Mitt internet fungerar bara stötvis - helt ologiskt..
För 6 veckor sedan flyttade jag till ny lägenhet med fiber indraget. Skaffade 250/250 via Allente, inhandlade router från TP-link och körde igång allt. Det fungerade helt smärtfritt första 2 veckorna, men sedan började vad jag nu kallar mardrömmen. Internet slutar fungera stötvis. Jag listar nedan problemet och de kopplingar jag gjort hittills:
Problemet?
- Internet fungerar stötvis. Ofta helt felfritt på morgon/förmiddag. Uppladdningshastigheten är den som börjar sacka ner, för att sedan helt försvinna. Därefter försvinner internet helt.
- Omstart av CPE och router hjälper. Men problemet uppkommer igen efter 10-90 minuter, ofta mellan 10-20 minuter.
- Problemet uppkommer på samtliga enheter. d.v.s: mobiltelefoner x2, Apple TV, MacBook samt en stationär dator som är direktkopplad med kabel till routern.
Kopplingar:
- Routern, som är en ASUS TUF AX 3000, är direktkopplad från WAN till LAN 1-porten på CPE (helt i enighet med vad Allente anvisat också). Från början hade jag en TP-link router, helt nyinköpt. Problemet var exakt detsamma med den, men för att helt utesluta att det skulle vara routern lämnade jag tillbaka den och köpte denna från ASUS istället (något mer kraftfull också).
- Jag har alltså samma problem med två helt olika routrar. Internetkabeln mellan router och CPE är bytt 3 gånger också. Reset är gjord på TP-linken men inte på ASUS.
"Lösning"?
- Internet fungerar smärtfritt när jag har min stationära dator direktkopplad in på LAN 1 i CPE.
Nu har jag bara kört med min ASUS-router i 2 dagar, men märkt att när internet helt försvunnit så får jag fram "Din ISPs DHCP fungerar inte som den ska". Sökt med ljus och lykta, hittat ett par trådar som berör problemet, men hittar 0 lösningar på problemet. Idag, alltså dag 2 med min ASUS-router märkte jag att internet försvann, men fick inte fram något meddelande utan en faktisk IP-adress istället. Men internet fungerade som sagt inte ändå..
FYI: Något jag reagerade på idag under samtal med Allente var att när jag nämnde att det står Global Connect under "Leverantör" på BBK, så sade killen jag pratade med att "nej det är ju Telia öppen fiber du har?". Kan det ha något med saken att göra? Vet ej, men tänker att jag nämner det här.
Känner mig helt hjälplös i detta. Allente kan inte hjälpa mig öht och vet inte vad jag ska göra. Hoppas någon av er kan bistå med hjälp, hade varit så mycket värt!