inte varit HR-ansvarig sista åren och vi ger så här mycket presenter, bonusar och ordnar roliga fester och teambuildingaktiviteter för våra anställda. Känns som att undertonen är "Du fick så jävla mycket och så har du mage att klaga på en hand på rumpan och att du kallas bitch och bossig????"

Väldigt mycket underton på att med alla fördelar våra anställda får så behövs verkligen inget fack här.
Elon Musk kör med samma grej, "ja men våra anställda får så bra bonus så vad ska dem med ett fack till?"

Rika människor tror verkligen pengar och prylar löser allt.

Samtidigt verkar Linus vara en rätt emotionell kille, gissar att han trots allt har dåligt samvete och han hintade att
det kan komma att sparkas folk också om det framkommer uppgifter som gör det skäligt.

I övrigt tycker jag han täckte det mesta rätt bra och det lät vettigt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

När det gäller HR-problemen och Madison osv, där tycker jag att Linus blev väldigt defensiv.

Vi har Kanadas lägsta personalomsättning, frugan har inte varit HR-ansvarig sista åren och vi ger så här mycket presenter, bonusar och ordnar roliga fester och teambuildingaktiviteter för våra anställda. Känns som att undertonen är "Du fick så jävla mycket och så har du mage att klaga på en hand på rumpan och att du kallas bitch och bossig????"

Väldigt mycket underton på att med alla fördelar våra anställda får så behövs verkligen inget fack här.
Elon Musk kör med samma grej, "ja men våra anställda får så bra bonus så vad ska dem med ett fack till?"

Rika människor tror verkligen pengar och prylar löser allt.

Samtidigt verkar Linus vara en rätt emotionell kille, gissar att han trots allt har dåligt samvete och han hintade att
det kan komma att sparkas folk också om det framkommer uppgifter som gör det skäligt.

I övrigt tycker jag han täckte det mesta rätt bra och det lät vettigt.

Har inte sett videon, kommer bojkotta allt fråm LMG

Sa han något om att sälja prototyper utlånade i förtroende?
Det LMG gjorde där är permanent oförlåtligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har inte sett videon, kommer bojkotta allt fråm LMG

Sa han något om att sälja prototyper utlånade i förtroende?
Det LMG gjorde där är permanent oförlåtligt.

Ja han snackade om att ha betydligt bättre koll på vad som är Lån, sample att göra vad man vill med osv. så det aldrig händer igen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros