Rx 6600 kortslutet eller trasig psu

Permalänk
Medlem

Rx 6600 kortslutet eller trasig psu

Hej. Tänkte kolla om någon fått liknande problem med grafikkort eller psu.
Startade datorn i morse och när ett spel startade så började det komma färg glada sträck/filmer och ett sjukt högt Coil whine från grafikkort innan datorn la av.
Dum som man är så provade jag att starta om den och då går säkringen i rummet och då luktade de bränt från nätaggregat.

Sen helt död dator. Kastade ut grafikkort och bytte psu så nu fungerar datorn igen med annat grafikkort.
Ska kolla så inget är kortsluter på 12v in på grafikkort och såg hur man kollar så PCIe inte är kortsluten innan jag hittar en lämplig dator att våga prova det i.
Kortet luktade lite varmt/bränt när jag tog ur de.

Så vad tror ni, trasigt grafikkort eller psu, som försökte ha ihjäl grafikkort men förlorade.

Powercolor RX 6600 hellhound köpt nytt av mig för mer än ett år sedan eller två kan de vara nu.
Aerocool 750m 80+ psu köpt begagnad eller nästan ny här på Sweclockers. Tillverkat 2021-04
Så inte jätte gammla delar

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Om säkringen går så är nätagget trasigt, då är det kortslutning på primärsidan på nätagget vilket inte ska påverkas av övriga komponenter i datorn. Det kan förstås hända att nätagget tog med sig grafikkortet i graven också, grafiska artefakter är aldrig ett bra tecken och Aerocool har kanske inte det bästa ryktet. Men förhoppningsvis var det bara nätagget.

Permalänk
Medlem

Hej. Stämmer nog ganska bra som du skriver att aerocool inte har bästa ryckte.

Grafikkort va inte kortslutet och startat i en gammal i5 gen 4 burk. Fick det att starta och körde benchmark men efter en timme så började de låta riktigt illa igen och svart skärm.
Får code 31 på de i enhetshanteran . Håller man på och startar om med interna grafikkort och aktiverar och inaktiverar kortet så startar de igen. Spelar som vanligt på de så bara ibland de händer nu.

Psu är död och tror jag dödade de när jag bröt strömmen på baksidan. För säkringen gick när jag slog på strömmen på baksidan när jag tänkte starta om den första gången.
Nu händer inget och säkringen går inte när man försöker byggla psu.
Vet inte hur man ska tänka eller göra, bara skita i allt och köpa nytt igen.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)